Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Låter mycket, så jag kollade. Det stämmer inte.

Det är andelen hushåll bestående av ensamstående du hittar en siffra på. Eftersom det bor fler per hushåll i parbildning blir siffran fel. Den verkliga siffran är strax över 20 %. Räknar man in ensamstående med barn är det fortfarande under 30 %.

[länk]
Till detta kommer ju alla relationer där man formellt inte bor ihop (inte är skriven på samma adress) men i verkligheten gör det. Då sjunker siffran ännu mer.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Så är det säkert, men det motverkas väl i någon grad av kompisar som av ekonomiska skäl bor ihop (mig veterligen är det väldigt ovanligt i Sverige; bilden påverkas väl av amerikanska tv-serier från det sena 1900-talet).

Hur som kan jag nöja mig med den officiella statistiken.

J jawen skrev:
Så ca 1,7 miljoner svenskar som har ca 23 tkr/månad brutto "har det rätt bra"
Svenskar?

• Haha
jawen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är ju det enda man pratar om i samhället idag, att vi har låtit en stor lågkompetent underklass invandra till landet som kämpar med sin försörjning. Ja, vi har gjort detta och nu får vi betala några generationer för detta felsteg med hårda nedskärningar, kriminalitet, social oro och konflikter. Bara att acceptera att det är dit vårt välstånd kommer att behöva gå de närmsta årtiondena.

Det sakförhållandet innebär ju att det är ännu viktigare att få ordning på den dysfunktionella hyresmarknaden genom avregleringar. Det underlättar för familjer med lågkompetent invandrarbakgrund (eller snarare deras barnbarn och barnbarnsbarn o s v) kämpa sig upp på välståndsstegen. En friare hyresmarknad gynnar ju de som knackar på dörren för ny bostad.
Frågan är ju om detta verkligen är ett problem för de längst ner. Mig veterligen finns det billiga hyresrätter i de mindre trevliga områdena. Det är när man har ok ekonomi men samtidigt inte just vunnit på lotto som det är svårare att hitta något som passar bra för en rimlig peng. Alltså det finns det som få vill ha (fel områden) och exklusivt/svindyrt.
Som jag uppfattar det är problemet som störst när man vill ha lite större än 60-90kvm.
Här tror jag även att en avreglerad marknad skiter sig lite (i alla fall i början) med en bostadsbrist där folk är villiga att betala rätt mycket för att bo inom rimligt avstånd till jobbet kommer det helt klart fortsättas bygga små lägenheter för att folk är redan som det är villiga att maxa sin budget på boendet, det finns då självklart inte något utrymmet för att öka den kostnaden när man behöver något större.

Sedan är det ju också så att kommunerna bör har ett finger med i spelet för de är ju de som måste se till att det finns skolor och förskolor i matchande antal. Dvs finns det en skola med tomma platser i ena sidan av kommunen är det ju rätt korkat att bygga nya 4or och 5or i stort bestånd på andra sidan, Det kommer ju alltid att vara så att skolor och förskolor som är saker som tar mycket plats i anspråk med höga krav på arbetsmiljö gör sig dåligt/sämre i direkt anslutning till goda kommunikationer där man konkurrerar med alla annan verksamhet som drar nytta av just dessa. Dvs på dyr mark vill man lägga inkomstbringande verksamheter på, inte skolor. Efter som barnfamiljer oftast är de som är i behov av skolor är det rimligt att bygga större lägenheter i anslutning av dessa vilket då även följer att dessa större boendeformer 'naturligt' borde hamna en bit utanför den närmaste kommunikationshubben. Du vill ju ha upplägget att man kan gå med barnen till skolan från hemmet (eller att de går själva), föräldern kan sedan själv cykla till närmsta kommunikationshub, dvs ingen bil behövs i den dagliga transporten. Bygger man större bostäder längre från skolan behövs ju istället transport till skola/förskola vilket då i större utsträckning leder till att man packar barnen i bilen och kör fram och tillbaka.

