55 633 läst ·
1 167 svar
56k läst
1,2k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Medlem
· Halland
· 4 612 inlägg
Japp. En annan lösning jag tänker mig är att bygga bostadsmoduler i containerformat. 20, 30 eller 40 fot. Sedan bygger man stålställningar där folk skall bo, du tecknar kontakt på en plats i racket och så levereras din modul till stället och lyfts med kran på plats.pacman42 skrev:
Man får ha en standard för serviser så modulen kan kopplas på snabbt. Gärna även ett system för att koppla ihop flera moduler för den som behöver mer plats. Behöver du flytta är det bara att beställa flyttning av modulen till ny bostadsort.
Detta kan ju eventuellt uppfattas som kategoriboende men för studenter och ensamstående borde det fungera.
min första BRF bygde om "närbutiken" till ett kontor. Det gav helt ok med intäkter.Claes Sörmland skrev:
Jag kan säga att vi har samma problem i Vasastan. Hopplöst med lönsamheten på småbutiker så det blir "hobbybutiker" precis som du säger där ofta BRFerna inte får in hyra som ens täcker det långsiktiga underhållet av lokalerna. Så man låter dem förfalla. Och de som driver butikerna blir antingen dömda till livslång fattigdom eller har det som just hobby.
Det som funkar är större lokaler och restauranger.
Däremot var det en smäll när den andra hyresgästen, en stor musikstudio, lades ner. Det var lite trevligt se världskändisar stå utanför och röka eller knäcka en kall 😅
På den tiden jag dejtade så träffade jag en tjej som bodde i nyproduktion i täby med ännu högre hyra än så.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt om du bor i en etta. Om du tjänar medianlönen 38 300 kr i månaden på ett enklare kontorsarbete så får du ut 29 300 kr i månaden med Järfälla kommuns skattesats. Det blir med en hyra på 11 000 kr 18 300 kr kvar att leva för. 3 400 kr försvinner i mat per månad. 14 900 kr i månaden kvar att köpa saker för, gymkort (subventionerat av arbetsgivaren), restauranger, åka på resor, kanske en elbil på leasing o s v. Är det så illa?
Jag tänker att livet i en etta sällan är permanent. Så fort det blir parbildning så blir det en förvisso dyrare tvåa men nu delar man på boendekostnaden.
Hon sa att det var dyrt och mycket pengar. Men hon kom från Spanien och tyckte att det var "väldigt hög standard och lyxigt att bo så".
Och hade tanken att det var tillfälligt precis som du säger. Jag kanske lutar lite åt ett visst håll politiskt men systemet idag där man kan sitta i hyresreglerade lägenheter med låg hra utan att ha ett behov av det är rätt snett.
Att vi har dyrare lägenheter i förorterna än mitt i stan är vansinne. Och drabbar de fattiga på de rikas bekostnad.
Tror det är få länder där man har en organisation som Hyresgästföreningen som är "vänster" men samtidigt gynnar så många rika som bor i billiga hyreslägenheter.
Du menar som vid Northvolt.A Anders_Nilsson skrev:Japp. En annan lösning jag tänker mig är att bygga bostadsmoduler i containerformat. 20, 30 eller 40 fot. Sedan bygger man stålställningar där folk skall bo, du tecknar kontakt på en plats i racket och så levereras din modul till stället och lyfts med kran på plats.
Man får ha en standard för serviser så modulen kan kopplas på snabbt. Gärna även ett system för att koppla ihop flera moduler för den som behöver mer plats. Behöver du flytta är det bara att beställa flyttning av modulen till ny bostadsort.
Detta kan ju eventuellt uppfattas som kategoriboende men för studenter och ensamstående borde det fungera.
Det lustiga med modulbyggena är att de inte verkar användas mer än en gång.
Så det blir ju en enorm byggkostnad per kvm
Dessutom är i populära bostadsorter marken en enormt dyr kostnad.
Här på "landet" går det faktiskt hitta en tvåa för 7.000 i månaden. Men då är det 1,5 timme till Sthlm.
Den har inte markant lägre standard än tvåan mer centralt för 14.000
Medlem
· Uppland
· 2 603 inlägg
Hyresregleringen har snedvridet hela marknaden. En gammal innerstadslägenhet kostar noll och ingenting men bebos av ett gammalt rikt troll.
