L lat skrev:
Då återkommer jag till min tidigare fråga, nämnn ett "civiliserat" land som inte har några regleringar inom arbetstagare/arbetsgivarområdet, så att man kan förstå vad det är du eftersträvar.
Tror jag redan svarat på detta tidigare, men du kanske inte förstod. Att jag ens skrev något var för att någon påstod att det inte fanns statliga regleringar av arbetsmarknaden i Sverige. Hade frågan varit om vi hade relativt få regleringar i Sverige jämfört med andra länder kanske svaret varit ett annat. Varför vill du blanda in andra länder. Detta handlar om en enkel Ja eller Nej fråga. Finns det statliga regleringar av arbetsmarknaden.

Eftersom det utan att blanda in facket även finns Arbetsmiljöverket så är svaret givetvis JA på frågan.

L lbgu skrev:
Du tolkar vad jag skriver helt galet. Att staten tillåter just fackförbund reglera arbetsmarknaden anser jag vara en typ av reglering. Staten reglerar genom en godkänd mellanhand. De har gett fackförbund vissa rättigheter andra föreningar inte har. Och syftet med dessa rättigheter är just att reglera arbetsmarknaden. Så staten är inblandad i regleringen.
Om du vill starta en egen fackförening som går med på alla arbetsgivarsidans krav, eller till och med bjuder under, så står det dig såklart fritt.

Du kanske snart ser att du får ett begränsat medlemsantal.

• Gilla
lat
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du vill starta en egen fackförening som går med på alla arbetsgivarsidans krav, eller till och med bjuder under, så står det dig såklart fritt.

Du kanske snart ser att du får ett begränsat medlemsantal.
???

Din kommentar antyder att du nog missuppfattat något. Finns väl inget jag skrivit som antyder att jag skulle vilja starta en fackförening. Det handlar om huruvida arbetsmarknaden i Sverige kan anses vara statligt reglerad. Vilket den givetvis är oavsett sy n på fackets funktion.

Du verkade ju tycka att facken har för mycket makt. Om du tror att folk inte vill ha det som facken står för är det ju helt upp till dig att erbjuda något annat.

• Gilla
lat
  • Laddar…
L lbgu skrev:
???

Din kommentar antyder att du nog missuppfattat något. Finns väl inget jag skrivit som antyder att jag skulle vilja starta en fackförening. Det handlar om huruvida arbetsmarknaden i Sverige kan anses vara statligt reglerad. Vilket den givetvis är oavsett sy n på fackets funktion.
"Arbetsmarknaden" är ett alldeles för brett begrepp för att det ska vara intressant att diskutera.

Även jag som är hyfsat röd tycker att olika delar av arbetsmarknaden ska ha olika nivå av statlig reglering.

L lbgu skrev:
Ifall det står folk utanför affären som skriker okvädningsord (typ 'strejkbrytare' och liknade) till folk som går in i affären så kan jag nog tänka mig att en del kunder väljer att gå till någon annan affär. De kan ju även se lite hotfulla ut. Tänk MC-västar med något mysigt emblem.
Nu är det ju olagligt att skrika "okvädningsord" till kreti & pleti, tror det kallas "störande av allmän ordning" och då kan man kalla på polis.

Men vore intressant om du hade dokumenterade exempel och inte hypotetiskt hittepå när du försöker "argumentenera" för din sak ...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Detta handlar om en enkel Ja eller Nej fråga. Finns det statliga regleringar av arbetsmarknaden.
Mycket enkelt, jag försöker förstå vad du menar med "regleringar", men det är inte lätt.
Då vore det bra med ett exempel på nåt som är "oreglerat".

kashieda kashieda skrev:
Du verkade ju tycka att facken har för mycket makt. Om du tror att folk inte vill ha det som facken står för är det ju helt upp till dig att erbjuda något annat.
Suck. Det jag påpekat är att jag anser att facket+arbetsgivarnas regler för arbetsmarknaden även kan ses som en statlig reglering eftersom det sker med statens godkännande. Har inget med vad jag tycker om facket. Läs om, läs rätt.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"Arbetsmarknaden" är ett alldeles för brett begrepp för att det ska vara intressant att diskutera.

Även jag som är hyfsat röd tycker att olika delar av arbetsmarknaden ska ha olika nivå av statlig reglering.
Jag har inte pratat om det är bra eller dåligt med statlig reglering av arbetsmarknaden. Jag har bara påpekat att vi har statlig reglering av arbetsmarknaden i Sverige. Någon påstod att vi inte hade det, därför svarade jag att vi hade det.

