52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Att kapitalkostnader får kvittas mot kapitalinkomster är ingen subvention, det är en grundläggande symmetri i skattesystemet. Grundprincipen är att du skattar på "vinsten" / nettot inkomster - kostnader inom ett inkomstslag. På samma sätt som att du t.ex. drar av anskaffningskostnaden när du skall skatta vid en försäljning.L lbgu skrev:
Det som är "generöst" i sammanhanget är att du även får kvitta mot inkomst av tjänst om du inte har några kapitalinkomster.
Att det inte är moms på de tjänsterna bankerna erbjuder måste väl ändå ses som en subvention.C cpalm skrev:Att kapitalkostnader får kvittas mot kapitalinkomster är ingen subvention, det är en grundläggande symmetri i skattesystemet. Grundprincipen är att du skattar på "vinsten" / nettot inkomster - kostnader inom ett inkomstslag. På samma sätt som att du t.ex. drar av anskaffningskostnaden när du skall skatta vid en försäljning.
Och de lär vara de stora summorna. Idag har de flesta betydligt större lån än vad de har placerat kapital. Så där håller du kanske med om att det är en subvention.C cpalm skrev:
Mja, å andra sidan innebär det att banken inte får dra av momsen på alla inköp de gör.L lbgu skrev:
Jo, skulle kanske inte kalla det subvention, men det är på sätt och vis ovanligt generöst.L lbgu skrev:
Det är det jag menar, man får skilja på kvittningsrätten i sig, och rätten att kvitta mot inkomst av tjänst.
Varför skulle de inte det. Jag tror de får dra moms på saker de köper. Banker säljer ju också en del saker som det är moms på, t.ex. tjänster så alla deras inkomster är inte momsfria.C cpalm skrev:
Om jag har ett företag och lånar ut pengar till ett annat företag och får ränta för det så påverkar inte det hur jag redovisar moms.
Även om det vore så så tror jag att de gärna gör det bytet då deras momsinköp lär vara kaffepengar jämfört med vad de får in på låneräntor.
Just för att momsen inte är något system för "subvention". Möjligheten att lyfta moms i näringsverksamhet är inte ett allmänt skatteavdrag, utan man "får tillbaka" (en del) av den utgående momsen. Ingen utgående moms = ingen rätt att lyfta ingående moms.L lbgu skrev:
Sen har du rätt i att verkligheten är mer komplicerad då man både bedriver momspliktig och icke momspliktig verksamhet. Då måste man hålla isär detta, vilket kan bli rätt knepigt.
Fast det gäller ju inte bara banker, utan finanssektorn i allmänhet, försäkringsbolag, bostäder, spel, vård, skolor, offentlig förvaltning m.m.
Redigerat:
Men effekten av att vissa typer av verksamheter är momsbefriade innebär ju i princip en subvention av just dessa sektorer. Finns väl ingen vettig logik varför banktjänster ska vara momsbefriade när i princip alla andra tjänster beläggs med moms. Köper jag tjänsten telefonabonnemang får jag betala moms, men köper jag tjänsten banklån slipper jag det. Båda tjänsterna har en månadskostnad, i ena fallet kallas månadskostnaden ränta.C cpalm skrev:Just för att momsen inte är något system för "subvention". Möjligheten att lyfta moms i näringsverksamhet är inte ett allmänt skatteavdrag, utan man "får tillbaka" (en del) av den utgående momsen. Ingen utgående moms = ingen rätt att lyfta ingående moms.
Sen har du rätt i att verkligheten är mer komplicerad då man både bedriver momspliktig och icke momspliktig verksamhet. Då måste man hålla isär detta, vilket kan bli rätt knepigt.
Fast det gäller ju inte bara banker, utan finanssektorn i allmänhet, försäkringsbolag, bostäder, spel, vård, skolor, offentlig förvaltning m.m.
Jovisst, dessa sektorer beskattas ju inte på samma sätt. Ville bara understryka att det inte innebär en 25%-ig "rabatt" som det naivt kan framstå. Men hyresbostäder är ju "subventionerade" på samma sätt, om man nu skall envisas med att kalla det så.L lbgu skrev:
Nej ingen som kommenterar ännu så du är välkommen 👍.Dan_Johansson skrev:
Vet inte om någon kommenterat det här, men isf får du ursäkta...
De lägsta lönerna jag stöter på (som ligger under kollektivavtal, utan avtal kan man ju betala vad som helst, vilket händer såklart) är 21800 kr/månad. Kommunals BEA-kollektivavtal i vissa kommuner. Vissa kommuners BEA har särskilda löner för ungdomar (som man definierar som personer i ålder 16-25 år) där lägstalönen är runt 16500 kr/månad.
Ganska många outbildade inom vården tex. går in på löner under 24000 kr/månad.
21800 är inte så mycket under 23000 som frågan handlade om och sedan är frågan hur många som har dessa löner. Men det är nog rimligt betalt för outbildad arbetskraft och enkla arbetsuppgifter.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Tja, om det är rimligt eller inte har jag egentligen ingen åsikt om..
Nånstans finns det väl statistik på hur mycket fattigare hushåll lägger på boende, får jag killgissa så tror jag att höjda hyror "stjäl" från annan konsumtion främst.
Nånstans finns det väl statistik på hur mycket fattigare hushåll lägger på boende, får jag killgissa så tror jag att höjda hyror "stjäl" från annan konsumtion främst.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Nej, det måste det inte. Moms är en skatt på förädlingsvärdet och det är inte orimligt att se det som att ingen förädling sker genom finansiella tjänster.L lbgu skrev:
Man kan absolut tycka annorlunda, men att ränta inte är förädling i sig är för många av oss inget kontroversiellt.
Är ett telefonabonnemang förädling. Hyra in professionell barnvakt, är det förädling? Finns en massa saker som är momsbelagda utan att det är någon förädling. Staten kan ju även lägga moms på skatten, var är förädlingen där? Så det verkar inte finnas något krav på förädling för att sätta moms på något. Snarare är ju regeln att det i princip är moms på allt som man betalar. Sen finns det några undantag som jag anser vara svåra att motivera med någon sorts logik inblandad.Nötegårdsgubben skrev:
Hyr jag en bil så får jag betala moms, men hyr jag pengar av banken så är det inte moms. Logik?