52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tycker (och tyckte) tvärtom. Jag tycker generellt att det är bättre att ge bidrag till dem som inte klarar sig själva än att förstöra hela marknader för att låtsas som om alla har råd.BirgitS skrev:
Därom kan man uppenbarligen tycka olika.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Vill man hyra en bostad finns två realistiska alternativ: någon annan tjänar pengar eller kollektivet betalar åt dig via staten.
Så din dikotomi är värdelös. Den beskriver inte ett faktiskt motsatsförhållande.
Så din dikotomi är värdelös. Den beskriver inte ett faktiskt motsatsförhållande.
Jaaaa, speciellt "dom ekonomiskt nu starka" 35 åringarna (+- 7 år), som haft en räkmacka att glida på efter att lågkonjunkturen bottnade 94-95.N Nerre skrev:
ALLT har gått upp i värde sedan ca 1998, & dessa människor förstår inte vilken enorm "tur" dom haft.
& lustigt nog verkar den generationen ha föds helt utan empatiskt förmåga!
Men dom är "stålmannen" allihopa.
Nja, inte riktigt, en bostadsrätt hyr man inte. Men visst, det är snarlikt. Skillnaden är ju att de som bor i en bostadsrätt kan göra vinst på att sälja den dyrare än man köpt den för. Den som hyr i en fastighet som ägs av ett kooperativ kan inte göra nån vinst annat än möjligen genom att försöka sälja kontraktet svart.
Är du lite kär i dig själv eller?...du verkar nästan det när man läser vissa saker som du skriver i olika trådar.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl fler nyanser än "någon annan tjänar pengar eller kollektivet betalar åt dig via staten"
Varför kan det inte vara ett nollsummescenario ?
Just för att det gagnar samhället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Så vitt jag minns, så här flera månader efteråt, var det fler saker som visade att deras bostadsmarknad inte fungerar så bra, särskilt på senare tid i Helsingfors.Nötegårdsgubben skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag har pekat på Nordkorea som en plats där det just är samhällsintresset som styr. Det finns ingen profitjagande privat sektor.J jawen skrev:
Med det blir konsekvenser av att samhällsintresset styr. Ingen tillväxt. Inga förbättringar.
https://preview.redd.it/north-korea...bp&s=10164cd7d98d1ef3e07751f8eb9857c1c6a8fd6d
För egen del föredrar jag att slippa misär, undernäring och svält. Och istället låta profitintresset styra. Och därmed få uppleva stigande levnadsstandard.
För 70 år sedan var Nord och Sydkorea i ungefär lika uselt skick. Men i Sydkorea där profitintresset fått styra har levnadsstandarden stigit något extremt.
Vinsten är ersättning för den risk man tar när man riskerar sitt kapital i projektet.BirgitS skrev:
Här kan du se var folk vill ha för ränta för att låna ut till byggprojekt. Det är inte riskfritt.
https://fundingpartner.se/
Jag hoppas du inte tänker att någon annan skall riskera sina pengar utan proper ersättning.
Herre gud vilken kass jämförelse ....Nordkorea ?...skämtar du?D daVinci skrev:
Folkhemmet är en term du verkar behöva läsa på om.
Hur egentligen tror du att Sverige formades sedan 1900-talets början, som iom det gjorde oss till ett av väldens bästa länder 70 år senare ?