Hej,
Vi flyttade in i ett radhus som räknas som lägenhet. Dvs vi äger inte marken utanför utan varje lägenhet har en disponibel yta den kan använda. En liten trädgård.
När vi skulle bygga altan märker vi att grannen har byggt in sin altan på vår sida. En bra bit. Då fick vi knacka på och berätta att den skulle flyttas för vi fick inte bygga på andra sidan till nästa granne (säger sig självt).
Då börjar grannen ljuga om att den har haft den altanen sen den flyttade in och att den inte byggt någon altan.
Styrelsen ville inte ingripa.
Som tur var så hade vi en granne som bodde där när hon byggde den. Denna granne var med i styrelsen då och påpekade att hon inte ansökt om den.
Efter många möten och mycket bråk erkände hon att hon byggt den utan lov.
Alltså ett svartbygge. Hon byggde det 2020.
2019 beslutades om nya regler på brfn att om man bygger altan utan att ansöka om det så ska den rivas på boendens bekostnad.
När allt är på svart och vitt fegar styrelsen ur och vill inte riva den eller tvinga henne att riva den. De vill övertyga henne istället. Men hon vägrar. De kommer tillslut med att hon gått med på att flytta på den "såsmånigom". Dvs när hon har tid/ork eller när hon flyttar.
Nu har det gått ett år sen dess. Hon ska flytta. Min andra granne som känner till allt träffar hennes mäklare och säger att de vet allt och undrar vem som ska betala för att altanen ska göras om. Mäklaren säger att det inte är så och att man får behålla den som den är.
När jag får reda på det kontaktar jag mäklaren och berättar att det visst finns ett avtal mellan oss där om hon flyttar ska hon göra om sin altan.
Då säger han att ifall det stämmer så är det så.
Nu undrar jag. Ifall hon bara vägrar och säljer den som den är. Vad har jag för val?
Det är ett svartbygge. Men min förening är totalt ryggradslösa.
Finns det nån man kan kontakta? Finns det nått man kan göra ifall allt "skiter sig"?
Kan jag såga upp den själv?
Behöver tips och hjälp.
Tack på förhand
//a
Vi flyttade in i ett radhus som räknas som lägenhet. Dvs vi äger inte marken utanför utan varje lägenhet har en disponibel yta den kan använda. En liten trädgård.
När vi skulle bygga altan märker vi att grannen har byggt in sin altan på vår sida. En bra bit. Då fick vi knacka på och berätta att den skulle flyttas för vi fick inte bygga på andra sidan till nästa granne (säger sig självt).
Då börjar grannen ljuga om att den har haft den altanen sen den flyttade in och att den inte byggt någon altan.
Styrelsen ville inte ingripa.
Som tur var så hade vi en granne som bodde där när hon byggde den. Denna granne var med i styrelsen då och påpekade att hon inte ansökt om den.
Efter många möten och mycket bråk erkände hon att hon byggt den utan lov.
Alltså ett svartbygge. Hon byggde det 2020.
2019 beslutades om nya regler på brfn att om man bygger altan utan att ansöka om det så ska den rivas på boendens bekostnad.
När allt är på svart och vitt fegar styrelsen ur och vill inte riva den eller tvinga henne att riva den. De vill övertyga henne istället. Men hon vägrar. De kommer tillslut med att hon gått med på att flytta på den "såsmånigom". Dvs när hon har tid/ork eller när hon flyttar.
Nu har det gått ett år sen dess. Hon ska flytta. Min andra granne som känner till allt träffar hennes mäklare och säger att de vet allt och undrar vem som ska betala för att altanen ska göras om. Mäklaren säger att det inte är så och att man får behålla den som den är.
När jag får reda på det kontaktar jag mäklaren och berättar att det visst finns ett avtal mellan oss där om hon flyttar ska hon göra om sin altan.
Då säger han att ifall det stämmer så är det så.
Nu undrar jag. Ifall hon bara vägrar och säljer den som den är. Vad har jag för val?
Det är ett svartbygge. Men min förening är totalt ryggradslösa.
Finns det nån man kan kontakta? Finns det nått man kan göra ifall allt "skiter sig"?
Kan jag såga upp den själv?
Behöver tips och hjälp.
Tack på förhand
//a
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 169 inlägg
Hur är denna mark definierad? Är det tydligt vilken mark som hör till vilken lägenhet? Oavsett skulle jag nog välja vägen särskild handräckning via Kronofogden, samt meddela mäklaren det i syfte att sätta än mer press på grannen.A alex.o skrev:
Har hon redan erkänt att hon gör intrång på mark hon inte har rätt att förfoga över är det ju svårt att bestrida handräckningen, men framför allt får nog hotet om att försöka sälja en lägenhet som det bråkas om via fogden effekt.
Gör det helt enkelt dyrt och jobbigt för henne att fortsätta göra fel.
Ja och sätt lite fart nu så att du bråkar med den nuvarande ägaren så det inte blir nästa granne som du ska bo bredvid. Annars står du där snart med en ny granne som köpt en lägenhet med altan och som inte har en aning om det avtal du hade med gamla ägaren som nu inte gäller den nya och som styrelsen inte vill driva genom och som........Nötegårdsgubben skrev:
Hur är denna mark definierad? Är det tydligt vilken mark som hör till vilken lägenhet? Oavsett skulle jag nog välja vägen särskild handräckning via Kronofogden, samt meddela mäklaren det i syfte att sätta än mer press på grannen.
