37 924 läst ·
291 svar
38k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Som jag skrivit tidigare:Nyfniken skrev:
Nu verkar många här men att det är fullkomligt omöjligt att i förhand få en prisuppgift, vilket dock inte stämmer med mina, i och för sig rätt begränsade, erfarenheter. Hur som helst skulle jag aldrig frivilligt ingå ett avtal utan att "smådetaljer" som exempelvis priset har avhandlats i förväg. Sen behöver jag inte veta exakt på kronan vad kabeln, skruven eller uttaget kostar men prisbilden ska vara så pass överenskommen att båda parter är nöjda såväl innan, under som efter arbetet.Alfredo skrev:
Men då är ju saken klar! Debiterar han mer för materialet än 90 procent av vad jag själv kan handla för hos exempelvis Ahlsell eller Elektroskandia får han fakturan i retur fortare än han hinner tänka "nice try"...Nyfniken skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 740 inlägg
Men då är vi tillbaka till prislistorna igen, givetvis menar elektrikern listpris när det sägs "deras pris".
Många vet inte att denna prislista är ofantligt mycket högre än vad man själv kan handla för som privatperson. Och det är ju inget elektrikern vill informera om
Många vet inte att denna prislista är ofantligt mycket högre än vad man själv kan handla för som privatperson. Och det är ju inget elektrikern vill informera om
Sen visar han grossistens prislista, himlar med ögonen och undrar var du fick luft från.Alfredo skrev:
Och då visar jag honom vad jag betalar som icke elektriker och frågar om han på fullt allvar påstår att han betalar mer. Insisterar han på det ses vi nog i rätten då vårt avtal säger att jag ska ha tio procents rabatt på "proffsbutikens" pris, vilket naturligtvis innebär det pris han betalar till proffsbutiken och inte vad som skrivs i någon fiktiv prislista.S sunqan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 740 inlägg
Lätt för dig med konto att göra 
Men kommer du inte åka på att det vore orimligt att du får 10% rabatt på vad han betalade?
Men kommer du inte åka på att det vore orimligt att du får 10% rabatt på vad han betalade?
Det är ju rätt uppenbart att han inte ger rabatt på sitt pris. Men det priset rabatten utgår ifrån borde ju vara de priser som ett företag med lägsta rabatter betalar. Det måste ju ses som butikens normalpriser. De priserna verkar ju ligga i nivå med näthandlarna.
Ja en sån "förlikning" skulle jag utan vidare acceptera. Om hans "startbud" är "ickeexisterandebruttotramspriser" - 10 procent, är mitt "startbud" hans faktiska inköpspris minus 10 procent. En lösning runt Daniels nivå känns som en rimlig medelväg.D Daniel 109 skrev:
Eftersom jag aldrig fick något svar från SVD reportern så har jag grävt själv och fått tag på målet i TR.
Precis som jag misstänkte att det skulle sluta så har parterna förlikats istället för att gå vidare (en dag före huvudförhandling). Det innebär att vi aldrig får veta domstolens inställning till frånvaron av pristransparens i offerter till kund. Jag tycker att det är otroligt trist att inte få detta utrett.
Utdrag ur tingsrättens slutgiltiga beslut:
"Efter att Engebjär Elektriska AB har återkallat käromålet meddelar tingsrätten följande
SLUTLIGA BESLUT Målet skrivs av från vidare handläggning (avslutas)."
Källa Södertörns TR FT 7047 - 18
Det är väl så att branchen inte vill att målen ska avgöras i domstol (risken finns ju att få en dom emot sig) och kunden är nöjd om han slipper betala. Nu vet vi ju i o f s inte vad förlikningen innebar och lär inte få reda på det utan att kontakta svaranden som kanske gått med på munkavle.
Beskt!
Precis som jag misstänkte att det skulle sluta så har parterna förlikats istället för att gå vidare (en dag före huvudförhandling). Det innebär att vi aldrig får veta domstolens inställning till frånvaron av pristransparens i offerter till kund. Jag tycker att det är otroligt trist att inte få detta utrett.
Utdrag ur tingsrättens slutgiltiga beslut:
"Efter att Engebjär Elektriska AB har återkallat käromålet meddelar tingsrätten följande
SLUTLIGA BESLUT Målet skrivs av från vidare handläggning (avslutas)."
Källa Södertörns TR FT 7047 - 18
Det är väl så att branchen inte vill att målen ska avgöras i domstol (risken finns ju att få en dom emot sig) och kunden är nöjd om han slipper betala. Nu vet vi ju i o f s inte vad förlikningen innebar och lär inte få reda på det utan att kontakta svaranden som kanske gått med på munkavle.
Beskt!
Surt.
Nu har jag även läst kundens yttrande till TR i ärendet (aktbilaga 10). Det är mycket kompetent skrivet med bra argumentation.
Av yttrandet tycker jag dessutom att det rätt tydligt framgår att kunden är en trogen BH-läsare. Jag önskar att du kan tänka dig att dela med dig av ditt yttrande till alla oss på BH så att andra kan ta lärdom både på upphandling och argumentation vid tvist. Eller i vart fall skriva lite om huvuddragen.
Pen
Av yttrandet tycker jag dessutom att det rätt tydligt framgår att kunden är en trogen BH-läsare. Jag önskar att du kan tänka dig att dela med dig av ditt yttrande till alla oss på BH så att andra kan ta lärdom både på upphandling och argumentation vid tvist. Eller i vart fall skriva lite om huvuddragen.
Pen
Installatörernas ursäkt
https://www.elinstallatoren.se/inne...-att-fortsatta-med-gnp-rabatter-som-tidigare/
https://www.elinstallatoren.se/inne...-att-fortsatta-med-gnp-rabatter-som-tidigare/