52 662 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Att pension och sjukvård ingår i siffrorna.
Vissa delar ingår, men sjukvård har patientavgifter och högkostnadsskydd som gäller. Så sjukvård mm ingår inte "ordagrant" i denna.Nötegårdsgubben skrev:
Sedan diskuterades "bidrag" & bostadssituationen, och eventuell påverkan från "bidragssystemet"
Så jag visade lite siffror på kostnader b.la inom detta.
Bankerna är nog duktiga på att minimera skatten.J jawen skrev:
Ränteavdraget är inget annat än en subvention till bankerna. Varför ska staten göra det enklare för bankerna att låna ut mer pengar? Att folk lånar mer och mer pengar hela tiden är ju det som driver upp priserna på allt boende. Egentligen borde ju lån vara något som ingen skulle vilja ha, men de senaste 50 åren eller så så har man ju fört in samhället på en väg som gör att nästan alla måste låna. Vilka har tjänat på det? Svar: Bankerna.
Ok jag förstår och Lidingö har ju "bron" också dock så har ju Ropsten ryckt upp sig något rejält då där vill många bo..T TypRätt skrev:Nu kommer vi rätt långt från frågan kring hyresrätter, men nej jag menade mer på det filosofiska planet, det behöver inte vara en fysisk mur men för den som står på endera sida så ter den sig nog som det. Den som står utanför drömmer om att vara på insidan, och den som är på insidan är så rädd för alla faror som finns på utsidan att det är lättare att stänga det ute än att ta tag i det.
Vi har pratat om Lidingö tidigare i tråden och där kan man ju prata om en ekonomisk mur. Samma radhus som i Järfälla kostar 5miljoner kostar på Lidingö 9miljoner. Det man betalar för, utöver en viss närhet till city, är ju att bo på en plats där alla är mer eller mindre framgångsrika. En plats för likasinnade, det är förutsägbart och tryggt för det är inte för alla.
Lidingö har även låg kommunalskatt ~2% mot Järfälla vilket lockar folk med höga löner.
Bristen på HR är en svår nöt att knäcka tycker man kan börja och lätta på kraven och göra det mycket lättare att vräka folk om dom inte skulle betala hyran... Sjukt att lägenheter står tomma
Är en komplex fråga.L lbgu skrev:
Finns många positiva effekter, då fler människor både ökar sitt sparande & konsumtion som vidare skapar fler jobb.
Sedan gynnar det mest höginkomsttagare & redan "rika", så den är inte "samhällsneutral".
Vidare höjer den också värdet på fastigheter, & missgynnar första-köpare iom det.
Samtidigt skulle många Svenska hushåll "krascha" om man tog bort det helt, för att inte tala om den totala värdeminskningen på fastigheter.
Men nu finns det ju en hel del hyresvärdar som inte förhandlar med Hyresgästföreningen...W Weimik skrev:Enligt SCB har i genomsnitt varje person i Sverige över 40 kvadratmeters boyta. Ensamstående män 65- år utan barn har 80 kvadratmeter i genomsnitt!
Så har det byggts för lite bostäder eller har det byggts fel? Eller är det bara samhället som inte är tillräckligt väl anpassat efter hur tillgången på bostäder ser ut?
En överenskommelse mellan 2 parter, där staten sedan säger att jag behöver förhålla mig till den överenskommelsen är en reglering.
Vi pratade väll om 4 miljoner 😉.. Jag menar inte att man ska gå plus utan att det lockar att betala 2% mindre i skatt och bränna dom pengarna på sitt eget boende..T TypRätt skrev:
Dock så var man inte långt där ifrån om man backade bandet några år då man kunde få 1% ränta...
Jag menar det faktum att man till viss del kan kvitta kapitalkostnader mot inkomst av tjänst. Kvittningen inom inkomstslaget kapital ser jag inte som problematiskt utan naturligt. Ränteavdraget för bolån är svårt att få några exakta siffror på i sig och inte heller hur stor del som kvittas mot inkomst av tjänst går att säga exakt men min känsla är att det rör sig om en väldigt stor del. Ca 50 miljarder år 2024 är min gissning. Det skulle kunna vara nedåt 45 miljarder också.C cpalm skrev:
Båda är subvention till bankerna.C cpalm skrev:
Man kan ju argumentera att man ska få kvitta t.ex. inlåningsräntor mot utlåningsräntor. Samtidigt så är det en situation låntagaren satt sig i frivilligt. Varför låna pengar när man har pengar på banken, eller ifall man får pengar kan man ju amortera lånet istället. Man borde inte belöna lånande.
Problemet är ju att man införde sådant från början. Rätt osunt att driva en politik som leder till att folk skuldsätter sig på ett sådant sätt att man inte räknar med att kunna betala tillbaka under sin livstid.J jawen skrev:
Det gäller att fasa ut det över tid. Det har funnits mer eller mindre bra tillfällen att påbörja utfasningen de senaste decennierna men problemetJ jawen skrev:
är att ingen regering vågat göra det.
Konstigt nog är det aldrig lika bra tid att göra det som när man just förlorat ett val, och därmed slipper ta ansvar för det.W Weimik skrev:
Börja om fem år, fasa ut över 15-20 år.