F Flummox skrev:
annars kontaktar du kronofogden
Vad skulle poängen vara med att vänta? TS har redan väntat ett år, varför förlänga plågan mer än nödvändigt?

Det är lätt att vänta, för att sen vänta lite till, beklaga sig, vänta lite till, sen eventuellt sätta en deadline för när man inte väntar längre och sen när man väl tar tag i det inse att det finns ledtider även i myndighetshanteringen, trots att man redan väntat så länge!

Ska grannen nu därtill flytta finns ingen annan rimlig åtgärd än att kräva sin rätt, och instrumentet för det är som sagt fogden.

Alternativet är uppenbarligen anarki, där man bara tar lämplig såg och gör själv, oberoende av rättigheter.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad skulle poängen vara med att vänta? TS har redan väntat ett år, varför förlänga plågan mer än nödvändigt?

Det är lätt att vänta, för att sen vänta lite till, beklaga sig, vänta lite till, sen eventuellt sätta en deadline för när man inte väntar längre och sen när man väl tar tag i det inse att det finns ledtider även i myndighetshanteringen, trots att man redan väntat så länge!

Ska grannen nu därtill flytta finns ingen annan rimlig åtgärd än att kräva sin rätt, och instrumentet för det är som sagt fogden.

Alternativet är uppenbarligen anarki, där man bara tar lämplig såg och gör själv, oberoende av rättigheter.
Njaaa, jag tycker nog det går helt utmärkt att använda den kommande försäljningen som murbräcka och undvika fogden. Följ pengarna. Säljarn vill få sålt och mäklaren vill ha sitt arvode.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Varför nöja sig med den ena vägen?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
En fundering. Är trädäcket lagt fritt på plintar utan infästning i vägg och inte direkt stort. Då kanske det går att flytta trädäcket med lite hävkraft? Nu vet jag ju inte hur många meter som det behöver flyttas men ligger det bara på plattor som kanske det är görbart. Visst att det kanske kräv 3-4 pers men då får du problemet snabbt ur världen.samt att du inte gör åverkan på deras egendom. Absolut att det inte är lagligt men frågan är vem som skulle palla processa det. Däremot om du sågar sönder det så är det ju en betydligt större åverkan..

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
B
A alex.o skrev:
Hej,

Vi flyttade in i ett radhus som räknas som lägenhet. Dvs vi äger inte marken utanför utan varje lägenhet har en disponibel yta den kan använda. En liten trädgård.

När vi skulle bygga altan märker vi att grannen har byggt in sin altan på vår sida. En bra bit. Då fick vi knacka på och berätta att den skulle flyttas för vi fick inte bygga på andra sidan till nästa granne (säger sig självt).

Då börjar grannen ljuga om att den har haft den altanen sen den flyttade in och att den inte byggt någon altan.
Styrelsen ville inte ingripa.

Som tur var så hade vi en granne som bodde där när hon byggde den. Denna granne var med i styrelsen då och påpekade att hon inte ansökt om den.

Efter många möten och mycket bråk erkände hon att hon byggt den utan lov.
Alltså ett svartbygge. Hon byggde det 2020.

2019 beslutades om nya regler på brfn att om man bygger altan utan att ansöka om det så ska den rivas på boendens bekostnad.

När allt är på svart och vitt fegar styrelsen ur och vill inte riva den eller tvinga henne att riva den. De vill övertyga henne istället. Men hon vägrar. De kommer tillslut med att hon gått med på att flytta på den "såsmånigom". Dvs när hon har tid/ork eller när hon flyttar.

Nu har det gått ett år sen dess. Hon ska flytta. Min andra granne som känner till allt träffar hennes mäklare och säger att de vet allt och undrar vem som ska betala för att altanen ska göras om. Mäklaren säger att det inte är så och att man får behålla den som den är.

När jag får reda på det kontaktar jag mäklaren och berättar att det visst finns ett avtal mellan oss där om hon flyttar ska hon göra om sin altan.

Då säger han att ifall det stämmer så är det så.

Nu undrar jag. Ifall hon bara vägrar och säljer den som den är. Vad har jag för val?

Det är ett svartbygge. Men min förening är totalt ryggradslösa.

Finns det nån man kan kontakta? Finns det nått man kan göra ifall allt "skiter sig"?
Kan jag såga upp den själv?
Behöver tips och hjälp.

Tack på förhand
//
är väl bara att ta bort den bit som inkräktar.

Resten av altan känns ju inte som att behöver bekymra dig om.

