47 617 läst ·
118 svar
48k läst
118 svar
Svartbyggd altan
Moderator
· Stockholm
· 57 600 inlägg
Detta är ju något som föreningens styrelse borde fått åtgärdat omgående när problemet blev klart. En medlem gör intrång på en annan medlems bostadsrätt. Eftersom styrelsen inte agerar så har du som medlem rätt till skadestånd från föreningen, Men att stämma föreningen kanske inte är så vettigt för grannsämjans skull. Men anmäl till föreningens revisorer. är väl det minsta man kan göra.
Styrelsen borde ha gett medlemmen en frist på 1 max 2 veckor att riva altanen med hot om att begära bostadsrätten förverkad.
Styrelsen borde ha gett medlemmen en frist på 1 max 2 veckor att riva altanen med hot om att begära bostadsrätten förverkad.
Kom ihåg att köparen ärver inte säljarens synder. Dvs köparen kan inte tvingas att bekosta borttagning av altanen om inte altanen i sin helhet ingår i köpet.A alex.o skrev:
Iaf som jag ser det så finns följande alternativ. Cirkelsågen när ingen är hemma eller så står du på gatan utanför vid visning med ett maniskt leende på läpparna och delar ut en "informationsfolder".
Iaf om styrelsen i bostadsrättsföreningen inte agerar kan man ju alltid ta upp det med föreningsstämman. En väl formulerad motion kan ju tvinga fram önskad åtgärd. Nu är nog detta alternativ lite för sent i detta fall men det får nog räknas till de lagliga alternativen.
Så, handräckning med Kronofogden, är den lagliga väg du förespråkar? Tror du verkligen att det hinns med innan grannen har flyttat...det tror inte jag. Ärligt talat tror att att TS har blivit för gammal, för att orka bygga någon egen veranda innan Kronofogden "lagt två fingrar kors" för dra igång en handräckning.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 101 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 465 inlägg
Halva poängen är ju att det ska finnas ett pågående handräckningsärende i god tid innan försäljningen avslutas, så att det är väl känt för båda säljare, köpare och mäklare.A AG A skrev:Så, handräckning med Kronofogden, är den lagliga väg du förespråkar? Tror du verkligen att det hinns med innan grannen har flyttat...det tror inte jag. Ärligt talat tror att att TS har blivit för gammal, för att orka bygga någon egen veranda innan Kronofogden "lagt två fingrar kors" för dra igång en handräckning.
Enligt vad som skrivits finns det tydlig dokumentation på exakt vilken mark som är upplåten till Ts respektive grannen, så det lär inte finnas något problem med tvist eller oklarhet kring det.
Bara att grannen får klarhet i att det kommer hända något annat än att hon kan fortsätta luta sig mot en tjafsig styrelse kommer att ha betydelse i detta fallet. Och att det kommer kosta henne (alternativt hennes köpare) pengar...
Ja, när det handlar om högprioriterade ärenden, så kan det säkert ta ungefär så lång tid.Nötegårdsgubben skrev:
Men, i ett fall likt detta, privat ärende utan ekonomisk tvist kommer ärendet hamna sist i högen. Det kommer inte vara gjort på ett par månader.
Det kan faktiskt räcka med att man sökt handräckning. Skulle vilja se den mäklaren som inte förstår konsekvenserna som kan drabba denna om en sån belastning inte står med i objektsbeskrivningen.A AG A skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 465 inlägg
Ju längre förmodad handläggningstid, desto viktigare att få in ansökan snarast.A AG A skrev:
För att en ny köpare ska ha kännedom om omständigheterna på förhand ifall det är hen som kommer drabbas av genomförandet. Förebygger en dålig relation med nästa granne att ha allt öppet, officiellt och känt.
Dessutom kan det i detta fall, där man gett någon sorts anstånd som varit begränsat till nuvarande grannes innehavs tid, eventuellt uppstå problem med att man anses ha accepterat intrånget, om det inte görs något som hindrar ännu en granne att fortsätta på samma vis.
Och det är helt klart bättre att påbörja det agerande redan när granne 1 nekat att fullgöra avtalet om borttagande, framför att vänta till granne har tillträtt.
Det mest viktiga för Ts är väl inte att den kommer bort snabbt, utan att det inte uppstår en situation där den inte kommer bort alls, eller där det blir svårare att driva frågan om borttagandet.
