J jawen skrev:
Finns några enskilt stora "händelser", som påverkat bostadsfrågan & dess prissättning mycket negativt.
En av dem är den "förbannade" lågkonjunktur som med början1991/1992 nästan "sänkte" Sverige.

Ca 500.000 nya bostäder byggdes aldrig på grund av lågkonjunkturen mellan åren 1992-2004, vilket är något man aldrig "bygger ikapp". Och låter man sedan enbart "marknadskrafterna" styra, så kommer dessa inte lösa "bostadsproblemet" alls, eftersom dom själva tjänar på att det är/finns stora underskott.
Det var absolut inte nån lågkonjunktur i 12 år 1992-2004.
Ej heller var fastighetskraschen (med efterföljande bankkris) i 90talets början nåt resultat av en vikande konjunktur.
Tvärtom upplevde exportindustrin ett ordentligt lyft då kronan släpptes fri 1992.
Konjunkturer går i cykler. Fastighetskrasch å bankkris är strukturella kriser, alltså nåt helt annat.
Även om det inte var huvudbudskapet ditt så ska man inte ljuga ihop ett narrativ…

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Blir ju svårt med jämförelse med länder som är "fattiga" sedan länge, då inte tillräckligt med "pengar" ens finns bland den större "arbetargruppen" (så inga Svenska bostadsbyggare där & tjänar kulor )
Man måste ju ha ett kundunderlag först, för att kunna ta "bra betalt" på hyresmarknaden.

Estland med 1,4 milj invånare trängs inte direkt, även om jag inte känner till varken deras bostadssituation eller lönestandard. Men i Polen skattar du bara 18 % upp till 200.000 kr, sedan 32 % på beloppet över det.

Genomsnitts i månaden i Polen är oxå bara 10 tkr, även om Polsk ekonomi har "gått bra" sista 10-15 åren.
& hyrorna i Polen har varit relativt sunda, även om dom nu iom miljoner flyktingar från Ukraina har gått upp ca 25%.

[länk]
Min uppfattning efter att ha både arbetat och turistat i dessa länder är att de inte är fattiga. Standaren är hög. Ukrainska flyktingar är doers precis dom polackerna. Inga flyktingar som ses som offer och lever på bidrag och inte klarar sin försörjning. Inga.tiggare. Detta har vi i Sverige haft svårt att se i decennier och försökt smutskasta dessa länders ledning. De vet hur illa det fungerade under auktoritärt styre.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns många orsaker till att det inte byggs mer hyreshus i Stockholm, t.ex. att politiker vill ha bostadsrätter i stället
Är det verkligen så att politiker har upplåtelseform av bostadsfastigheter (hyres vs bostadsrätt) som ett huvudkriterium i beslutsprocessen+?
Mycket märkligt isåfall, har du nåt handfast exempel på det?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är ju hur ett sånt system ska fungera. I Finland påstods det ju att det var en fri hyresmarknad men ändå är 1/3 av den reglerad.
Det vore ju en väldig förbättring om vi kunde få 2/3 av vår hyresmarknad avreglerad likt i Finland.

Som sagt det kommer alltid finnas grupper som behöver sociala insatser för att ordna sitt boende. Ingen ifrågasätter att sådana lösningar måste till. Vi får väl inspireras av våra grannländer hur detta ska lösas bäst. Samtidigt minskar ju storleken på gruppen i behov av hjälp när den är svår att få och folk måste reda sig själva.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krilleman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag citerade den delen där du skrev att det var en mycket dålig väg att gå att bygga ett samhälle där endast 30% kan frodas & ha det bra och möjlighet till boende. När vi diskuterar avreglering av hyresmarknaden. Vad är det annars för fel på de andra 70% tänker du? Varför kan de inte fungera i samhället med en avreglerad hyresmarknad?
Svaret är enkelt.
Det är inte alltid hyrestagaren som betalar hyran till bostadsbolaget.
Utan det är skattebetalarna.
Alltså Du och Jag.

