47 617 läst ·
118 svar
48k läst
118 svar
Svartbyggd altan
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
https://youtu.be/WK3HOMhAeQYB Bygghammer skrev:
Så då hade du alltså fel med påståendet att det gäller i hela Sverige då? För det var ju precis det du skrev och det var helt plötsligt HELT FEL…. 😂😂🙄B Bygghammer skrev:Korrekt, gällande höjden ligger däcket på marken max 60cm så kan du göra vad du vill.
Min uteplats har markplattor i en del max 20cm . (Gällde 2003).högt däck. MEN den röda tråden gäller en brf trädgård och då är det EN fastighet för hela brf oavsett antal huskroppar. Dom resp brf lägenheterna är reglerade genom ett trivselavtal som samtliga får skriva på.
Det är styrelsen som måste godkänna ev bygglov annars behandlas den inte av byggnadsnämnden. I det här fallet har en enskild brf ägare flutit ut på grannens disponerade del av förenings marken. Fortfarande EN fastighet. Att brf ägare tar sig rättigheter utöver vad som är tillåtet gjorde att man skapade en brf lag som ger fördelar för båda. Jag kan både brf och enskilda fastigheter då jag även äger en sådan.
BASTA!
Trädäck/Altan/potatis åker/ blomrabatt /gräsmatta...... Kärt barn har många namn gemensamt är att dom måste vara kortväxta under ca 0,5-0,6m och är helt bygglovsbefriade.F fsn skrev:Nu är det så att alla väljer vad man vill ha på marken, man kan ha asfalt, gräs, stensättning eller tex trall. Många kommuner har förstått det.
Detta är tex reglerna från en kommun:
Du behöver inte bygglov för en altan vars golv är lägre än 0,6 meter över mark, oavsett var på tomten du placerar den. Även en högre altan kan byggas utan bygglov om samtliga punkter nedan är uppfyllda:
Och i punkterna nedan kommer alltså dina listade krav…. Som alltså gäller ÖVER 60cm.
Så, svammel och dumheter, så okunskap kan du du göra vad du vill med. Så hur var det nu…. Gällde det i hela Sverige eller inte? Basta!
Håller själv på att bygger till en altan på ca 65 kvm. Den går från huset till tomtgräns och jag har vridit och vänt på konstruktionen för att hålla mig under 60cm på högsta delen, den är ca 20cm under mark på det lägsta. Kan du som verkar veta precis vad som gäller ”i vela Sverige” inte bläddra lite till i. Boverkets eller min kommuns regler om det eventuellt är så att jag måste ha bygglov för altan UNDER marknivån?
BASTA!
Det är reglerna i respektive kommun som gäller men i princip använder samtliga kommuner Boverkets regler som hänvisning.F fsn skrev:
Vill minnas att du kan tapetsera hela tomten med marksten om du vill. Ända till tomtgränsen. Finns en sådan fastighet i Upplands Väsby kommun. Med orientaliskt stenstaket runt om. Fastighetsägaren gillar inte gräs. 3.6 regeln med höjd över ca 0,5 gäller per huskropp inom samma fastighet förutsett att huskroppen räknas som boende för människor. X.v.s inte förråd, garage, etc.
Enklaste att du själv läser Boverkets regelverk. BASTA!
Läs detta: I en del av innehållet står det att Boverkets regler gäller för hela Sverige!F fsn skrev:
https://ltingenjorsbyra.se/faktabanken/altan/
😎 Läs Boverkets info: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/F fsn skrev:
Oavsett vad 2 enskilda personer skriver så finns det regelverk för byggnationer. Nuvarande regering försöker luckra upp dessa. Men gällande altaner har det inte hänt något sedan 2022. Fortfarande gäller Boverkets regler. Beakta att det kan vara skillnad utanför tätbebyggt område.B Bygghammer skrev:
Ja, precis. Det var väl exakt det jag skrev eller? Att man lägger vad fan man vill på marken (eller strax över). Det var du som envisades med vad som ”gällde i hela Sverige”, inte jag.B Bygghammer skrev:Det är reglerna i respektive kommun som gäller men i princip använder samtliga kommuner Boverkets regler som hänvisning.
