BirgitS BirgitS skrev:
Jag fyllde i 0 i inkomst och en hyra på 20 000 men kunde inte få något bostadsbidrag enligt den sidan eftersom jag är över 29 år och inte har hemmavarande barn.

Det verkar inte som att man kan få bostadsbidrag bara pga. mycket låg inkomst.
Jag fyllde i två barn då fick jag fem tusen i bidrag av 23 i hyra.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har själv varit med och intervjuat personer inför anställning och inte har vi kunnat avgöra politisk inställning.
Det krävs naturligtvis viss kompetens hos de som intervjuar. 😉

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag fyllde i 0 i inkomst och en hyra på 20 000 men kunde inte få något bostadsbidrag enligt den sidan eftersom jag är över 29 år och inte har hemmavarande barn.

Du får kontakta Försäkringskassan på telefon eller personligen och berätta mer så kanske de ger ett mer positivt resultat än beräkningsverktyget online, där svaret ofta är negativt. Det finns dock ett litet hopp när de även nämner att:
"Den här beräkningen är preliminär och tar inte hänsyn till alla dina förutsättningar."

BirgitS BirgitS skrev:

hyra på 20 000 på en bostadsrätt wow

BirgitS
P Pin skrev:
Jag fyllde i två barn då fick jag fem tusen i bidrag av 23 i hyra.
Ja, med barn kan man få en del bostadsbidrag men det är ju ändå inte så att bidraget betalar större delen av hyran, vilket ju var vad JohanLun frågade.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det krävs naturligtvis viss kompetens hos de som intervjuar. 😉
Eller så är den intervjuade så kompetent att det inte avslöjas.
Eller så struntar arbetsgivaren i personens politiska åskådning.

BirgitS
M maria01 skrev:
Vad jag fyllde i har förstås inget med min verklighet att göra utan utgick från de frågor som JohanLun ställde.

M maria01 skrev:
Hyra på en bostadsrätt??

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hyra på en bostadsrätt??
Andrahandskontrakt. 😂

• Gilla
Pin
  • Laddar…
G
hade dom inte haft så höga ekonomiska krav på hyresgästerna hade dom varit uthyrda för längesedan..

Finns massa folk betalar betydligt mer i andrahand än det där..

BirgitS BirgitS skrev:
Vad jag fyllde i har förstås inget med min verklighet att göra utan utgick från de frågor som JohanLun ställde.
@JohanLun skrev ”Kan man bo i en svindyr lägenhet med olika former av bidrag som betalar större delen av hyran? Eller finns någon maxgräns för detta?”

Olika former av bidrag är mer än bostadsbidraget.

Vad som är svindyrt är en värdering men ett snittpris på över 3 miljoner kanske kvalificerar om inte beloppen de hyrts ut för avspeglar dessa belopp

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nacka-kopte-lagenheter-for-350-miljoner

Ännu ett exempel från Nacka.

Alfredo Alfredo skrev:
Andrahandskontrakt. 😂
Och varifrån kom det att det är bostadsrätt?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har själv varit med och intervjuat personer inför anställning och inte har vi kunnat avgöra politisk inställning.
Säger mer om din förmåga. Om jag träffar en människa som jag aldrig träffat förut och sitter och snackar ca. 15 minuter om allt möjligt är jag rätt säker på var denna person har för politisk uppfattning. Så ifall en intervjuare verkligen vill ta reda på det så gör den det utan att direkt fråga vad personen röstar på. Bara en sådan neutral fråga om den sökande anser det viktigt alla har gemensam värdegrund på en arbetsplats lär säga var någon står. Sen kanske en del ljuger för att säga vad de tror intervjuaren vill ha för svar.

BirgitS BirgitS skrev:
Din konspirationsteori har redan fått svar.
Säger en del om dig när du kommer med sådana påståenden.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ger inte alls samma möjligheter till framtida bättre jobb om man börjar jobba på en myndighet i t.ex. Skövde som i Stockholm, i Skövde blir man bunden till en enda myndighet och det blir svårt att avancera eller utvecklas på något annat sätt.
Men om det finns noll myndigheter i Stockholm så kanske inte Stockholm lockar den som vill jobba på myndighet. Så då kanske personen nöjer sig med Skövde och upptäcker att det är helt OK att bo där. Finns ändå en hel del folk (även yngre) som frivilligt valt att bo i Skövde. Sen har jag aldrig uppfattat folk som väljer statlig tjänst som särskilt äventyrslystna, den gamla beskrivningen av statliga jobb var ju att "Statens kaka var liten men säker". Folk som lockades till sådant var väl inte riktigt samma typer som lockades till storstadens vimmel. För en sådan person borde Skövde dugt alldeles utmärkt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det varierar förstås väldigt mellan olika myndigheter.
Kan du ens nämna en myndighet där det behovet är så stort så att myndigheten måste vara i Stockholm? Det var du som påstod att det var så viktigt, men nu verkar du ju inte ens ha ett enda exempel på en sådan myndighet. Jag är dock inte förvånad, för jag tror inte det finns någon sådan myndighet.

P Pin skrev:
Hyra på en bostadsrätt??
annan tråd skrev birgit att hon hade bostadsrätt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.