52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Menade som du skrev att det nog var svårt att hålla det över tid utan att dränera företaget, eller i alla fall gnaga för mycket på sådant som borde gått till utveckling av verksamhetsområden och långsiktighet.Claes Sörmland skrev:
En minst sagt lite speciell nisch, men har man "lite kontakter" så får du 18-22 % avkastning på att låna ut till dom som driver "smslånen".Claes Sörmland skrev:
Bland dem mest samhällsdestruktiva saker som finns för våra ungdomar , & Sverige borde rensa upp i låneträsket.
Jag skrev ju just att det inte gällde längre så du hade inte behövt påpeka det.P Pin skrev:
"(då var det nära 0 risk för uppsägning vilket det kanske inte är idag)"
Men det gällde under den tiden den statliga byråkratin växte sig stark i Sverige. Från säg 30-40-talet och fram till 70.talet.
Kom nya regler 1 Juli i år och dom som blir kvar kommer likna "skit" bankerna men det är bättre ändåJ jawen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Nu har jag ju fått medhåll om det i andra inlägg. Du har en teori om att chefer på SVT har gått ihop om att bara anställda människor som röstar på det röda blocket, alltså att det finns en konspiration på SVT. Teorin blir därmed en konspirationsteori.L lbgu skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Men du ville ju inte backa till 1700-talet. Så när skulle det ha blivit 0 myndigheter i Stockholm utan att flytta befintliga myndigheter?L lbgu skrev:
Jag vet ju stockholmare som har gått från att jobba på privata företag i Stockholm till att börja på en myndighet i Stockholm. Men de hade ju aldrig valt att flytta från Stockholm.
Det går ju skytteltrafik mellan myndigheter och Stockholm, de 4 myndigheterna i Karlstad betalade många platser på morgontåget därifrån till Stockholm för något årtionden sen t.ex. Flera myndigheter har, förutom huvudkontoret någonstans i en mindre stad, ett lokalkontor i Storstockholm, t.ex. Energimarknadsinspektionen (och det fast deras huvudkontor inte är längre bort än Eskilstuna).L lbgu skrev:
Jag har efterlyst information om hur många myndigheter, eller anställda, som du diskuterar kring. Jag har fått uppfattningen av att det gäller myndigheter som kom till mellan 1900 och 1975. Så hur många är det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Om vi tar just exemplet med den nybyggda 5:an i Barkarbystaden för 23000 kr så framkom det ju i intervjun att de hade haft folk som velat flytta in men som inte hade fått det därför att företaget ansåg att deras inkomster var för låga. De ser alltså till att de inte får in folk som lever på bidrag.J JohanLun skrev:Det jag frågar mig är om olika typer av bidrag kan göra att folk med väldigt låg inkomst bor ungefär lika dyrt i en lägenhet för 23.000 i månadshyra som om den kostat 7.000? Dvs kan det komma att bli så att de enda som "har råd" med dessa lägenheter är de som uppbär bidrag?
Sen tror jag att det kan finnas många som "temporärt" tycker att 23.000 i hyra är helt ok, om man tex just skiljt sig, har ett tillfälligt jobb osv - då kan man tjäna väldigt bra men att man inte vill köpa något för bara en kortare period. Men jag har svårt att tro att "många" som har råd med 23.000 inte hellre köper en bostadsrätt som troligen blir billigare och "precis så som man vill ha det".
Så. Kan en familj med en låginkomsttagare, en icke arbetande (arbetssökande eller liknande) samt tex 5 barn ha råd med lägenheten för 23.000? Jag har förstått att man inte tex kan vara ensamstående och få bidrag för en femma, men om man är en familj med småbarn så måste det ju rimligen gå att få olika typer av bidrag så att barnen inte behöver bo på gatan. Och finns bara dessa svindyra lägenheter att få tag på, så kanske det blir just de som går på bidrag som lägeheten funkar bäst för?
På den där webbsidan om bostadsbidrag har jag för mig att om man skrev in att man hade ett barn, låg inkomst och 20000 i hyra så kunde man få 5000 i bostadsbidrag.
Socialtjänsten har en del lägenheter som de kan hyra ut i andra hand, begränsat antal så det gäller särskilt ömmande fall och under en kortare tid, men de ligger ju oftast i gamla hus i allmännyttan.
Jag har väl inte skrivit att cheferna gått ihop om det.BirgitS skrev:
Det jag tror det handlar om är att vänstern har dominerat politiken under SVTs uppbyggnadsår. Så då tillsattes chefer med rätt partibok och på den vägen är det. Eller är det också en konspirationsteori att sossarna tillsatt en oproportionell andel chefer i offentlig verksamhet som haft röd partibok.
Och har du en situation där cheferna har en viss ideologisk inriktning är det rätt troligt att de anställt folk som de uppfattat som likasinnade. Tänk på att de själva fått sitt jobb just på grund av sin politiska uppfattning, då är det rätt naturligt att de tänker likadant när de anställer folk.
Är din uppfattning att det berodde på slumpen att 50% av personalen på SVT var miljöpartister?
