J jawen skrev:
Och jag kan säga att min pappa slet för att få ihop ekonomin till 4 barn åren runt 1970, & KF´s återbäring om 5 % var avgörande för att " ha mat på bordet"
Och hade han handlat maten på andra ställen än Konsum/Domus så hade han nog kunnat spara mer än de 5% han fick tillbaka. Så länge jag minns har Konsum alltid hört till de dyraste affärerna. Kommer ihåg att när jag var liten så hände det att man såg folk som strök omkring och plockade upp kvarlämnade kvitton vid kassorna så det gick bra att göra återbäringspengar på andras inköp.

L lbgu skrev:
Så länge jag minns har Konsum alltid hört till de dyraste affärerna
Jag ser inte Coop som något annat än ett företag i mängden. Men. De verkar ha lite annan moral vilket kostar. Jag vet att tex när det blev olagligt med viss besprutning av citrus pga rätt allvarliga fynd rel hälsa hade Coop redan förbjudit det i sina butiker år innan det blev lag. Ica etc drog fötterna efter sig efter förbudet.

Vet inte om det är så men anektodiskt har Coop inte alltid fjortisar i kassan vilket småica verkar köra med överlag. Igen kostar det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Detta uppfattar jag som väldigt vinklat av dig
Det står dig fritt att göra.

Min poäng, som inte verkar gått alla förbi men kanske ändå bör förklaras, är att det är väldigt historielöst att tro att vänskapskorruption och ömsesidigt ryggkliande är något nytt.

Sverige har en lång tradition av korporativism där det fanns en nära symbios mellan vissa företag och staten. Den s.k. rörelsen var värst i att rigga saker för sig själv (vilket vi fortfarande ser rester av i viss speciallagstiftning som den nu aktuella om särlagstiftning för politiska partiers lotterier), men även Wallenbergarnas närhet till den politiska makten var djupt problematisk under ungefär ett halvsekel på mitten och slutet av 1900-talet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
J
Tillbaka till huvudämnet... Kan man bo i en svindyr lägenhet med olika former av bidrag som betalar större delen av hyran? Eller finns någon maxgräns för detta?

J JohanLun skrev:
Tillbaka till huvudämnet... Kan man bo i en svindyr lägenhet med olika former av bidrag som betalar större delen av hyran? Eller finns någon maxgräns för detta?
Testade länken i inlägget ovan. 2 vuxna med lön på på 25k var, 4 barn, 100 kvm och hyra på 23k. Inget bidrag möjligt.

K Kane skrev:
Testade länken i inlägget ovan. 2 vuxna med lön på på 25k var, 4 barn, 100 kvm och hyra på 23k. Inget bidrag möjligt.
Utan inkomster blir det lite bidrag.

J JohanLun skrev:
Blå Tåget (Ebba Grön) hade såklart helt rätt när de sjöng.

🎵 "Kapitalet höjer hyrorna och staten bostadsbidraget" 🎵

Numer i modifierad form men kommuner måste ju placera de som behöver och när det bara finns snordyra lägenheter tillgängliga är det där de hamnar.

Ytterligare ett exempel på hur absolut idiotisk utförsäljningen av hyresrätter var.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, och ändå mindre nej när Uppsala universitet startades på 1400-talet.
vad har åldern med det att göra finns ju fornlämningar i botkyrka med fortfarande en förort till stockholm tar ju bara 40 minuter till uppsala till stockholm då är det en förort

BirgitS
L lbgu skrev:
Givetvis ställs inga sådana direkta frågor. Men bara genom att prata med en person ett tag så kan man få rätt bra uppfattning var personen ligger politiskt utan att fråga om just politik. Anställningsintervjuer är ju mycket om att lära känna personen och få en uppfattning om den så nog tror jag att chefen ofta har en bra uppfattning om personens världssyn efter en intervju.

Sen som jag skrev innan så hade du aldrig kunnat få ett sådant här utfall när det gäller partisympatier om det inte funnits något urval för att få anställda med viss syn på världen. Att slumpen skulle ge MP över 50% på en större arbetsplats är extremt osannolikt.
Nej, det har ändå inte ställts den typen av frågor eller förts den typen av samtal när jag har varit på anställningsintervju. Det brukar frågas om vad man har för intressen och t.ex. vad man ska göra på semestern (om det är säsong för det). Jag har själv varit med och intervjuat personer inför anställning och inte har vi kunnat avgöra politisk inställning.

Din konspirationsteori har redan fått svar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Vad kom först hönan eller ägget? Att det finns en massa kompetenta personer för myndighetsjobb i Stockholm beror ju på att det finns så mycket myndigheter i Stockholm. Hade det inte funnits så hade det säkert varit lättare att hitta dessa folk i närheten av orter som Lund och Uppsala där tidigare de flesta utbildade sig.
Det är nära mellan Uppsala och Stockholm. Men går man tillbaks ett århundrade så var det väl inte universitetsutbildade som började jobba på myndigheterna utan folk med studentexamen. Det var inte folk med 6-årig folkskola eller 8-årig realskola som var de tilltänkta anställda. På landsbygden var det ju mer ovanligt med studentexamen än i de större städerna. Sen ser man ju överallt i världen både nu och tidigare att väldigt många i 20-årsåldern dras till större städer av nyfikenhet, fler jobbalternativ, bättre jobb, bättre karriärmöjligheter. Ger inte alls samma möjligheter till framtida bättre jobb om man börjar jobba på en myndighet i t.ex. Skövde som i Stockholm, i Skövde blir man bunden till en enda myndighet och det blir svårt att avancera eller utvecklas på något annat sätt.
L lbgu skrev:
Vilka myndigheter kräver tät personlig kontakt med regeringskansliet.? Tror att det även innan videomötena gick rätt bra med telefon/brev och några möten om året. Myndigheterna förväntas arbeta självständigt.
Det varierar förstås väldigt mellan olika myndigheter.

BirgitS
P Pin skrev:
Men det finns tidningar som är höger, mitten och vänster? Då finns det journalister över hela spektrat. Sedan är inte allt bäst beskrivet på höger-vänster skalan.
Nej, det visar bara att tidningar/media kan vara vinklade åt något håll även om en majoritet av journalisterna där har en annan politisk åsikt.

BirgitS
M maria01 skrev:
vad har åldern med det att göra finns ju fornlämningar i botkyrka med fortfarande en förort till stockholm tar ju bara 40 minuter till uppsala till stockholm då är det en förort
Nej, det är inte definitionen av en förort.

BirgitS
P Pin skrev:
Utan inkomster blir det lite bidrag.
Jag fyllde i 0 i inkomst och en hyra på 20 000 men kunde inte få något bostadsbidrag enligt den sidan eftersom jag är över 29 år och inte har hemmavarande barn.
J JohanLun skrev:
Det verkar inte som att man kan få bostadsbidrag bara pga. mycket låg inkomst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.