Z Zodde skrev:
Så upplevde du ett ras 1988 må det ha varit nåt personligt, för ekonomin i övrigt blomstrade.
Varför uppfattar du att jag upplevde ett RAS just året 1988?
Du läser inte betydelsen i meningen på rätt sätt. (möjlig ADD kanske, mitt ex har det 👍)

Sverige var bara "världens bästa land" runt 1988 helt enkelt, inget mer!
Men sedan började det gå utför.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Egna erfarenheter e inte å förakta men ändå ganska långt ifrån å jämställa med nåt som gäller för hela Sverige. Därför behövs siffror för att underbygga din ”erfarenhet”
Jag avsåg endast Stockholmsområdet. I Sverige har jag inte jobbat med flerbostadshus utanför Stockholmsregionen.

P Pin skrev:
Men det är ju för att Sverige i stort blivit rikare. 60% är inte nödvändigtvis en låg nivå på standarden.
Beror ju självklart på hur man ser det, men om medianlönens genomsnitt är 37.100 kr/mån så har idag ca 1,7 miljoner svenskar under 23.000 kr i månadslön brutto.

Blir inga nybyggda lägenheter där inte....inte heller stor möjlighet till boende i "storstad".

J jawen skrev:
2021 var det tydligen 1,5 miljon svenskar som levde i relativ fattigdom, & sista 2 åren har nog ökat denna siffra rejält.

[länk]

Lite om det jag menade att inte för många hamnar "över gränsen" förut.
RELATIV fattigdom säger ju bara hur man ligger till jmf med resten av landet. Inte hur man fattig man i realiteten är…
Om de rika ökar sin förmögenhet mer än de fattiga (i %) så ökar den relativa fattigdomen…

Citat från din länk
”Ett hushåll med en inkomst lägre än 60 procent av snittet i Sverige lever, enligt SCB, med låg ekonomisk standard. Det kallas också relativ fattigdom ”

Så om snittet höjer sin levnadsstandard med 50% men tillräckligt många bara höjer med 40%, ja då ökar ”fattigdomen” enligt definitionen…

I ett land med många framgångsrika invånare/entreprenörer/uppfinnare/nyskapare som höjer sin sitt lands BNP/levnadsstandard ökar OCKSÅ per definition fattigdomen pga skillnaderna mellan rik å fattig blir större…?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Varför jättarna inte köper upp norska bostäder vet jag inte. Kanske finns begränsningar för utländska företag eller något annat? Av något skäl måste det ju anses icke lönsamt.
Finns väl inga synergieffekter av å äga spridda lägenheter, hur tänkte du?

J jawen skrev:
Varför uppfattar du att jag upplevde ett RAS just året 1988?
För DU! nämnde 1988. Hade du skrivit 1992 hade du sluppit min kommentar…

Du skrev ”Var man vuxen runt 1988 så har man självupplevt Sveriges ras på typ alla plan.”

Flera kollegor var vuxna 1988 men flyttade till London 1990 å självupplevde INGET av Sveriges ”ras” på alla plan…

J jawen skrev:
Beror ju självklart på hur man ser det, men om medianlönens genomsnitt är 37.100 kr/mån så har idag ca 1,7 miljoner svenskar under 23.000 kr i månadslön brutto.

Blir inga nybyggda lägenheter där inte....inte heller stor möjlighet till boende i "storstad".
Nej de nya lägenheterna är för dyra för alla.

De som lever tillsammans och har 23 plus 23 k har det mer än dubbelt så gott ställt.

Enligt SCB hade det sämst betalda yrket 24 000 kr per månad 2024.

J jawen skrev:
så har idag ca 1,7 miljoner svenskar under 23.000 kr i månadslön brutto.
Verifiera detta!

Edit; 2a på bollen

C
H hhallen skrev:
Men den attityden kan ju bara vara temporär. Om man inte hyr ut har man inga intäkter, och så småningom leder det till konkurs.
Mja, situationen är ju snarast att man hyr ut kanske 80% av sitt bestånd. Så det är ju inte det att hyresvärdarna inte får in några pengar alls. Avvägningen är snarare om det är strategiskt rätt att sänka hyresnivån så att man når 100% beläggning, eller att avvakta och hoppas på en större efterfrågan i framtiden.
Eller för den delen dra igång något utvecklingsprojekt för att ombilda lokalerna till något annat.