Din motpart är ju föreningen så du kan ju stämma dem då du inte har möjlighet att nyttja din disponibla yta enligt ritning. Det kanske sätter fart på dem.A alex.o skrev:Hej,
Vi flyttade in i ett radhus som räknas som lägenhet. Dvs vi äger inte marken utanför utan varje lägenhet har en disponibel yta den kan använda. En liten trädgård.
När vi skulle bygga altan märker vi att grannen har byggt in sin altan på vår sida. En bra bit. Då fick vi knacka på och berätta att den skulle flyttas för vi fick inte bygga på andra sidan till nästa granne (säger sig självt).
Då börjar grannen ljuga om att den har haft den altanen sen den flyttade in och att den inte byggt någon altan.
Styrelsen ville inte ingripa.
Som tur var så hade vi en granne som bodde där när hon byggde den. Denna granne var med i styrelsen då och påpekade att hon inte ansökt om den.
Efter många möten och mycket bråk erkände hon att hon byggt den utan lov.
Alltså ett svartbygge. Hon byggde det 2020.
2019 beslutades om nya regler på brfn att om man bygger altan utan att ansöka om det så ska den rivas på boendens bekostnad.
När allt är på svart och vitt fegar styrelsen ur och vill inte riva den eller tvinga henne att riva den. De vill övertyga henne istället. Men hon vägrar. De kommer tillslut med att hon gått med på att flytta på den "såsmånigom". Dvs när hon har tid/ork eller när hon flyttar.
Nu har det gått ett år sen dess. Hon ska flytta. Min andra granne som känner till allt träffar hennes mäklare och säger att de vet allt och undrar vem som ska betala för att altanen ska göras om. Mäklaren säger att det inte är så och att man får behålla den som den är.
När jag får reda på det kontaktar jag mäklaren och berättar att det visst finns ett avtal mellan oss där om hon flyttar ska hon göra om sin altan.
Då säger han att ifall det stämmer så är det så.
Nu undrar jag. Ifall hon bara vägrar och säljer den som den är. Vad har jag för val?
Det är ett svartbygge. Men min förening är totalt ryggradslösa.
Finns det nån man kan kontakta? Finns det nått man kan göra ifall allt "skiter sig"?
Kan jag såga upp den själv?
Behöver tips och hjälp.
Tack på förhand
//a
Kanske tid att sätta fart på styrelsen i föreningen gör dom inte vad dom ska så kan dom ju inte sitta kvar med förtroende och nya får väljas in på årsmötet som är mer handlingskraftiga. Det finns ju en anledning till varför det finns en förening som sköter det juridiska.K Kardan79 skrev:Skriv till mäklare, säljare och styrelse. Samma skrivelse och se till att samtliga parter får kännedom om att övriga parter får skrivelsen. Altanen ska enligt föreningens regler rivas och enligt avtal med grannen åtminstone åtgärdas. Det senare utgår du kommer att tas omhand innan försäljning.
"Hota" med att sätta upp tydliga skyltar som tydligt visar hur grannen inkräktat på den yta du får disponera. Skyltarna kommer att sitta där under hela försäljningsprocessen.
Mäklare förnekar allt som inte kommunicerats i skrift (om det inte är till deras favör). Så "fatta pennan". Om möjligt - skriv till såväl firman som den enskilde mäklaren.
Produkter som diskuteras: "rep snöre"
Rep & snöre
Utforska vårt omfattande utbud av rep och snören, vilket inkluderar allt från bomulls- och jutesnören till polypropylen- och nylonsnören. Vare sig du behöver säkra dina utomhusmöbler, tillfälligt fixera en trasig del eller skapa dekorativa
Läs mer
Det är brf som äger marken och låter medlemmarna förvalta marken. Hos oss är det hus-skarvarna som ger oss den förvaltade marklotten för våra brf radhus.A alex.o skrev:Hej,
Vi flyttade in i ett radhus som räknas som lägenhet. Dvs vi äger inte marken utanför utan varje lägenhet har en disponibel yta den kan använda. En liten trädgård.
När vi skulle bygga altan märker vi att grannen har byggt in sin altan på vår sida. En bra bit. Då fick vi knacka på och berätta att den skulle flyttas för vi fick inte bygga på andra sidan till nästa granne (säger sig självt).
