J jawen skrev:
Varför kan det inte vara ett nollsummescenario ?
Det är väl det ”staten betalar” är. I synnerhet om det är s.k. allmännytta. Men system baserade på av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov leder sällan till vare sig bra resursfördelning eller att folk anstränger sig sitt yttersta.
J jawen skrev:
Just för att det gagnar samhället.
Det tror jag verkligen inte att det gör. Varje person som kollektivet måste bära på sina axlar är snarast en förlust. Men vi tycker ofta att det är värt det ändå.

J jawen skrev:
Herre gud vilken kass jämförelse ....Nordkorea ?...skämtar du?
Folkhemmet är en term du verkar behöva läsa på om.
Det var ingen jämförelse. Utan jag pekade rent sakligt på en ekonomi där samhällsintresset gällde.

Det är väl bra att folk blir informerade om hur det går då.

J jawen skrev:
Hur egentligen tror du att Sverige formades sedan 1900-talets början, som iom det gjorde oss till ett av väldens bästa länder 70 år senare ?
Du kan läsa på här. Det är prof Lars Jonung som gått igenom sveriges relativa tillväxt.
https://www.nationalekonomi.se/arti...-tillvaxt-under-170-ar-ett-drama-i-tre-akter/

Inte bara du. Jag rekommenderar detta för alla.

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du har ju t.ex. HSB, men det faller sig nog naturligt att ett kooperativ inte själva tar rollen som byggherre eller till och med bygger med egen arbetsinsats. Lite svårt att få ihop ett gäng med den kompetensen.
Du & @BirgitS får läsa på om LM Ericsson som tidigt värnade om sina anställda & deras barn.
Telefonplan & stora arealer runt Vällingby är några av dom, & barnbarn & barnbarnsbarn sitter fortfarande på över 10 miljarder i tillgångar från den tiden.

D daVinci skrev:
Vinsten är ersättning för den risk man tar när man riskerar sitt kapital i projektet.

Här kan du se var folk vill ha för ränta för att låna ut till byggprojekt.
Och ändå gav staten 100 % ränteavdrag under 70-talet, för att hjälpa Svenska hushåll till bättre möjligheter till boende/byggande.

Förstår du ens att "framgång göder framgång" ?
& att ett välmående Sverige producerar mera ?

• Gilla
lat
  • Laddar…
C
J jawen skrev:
Du & @BirgitS får läsa på om LM Ericsson som tidigt värnade om sina anställda & deras barn.
Ja, men föreningarna i LM-staden, Hjorthagen m.fl. byggde inte heller husen i föreningens egen regi. Eller?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men system baserade på av var och en efter förmåga och åt var och en efter behov leder sällan till vare sig bra resursfördelning eller att folk anstränger sig sitt yttersta.
Bra utgångspunkt, men eftersom "dagens svenskar" inte har någon moral längre så är det gamla "tänket" knappast genomförbart även om det skulle korrigeras.

Förr byggdes även alla större flerbostadshus (Solna,Sumpan,Järfälla, STHLM), med lån som löpte på ca 30 år efter dessa 30 år så var "kvarteren" betalda.
Under dessa 30 år baserades hyran för alla på lånekostnaden+underhåll & skötsel+ en mindre "avkastning" & kvarter byggda 1930 var i praktiken skuldfria 1965 & detta skedde över hela Sverige.

Speciellt efter 1985 när stora generationen av dom som varit med & byggt själva dog ut, så kom deras barn in eftersom dom ärver "hela" kvarteren, & här börjar man återigen belåna kvarteret för att man vill ha det bra..
Så istället för att "tugga vidare" på den rimliga hyresnivån som sakta steg ihop med "index", som huset haft redan från början, så skickar kvarters ägaren nu istället över sina "extra" belåningskostnader som han fick i samband med nya lånen om 35 milj.

Har låter alltså hyresgästerna betala för sitt nytagna lån, men lånepengarna används till att ex köpa ytterligare fastigheter eller bara leva rikt & glassa runt.

