BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det handlar bara om att en minoritet av olika skäl inte klarar av att ordna sitt eget liv med försörjning och bostad. Då får socialen stiga in helt enkelt. Men bara för att denna lilla grupp alltid finns i mänskliga populationer innebär det inte att vi måste förbjuda den stora majoriteten för att lösa sitt boende via frivilliga överenskommelser. Man får som samhälle hantera människans alla sidor pragmatiskt och utan ideologiska skygglappar helt enkelt. Dags att skrota detta gamla dysfunktionella ransoneringssystem från förra kriget.
Nu hänger jag inte med på vad du syftar på. Jag menade alltså om det finns hårda krav i Tyskland mot ockerhyror, dvs. en begränsning av hyrorna, så är det väl inte en fri hyresmarknad?

Eller syftar du på ""Bezahlbares Wohnen" för medelklassen (enligt Boverket)?

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nu hänger jag inte med på vad du syftar på. Jag menade alltså om det finns hårda krav i Tyskland mot ockerhyror, dvs. en begränsning av hyrorna, så är det väl inte en fri hyresmarknad?

Eller syftar du på ""Bezahlbares Wohnen" för medelklassen (enligt Boverket)?
Jag menar det jag skriver helt enkelt, att vi måste lösa situationen för de som inte klarar av att försörja sig och ordna med boende på en fri marknad. Men denna problematik behöver inte stå i vägen för att avskaffa hyresregleringen som gör livet så svårt för så många.

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det menar jag inte. Men 1/3 av alla nybyggda hyresrätter är något helt annat än 1/3 av alla bostäder. Så siffrorna du snför visar på intet vis 1/3 av alla som vill ha en bostad i Finland. Ska jag gissa handlar det snarare om 10 %.
Enligt rapporten såg det ut så här 2021 och gäller det totala antalet hyresrätter i Finland, 34 % Ara-bostäder:
Diagram som visar fördelning av hyreslägenheter i Finland 2021: 37% privata, 34% allmännyttan, 29% institutionella. Källa: The Finnish Landlords' Association.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://boframjandet.se/wp-content/uploads/2023/10/Rapport-Finlands-hyresmarknad-231129.pdf sidan 11
Så du gissar helt fel.

M maria01 skrev:
i tyskland är det på gott och ont med dom små privata mängder av privat personer som hyr ut som du säger lägeheter allt från ett hyreshus till enskilda lägenheter men det är på väg att ändras där med problemet är underhållet är inte alltid det bästa gamla tanter som äger huset och inte har tid eller ork att ta hand om dom sen är det problem för själva ägarna med fasta hyror som har stått stilla i 40 år
Kan inte du med lokal kunskap beskriva HLM?

BirgitS
Jag menar det jag skriver helt enkelt, att vi måste lösa situationen för de som inte klarar av att försörja sig och ordna med boende på en fri marknad. Men denna problematik behöver inte stå i vägen för att avskaffa hyresregleringen som gör livet så svårt för så många.
Okej, ett svar från dig som inte verkar ha något att göra med det du citerade, som handlade om Tyskland eftersom du hade börjat skriva om Tyskland. Inte undra på att jag inte hängde med.

Frågan är ju hur ett sånt system ska fungera. I Finland påstods det ju att det var en fri hyresmarknad men ändå är 1/3 av den reglerad.

P Pin skrev:
Kan inte du med lokal kunskap beskriva HLM?
du menar HLM i frankrike? mängder med problem med mycket med av dom äldre hyreshusen

dom nya är ju väldigt fina lägenheter och nu på senare tid riktiga villor istället med trädgård garage

Denna jämförelse säger också en hel del, vad gäller vår bostadsmarknad.
Hyffsad skillnad på värde & ägarstrukturen i topp 10 från 2011 till 2024.

• Jämförelse av Sveriges största fastighetsbolag 2011 och 2024, visar förändringar i värde och hierarki, med Vasakronan och Heimstaden i ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
makhno_
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
du gissar helt fel
Den där grafen säger bara hur fördelningen är i delsegmentet hyresrätter. Skulle hyresrätter stå för ungefär en tredjedel av bostadsbeståndet hamnar vi på en niondel, alltså ungefär de 10 % jag gissade på.

Föga förvånande var det i det häradet ChatGPT svarade mig att det låg på när jag sökte en snabb fingervisning om ifall jag var rätt ute.

”ARA-lägenheter

Ungefär 13 % av alla bostäder i Finland är så kallade ARA-bostäder (bostäder med statligt stöd, ofta med reglerade hyror och inkomstkrav för hyresgäster)”

Lite källgranskning visar då (s. 28) att 36 % av bostadsbeståndet är hyresrätter. 34 % av 36 % ger 12 %.

Vill du påstå att det är helt fel att då ha gissat på 10 % så var så god.

BirgitS
Den där grafen säger bara hur fördelningen är i delsegmentet hyresrätter. Skulle hyresrätter stå för ungefär en tredjedel av bostadsbeståndet hamnar vi på en niondel, alltså ungefär de 10 % jag gissade på.

Föga förvånande var det i det häradet ChatGPT svarade mig att det låg på när jag sökte en snabb fingervisning om ifall jag var rätt ute.

”ARA-lägenheter

Ungefär 13 % av alla bostäder i Finland är så kallade ARA-bostäder (bostäder med statligt stöd, ofta med reglerade hyror och inkomstkrav för hyresgäster)”

Lite källgranskning visar då (s. 28) att 36 % av bostadsbeståndet är hyresrätter. 34 % av 36 % ger 12 %.