Förhandlingsargumentet att hyresvärden har många outhyrda lokaler är nog inte så mycket att komma med. Det är generellt inte så hyresförhandlingarna funkar. Har själv varit i situationen där min arbetsgivares hyresvärd i dåliga tider annonserade ut exakt identiska lokaler till en avsevärt lägre hyra. Givetvis ville min arbetsgivare också ha samma hyra, alternativt byta lokal till en av de billiga. Vilket så klart inte gick för sig. Slutade med att de bytte hyresvärd och hyrde en annan lokal med marknadsanpassad hyra. Många andra hyresgäster gick säkert samma väg. Så fort någon signifikant aktör dumpar hyresnivån är bollen i rullning.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De som lever tillsammans och har 23 plus 23 k har det mer än dubbelt så gott ställt.
Mm, men fortfarande hela 41 % ensamboende i Sverige & den stora gruppen har inte "den lyxen".

Z Zodde skrev:
RELATIV fattigdom säger ju bara hur man ligger till jmf med resten av landet. Inte hur man fattig man i realiteten är…
Så ca 1,7 miljoner svenskar som har ca 23 tkr/månad brutto "har det rätt bra" enlig DIG eller?
Hur ska jag tolka ditt inlägg?
Z Zodde skrev:
Flera kollegor var vuxna 1988 men flyttade till London 1990 å självupplevde INGET av Sveriges ”ras” på alla plan…
Det är väl klart som fan, att dom INTE upplevde Sveriges ras efter OM dom 1990 flyttade till England!
Är du korkad på riktigt, ibland blir man bara stum av skit du skriver.

J jawen skrev:
Så ca 1,7 miljoner svenskar som har ca 23 tkr/månad brutto "har det rätt bra" enlig DIG eller?
Du påstår att fattigdomen har ökat, jag påstår tvärtom. Den RELATIVA fattigdomen säger inget om huruvida man är fattig eller inte, den bara jmf med resten av befolkningen.

Ett land med 100 invånare…
År 1 tjänar 50 pers 1 miljon mens 50 pers tjänar 2 miljoner (snitt 1.5m, de med lägst inkomst tjänar 66% av snittlönen)
År 2 tjänar 50 pers 2 miljoner mens 50 pers tjänar 5 miljoner (snitt 3.5m, de med lägst inkomst tjänar nu bara 57% av snittlönen)

Har fattigdomen ökat år 2? Ja eller Nej?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

Det är väl klart som fan, att dom INTE upplevde Sveriges ras efter OM dom 1990 flyttade till England!
Är du korkad på riktigt, ibland blir man bara stum av skit du skriver.
Men återigen, det var DU som skrev att var man vuxen 1988 så har man upplevt ”ett ras”…
1988 var ett av de bästa åren i svensk ekonomisk historia…
Hade du skrivit krisåren 1991 lr 1992 så hade du visat nån form av koll

Varför skrev du 1988 om du inte kan stå för det?
Jo, för att du chansade (igen) å hoppades på å inte bli synad…

Claes Sörmland
J jawen skrev:
2021 var det tydligen 1,5 miljon svenskar som levde i relativ fattigdom, & sista 2 åren har nog ökat denna siffra rejält.

[länk]

Lite om det jag menade att inte för många hamnar "över gränsen" förut.
Ja det är ju det enda man pratar om i samhället idag, att vi har låtit en stor lågkompetent underklass invandra till landet som kämpar med sin försörjning. Ja, vi har gjort detta och nu får vi betala några generationer för detta felsteg med hårda nedskärningar, kriminalitet, social oro och konflikter. Bara att acceptera att det är dit vårt välstånd kommer att behöva gå de närmsta årtiondena.

Det sakförhållandet innebär ju att det är ännu viktigare att få ordning på den dysfunktionella hyresmarknaden genom avregleringar. Det underlättar för familjer med lågkompetent invandrarbakgrund (eller snarare deras barnbarn och barnbarnsbarn o s v) kämpa sig upp på välståndsstegen. En friare hyresmarknad gynnar ju de som knackar på dörren för ny bostad.

Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
hela 41 % ensamboende i Sverige
Låter mycket, så jag kollade. Det stämmer inte.

Det är andelen hushåll bestående av ensamstående du hittar en siffra på. Eftersom det bor fler per hushåll i parbildning blir siffran fel. Den verkliga siffran är strax över 20 %. Räknar man in ensamstående med barn är det fortfarande under 30 %.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...erige/hushall-i-sverige/#Personer_hushallstyp

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.