Unikt namn Unikt namn skrev:
Fast blir det några restauranger om 90% av lgh är tomma?
11k för 34kvm i ytterbetongghetto känns dyrt.
90% av lägenheterna är inte tomma.

G
T TypRätt skrev:
Jo, dock lite intressant att hon känner sig otrygg där. Det är klart har man upplevt någon situation som berört en så speglar det ju ofta sedan ett långt tidsspann. Men att man är otrygg för att det är mycket poliser är ju lite udda. Deras uppgift är ju att skapa trygghet, men det är klart ser man deras närvara som en effekt av kriminell närvaro så är det kanske en förståelig slutsats. Min uppfattning är dock (förutom att jag inte alls tycker det är fler där) är att de främst jobbar förebyggande för att de inte vill att det ska bli öppen drogförsäljning där eller att kriminella ska få fäste. Jag håller dock med om att det är lite av ett öde område att gå omkring i. Som jag gnatat i många trådar så missade kommunen öppet mål när de la detaljplanen och inte ställde krav på fler butiker i botten av husen. Hade det sett ut som i Sundbyberg med restauranger och butiker i botten av alla byggnader och inte bara cykelförråd och tvättstugor så hade det varit mycket mer livligt. Men framför allt borde de gjort ett stråk av gångväg kantat av lokaler, nu ligger alla som finns ut mot de största genomfartsvägarna vilket inte bäddar för några uteserveringar eller andra samlingsplatser.
Står det ju inte att hon känner sig otrygg p.g.a polisens närvaro.

Jag tolkar det att hon upplever att det är många poliser i området men känner sig otrygg ändå p.g.a all slödder som finns i den delen av Stockholm.

G Greger_08 skrev:

Jag tolkar det att hon upplever att det är många poliser i området men känner sig otrygg ändå p.g.a all slödder som finns i den delen av Stockholm.
Ett antal mord, mordförsök och sprängningar det decennium stadsdelen har existerat.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
Är det inte så att Barkarby planeras att få bättre kommunikationer och då kommer området troligen bli mer attraktivt?

Men jag håller med, det är ett dilemma att nybyggen blir svindyra trots väldigt ocentrala lägen. Har man råd med dessa priser finns ofta andra alternativ som är bättre. Då blir det kanske så att det blir folk som inte kan köpa bostadsrätt, bara vill bo tillfälligt, får hyran betald av soc osv som bor där.

Jag har bara passerat men upplever att det känns som en innerstadskuliss i öde förort. Man har tagit det sämsta från innerstaden och applicerat i betongförorten. Totalt väsensskilt från tex Sundbyberg som har samma kvartersstruktur men där den känns levande och trivsam, inte steril, ödslig och död.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag håller dock med om att det är lite av ett öde område att gå omkring i. Som jag gnatat i många trådar så missade kommunen öppet mål när de la detaljplanen och inte ställde krav på fler butiker i botten av husen. Hade det sett ut som i Sundbyberg med restauranger och butiker i botten av alla byggnader och inte bara cykelförråd och tvättstugor så hade det varit mycket mer livligt. Men framför allt borde de gjort ett stråk av gångväg kantat av lokaler, nu ligger alla som finns ut mot de största genomfartsvägarna vilket inte bäddar för några uteserveringar eller andra samlingsplatser.
Problemet är att området ligger vägg i vägg med ett av Stockholms största handelsplatser med massor av affärer.
Den som öppnar en butik i bottenvåningen av ett lägenhetshus där kommer inte att få det lätt.
Dessutom behöver man ett kundunderlag som efterfrågar det som ska erbjudas och frågan är vad som skulle fungera där...
Det är nyproduktion och byggkostnaderna idag kräver höga hyror.
En vän flyttade dit från Solna och bodde där i 2 år. Dyr hyra och påtagligt mycket "nysvenskar" och gap och skrik på kvällarna. Han flyttade därifrån tillbaka till Solna.
Frågar man mig så kan man inte bygga på höjden utanför städers kärna/centrum. Speciellt inte idag när man bygger billiga massproducerade hus (som trots allt blir jättedyra) Det blir bara människo-ovänligt, anonymt och "miljonprogram" i de flesta fall.
Man skulle tagit stark inspiration av de många otroligt trevliga flerbostadsområden som byggdes på 40-50-talet.
Kostar lite mer nu men blir garanterat billigare i längden.