Dom sista hyreslägenheterna jag själv ansvarade för dess uppförande (på ackordslön ska tilläggas) befolkades till 50% av kapitalstarka individer som "köpte" sig före i bostadskön dom man inte behövde köa (med köpoäng) för att flytta in i nyproducerade lägenheter hos det lokala bostadsbolaget. Det var enkom på grund av dom enorma hyrorna...

När den resterande 50% halvan som inte hade kapital för sitt boende flyttat in så sa majoriteten av alla andra kapitalstarka hyresgästerna upp sin lägenhet.

Svaret är att det kommunala bostadsbolaget sålde ut resterande lägenheter till Migrationsverket på den tiden.

Hur många av våra skattebetalare tror du bor kvar i dessa nyproducerade lägenheter med högsta standard idag?

Ge mig din bästa gissning så ska jag svara med fakta! 👍

Oerhört tråkig fakta, men sanning illa nog. 👎

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Är det verkligen så att politiker har upplåtelseform av bostadsfastigheter (hyres vs bostadsrätt) som ett huvudkriterium i beslutsprocessen+?
Ja, men förhållandet är det omvända mot vad @BirgitS skriver: det finns en politisk ambition att öka mängden hyresrätter, i alla fall i Stockholm.

Claes Sörmland
Krilleman Krilleman skrev:
Svaret är enkelt.
Det är inte alltid hyrestagaren som betalar hyran till bostadsbolaget.
Utan det är skattebetalarna.
Alltså Du och Jag.

Dom sista hyreslägenheterna jag själv ansvarade för dess uppförande (på ackordslön ska tilläggas) befolkades till 50% av kapitalstarka individer som "köpte" sig före i bostadskön dom man inte behövde köa (med köpoäng) för att flytta in i nyproducerade lägenheter hos det lokala bostadsbolaget. Det var enkom på grund av dom enorma hyrorna...

När den resterande 50% halvan som inte hade kapital för sitt boende flyttat in så sa majoriteten av alla andra kapitalstarka hyresgästerna upp sin lägenhet.

Svaret är att det kommunala bostadsbolaget sålde ut resterande lägenheter till Migrationsverket på den tiden.

Hur många av våra skattebetalare tror du bor kvar i dessa nyproducerade lägenheter med högsta standard idag?

Ge mig din bästa gissning så ska jag svara med fakta! 👍

Oerhört tråkig fakta, men sanning illa nog. 👎
Men fortfarande, visst har vi en grupp i Sverige liksom i alla samhällen med egenförsörjningsproblem men inte är det 70% av befolkningen.

Unikt namn
Hur blir det fler nya fastigheter om det blir fri hyressättning på det gamla beståndet?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Varför kan de inte fungera i samhället med en avreglerad hyresmarknad?
Min uppfattning om ALLT som avregleras (tillräckligt mycket), är att det bara blir "samhällsnegativt, precis som all privatisering visat.

där endast 30% kan frodas & ha det bra
Jag särskrev " & möjligheter till boende" (alltså att vi alla behöver tak över huvudet=Grundläggande behov)
Kanske va lite luddigt, sorry!

Vad är det annars för fel på de andra 70% tänker du?
Fler & fler % av alla svenskar , hamnar nuförtiden på "fel sida" om "gränsen" pga allt som händer i vårt samhälle & ekonomi, & det är viktigt att "tillräckligt" många av oss för Sverige framåt.

Klyftorna i samhället har spårat ur, vilket enbart leder till mer misär & våld.
Det får inte bli "Vi och Dom"

Krilleman
Men fortfarande, visst har vi en grupp i Sverige liksom i alla samhällen med egenförsörjningsproblem men inte är det 70% av befolkningen. För det är där jag har råkoll. Tackvare jag vet exakt vad hyran är och jag vet snudd på exakt vilka som hyr dessa lägenheter. Då specifikt påtalar jag dom som har råd och dom som "flyttat in".
Allmännyttans hyreslägenheter som är nyproducerade, förtäljer en annan faktabaserad historia! Jag kan bara svara i dessa bostäder som jag själv producerat byggnadsmässigt. För det är dom jag grottat ner mig i tack vare den personliga agendan.