Ett avbetalat kvarter "borde inte" kräva skyhöga hyror då det redan är betalt, men kapitalismen ihop med avregleringar gynnar & främjar för ett sådant "koncept"

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Du kan läsa på här. Det är prof Lars Jonung som gått igenom sveriges relativa tillväxt.
[länk]

Inte bara du. Jag rekommenderar detta för alla.
Mycket vinklat dravvel i mina ögon.

Han tar inte upp utvandringen 1850-1920 & att 1,5 milj svenskar emigrerade dvs 20 % av befolkningen
Han nämner inte heller Sveiges elektrofisiering tidigt 1900-tal som gynnade våran produktion extremt mycket & löste arbetslös-problemen.

Inte heller Sveriges stora uppgång efter WW2, då industrin formeligen exploderade!

Han skriver "Socialdemokrati" från 1950 trotts Per Albin Hanson drev Folkhemmet från 1928 & Socialdemokraterna varit i riksdagen sedan 1917 & i egen majoritet 1920 ( Hjalmar Branting).
Socialdemokraterna hade regeringsmakten oavbrutet b.la1936–1976

Tycker på intet sätt denna text var varken saklig eller neutralt skriven & beroende på tillvägagångssätt kan man få det "som man önskar"

C cpalm skrev:
Ja, men föreningarna i LM-staden, Hjorthagen m.fl. byggde inte heller husen i föreningens egen regi. Eller?
Nej & Ja, man grundade ett "bostads/bygg-bolag", men allt från mark till bostäder & tom egna dagis ombesörjdes i grunden av LM Ericsson & hans/deras "ideella" insatser.

BirgitS BirgitS skrev:
Tillhör inte de länderna gruppen som har rätt mycket "social housing" i hyresbeståndet?
Alltså subventionerade bostäder som byggs enligt statens/kommunens bestämmelser.

I Nederländerna fungerar inte bostadsmarknaden. Den är rätt hårt reglerad och det är inte tillåtet för hyresvärdar att höja hyran för befintliga hyresgäster mer än med ett visst procenttal, vilket leder till att hyresgäster blir uppsagda efter knappt ett år och den nya hyresgästen får en ändå högre hyra. Det är vad bostadsbristen har lett till där. Det finns också gott om bestämmelser när det gäller hur man får bygga om och ut.
Nej.

Det finns social housing i Luxemburg, men inget större behov. En tvåbarnsfamilj måste tjäna under 8788 Euro i månaden för att få tillgång till det. Det finns drygt tvåtusen lägenheter varav över 100 är lediga.
Enkelt att hyra lägenhet om du har inkomst av privata värdar och det är långa kontrakt (10 år) med fast (indexreglerad) hyra.

Belgien har lägre andel social housing än europeiska snittet.

Mycket lättare hyra lägenheter i dessa huvudstäder än i Stockholm. Ingen kötid.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
En tvåbarnsfamilj måste tjäna under 8788 Euro i månaden för att få tillgång till det.
96.000 sek i månaden ?
En svenne får knappt tjäna ens 150.000 kr om året om svennen ska kunna få bostadsbidrag, det är 12.500 kr/mån

Sveriges schablonnivåer är 30 år gamla & allt vad gäller "social housing" baseras på dessa fast kostnader dubblerats idag.

Endast 150.000 familjer fick ens bostadsbidrag i Sverige 2024, alltså enbart 1/3 av antalet 1998
år 2022. var det 191.000
2018 var det 221.000 familjer
År 2000 var det 340.000 familjer
& sista året jag hittar är år 1998 då 420.000 familjer fick bostadsbidrag.

Om nu andra länder som Finland, Luxemburg, Tyskland har bättre "bostadssituation", så beror mycket av det på deras schablon-beräkning då den ligger närmare verkligheten & ger fler människor rätt till den.

Sverige måste vara sämst i västvärlden på denna "bostadshjälp", det är så man skäms när man läser siffrorna!

