BirgitS BirgitS skrev:
Att köpa hus/bostadsrätt är inte samma sak som att bygga och förvalta ett hyreshus. Ett hyreshus ska gå med vinst hela tiden, det behöver inte vare sig din eller min bostad utan tvärtom accepterar man att man har kontinuerliga kostnader för att bo, och som inte leder till ett ökat värde på bostaden. Ett hyreshus som går med förlust leder till konkurs, vilket inte bara drabbar de boende utan en massa andra företag som plötsligt får ökade kostnader.

Det sista liknar det jag hörde från Nederländerna, vilket har lett till att det i eftertraktade områden finns en stor andel hyresrätter som bara hyrs ut på korttidskontrakt (utan besittningsskydd), och varje ny hyresgäst får en högre hyra än vad det skulle bli om hyran skulle ha följt index. Folk måste ju bo så de blir ju tvungna att hoppa runt bland hyreslägenheterna ändå.
Ett hyreshus som går med förlust leder till konkurs inte med kommunalt ägda hyreslägenheter

BirgitS BirgitS skrev:
Jag förespråkar inget utan försöker få fram mer information om hur det verkligen fungerar med olika alternativ. Du förespråkar en radikal ändring av nuvarande system och vill du övertyga mig om att det är rätt väg att gå så får du komma med fakta som talar för det, t.ex. genom att redovisa för hur det fungerar på ställen där det gäller det som du förespråkar och har en väl fungerande bostadsmarknad.

Yle har en artikel från 2015 där det inte ser ut som en fungerande hyresmarknad i Helsingfors, här: [länk]

Sen börjar det tydligen byggas väldigt mycket (ställer förstås krav på kommuner att släppa mark, hantera bygglov etc.). En annan för ett år sen: [länk]

Det verkar ju inte riktigt som att hyresmarknaden fungerar väl.

Överflöd på lägenheter fanns det i Stockholmsområdet efter miljonprogrammet, då kunde man få en 3:a på dagen i t.ex. Botkyrka och Kungsängen. Det var så dålig efterfrågan att allmännyttiga Botkyrkabyggen plomberade ett av sovrummen och hyrde ut 3-rummare som 2-rummare. Det har ju inget att göra med fri prissättning på hyresmarknaden.
botkyrkabyggen som bolaget heter hade väldigt höga krav på inkomst vad jag minns

Finns några enskilt stora "händelser", som påverkat bostadsfrågan & dess prissättning mycket negativt.
En av dem är den "förbannade" lågkonjunktur som med början1991/1992 nästan "sänkte" Sverige.

Ca 500.000 nya bostäder byggdes aldrig på grund av lågkonjunkturen mellan åren 1992-2004, vilket är något man aldrig "bygger ikapp". Och låter man sedan enbart "marknadskrafterna" styra, så kommer dessa inte lösa "bostadsproblemet" alls, eftersom dom själva tjänar på att det är/finns stora underskott.

• Graf över antal påbörjade bostäder i Sverige 1950-2024, visar nedgång 1992-2004. Rodnad del mellan flerbostadshus och småhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nybörjarsmurfen
  • Laddar…
J jawen skrev:
låter man sedan enbart "marknadskrafterna" styra, så kommer dessa inte lösa "bostadsproblemet" alls, eftersom dom själva tjänar på att det är/finns stora underskott.
Är det därför det heller aldrig finns nog med mat i affären, för att Ica vill hålla oss hungriga?

• Haha
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det därför det heller aldrig finns nog med mat i affären, för att Ica vill hålla oss hungriga?
Det är en irrelevant jämförelse av skäl vi gått igenom i tråden. Det är också därför alla utvecklade länder har någon form av bostadspolitik. Det behövs inte på samma sätt på andra marknader även om mat är en fråga det svängs falukorv om.

Tyskland har väldigt få stora hyresvärdar så där finns en chans till konkurrens. Sverige har extremt koncentrerat ägande och nya helt enorma internationella aktörer. När man sitter på flera tusen lägenheter är det lättare att låta 200 stå tomma än om man har två hus. Släpps marknaden fri kommer småskuttar inte ha en chans, drakarna kommer hugga det mesta. Så en teoretisk "fri" hyra måste regleras för att få några positiva effekter ens på mycket lång sikt. Jag är helt för en reset av allt ägande i Sverige så det kan vi köra på! Vi splittar lika på allt och börjar om!

Finland har som alla bör veta vid det här laget helt enorma kostnader för bostadsbidrag och samma problem som Sverige med för höga hyror.