Så som jag ser det, har två alternativ. Endera så tar du helt sonika cirkelsågen, och sågar bort den del som ligger på din sida. Lagligt eller inte, vad ska grannen säga eller göra? Det är ju redan bestämt att verandan ska bort. Gör du det snyggt så kan ju ingen, förutom möjligen grannen, klaga.
Alternativ två, är att du bygger din veranda som en direkt påbyggnad av grannens. Sen sätter du ett räcke/staket/plank på verandan i tomtgräns.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 24 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kreativt att annektera den överhängande altanen. Tumme upp på det. 👍

• Gilla
Festlund och 13 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
En fundering. Är trädäcket lagt fritt på plintar utan infästning i vägg och inte direkt stort. Då kanske det går att flytta trädäcket med lite hävkraft? Nu vet jag ju inte hur många meter som det behöver flyttas men ligger det bara på plattor som kanske det är görbart. Visst att det kanske kräv 3-4 pers men då får du problemet snabbt ur världen.samt att du inte gör åverkan på deras egendom. Absolut att det inte är lagligt men frågan är vem som skulle palla processa det. Däremot om du sågar sönder det så är det ju en betydligt större åverkan..
Plintar men vetifan vad hon gjort mot väggen. Men det spelar ingen större roll. Kan göra om det om jag sågar ner det. Men måste veta vad påföljderna är om jag bara sågar

A alex.o skrev:
måste veta vad påföljderna är om jag bara sågar
Brotten är sannolikt skadegörelse och/eller egenmäktigt förfarande. Hur stor risken är att grannen anmäler dig är en annan sak.

Av nyfikenhet, vad får dig att överväga att inte ta en laglig väg?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du blir väl ekonomiskt ansvarig för skadan grannen lider, men vad är värdet av en altan som det redan finns åläggande att riva? Jag gissar noll...

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Skulle det gå att du bygger din altan i samma höjd som grannen och sedan sätter en skiljevägg där tomtgränsen går på altanen ?

• Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Brotten är sannolikt skadegörelse och/eller egenmäktigt förfarande. Hur stor risken är att grannen anmäler dig är en annan sak.

Av nyfikenhet, vad får dig att överväga att inte ta en laglig väg?
Vad är då den lagliga väg som inte TS redan försökt? Han/hon har försökt dem lagliga vägen i flera års tid, utan att något händer.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad är då den lagliga väg som inte TS redan försökt?
Det skrev jag redan i inlägg #2.
A AG A skrev:
Han/hon har försökt dem lagliga vägen i flera års tid, utan att något händer.
Tycker du verkligen att prata med den felande och BRF-styrelsen är att försöka i flera års tid?

Jag ställer lite högre krav än så på egen ansträngning, i synnerhet om man ser det som nästa naturliga steg att ta lagen i egna händer.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
P
ja mesig brf styrelse som inte kräver åtgärd minst rättning men egentligen total rivning då enligt stadgar

Sök lov och tvinga fram lov från styrelsen på eget trädäck och se till att få det godkännandet

Tråkigt att vänta nån mer sommar innan man till sist får sin yta tillbaka för att kunna göra det man vill men som vanligt i mellanmjölk sverige så är det den som egentligen gjort fel som alltid tjänar på att ha kunnat bruka sina stora altan i ytterligare år till försäljningen innan det kanske händer nåt..

jag hade nog sett till att pratat med altanägaren med ett eller två vittnen och sen gett ett tydigt datum när överträdelsen som är på din sida ska vara borta och nedkapad till "tomtgräns" och har det inte skett till då hade jag nog också slintit med sågen lite snabbt och allt utanför gräns försvunnit. och avkapade materialet inlagd på hennes sida... tvivlar också på att en anmälan inte är nedlagd inom kort när man kan påvisa att hela altanen ska rivas enligt brf och att man gett tydligt datum på när det ska vara åtgärdat att man fått bort grejerna från ts yta och det blir svårt att bevisa skadegörelse när det är en åtgärd för att frigöra mark som denne inte har rätt till och att man såklart kommer hävda har skett med hennes medgivande oavsett om det är sant eller inte och självklart hävdar dina vittnen samma sak och att hon sen fått spader och sagt att det inte var enligt överenskommelse för att jävlas

Andra alternativet är ju att vara lika ful och annektera mer mark än man har rätt till och när styrelsen kommer och gnäller så pekar man bara på det dom blundar för, det är ju vad som troligen behövs för att styrelsen ska inse sitt misstag och att man lär ta tag i såna här saker, kostar lite virke och ett hånflin och självklart tar man bort den när det börjar gå till allvar med kronofogde handräckning osv det verkar ju ta några år innan mespropparna i styrelsen får ut tummen ur dom bakre regionerna

Den lagliga handräckning via kronofogde är ju tyvärr seg som sirap i det här landet och när det finns oklarheter i vem som har rätt så blir det ju tvärstopp tills allt är utrett i absurdum

P polaris78 skrev:
Den lagliga handräckning via kronofogde är ju tyvärr seg som sirap i det här landet
Som sagt, när TS gått och hoppats i ett år eller mer blir det lite fånigt att säga att myndighetsvägen är för långsam.

I ett sånt här fall är det ju inte heller bara handräckningen som sådan man jobbar med, utan även den påverkan på affären ett kronofogdehot utgör.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.