J jawen skrev:
96.000 sek i månaden ?
En svenne får knappt tjäna ens 150.000 kr om året om svennen ska kunna få bostadsbidrag, det är 12.500 kr/mån

Sveriges schablonnivåer är 30 år gamla & allt vad gäller "social housing" baseras på dessa fast kostnader dubblerats idag.

Endast 150.000 familjer fick ens bostadsbidrag i Sverige 2024, alltså enbart 1/3 av antalet 1998
år 2022. var det 191.000
2018 var det 221.000 familjer
År 2000 var det 340.000 familjer
& sista året jag hittar är år 1998 då 420.000 familjer fick bostadsbidrag.

Om nu andra länder som Finland, Luxemburg, Tyskland har bättre "bostadssituation", så beror mycket av det på deras schablon-beräkning då den ligger närmare verkligheten & ger fler människor rätt till den.

Sverige måste vara sämst i västvärlden på denna "bostadshjälp", det är så man skäms när man läser siffrorna!
Dela finns ett litet behov i Luxemburg av den typen av stöd, se antalet lgh och att det finns lediga lgh trots att det är generös gräns att få del av programmet. Dels fungerar marknaden för de som inte behöver stöd i och med att det finns tillräckligt utbud utan kötid och hyrorna uppfattade jag som rimliga.

Det bästa är ju om hjälp till bostad behövs i så liten utsträckning som möjligt. Att familjerna har råd och kan finna bostad själva.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Förr var det väl i princip så. Huset jag bor i byggdes för 150+ år sedan. Fanns garanterat inga myndigheter som la sig i hur det skulle utformas.
Om ditt hus ligger i ett samhälle så fanns det definitivt regler, om inte annat fastställda av staden/kommunen/socknen/brandförsäkringsbolaget för var, hur stort, hur nära andra hus, och div andra regler.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Om ditt hus ligger i ett samhälle så fanns det definitivt regler, om inte annat fastställda av staden/kommunen/socknen/brandförsäkringsbolaget för var, hur stort, hur nära andra hus, och div andra regler.
Vid vissa tidpunkter i historien har det tillkommit mer regler. Men om man ser de regler man hade på säg 1800-talet och de vi har idag så inser man att det blivit helt tokigt mycket regler. Skulle nog gott och väl räcka med kanske 1% av de regler som finns idag. Att man i en stad har regler för brandskydd kan t.ex. vara rimligt, men ute på landet är det orimligt att ha liknande regler för hus som ligger långt från andra hus.

BirgitS BirgitS skrev:
På landet: Vanligen på den tiden fanns det nog en hård social kontroll som påverkade hur det byggdes. Man byggde nog sällan huset helt själv utan man var tvungen att ha hjälp av andra och då fick man bygga så att de andra ansåg huset acceptabelt och så att man förstod hur det skulle byggas, dvs. ungefär som alla andra hus i trakten.
Social kontroll har alltid funnit, men det är inga tvingande regler. Så hade man viljan kunde man strunta i det. Det var ju knappast så att prästen/byfogden kom och stoppade bygget ifall det var fel fönsterfärg eller att någon dörr var för smal.

BirgitS BirgitS skrev:
I städerna var det reglerat:
Som jag skrev i mitt förra inlägg så kan vissa regler för brandskydd vara motiverade vid tät bebyggelse. Men regleringen var inte i närheten av det regelverk vi har idag.

BirgitS BirgitS skrev:
Långt innan dess drar man upp gatunätet på Stockholms malmar och har diverse bestämmelser t.ex. vilka typer av företag som får förekomma på olika ställen. Det är inte utan anledning som det på Kungsholmen finns en Hantverkaregata etc.
Det lär ha med skråväsendet att göra och är en helt annan diskussion.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lbgu skrev:
...men ute på landet är det orimligt att ha liknande regler för hus som ligger långt från andra hus.
Men här på landet så har vi också mycket färre regler.
När jag tex ville bygga till ett av mina extrahus med ett badrum så var ända kravet att jag inte satte in en vattentoalett. Inget snack om storlek/typ av tak osv.

När jag diskuterade med kommunen att bygga garage & carport så var ända kravet att nybygget inte fick dominera över huvudbyggnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.