Vill du påstå att det är helt fel att då ha gissat på 10 % så var så god.
Så du slutade att skriva om hyresmarknaden, vilket är vad denna tråd har handlat om, för att i stället börja skriva om hela bostadsmarknaden utan att tydliggöra det.
Det är en avreglerad marknad för vanligt folk och en bidragsmarknad för dem som inte klarar sig själva på marknaden.
Som svar på ett inlägg som uttryckligen skriver hyresmarknaden.

Så är det verkligen en fri hyresmarknad i Finland när 1/3 av den är reglerad och det bor människor som har köat sig till bostäder i delar av den reglerade delen?

En hyresmarknad som lett till:
"– Hyror och priser av bostäder är särskilt i huvudstaden för höga för låg- och även medelinkomsttagare. Fria marknaden i den privata hyressektorn har inte löst problemet, säger Hannu Ruonavaara."
https://www.dagensarena.se/innehall/sa-gick-det-nar-finland-inforde-marknadshyra/

Det blir många som behöver bostadsbidrag om även medelinkomsttagare behöver det. Låter inte som en väl fungerande hyresmarknad.

Så har du något exempel på ett ställe med en fungerande fri hyresmarknad?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du slutade att skriva om hyresmarknaden, vilket är vad denna tråd har handlat om, för att i stället börja skriva om hela bostadsmarknaden utan att tydliggöra det.
Jag tycker jag varit tydlig när jag skrivit om hela bostadsmarknaden och när jag skrivit om hyresmarknaden.

Att en tråd bara handlar om en sak har du rimligen varit aktiv här för länge för att tro på själv.
BirgitS BirgitS skrev:
Så har du något exempel på ett ställe med en fungerande fri hyresmarknad?
Jag tycker fortfarande Finland synes vara ett ganska bra exempel. Den typ av låg rörlighet på hyresmarknaden och det ointresse av att bygga hyresrätter som finns i Sverige verkar de exempelvis inte längre lida av efter sin avreglering.

Att det finns ett socialt skyddsnät som även omfattar boende ändrar inte det. Att du eventuellt läst in något annat i mitt motstånd mot det svenska systemet som jag inte skrivit tror jag, men är inget jag kan ta ansvar för. Jag har exempelvis ett flertal gånger nämnt ett socialt ansvar.

Vad gäller andra exempel har du redan fått några av andra. De mest lyckade forna öststaterna verkar också ha relativt fria hyresmarknader, alltså öänder som Estland, Polen och Tjeckien.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har exempelvis ett flertal gånger nämnt ett socialt ansvar.
Bara den punkten fortsätter att öka & är på väg att bli ett "jätteproblem" (även om människor & familjer försöker göra allt för inte inte hamna där)

Riksbankens 8 räntehöjningar, hög inflation med kraftigt höjda mat, bränsle, hyra & elkostnader.
Mångas "reserver" är slut & med lån av föräldrar, släkt & vänner så kan en del klara att hålla "huvudet över vattenytan"

Men fler & fler hamnar hos Kronofogden & fler vräks ut "på gatan", trotts rekord av ideella verksamheter & hjälp från olika kyrkor osv. (hamnar utanför)
Dessutom lever 41 % i Sverige som ensamstående & där finns ingen "partner" som man kan hanka sig fram på vid långvariga negativa ekonomiska situationer.

Det är en för samhället mycket dålig väg att gå, om man "bygger" ett samhälle där endast 30 % kan frodas & ha det "bra", & möjlighet till boende är grundläggande för alla.

• Gilla
makhno_
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jawen skrev:
Det är en för samhället mycket dålig väg att gå, om man "bygger" ett samhälle där endast 30 % kan frodas & ha det "bra", & möjlighet till boende är grundläggande för alla.
Menar du på allvar att 70% av vår befolkning är socialfall som inte kan försörja sig och ordna med sitt boende?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
De mest lyckade forna öststaterna verkar också ha relativt fria hyresmarknader, alltså öänder som Estland, Polen och Tjeckien.
Blir ju svårt med jämförelse med länder som är "fattiga" sedan länge, då inte tillräckligt med "pengar" ens finns bland den större "arbetargruppen" (så inga Svenska bostadsbyggare där & tjänar kulor )
Man måste ju ha ett kundunderlag först, för att kunna ta "bra betalt" på hyresmarknaden.

Estland med 1,4 milj invånare trängs inte direkt, även om jag inte känner till varken deras bostadssituation eller lönestandard. Men i Polen skattar du bara 18 % upp till 200.000 kr, sedan 32 % på beloppet över det.

Genomsnitts i månaden i Polen är oxå bara 10 tkr, även om Polsk ekonomi har "gått bra" sista 10-15 åren.
& hyrorna i Polen har varit relativt sunda, även om dom nu iom miljoner flyktingar från Ukraina har gått upp ca 25%.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hyror-okar-rejalt-i-polen-svart-for-ukrainare-att-hitta-bostad

70% av vår befolkning är socialfall
Vart skrev jag det!

Claes Sörmland
J jawen skrev:
Vart skrev jag det!
Jag citerade den delen där du skrev att det var en mycket dålig väg att gå att bygga ett samhälle där endast 30% kan frodas & ha det bra och möjlighet till boende. När vi diskuterar avreglering av hyresmarknaden. Vad är det annars för fel på de andra 70% tänker du? Varför kan de inte fungera i samhället med en avreglerad hyresmarknad?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.