Z Zodde skrev:
Kan du berätta om denna ”period”?
2009 för exempel , men det har förekommit vid fler tidsperioder när exploatörerna inte får sålt.
Skanska var "stressade" under byggena med 17 våningshusen vid Lindhagensplan, när många drog sig ur köpekontrakten & tom accepterade att förlora handpenningen.

Krilleman Krilleman skrev:
VEM hyr då lägenheterna till marknadspris?

Du ser inte korrelationen?

Utveckla gärna!
Korrelationen? Vad menar du? Vet du vad ordet betyder?

Sverige har man inte marknadshyror så svaret blir väl… ingen!
I Norge, där vi har marknadshyror, gör alla det…

MEN…
Eftersom det är mer lönsamt å betala 10000 i räntor varje månad på lånet man har för man köpte egen bostad
ISTÄLLET FÖR
å betala 10000 i hyra för lägenheten man hyr (å har noll värde av när månade är över) skapas ett incitament att äga sitt eget boende å ha sina sparpengar där istf i tex aktiefonder.

De svagaste i samhället (skulle tro det inte skiljer så mycket i % mellan Norge å Sverige) hjälper man på annat sätt än genom hyresregleringar.

P Pin skrev:
Jag är intresserad och följer utvecklingen, och var intresserad av ditt perspektiv.
Okey jag hajjar 👍
Men det är ett alldeles för stort & deprimerande ämne, för att jag ska orka dra det här.

Var man vuxen runt 1988 så har man självupplevt Sveriges ras på typ alla plan.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman
Z Zodde skrev:
MEN…
Eftersom det är mer lönsamt å betala 10000 i räntor varje månad på lånet man har för man köpte egen bostad
ISTÄLLET FÖR
å betala 10000 i hyra för lägenheten man hyr (å har noll värde av när månade är över) skapas ett incitament att äga sitt eget boende å ha sina sparpengar där istf i tex aktiefonder.

De svagaste i samhället (skulle tro det inte skiljer så mycket i % mellan Norge å Sverige) hjälper man på annat sätt än genom hyresregleringar.
Om du sneglar på sakfrågan så är det gällande hyres...

Att du blandar in bostadsrätter blir oerhört konstigt!

Diskussionstråd om svårigheter att hyra ut nyproduktion till marknadspris inom bostadspolitik på Byggahus.se.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Bostadsrättssidan fick problem med finansieringen innan hyresrätter. Hus som redan låg planerade gick då inte att bygga. Då ville många ändra sina bostadsrätter till hyresrätter som gick att finansiera. "Alla" snackade om det. Hur många av dessa som byggdes vet jag inte, kanske inte så många då de flesta inte blev av överhuvudtaget. Lite senare typ 2023 styptes ju pengarna till hyresrätter också.
För en bankman låter detta som fria fantasier eller myter.
Har du nån handfast statistik på detta eller är det bara “tyckande”?

J jawen skrev:
2009 för exempel , men det har förekommit vid fler tidsperioder när exploatörerna inte får sålt.
Skanska var "stressade" under byggena med 17 våningshusen vid Lindhagensplan, när många drog sig ur köpekontrakten & tom accepterade att förlora handpenningen.
Att det finns enskilda projekt som får problem ifrågasätter ingen.
Men att göra det till nån form av ”sanning” för hela branschen blir patetiskt.
Här behöver vi hard facts, dvs nån form av siffror som går an å verifiera.

Z Zodde skrev:
För en bankman låter detta som fria fantasier eller myter.
Har du nån handfast statistik på detta eller är det bara “tyckande”?
Det är erfarenheter. Det var precis så det gick till. Vid större detaljplaner är det rätt mycket möten med kommunen där byggherrar samlas och arkitekter också är med. Då snackas det mycket i pauser etc. När det började krisa var det rätt öppet.

Vilken aspekt menar du verkar konstig?

J jawen skrev:
Var man vuxen runt 1988 så har man självupplevt Sveriges ras på typ alla plan.
1988 var jag själv en yuppie å kan skriva under på att helt fram till hösten 1990 var det ljust i
Sverige på alla fronter…
Börsen, fastighetspriser å löner skenade nåt extremt.
Så upplevde du ett ras 1988 må det ha varit nåt personligt, för ekonomin i övrigt blomstrade.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jawen skrev:
[länk]
Tack. Det är inte helt ny text, men mycket är samma över tid. Jag anser att de inte tillräckligt tydligt skriver vad fattigdomen beror på (absolut fattigdom och inte relativ fattigdom) - avsaknad av demokrati (som i sin tur bl.a. beror på religion och kultur).

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag citerade den delen där du skrev att det var en mycket dålig väg att gå att bygga ett samhälle där endast 30% kan frodas & ha det bra och möjlighet till boende. När vi diskuterar avreglering av hyresmarknaden. Vad är det annars för fel på de andra 70% tänker du? Varför kan de inte fungera i samhället med en avreglerad hyresmarknad?
2021 var det tydligen 1,5 miljon svenskar som levde i relativ fattigdom, & sista 2 åren har nog ökat denna siffra rejält.

https://www.svt.se/datajournalistik/sa-manga-fler-ar-fattiga-i-sverige/?kommun=0180&regso=

Lite om det jag menade att inte för många hamnar "över gränsen" förut.

Z Zodde skrev:
Sverige har man inte marknadshyror så svaret blir väl… ingen!
I Norge, där vi har marknadshyror, gör alla det…
Du har beskrivit hur många lägenheter ägs av små värdar. Det är precis motsatt situation i Sverige. Ägandet är extremt koncentrerat här. Matematiken och incitamenten ser helt annorlunda ut när du har 2000 lägenheter som du vill hålla uppe hyran i än när du har 5. Marknaden skulle inte fungera här.

Varför jättarna inte köper upp norska bostäder vet jag inte. Kanske finns begränsningar för utländska företag eller något annat? Av något skäl måste det ju anses icke lönsamt.

Norge är ju ännu mindre urbant än Sverige (svårt att tänka sig att det finns) och har rätt andra system. Byggbranchen där är dock lika skit som i Sverige , nyproduktionen är generellt riktigt risig och prispressad.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Krilleman
J jawen skrev:
2021 var det tydligen 1,5 miljon svenskar som levde i relativ fattigdom, & sista 2 åren har nog ökat denna siffra rejält.

[länk]

Det är precis samma sak jag påtalar.

Hur många var det år 2002?
Eller varför inte 2012?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det är erfarenheter. Det var precis så det gick till. Vid större detaljplaner är det rätt mycket möten med kommunen där byggherrar samlas och arkitekter också är med. Då snackas det mycket i pauser etc. När det började krisa var det rätt öppet.

Vilken aspekt menar du verkar konstig?
Egna erfarenheter e inte å förakta men ändå ganska långt ifrån å jämställa med nåt som gäller för hela Sverige. Därför behövs siffror för att underbygga din ”erfarenhet”

J jawen skrev:

[länk]

Men det är ju för att Sverige i stort blivit rikare. 60% är inte nödvändigtvis en låg nivå på standarden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.