Har hon redan erkänt att hon gör intrång på mark hon inte har rätt att förfoga över är det ju svårt att bestrida handräckningen, men framför allt får nog hotet om att försöka sälja en lägenhet som det bråkas om via fogden effekt.
Marken är definierad som "disponibel yta". Varje lägenhet har sådan. Det finns kartor på brfs hemsida där den siponibla ytan är markerad och måtten står. I den disponibla ytan som är markerad gul så finns det en yta som är markerad röd. Det är där man får bygga en altan om man skickat in till styrelsen.Nötegårdsgubben skrev:
Hur är denna mark definierad? Är det tydligt vilken mark som hör till vilken lägenhet? Oavsett skulle jag nog välja vägen särskild handräckning via Kronofogden, samt meddela mäklaren det i syfte att sätta än mer press på grannen.
Jag får kolla in det där med särskilld handräckning. Tack
Skogsägare
· 20 169 inlägg
Ur TS perspektiv är det rimligen bara delen som inkräktar på hans yta som spelar någon roll och då styrelsen inte bryr sig om att upprätthålla sina regler lär väl ingen bry sig om att resten är byggt utan tillstånd.
Nej hela måste inte rivas, vilket jag har påpekat. Det är väll ett trädäck men hennes ligger i höjd med huset. Men sant. Inget träräcke.D Dilato skrev:
Med största sannolikhet kommer dom att skita i vad du säger, sälja lägenheten och låta den nya grannen ärva tvisten.
Så ta tag i det och skicka det det du sa till mäklaren skriftligt och spara beviset. Kan du då visa på att mäklare och säljare undanhållit information från den nya ägaren så kan denna sätta stor press på säljaren för att få detta ombyggt på säljarens bekostnad.
Det är inte heller förenligt med god mäklarsedatt undanhålla denna (ej verifierade) information där både säljarens och köparens intressen skall tas hand om. Detta vet mäklaren och har denna fått det skriftligt från dig så är det rimligtvis så att mäklaren inte kan slänga den nya ägaren under bussen utan risk att mäklaren själv åker under. Har mäklaren svårt att fatta så får man kanske förklara syftet med brevet lite tydligare.
Så ta tag i det och skicka det det du sa till mäklaren skriftligt och spara beviset. Kan du då visa på att mäklare och säljare undanhållit information från den nya ägaren så kan denna sätta stor press på säljaren för att få detta ombyggt på säljarens bekostnad.
Det är inte heller förenligt med god mäklarsedatt undanhålla denna (ej verifierade) information där både säljarens och köparens intressen skall tas hand om. Detta vet mäklaren och har denna fått det skriftligt från dig så är det rimligtvis så att mäklaren inte kan slänga den nya ägaren under bussen utan risk att mäklaren själv åker under. Har mäklaren svårt att fatta så får man kanske förklara syftet med brevet lite tydligare.
Man hade ju fått lite lust att helt enkelt ta cirkelsågen och lagt ett snitt längs med "tomtgränsen" och lämpat över den överskjutande delen till grannen...
Nävisst, det kanske inte är juridiskt sett helt rätt, men visst hade det kliat lite i fingrarna...
Nävisst, det kanske inte är juridiskt sett helt rätt, men visst hade det kliat lite i fingrarna...
Det är väl lite som med överhängade grenar. Vill ägaren ha det fackmannamässigt utfört så får dom göra det själva. Jag säger tigersåg.T ToRy skrev:
Skogsägare
· 20 169 inlägg
Skillnaden är då att man har laglig rätt att göra det ena men inte det andra.
Dennan4 skrev:
Skriv till mäklare, säljare och styrelse. Samma skrivelse och se till att samtliga parter får kännedom om att övriga parter får skrivelsen. Altanen ska enligt föreningens regler rivas och enligt avtal med grannen åtminstone åtgärdas. Det senare utgår du kommer att tas omhand innan försäljning.F fsn skrev:
"Hota" med att sätta upp tydliga skyltar som tydligt visar hur grannen inkräktat på den yta du får disponera. Skyltarna kommer att sitta där under hela försäljningsprocessen.
Mäklare förnekar allt som inte kommunicerats i skrift (om det inte är till deras favör). Så "fatta pennan". Om möjligt - skriv till såväl firman som den enskilde mäklaren.
Sätt en stor skylt som deklarerar att altanen är byggd lagvidrigt och måste rivas, annars kontaktar du kronofogden. Se till att den syns tydligt. Informera grannen om att skylten tas bort när altanen är borta. Det kommer sänka värdet på grannens lägenhet betydligt om du framstår lite som en galning.
Vill du ha bort den inna försäljningen så är detta vägen fram, oavsett hur lagligt det är.A alex.o skrev:
Det är tydligt att mäklarn skiter i vilket och vill låta dig bråka med köparen istället.
Det är ju synd att komma på fel fot med den nya grannen som inte gjort något fel än, så bäst är att lösa detta innan lgh sålts.
Är det ett litet trädäck så är det väl bara att ta cirkelsågen och skära bort överhänget och lämna tillbaka det.