Jag är faktiskt för en lätt hyresreglering. Det ska vara lite kö. 2-3 månader. Då står inte lägenheter tomma i väntan på Hyresgästen med stort H. Viktigaste parametern för hyran ska vara läget.
Jag är faktiskt för en lätt hyresreglering. Det ska vara lite kö. 2-3 månader. Då står inte lägenheter tomma i väntan på Hyresgästen med stort H. Viktigaste parametern för hyran ska vara läget.
Tragiskt att att du tänker så, det är på tok för mycket pengar för så lite boyta.Claes Sörmland skrev:
Samtidigt om du bor i en etta. Om du tjänar medianlönen 38 300 kr i månaden på ett enklare kontorsarbete så får du ut 29 300 kr i månaden med Järfälla kommuns skattesats. Det blir med en hyra på 11 000 kr 18 300 kr kvar att leva för. 3 400 kr försvinner i mat per månad. 14 900 kr i månaden kvar att köpa saker för, gymkort (subventionerat av arbetsgivaren), restauranger, åka på resor, kanske en elbil på leasing o s v. Är det så illa?
Jag tänker att livet i en etta sällan är permanent. Så fort det blir parbildning så blir det en förvisso dyrare tvåa men nu delar man på boendekostnaden.
Ingen kommer ju 2026 vilja bli hantverkare/bygg om lönerna sänks markant.T TypRätt skrev:Precis, det är helt enkelt för dyrt att bygga. Vi måste tillbaka till tiden då hantverkare var B-laget, så kapa deras löner med 50%, lönedumpning är ända utvägen. Alternativt så skapar vi någon form av munkkloster där vi hämtar in fattiga från andra länder och utbildar dem i svensk byggstandard och sedan bor och arbetar dem inom företaget. Lönen är hårt slit, egen fil rakt genom pärleporten, samt mat och sovplats.
Det är skillnad mot för 50år sedan. Då kunde arbetare skaffa sig en bostad i ett skapligt trevligt område på en medellåg jag lön.
Idag krävs det pengar för att få slippa bo i områden som kantas av stök och mångkultur.
Dessutom så är knappast löneläget ensamt det som har drivit byggkostnaderna uppåt. Det är otaliga beslut, regler, kostnader och krav idag som gör det dyrt att bygga.
Oj oj median lönen enligt en annan skriven var ca 38 300kr medans snickare ligger under det så du menar att en hantverkare ska tjäna som en sommarjobbare 15-18år?T TypRätt skrev:Precis, det är helt enkelt för dyrt att bygga. Vi måste tillbaka till tiden då hantverkare var B-laget, så kapa deras löner med 50%, lönedumpning är ända utvägen. Alternativt så skapar vi någon form av munkkloster där vi hämtar in fattiga från andra länder och utbildar dem i svensk byggstandard och sedan bor och arbetar dem inom företaget. Lönen är hårt slit, egen fil rakt genom pärleporten, samt mat och sovplats.
Helt rätt glöm inte material och markpriserna som har drivit iväg.Huddingebo skrev:
Ingen kommer ju 2026 vilja bli hantverkare/bygg om lönerna sänks markant.
Det är skillnad mot för 50år sedan. Då kunde arbetare skaffa sig en bostad i ett skapligt trevligt område på en medellåg jag lön.
Idag krävs det pengar för att få slippa bo i områden som kantas av stök och mångkultur.
Dessutom så är knappast löneläget ensamt det som har drivit byggkostnaderna uppåt. Det är otaliga beslut, regler, kostnader och krav idag som gör det dyrt att bygga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 622 inlägg
Ja, det dras tunnelbana dit. Men givet att det ligger bortom stråket Rinkeby–Tensta-Hjulsta kan man ju fråga vad det hjälper. Nu är det förvisso Akallalinjen man drar dit, men uppsidan med det är väl marginell, i synnerhet sen Kista havererat som arbetsplatsområde.J JohanLun skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 622 inlägg
Ändå imponerande att hantverksyrken ger medianlön. Det visar väl hur lite mervärde många av oss med bekväma kontorsjobb tillför.