För det är inte (eventuella) 70% av den självförsörjande befolkningen som bor där.

Jag kan fortfarande svara på vilken procentgrad som är den som du benämner 70% självförsörjande delen som bor i dessa nyproducerade lägenheter. Även när dessa självförsörjande (70%) lämnat...

Sanningen är långt ifrån 70% i dessa dyra nyproducerade lägenheterna.

För det är ju så att inte ens skattebetalarna har råd att betala dessa hyrorna. Enkom för "vissa" individer. Och då menar jag inte dom riktiga skattebetalarna ska tilläggas.

Men hur kommer det sig att skattebetalarna trots allt har "råd" att betala dessa hyrorna för ett visst klientel?

En ensamstående svensk mamma skulle vara oerhört lycklig att få tillträde till en liknande nyproducerad lägenhet med tre barn... Utan vidare motprestation.

Oerhört tänkvärt!

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men förhållandet är det omvända mot vad @BirgitS skriver: det finns en politisk ambition att öka mängden hyresrätter, i alla fall i Stockholm.
Ja, det vore ju det naturliga att anta.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur blir det fler nya fastigheter om det blir fri hyressättning på det gamla beståndet?
Har du fri hyressättning så blir det mer attraktivt å bygga hyresrätter.
Det är självklart ett problem när det ”gamla beståndet” ska gå från reglerade hyror till marknadshyror.

Det må till generösa övergångsregler för det är en mycket vansklig process.

Här i Norge har du en mycket liiiiten del med reglerade hyror och varje gång dessa “bindningar” löpt ut å ägaren går över till marknadshyror blir det ramaskri.
Ingen pratar om att du i 30+ år har haft halva hyran (ordentligt subventionerat alltså) jämfört med grannfastigheten utan det gråts ut i pressen att du plötsligt ska behöva betala lika mycket som grannen…

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J jawen skrev:
Min uppfattning om ALLT som avregleras (tillräckligt mycket), är att det bara blir "samhällsnegativt, precis som all privatisering visat.
Du får självklart ha din uppfattning men all forskning visar på motsatsen.

Jag behöver väl inte visa till vår diskussion för 9-12 månader sen där du claimade att staten var lika bra som vilken som helst privat ägare att äga vinstdrivande företag i konkurrensutsatt sektor…

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jawen skrev:
Är det bara det som råkar vara offentligt reglerat i dag som lider av dessa samhällsnegativa effekter när de avregleras? Eller tänker du att vi kan få väldiga samhällspositiva effekter av att massivt nationalisera alla möjliga delar av samhället?

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
J jawen skrev:
Fler & fler % av alla svenskar , hamnar nuförtiden på "fel sida" om "gränsen" pga allt som händer i vårt samhälle & ekonomi,
Vad är det som händer i samhället och varför?

J jawen skrev:
Bara den punkten fortsätter att öka & är på väg att bli ett "jätteproblem" (även om människor & familjer försöker göra allt för inte inte hamna där)

Riksbankens 8 räntehöjningar, hög inflation med kraftigt höjda mat, bränsle, hyra & elkostnader.
Mångas "reserver" är slut & med lån av föräldrar, släkt & vänner så kan en del klara att hålla "huvudet över vattenytan"

Men fler & fler hamnar hos Kronofogden & fler vräks ut "på gatan", trotts rekord av ideella verksamheter & hjälp från olika kyrkor osv. (hamnar utanför)
Dessutom lever 41 % i Sverige som ensamstående & där finns ingen "partner" som man kan hanka sig fram på vid långvariga negativa ekonomiska situationer.

Det är en för samhället mycket dålig väg att gå, om man "bygger" ett samhälle där endast 30 % kan frodas & ha det "bra", & möjlighet till boende är
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja efter att de ombildat bort stora bestånd och nästan bara byggt bostadsrätter har det ansetts att det är brist på hyresrätter. I en period ville byggherrar också omvandla sina bostadsrättsprojekt till hyresrätter vilket inte längre verkar fungera med de hyror som krävs.

Eftersom det byggs så lite spelar det inte så stor roll vilken boendetyp som prioriteras.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.