Vill minnas att du kan tapetsera hela tomten med marksten om du vill. Ända till tomtgränsen. Finns en sådan fastighet i Upplands Väsby kommun. Med orientaliskt stenstaket runt om. Fastighetsägaren gillar inte gräs. 3.6 regeln med höjd över ca 0,5 gäller per huskropp inom samma fastighet förutsett att huskroppen räknas som boende för människor. X.v.s inte förråd, garage, etc.
Enklaste att du själv läser Boverkets regelverk. BASTA!
F fsn skrev:
Den ursprungliga tråden handlar inte om äkta bygglov bara någon som norpat sin brf grannes disponerade yta. Ägd av hans brf förening........miltals från ett bygglov...det är hans brf styrelse som härskar hela fastigheten vald av föreningens Årsstämma.F fsn skrev:
Ett helt annat case!
Men spar länken till boverkets, kan vara bra att ha om man behöver friska upp minnet.
Godnatt!
Jag vet vad det handlar om, som du säkert noterat så kommenterade jag rätt tidigt i tråden. Inget om det jag skrev har med bygglov för altan att göra, och inte heller det du skrev om som ”gäller i hela Sverige” det är också helt bygglovsbefriat. Notera att det var du som tog upp Boverkets regler som ”gäller i hela Sverige”, inte jag.B Bygghammer skrev:Den ursprungliga tråden handlar inte om äkta bygglov bara någon som norpat sin brf grannes disponerade yta. Ägd av hans brf förening........miltals från ett bygglov...det är hans brf styrelse som härskar hela fastigheten vald av föreningens Årsstämma.
Ett helt annat case!
Men spar länken till boverkets, kan vara bra att ha om man behöver friska upp minnet.
Godnatt!
Du verkar ha koll på det mesta, viktigast att samtliga parter är nöjda.F fsn skrev:Jag vet vad det handlar om, som du säkert noterat så kommenterade jag rätt tidigt i tråden. Inget om det jag skrev har med bygglov för altan att göra, och inte heller det du skrev om som ”gäller i hela Sverige” det är också helt bygglovsbefriat. Notera att det var du som tog upp Boverkets regler som ”gäller i hela Sverige”, inte jag.
För mig är det inte viktigast vem som har rätt.
Viktigst att det blir rätt hanterat oavsett av vem. Det finns ingen som vet allt men bäst att vara noggrann med information.
Jag har varit med ett tag i livet och anses ha koll av människor i min omgivning.
Altan betyder någon byggnation på höjden. Ett trädäck på marken kan jämställas med marksten plattor och räknas därmed inte som Altan.F fsn skrev:Jag vet vad det handlar om, som du säkert noterat så kommenterade jag rätt tidigt i tråden. Inget om det jag skrev har med bygglov för altan att göra, och inte heller det du skrev om som ”gäller i hela Sverige” det är också helt bygglovsbefriat. Notera att det var du som tog upp Boverkets regler som ”gäller i hela Sverige”, inte jag.
Därmed kan man tapetsera tomten även inom 4.5 meter från fastighetsgräns en.
En låg altan( finns ingen definition på höjden) kan göras större än 3.6meter med iakttagande av 4.5 meter från fastighetsgränsen. Allt enligt Boverket.
Men det är den enskilda kommunen som anger reglerna, ofta hänvisar man till Boverket.
Jag tror ”omgivningen” är mer än redo att omdefiniera dig från ”koll” till ”nöd-killgissa”.B Bygghammer skrev:Altan betyder någon byggnation på höjden. Ett trädäck på marken kan jämställas med marksten plattor och räknas därmed inte som Altan.
Därmed kan man tapetsera tomten även inom 4.5 meter från fastighetsgräns en.
En låg altan( finns ingen definition på höjden) kan göras större än 3.6meter med iakttagande av 4.5 meter från fastighetsgränsen. Allt enligt Boverket.
Men det är den enskilda kommunen som anger reglerna, ofta hänvisar man till Boverket.