L lat skrev:
Mycket enkelt, jag försöker förstå vad du menar med "regleringar", men det är inte lätt.
Då vore det bra med ett exempel på nåt som är "oreglerat".
Har staten satt upp regler som arbetsmarknaden måste förhålla sig till är väl frågan. Än en gång, det är helt självklart att det finns en massa regler som reglerar arbetsmarknaden. Men tydligen finns det folk som anser att vi inte har någon statlig reglering av arbetsmarknaden.

Om någon fortfarande tror att det inte finns någon statlig reglering av arbetsmarknaden så kan man ju dra till med arbetstidsregler och semesterregler Det borde ju kunna få den mest envetne att inse att det är en statligt reglerad arbetsmarknad i Sverige. Synd att jag inte kom att tänka på det tidigare, då hade denna diskussion antagligen blivit mycket kortare. Så min gissning är att staten någon gång på 1800-talet började reglera arbetsmarknaden (men det kanske fanns något redan i landskapslagarna, vem vet).

Om det finns någon stat med helt oreglerad arbetsmarknad vet jag inte, men skulle inte tro det.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Svenska staten började reglera arbetsmarknaden mycket hårt i och med legostadgan år 1664 men en viss reglering tillkom mer eller mindre omedelbart när träldomen hade upphävts på medeltiden.

Som jag ofta har påpekat så är det en stor fördel för arbetsgivaren att det finns starka fackförbund som garanterar en miniminivå på lönerna och kan driva in obetalda löner på laglig väg. Dels för att oseriösa arbetsgivare som inte betalar får svårare att konkurrerar ut seriösa arbetsgivare. Dels för att det är bättre för arbetsgivarens egen personliga hälsa att lönen drivs in i domstol än att den anställde själv driver in den med kniven eller yxan.

Klara avtal och rimliga kompromisser mellan två likställda parter är det bästa sättet att garantera god sämja och effektivitet på en arbetsplats. Det är så man får arbete uträttat!

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
L lbgu skrev:
Ifall det står folk utanför affären som skriker okvädningsord (typ 'strejkbrytare' och liknade) till folk som går in i affären så kan jag nog tänka mig att en del kunder väljer att gå till någon annan affär. De kan ju även se lite hotfulla ut. Tänk MC-västar med något mysigt emblem.
Att klä ut sig till medlem ett kriminellt mcgäng utan att vara det brukar kunna leda till personligt besök från riktiga medlemmar. Tveksam strategi.

Ta bort det förtäckta hotet och du har motsvarande rädda våtmarkerna samlingen. Ingen oinvigd höjer på ögonbrynen så länge de inte limmar fast sig i vägen till din arbetsplats.

• Haha
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Har staten satt upp regler som arbetsmarknaden måste förhålla sig till är väl frågan. Än en gång, det är helt självklart att det finns en massa regler som reglerar arbetsmarknaden. Men tydligen finns det folk som anser att vi inte har någon statlig reglering av arbetsmarknaden.

Om någon fortfarande tror att det inte finns någon statlig reglering av arbetsmarknaden så kan man ju dra till med arbetstidsregler och semesterregler Det borde ju kunna få den mest envetne att inse att det är en statligt reglerad arbetsmarknad i Sverige. Synd att jag inte kom att tänka på det tidigare, då hade denna diskussion antagligen blivit mycket kortare. Så min gissning är att staten någon gång på 1800-talet började reglera arbetsmarknaden (men det kanske fanns något redan i landskapslagarna, vem vet).

Om det finns någon stat med helt oreglerad arbetsmarknad vet jag inte, men skulle inte tro det.
Ok, så vad är då problemet med en "reglerad" arbetsmarknad?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L lat skrev:
Ok, så vad är då problemet med en "reglerad" arbetsmarknad?
Jag har väl aldrig påstått att det är något problem, skulle nog vara totalt kaos med en helt oreglerad arbetsmarknad. Hela denna diskussion kommer ifrån att någon påstod att Sverige hade en oreglerad arbetsmarknad. Jag menade bara att den var reglerad.
Så sluta hitta på saker.

• Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att klä ut sig till medlem ett kriminellt mcgäng utan att vara det brukar kunna leda till personligt besök från riktiga medlemmar. Tveksam strategi.
Vad fick dig att tro att jag menade att man skulle ha fejkade HA västar? Du har livlig fantasi :)

Finns massor med ickekriminella MC-klubbar som har lite 'tuffa' symboler.
Vill man låtsas så är det väl bara att trycka något som "Torekov Raiders" på ryggen omslutande två korslagda yxor. Lär nog skrämma en del kunder ifall de står utanför butiken och säger till kunder att de inte borde handla i den butiken eftersom butiken vägrar skriva på deras avtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.