Jag ser lite samma problem här som med reklamradion, "alla" siktar in sig på kundgruppen som är enklast vilket ger risk för överetablering just där. Suboptimering, helt enkelt.

• Gilla
Jaggatagga och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Att det finns ett socialt skyddsnät som även omfattar boende ändrar inte det. Att du eventuellt läst in något annat i mitt motstånd mot det svenska systemet som jag inte skrivit tror jag, men är inget jag kan ta ansvar för. Jag har exempelvis ett flertal gånger nämnt ett socialt ansvar.
Jag är helt medveten om att du vill att det ska finnas ett socialt ansvar. I Finland betalas det ut 2-3 gånger så mycket i bostadsbidrag och liknande än i Sverige, i förhållande till BNP, enligt rapporten jag har tagit upp. Är det så du vill ha det?
Mer pengar från staten till de som inte lyckas betala hyrorna för nyproducerade lägenheter, och därmed till fastighetsägarna?
Det låter lite som med skolpengen som många gånger går direkt till kommunen till ägarna utan att komma barnen till del.

Som det har skrivits om i tråden gällande Barkarbystaden, det finns tomma lägenheter där för att fastighetsägaren inte anser att de som vill ha dem tjänar tillräckligt mycket och då är det bättre att lägenheterna står tomma.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vore ju en väldig förbättring om vi kunde få 2/3 av vår hyresmarknad avreglerad likt i Finland.

Som sagt det kommer alltid finnas grupper som behöver sociala insatser för att ordna sitt boende. Ingen ifrågasätter att sådana lösningar måste till. Vi får väl inspireras av våra grannländer hur detta ska lösas bäst. Samtidigt minskar ju storleken på gruppen i behov av hjälp när den är svår att få och folk måste reda sig själva.
För vem blir det bättre?
För vissa fastighetsägare absolut, de kan tjäna mer pengar när de har hyreshus i attraktiva områden. Men de andra fastighetsägarna kommer ju inte att sänka hyrorna i oattraktiva områden eftersom de inte vill gå med förlust på de husen.

Se svaret ovan till Nötegårdsgubben.

Jag bara funderar om ni har tänkt igenom vad fri hyresmarknad leder till, t.ex. gällande utgifter för bostadsbidrag.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS
Z Zodde skrev:
Det var absolut inte nån lågkonjunktur i 12 år 1992-2004.
Ej heller var fastighetskraschen (med efterföljande bankkris) i 90talets början nåt resultat av en vikande konjunktur.
Tvärtom upplevde exportindustrin ett ordentligt lyft då kronan släpptes fri 1992.
Konjunkturer går i cykler. Fastighetskrasch å bankkris är strukturella kriser, alltså nåt helt annat.
Även om det inte var huvudbudskapet ditt så ska man inte ljuga ihop ett narrativ…
För vanligt folk med medelinkomster eller lite över var det en lågkonjunktur under flera år av 90-talet. Det var en tid när i princip vem som helst kunde bli arbetslös, "alla höll i sina pengar", efterfrågan på bostäder sjönk rejält, bostadsrättspriser på en del lägenheter i Solna halverades, barnafödandet gick ner. Det var en ny lågkonjunktur efter .com-kraschen om än inte lika djup.

BirgitS
Z Zodde skrev:
Är det verkligen så att politiker har upplåtelseform av bostadsfastigheter (hyres vs bostadsrätt) som ett huvudkriterium i beslutsprocessen+?
Mycket märkligt isåfall, har du nåt handfast exempel på det?
Ja, det bestäms i ett tidigt skeende att en viss markbit ska bli hyreshus och andra ska bli bostadsrätter i ett område. Kommunen ger ut byggrätter på det sättet, en till ett allmännyttan och övriga till företag som säger att de ska bygga bostadsrätter. Det har i flera år varit klart att det blir ett hyreshus i Primusområdet på Lilla Essingen (Stockholm) medan de andra 10 (?) blir bostadsrätter. Hyreshuset får det sämsta läget som är mest trafikstört av Essingeleden. Endast ett bostadsrättshus har byggts och håller nu på att inredas. Några hus ska påbörjas i år och andra först nästa år.