Då börjar grannen ljuga om att den har haft den altanen sen den flyttade in och att den inte byggt någon altan.
Styrelsen ville inte ingripa.
Som tur var så hade vi en granne som bodde där när hon byggde den. Denna granne var med i styrelsen då och påpekade att hon inte ansökt om den.
Efter många möten och mycket bråk erkände hon att hon byggt den utan lov.
Alltså ett svartbygge. Hon byggde det 2020.
2019 beslutades om nya regler på brfn att om man bygger altan utan att ansöka om det så ska den rivas på boendens bekostnad.
När allt är på svart och vitt fegar styrelsen ur och vill inte riva den eller tvinga henne att riva den. De vill övertyga henne istället. Men hon vägrar. De kommer tillslut med att hon gått med på att flytta på den "såsmånigom". Dvs när hon har tid/ork eller när hon flyttar.
Nu har det gått ett år sen dess. Hon ska flytta. Min andra granne som känner till allt träffar hennes mäklare och säger att de vet allt och undrar vem som ska betala för att altanen ska göras om. Mäklaren säger att det inte är så och att man får behålla den som den är.
När jag får reda på det kontaktar jag mäklaren och berättar att det visst finns ett avtal mellan oss där om hon flyttar ska hon göra om sin altan.
Då säger han att ifall det stämmer så är det så.
Nu undrar jag. Ifall hon bara vägrar och säljer den som den är. Vad har jag för val?
Det är ett svartbygge. Men min förening är totalt ryggradslösa.
Finns det nån man kan kontakta? Finns det nått man kan göra ifall allt "skiter sig"?
Kan jag såga upp den själv?
Behöver tips och hjälp.
Tack på förhand
//a
Även i vår förening har det byggts utedäck k olika storlekar. Men vi är noga med gränsdragningen mrd hus-skarvarna.
Svartbygge blir det bara om brf tomtgränsens 4,5m inte iaktas eller däck max 3.60 ftån huskroppen. Dom reglerna gäller i hela Sverige. Beakta att brf tomten är EN sammanhållen fastighet enligt svensk lag.
Det är boverkets regler som gäller för alla fastigheter i Svegige. Det är förvisso styrelsen och föreningens trivselregler som ska gälla, men man kan pröva ärendet hos
hyresnämden om man inte kan komma överens. Jag är föreningens brf revisor, ssmt äger en villa i södra Sverige.
Gå till styrelsen och se till att det blir löst innan hon flyttar!!!!!
Säg att du kan hjälpa till med att såga av den där den ska sågas av men se till att det är gjort innan hon säljer, vägrar hon så går du på mäklaren och säger att det ska vara tydligt till dom nya ägarna att den ska sågas ner.
Hjälper inte de så ta fram sågen och såga isär den själv, gör det nån gång på natten när ingen ser och hävda att du inte har något med det att göra
Säg att du kan hjälpa till med att såga av den där den ska sågas av men se till att det är gjort innan hon säljer, vägrar hon så går du på mäklaren och säger att det ska vara tydligt till dom nya ägarna att den ska sågas ner.
Hjälper inte de så ta fram sågen och såga isär den själv, gör det nån gång på natten när ingen ser och hävda att du inte har något med det att göra
vad är det du hittar på? Max 3,6m från huskropp, regler som gäller i hela Sverige? Dumheter.B Bygghammer skrev:Det är brf som äger marken och låter medlemmarna förvalta marken. Hos oss är det hus-skarvarna som ger oss den förvaltade marklotten för våra brf radhus.
Även i vår förening har det byggts utedäck k olika storlekar. Men vi är noga med gränsdragningen mrd hus-skarvarna.
Svartbygge blir det bara om brf tomtgränsens 4,5m inte iaktas eller däck max 3.60 ftån huskroppen. Dom reglerna gäller i hela Sverige. Beakta att brf tomten är EN sammanhållen fastighet enligt svensk lag.
Det är boverkets regler som gäller för alla fastigheter i Svegige. Det är förvisso styrelsen och föreningens trivselregler som ska gälla, men man kan pröva ärendet hos
hyresnämden om man inte kan komma överens. Jag är föreningens brf revisor, ssmt äger en villa i södra Sverige.