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Frerider Frerider skrev:
Det känns inte dyrt det är dyrt!
Ja för samma månadskostnad kan man ju välja att bo på söder, om man har kontantinsatsen då.

Det är gott om tomma lokaler i Sundbyberg med, att driva butik idag går knappt att göra utanför ren hobbyverksamhet (lite överdrivet) i Sundbyberg var det krav i detaljplanen att alla hus ska ha butiker i botten. Det skapar ett överskott men gör också att hyran är i princip självkostnadspris utanför det absoluta centrumstråket. Det i sin tur ger en möjlighet för alla möjliga butiker och restauranger att överleva så för det boende är det ren vinst. Byggbolagen är ju så klart inte lika glada som måste bekosta en våning som inte är vinstdrivande.

För Barkarbystaden finns inte längre den möjligheten för att projekt efter projekt har stoppat eller rör sig knappt i väntan på bättre tider. Så för kommunen att nu komma o kräva lokaler i botten vore dödsstöten för sista chansen att kunna bygga med vinst, o de skulle inte bli något alls. Tyvärr är väl också 90 av lokalerna i Barkarbystaden fyllda med hår/nagel-salonger eller mäklare så inte så mycket att strosa förbi.
Däremot är det absolut trevligt att cykla igenom och enligt mig lugnt o städat. Som sagt det är bara att om man inte bor i området finns det ingen anledning att åka dit. Jag som bor i villaområdet på andra sidan E18 är där ibland för att äta eller bara se om något kul har byggts sedan sist. Men utan ärende behöver man ju aldrig ta sig djupare in är ICA Maxi eller övrigt i handelsområdet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Grundproblemet är inte marknadspris vid nyproduktion, grundproblemet är det pris som måste tas ut för att man skall gå runt.

Det finns tomma färdiga lägenheter som byggts på olika paltser i Sverige som plomberas för att man anser att det är billigare att göra så än att hyra ut dem. De konkurrerar då inte med övrigt utbud och det är billigare att hålla ett hus på 10-12 grader än att värma utspridda lägenheter i olika hus. Det finns inga bosökande ungdomar som har råd med dessa lägenheter ändå...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Grundproblemet är inte marknadspris vid nyproduktion, grundproblemet är det pris som måste tas ut för att man skall gå runt.

Det finns tomma färdiga lägenheter som byggts på olika paltser i Sverige som plomberas för att man anser att det är billigare att göra så än att hyra ut dem. De konkurrerar då inte med övrigt utbud och det är billigare att hålla ett hus på 10-12 grader än att värma utspridda lägenheter i olika hus. Det finns inga bosökande ungdomar som har råd med dessa lägenheter ändå...
Precis, det är helt enkelt för dyrt att bygga. Vi måste tillbaka till tiden då hantverkare var B-laget, så kapa deras löner med 50%, lönedumpning är ända utvägen. Alternativt så skapar vi någon form av munkkloster där vi hämtar in fattiga från andra länder och utbildar dem i svensk byggstandard och sedan bor och arbetar dem inom företaget. Lönen är hårt slit, egen fil rakt genom pärleporten, samt mat och sovplats.

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Precis, det är helt enkelt för dyrt att bygga. Vi måste tillbaka till tiden då hantverkare var B-laget, så kapa deras löner med 50%, lönedumpning är ända utvägen. Alternativt så skapar vi någon form av munkkloster där vi hämtar in fattiga från andra länder och utbildar dem i svensk byggstandard och sedan bor och arbetar dem inom företaget. Lönen är hårt slit, egen fil rakt genom pärleporten, samt mat och sovplats.
Eller så bygger man modulhus i fabrik.

Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Det är gott om tomma lokaler i Sundbyberg med, att driva butik idag går knappt att göra utanför ren hobbyverksamhet (lite överdrivet) i Sundbyberg var det krav i detaljplanen att alla hus ska ha butiker i botten. Det skapar ett överskott men gör också att hyran är i princip självkostnadspris utanför det absoluta centrumstråket. Det i sin tur ger en möjlighet för alla möjliga butiker och restauranger att överleva så för det boende är det ren vinst. Byggbolagen är ju så klart inte lika glada som måste bekosta en våning som inte är vinstdrivande.
Jag kan säga att vi har samma problem i Vasastan. Hopplöst med lönsamheten på småbutiker så det blir "hobbybutiker" precis som du säger där ofta BRFerna inte får in hyra som ens täcker det långsiktiga underhållet av lokalerna. Så man låter dem förfalla. Och de som driver butikerna blir antingen dömda till livslång fattigdom eller har det som just hobby.

Det som funkar är större lokaler och restauranger.

pacman42 pacman42 skrev:
Eller så bygger man modulhus i fabrik.
Fast relativt stora delar av flerfamiljshusen som byggs idag är någon form av modulhus. De kommer ju inte som standarmoduler som man gjorde i miljonprogrammen men stora väggelement kommer på flak från fabrik och lyfts på plats med kran. Så visst ska priserna ner än mer behöver man väl bygga väldigt enkla och många men vill vi tillbaka till den formen av stadsmiljöer då? Jag tänker att det är väl bättre att byggarna lider än att mina ögon ska behöva lida.

Ironi å sido men problemet för Stockholm är väl att många av de tidigare sunkiga områden har med tiden fått relativ närhet till city som sin fördel och det har varit mer pengar i att riva eftersatta områden och bygga nytt än att behålla områdena som billiga områden. Jag gissar att pga relativt goda tider så har det inte uppstått så många nya sunkiga områden kring Stockholm men andelen med låg inkomst har pga ökade klyftor även ökat så behovet av just billiga ökar i mycket större takt än områden blir sunkiga.
Att bygga bort problemet går helt enkelt inte. Antingen måste lägstalönerna upp, eller så måste vi få fler sunkiga områden så att hyrorna går ner på redan avbetalade bestånd.

Claes Sörmland
Frerider Frerider skrev:
Det känns inte dyrt det är dyrt!
Samtidigt om du bor i en etta. Om du tjänar medianlönen 38 300 kr i månaden på ett enklare kontorsarbete så får du ut 29 300 kr i månaden med Järfälla kommuns skattesats. Det blir med en hyra på 11 000 kr 18 300 kr kvar att leva för. 3 400 kr försvinner i mat per månad. 14 900 kr i månaden kvar att köpa saker för, gymkort (subventionerat av arbetsgivaren), restauranger, åka på resor, kanske en elbil på leasing o s v. Är det så illa?

Jag tänker att livet i en etta sällan är permanent. Så fort det blir parbildning så blir det en förvisso dyrare tvåa men nu delar man på boendekostnaden.

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag ser tre grundläggande problem:

1. Spekulation och finansmarknadens tillväxt. En bostad skall vara ett nyttoföremål. Inte någonting man köper för att det skall öka i värde.
2. Ökande klassklyftor. Allt färre har råd med någonting.
3. Mycket luft i priserna på grund av långa leverantörskedjor. Då farfar arbetade på byggen anställde man arbetare och byggde. Då blev kostnaden bara material plus löner plus arbetsgivaravgifter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:

Brakarbystaden hade stora problem när den byggdes och har det fortfarande.

Det finns en "våg" av kriminella från Järvafältet som bosatt sig där för att "komma bort från" kriminaliteten men fortsatt med sitt värv.

Jag har ett par bekanta som hamnat där i samband med skilsmässor och samtliga flyttade efter bara nått år.

En råkade ut för att när hon skulle gå med barnen och handla så blev de vittne till ett mord.

En annan sa att hon aldrig kännt sig så otrygg att gå ensam som kvinna nån annanstanns i Sthlm.

Lägg på det hyror som är helt galna som gör att det är billigare att exv köpa ett radhus om du har insatsen.

• Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.