52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
När är från början?L lbgu skrev:Du verkar helt ha missuppfattat vad jag skrivit. Jag menade att politikernas misstag var att lägga myndigheter/statliga bolag i Stockholm från början. Deras politik har ju lett till exakt de problem du beskriver. Alltså att eftersom det finns ett överflöd av myndigheter i Stockholm så vill folk som jobbar med sådant bo i Stockholm.Hade inte alla dessa myndighetsjobb funnits i Stockholm hade det varit mycket lättare att få folk att jobba på andra platser.
Men det är ändå en utgift som belastar oss skattebetalare.
Och som jag skrev ovan. Det beror på att politikerna gjorde misstaget att från början lägga i princip allt i Stockholm. Det jag försökt säga är att det är politikerna som genom sin politik orsakat dessa problem. De politiker man mest bör skylla på är väl de som skapade situationen som gjorde att man på 70- 80-talet började flytta ut lite myndigheter. De levde väl i någon ideologisk fantasivärld där det bästa vore om allt som kunde lades i Stockholm, i varje fall drev de en politik som hade den effekten.
1700-talet eller ändå tidigare?
Då liksom nu är det viktigt för myndigheter att kommunicera med regeringskansliet och andra myndigheter. I en tid före telefonen så krävde det i princip att det var gångavstånd eller droskavstånd emellan. Utan det så blir det väldigt ineffektivt.
I dagens Sverige så får utlokaliserade myndigheter högre transportkostnader för de anställda som behöver träffa andra personer. Det kan mycket väl bli högre än vinsten med de sänkta lokalkostnaderna.
Vi pratar 1900-tal, trodde det var självklart, men det finns säkert de som tror att jag prata Birger Jarl.BirgitS skrev:
Så telefonen var uppfunnen.
Även långt tidigare fanns det statliga företag som verkade dagsresor från Stockholm. Det fungerade det med. Vill man så kan man. Men nu var ju viljan att allt skulle till Stockholm. Uppenbarligen insåg politikerna sitt misstag någon gång då de gjort en del tafatta försök att flytta myndigheter. Bättre ifall de gjort rätt från början.
Kammarkollegiet grundad år 1539 av Gustav Vasa.L lbgu skrev:
Riksarkivet, omnämnt första gången 1618 som "Riksens archivum", med definierade uppgifter och personal.
Tullverket 1636
Riksgälden, grundad 1789 för att ordna upp statens finanser.
Den första januari 2025 fanns det 367 myndigheter under regeringen, så en "hel del" folk.
Och det snackades väldigt mycket under några år, att när "alla" får internet så kan många myndighetsjobb flyttas ut i landet......Jo tjena!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Du skrev så här:L lbgu skrev:
"från början"L lbgu skrev:
Då är det inte 1900-talet som gäller.
Jag anser nog att du medvetet missförstår. Det är ju först på 1900-talet statsapparaten vuxit så mycket att det här ens har blivit ett problem. Ifall du på allvar trodde att jag menade för 300 år sedan så är det du som har problem. Bara det att jag skyllde på politiker gör ju 1700-talet omöjligt. Fanns nog inga som hade som yrke att vara politiker på den tiden, då hade man nog skyllt på någon kung.BirgitS skrev:
Snacka med den där Oxenstierna! 'L lbgu skrev:Jag anser nog att du medvetet missförstår. Det är ju först på 1900-talet statsapparaten vuxit så mycket att det här ens har blivit ett problem. Ifall du på allvar trodde att jag menade för 300 år sedan så är det du som har problem. Bara det att jag skyllde på politiker gör ju 1700-talet omöjligt. Fanns nog inga som hade som yrke att vara politiker på den tiden, då hade man nog skyllt på någon kung.
Axel O inrättade en hel del verk, inte minst kgl Postverket 1653. Nu blev det Postnord och försändelserna kommer när de kommer... om alls. Vår myndighetsverk(-samhet) har emellertid varit enastående framgångsrik, bl a Lantmäteriet som säkerställer att man KAN ÄGA MARK. Inte självklart i resten av världen. Nu lär dessa statliga inrättningar vara 300 och det är nog 275 för många, det. Om de ligger i Tjockhult eller ej kan inte vara avgörande. Det som betyder något är var industrin finns - den som är basen för allt välstånd i riket. Är du ingenjör och vill jobba med motorer får du flytta till Skövde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Men du ville ju att politikerna skulle ha gjort något åt saken i samband med att myndigheterna startade och inte efteråt. Eller vad har du menat egentligen?L lbgu skrev:Jag anser nog att du medvetet missförstår. Det är ju först på 1900-talet statsapparaten vuxit så mycket att det här ens har blivit ett problem. Ifall du på allvar trodde att jag menade för 300 år sedan så är det du som har problem. Bara det att jag skyllde på politiker gör ju 1700-talet omöjligt. Fanns nog inga som hade som yrke att vara politiker på den tiden, då hade man nog skyllt på någon kung.
Det verkar som att du kommer med motstridiga påståenden.
Myndigheter av olika slag har växt undan för undan under tiden de har funnits. Det har också alltid funnits myndigheter utanför Stockholm. De äldsta universiteten ligger inte i Stockholm och prästerna i varje församling var ansvariga för folkbokföringen. Ståthållare/Guvernör/Landshövding som chef för en myndighet i varje landskap/län är också en mycket gammal inrättning.
Under 1700-talet fanns det absolut politiker. Ståndsriksdagen kom till på 1400-talet. Under en del av 1700-talet har du dessutom de två partierna Hattar och Mössor.
Jag ochväldigt många andra jobbar som ingenjörer och utvecklar alla möjliga motorer i Södertälje 😉H hovapettson skrev:Snacka med den där Oxenstierna! '
Axel O inrättade en hel del verk, inte minst kgl Postverket 1653. Nu blev det Postnord och försändelserna kommer när de kommer... om alls. Vår myndighetsverk(-samhet) har emellertid varit enastående framgångsrik, bl a Lantmäteriet som säkerställer att man KAN ÄGA MARK. Inte självklart i resten av världen. Nu lär dessa statliga inrättningar vara 300 och det är nog 275 för många, det. Om de ligger i Tjockhult eller ej kan inte vara avgörande. Det som betyder något är var industrin finns - den som är basen för allt välstånd i riket. Är du ingenjör och vill jobba med motorer får du flytta till Skövde.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
SVT är varken en myndighet eller ett statligt bolag.
Det är tur att det ligger i Stockholm så det går att hitta oberoende journalister som bor på Södermalm och röstar på MP och kan ta elcykeln till jobbet och vars mamma också jobbar där.
Det är tur att det ligger i Stockholm så det går att hitta oberoende journalister som bor på Södermalm och röstar på MP och kan ta elcykeln till jobbet och vars mamma också jobbar där.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Detta bestrider jag inte. Deras självbild på hemsidan är dock varken myndighet eller statligt bolag. Stiftelsen är väl ett målvaktsupplägg för den fria televisionen.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Den ger jag inte mycket för. De har ju nätt och jämt kommit till insikt om att de har ett beredskapsuppdrag.P Pin skrev:
Att den delen av statsmedia kallar sig själv fri television är ett skämt nästan lika sorgligt som att folk tror på det.