Det hade ändå vart ett relativt fåtal myndigheter. Men vi kan väl säga att de borde ha flyttat ut dem från Stockholm 1930. Tänk också på att det var en tid när folk inte var så individualistiska och det inte krävdes att det skulle hittas nytt jobb åt frun. Så det var mycket lättare att få folk att flytta om regeringen sa åt dom att det var deras plikt att följa med myndigheten till Skövde.BirgitS skrev:
Att många utflyttningar funkat dåligt är jag med på. Självklart är det inte populärt bland personalen att behöva flytta. Så att de startar lokalavdelningar är väl inte så konstigt, deras sätt att protestera. Därför jag hela tiden skrivit att man skulle löst detta långt tidigare. (Tolka inte det som Birger Jarl, utan snarare kring 1930)BirgitS skrev:
Det går ju skytteltrafik mellan myndigheter och Stockholm, de 4 myndigheterna i Karlstad betalade många platser på morgontåget därifrån till Stockholm för något årtionden sen t.ex. Flera myndigheter har, förutom huvudkontoret någonstans i en mindre stad, ett lokalkontor i Storstockholm, t.ex. Energimarknadsinspektionen (och det fast deras huvudkontor inte är längre bort än Eskilstuna).
Jag har ingen aning om hur många det är. Är du intresserad av det så är nog tipset att du söker själv.BirgitS skrev:
Antalet är inte särskilt intressant. Oavsett antal hade det varit bäst att aldrig lägga några myndigheter i Stockholm, och som jag skrev i förra inlägget flytta ut de relativt fåtaliga som fanns i början av 1900-talet.
Detta hade skapat väldigt lite sug till Stockholm för folk som ville jobba i statliga myndigheter vilket hade fått till följd att bostadstrycket i Stockholm hade varit lite mer hanterbart än det är idag.
Det är väl bra varför ska folk som får bostadsbidrag få bo i en helt ny fräsh 5:a?BirgitS skrev:
Om vi tar just exemplet med den nybyggda 5:an i Barkarbystaden för 23000 kr så framkom det ju i intervjun att de hade haft folk som velat flytta in men som inte hade fått det därför att företaget ansåg att deras inkomster var för låga. De ser alltså till att de inte får in folk som lever på bidrag.
På den där webbsidan om bostadsbidrag har jag för mig att om man skrev in att man hade ett barn, låg inkomst och 20000 i hyra så kunde man få 5000 i bostadsbidrag.
Socialtjänsten har en del lägenheter som de kan hyra ut i andra hand, begränsat antal så det gäller särskilt ömmande fall och under en kortare tid, men de ligger ju oftast i gamla hus i allmännyttan.
Hade det variet en mindre lägenhet fine folk behöver bo någonstans men inte i "lyx"..
Sveriges myndigheter har ca 262.000 anställda. (det skiftar något beroende på vad regeringen gör)BirgitS skrev:
Så en hel del boenden/lägenheter i våra storstäder "går åt" till dessa.
Lösa "boendefrågan" däremot med just dessa "åtgärder" att flytta myndigheter, spelar nog en mindre roll tyvärr då problematiken ligger i/på "andra problem".
DO ska ju ta flyttlasset till Malmö..
Ganska ironiskt att det brukar bli ett jävla liv bland anställda på myndigheter när dom själva åker ut från
central Stockholm och ska "integreras" vart ju livligt på Sida också när flytt kom upp på tapeten..
Ganska ironiskt att det brukar bli ett jävla liv bland anställda på myndigheter när dom själva åker ut från
central Stockholm och ska "integreras" vart ju livligt på Sida också när flytt kom upp på tapeten..
Ja sida skulle till förort söderut. Jag trodde det fanns en tom byggnad där men det skulle byggas nytt. Vissa delar skulle vara kvar på Gärdet. Det blev ingen flytt. I det här fallet hade det inte skapat arbetstillfällen någon annanstans, förutom lite service typ lunchrestaurang.G Greger_08 skrev:
Tänkte just lägga till om just Barkarbystaden själv. Ett perfekt exempel om ett fyrkantsnät som påminner om Kirunas panikbyggande, fast här bygger man för tunnelbanan och större lägenheter (3-4or) är sällsynta och samtliga nyproduktioner kostar 2ggr mer än äldre grannområdena. Kommer bli ett övernattningsområde för pendlare och inget mer. Kommunen har redan fått indikationer om att bostadsrätterna som byggs där inte går att sälja och görs om till hyresrätter -som kommer vara lika svåra at få vanligt folk att flytta in i.Claes Sörmland skrev:
Sida ska flytta till grannkommunen istället SEB:s gamla lokaler.P Pin skrev:
Får väl hoppas hyran blir billigare annars kommer det bara generera mer folk som pendlar..
Solna och Sundbyberg har ju lyckas "sno" många företag från Stockholms stad vet inte hur bra det är för länet hade ju varit bättre Stockholms län i alla fall att bygga hyresrätter istället för nya kontorslokaler...