Timbro och andra som låtsas vara för fria marknader tycker att köer automatiskt är ett stort problem* men bryr sig inte om kvaliteten eller tillgång på bostäder för vanligt folk. Argumenten är bara köer dåliga marknad bra.

(* Förmodligen pga propaganda om sovjetiska brödköer, att old money på Östermalm köar runt kvarteret för att hämta ut paket på den marknadsapassade postmarknaden är dock inget problem trots att det ser identiskt ut på bild.)

Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Det är en irrelevant jämförelse av skäl vi gått igenom i tråden.
Vi har gått igenom det ja, men eftersom att du visats ha fel när vi gjort det är det inte irrelevant.

Dina drömmar om centralstyrning är dock lika trötta som irrelevanta. Men att etatister poppar upp med ständigt nya förklaringar till varför vanligt folk inte ska få välja saker själva är väl närmast givet att det ska ske.

makhno_ makhno_ skrev:
Jag är helt för en reset av allt ägande i Sverige så det kan vi köra på! Vi splittar lika på allt och börjar om!
Senast någon var tvungen att göra något sådant var Ryssland efter Sovjet. Det gick åt helvete. Att tro att man kan slå sönder äganderätter och bara starta om är så korkat att jag bara kommenterar det för att det därtill vore vansinnigt farligt för alla dem av oss som inte har rovdrift i sig.

• Gilla
makhno_ och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag vet inte vad du tror en välfungerande hyresmarknad är @BirgitS, men som jämförelse har Stockholm 857.000 i bostadskö. I Helsingfors antar jag, med stöd av dina Yle-artiklar, att det är de utan egen förmåga att skaffa ett boende. Socialfall alltså. Jag tycker de förtjänar hjälp, men genom just socialen, inte genom att förstöra marknaden för alla.

I övrigt verkar dina länkar rakt av ge min bild stöd. Det finns hyresrätter att få tag på samtidigt som de som vill sälja eller hyra ut inte verkar lida av någon nämnvärd panik och det byggs hyresrätter.

Att det skrivs tidningsartiklar om bostadsmarknaden som drar stora växlar på små problem ser jag inte direkt som specifikt för Helsingfors eller den här frågan.
Jag tycker inte att hyresmarknaden i Stockholm fungerar bra, men det betyder ju inte heller att helt släppa den fri, som du föreslår, skulle göra att allt blir bra.

I Finland finns det tydligen en myndighet, förkortat till Ara, och som administrerar finska statens bostadspolitik i form av stöd till boende och byggande. Avregleringen av hyresmarknaden gällde endast hus som byggts utan statliga subventioner. De andra, privata fastighetsägare och allmännyttan, kallas Ara-bostäder och har en kostnadsbaserad hyra som ökar enligt ett index.

1/4 av Ara-bostäderna går till studenter, äldre och andra med specifika behov, behovsprövade.
1/4 till en en variant som tydligen ibland kallas för en finsk variant på bostadsrätt, dessa delas ut efter kötid.
För ett par år sen var det i Helsingfors så att andelen Ara-bostäder i nyproduktion var 30 %.
Det är alltså långt ifrån hela hyresmarknaden som har fria hyror.

Finland har också ett generöst statligt bostadsbidrag, 0,88 % av BNP jämfört med Sveriges 0,32 %.

"Det omfattande bostadsbidraget, systemet med Ara-bostäder med lägre hyror och
därtill uttalade satsningar för att minska hemlösheten som uppmärksammats internationellt – utgör
framträdande delar av den bostadssociala dimensionen i finsk bostadspolitik. Existensen av dessa
inslag på bostadsmarknaden har enligt flera bedömare i branschen också möjliggjort en bredare
acceptans för en avreglerad hyresmarknad – som en del bland andra."

Så här ser hyresmarknaden ut, där små privata värdar verkar vara så som beskrivs gällande Norge i ett inlägg, folk som äger flera ägarlägenheter och hyr ut de som de inte bor i själva.

Cirkeldiagram över hyreslägenheter i Finland 2021, fördelat på små privata hyresvärdar (29%), allmännyttan (37%), och institutionella investerare (34%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Den tydligt framträdande trenden i Helsingfors är att hyresboendet, som för drygt 15 år sedan låg
19 procent över det ägda boendet sett till antalet hushåll, har dragit ifrån och nu (2022) räknar 55
procent fler hushåll än det ägda boendet (figur 11)."

"Vad var det då som möjliggjorde de förändringar som skedde för omkring 30 år sedan och den
breda acceptans som verkar finnas för den avreglerade hyresmarknaden idag? Det faktum att
avregleringen gjordes i kölvattnet av 90-talskrisen, när den köpkraftiga efterfrågan var dämpad
samtidigt som det fanns ett visst överutbud i framför allt huvudstaden efter överhettningen i slutet
av 1980-talet, innebar att hyreshöjningarna på kort sikt blev måttligare än vad de annars hade
blivit."