BirgitS
Ja, men förhållandet är det omvända mot vad @BirgitS skriver: det finns en politisk ambition att öka mängden hyresrätter, i alla fall i Stockholm.
Att gå från 0 till 10 % hyreshus är visserligen en ökning men det innebär ju fortfarande att politikerna är mest intresserade av bostadsrätter. De vill väl ha välbärgat folk i innerstaden, som på Lilla Essingen.

BirgitS
Z Zodde skrev:
Kan du berätta om denna ”period”?
Det har ju i tråden framkommit att det har skett i Barkarbystaden.

BirgitS BirgitS skrev:
För vanligt folk med medelinkomster eller lite över var det en lågkonjunktur under flera år av 90-talet. Det var en tid när i princip vem som helst kunde bli arbetslös, "alla höll i sina pengar", efterfrågan på bostäder sjönk rejält, bostadsrättspriser på en del lägenheter i Solna halverades, barnafödandet gick ner. Det var en ny lågkonjunktur efter .com-kraschen om än inte lika djup.
. Fastighetspriserna sjönk kraftigt men det hade, som jag skrev tidigare, INGET med konjunkturen i sig å göra utan det var en strukturell kris som var en följd av den snabba avregleringen av kredit å valutamarknaderna på 80 talet.
Snarare var det väl fastighets/valuta/bankkrisen som gav oss den lågkonjunktur vi hade i några år (långt ifrån de 12 åren som påstods å som jag ifrågasatte)

BirgitS BirgitS skrev:
Att gå från 0 till 10 % hyreshus är visserligen en ökning men det innebär ju fortfarande att politikerna är mest intresserade av bostadsrätter. De vill väl ha välbärgat folk i innerstaden, som på Lilla Essingen.
Fast är hyresnivån på 23k så krävs det att man är rätt välbärgad. Tror banker skulle kräva ganska hög lön av någon som vill låna till ett boende med månadskostnad (avgift + ränta) på 23k.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju i tråden framkommit att det har skett i Barkarbystaden.
Att det finns enskilda exempel ifrågasätter jag inte men att det skulle vara i närheten av vanligt förekommande ifrågasätter jag skarpt. Å det var så jag tolkade det som sades…

”. I en period ville byggherrar också omvandla sina bostadsrättsprojekt till hyresrätter ”

En fri marknad är säkerligen bra i allmänhet men för bostäder som nära på är en del av infrastrukturen tror jag att en viss reglering är nödvändig. Dock inte i den grad som är fallet idag. En delvis avreglering vore bra men jag tror att både bostadsbidrag och ränteavdrag bör fasas ut för att förhindra att det blir staten/skattebetalarna som får stå för notan i ännu högre grad än vad det är idag.

Det var ju superpoppis för fram till en 10år sedan, mäklare som jobbade med omvandling lekte ju runt som börshajarna på 90talet. Man övertalade boenden om att de skulle tjäna storkovan (vilket de ofta gjorde) om de köpte loss sina lägenheter och bildade en brf. Det tvingade dock flertalet till att flytta då de gick från en billig hyra till ett dyrt topplån och hög ränta på ett lån de inte ville ha. Vissa äldre blev mer eller mindre lurade in i affären, den var ju ekonomiskt sund om man ville flytta. Är man 80+ kanske det inte är det viktigaste dock.

Det var dock inte det som hände i Barkarbystaden, här var det byggherrarna som stod med byggnaden (tänkt som BRF) men kunde inte fylla dem. För att få loss pengar tvingas de sälja hela byggnaden till hyresjättar, dvs en mer eller mindre ofrivillig affär.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.