Ovanstående är hämtat från en svensk utredning: https://boframjandet.se/wp-content/uploads/2023/10/Rapport-Finlands-hyresmarknad-231129.pdf

Det är alltså långt ifrån en helt avreglerad hyresmarknad.

Är det eftersträvansvärt att det i en bostadsrättsföreningen (och liknande) är väldigt många bostäder bebodda av andra än ägarna?

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Jag är helt för en reset av allt ägande i Sverige så det kan vi köra på! Vi splittar lika på allt och börjar om!
Många vansinnigheter har man läst på detta forum genom åren men detta kvalar nog direkt in på tio-i-topp-listan. En bedrift må jag säga!

• Gilla
makhno_
  • Laddar…
Men att etatister poppar
Språkbruket avslöjar din nischade politiska hemvist. Alla dina meningsfränder har ju bytt till fascism och fått plötsligt överseende med staten så länge den är repressiv mot minoriteter. Står du och väger eller är du en av de unikum som håller stånd?

Jag är för det totala avskaffandet av staten och nationen så någon estatist är jag inte. De argumenten och lösningarna ligger på lite längre sikt och är inte så relevanta i en diskussion om bostadsproduktionen och hyressättningen idag. Därför håller jag mig till relevanta argument under rådande förutsättningar.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tycks fungera mycket bra med fri hyresmarknad i Tyskland och jag har själv upplevt det när jag bodde där. Och då bodde jag ändå i Heidelberg som vid tiden var Tysklands näst dyraste stad på hyressidan.
I Tyskland, liksom i många andra länder i Västeuropa, är det väl en stor andel "social housing". Jag tror det är i Wien som hälften hyresrätterna ingår i det, eller om det var hälften av de som bor i Wien som tjänar under gränsen för att ha rätt till "social housing". Det innebär ju att en stor andel av hyresmarknaden inte är fri, vilket bör påverka den hyra som i praktiken är möjlig att ta ut på den fria marknaden.

BirgitS
Det finns många byggbolag som sitter på byggrätter i Stockholm i åratal i väntan på att efterfrågan på bostadsrätter ska bli så hög att de kan göra höga vinster. Det är väl motsvarigheten till att Ica vill hålla oss hungriga. Så det är inte långsökt alls.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är alltså långt ifrån en helt avreglerad hyresmarknad.
Det är en avreglerad marknad för vanligt folk och en bidragsmarknad för dem som inte klarar sig själva på marknaden. Som jag redan sagt krävs, senast i inlägget du citerar.

makhno_ makhno_ skrev:
Alla dina meningsfränder har ju bytt till fascism och fått plötsligt överseende med staten så länge den är repressiv mot minoriteter. Står du och väger eller är du en av de unikum som håller stånd?
Låter jag rasistisk eller kan du bara inte låta bli att slänga in en slentrianförolämpning? Sen tror jag för övrigt att liberalismen tappat betydligt mer till socialdemokratin och konservatismen än något annat, men det blir förstås mindre slagkraftigt än att fråga någon om han blivit fascist än.
makhno_ makhno_ skrev:
Jag är för det totala avskaffandet av staten och nationen så någon estatist är jag inte.
Åh, en anarkist. Som därtill skojar om att liberaler håller på att försvinna. Det var ju faktiskt lite underhållande.

Det är en avreglerad marknad för vanligt folk och en bidragsmarknad för dem som inte klarar sig själva på marknaden. Som jag redan sagt krävs, senast i inlägget du citerar.
Andelen som "inte klarar sig själva" är väldigt stor och handlar inte bara om missbruk och psykisk ohälsa. Siffrorna är tydliga.

Att tala om en fungerande marknad när så stora delar står utanför marknader är stendumt men logiskt om man inte bryr sig om resultat utan endast de marknadsprinciper som inte ens orginal liberalerna trodde på i den förenklade form folk nu rapar.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns många byggbolag som sitter på byggrätter i Stockholm i åratal i väntan på att efterfrågan på bostadsrätter ska bli så hög att de kan göra höga vinster. Det är väl motsvarigheten till att Ica vill hålla oss hungriga. Så det är inte långsökt alls.
Nej precis. Det vore inte långsökt alls om Ica försökt samma sak om de kunnat. Men det gör de inte. För de verkar på en betydligt friare marknad.

Connect the dots.
  • Hård reglering
  • Brist

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.