52 663 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Det enda som har skett är att effektiviseringar inom jordbruk, skogsbruk, gruvnäring mm samt konkurrens från utlandet har gjort att väldigt många arbetstillfällen har försvunnit utanför de lite större städerna.M maria01 skrev:
Ovan är inte pådrivet av politiker.
Jo, men hade man inte från början lagt nästan allt i Stockholm så hade du inte fått det suget att bo i Stockholm. Hade Kriminalvården lagts i Norrköping när myndigheten startades så hade det varit naturligt för folk med det intresset att bosätta sig där.Huddingebo skrev:
Problemet är att det inte fungerar effektivt att flytta arbetsgivare med krav på kompetens ut från städerna.
Det blir ren utopisk dröm vilket har prövats åtskilliga gånger.
Det slutar alltid med att folk börjar pendla dit samtidigt som svårigheterna med att rekrytera rätt kompetens ökar.
Tex kriminalvården som flyttades till Norrköping. Många av de som jobbar där pendlar dit, bland annat från Stockholm. Och de har betydligt svårare idag att rekrytera.
Med tanke på att både löner och lokalhyror är högre i Stockholm så ställer jag mig mycket tveksam till det. Sen är ju våra myndigheter med sina byråkrater inga under av effektivitet trots att de ligger i Stockholm.Huddingebo skrev:
Nej Boverket/plan- och bygglagen har numera "luddiga" texten:Alfredo skrev:
Det ska finnas "lämpligt utrymme för parkering på eller i närheten av den tomt som ska bebyggas".
Å lämpligt utrymme beror ju på vem man frågar eller 🙄
Exploatörerna har dessutom möjligheten att hänvisa till "goda kommunala förbindelser", för att få igenom maximala BYA....Så i praktiken "öppet mål" på den punkten.
Flyttade de inte ett antal myndigheter till Gotland... Även om det ju inte var det smartaste då det är rätt dyrt och överbefolkat där och nästan ingen kan pendla till jobbet (jo, jag minns att vi hade en konsult som flygpendlade gotland-kista under en period, tror inte ens han var nån "specialkonsult" utan en vanlig kodare, men det var kring millenieskiftet, då fick väl alla konsulter dubbelt i kronor mot vad de har idag tillochmed...)L lbgu skrev:Allt sådant kunde spridit runt om i landet istället. Vilket hade minskat inflyttningstrycket till Stockholm.
TA SVT t.ex. när det började på 50-talet fanns väl ingen anledning att lägga det i Stockholm. Kunde lagts i vilken medelstor stad som helst. Helt ny bransch. Så att skylla på att kompetensen bara fanns i Stockholm håller inte.
När jag var liten fanns Hajk från Karlstad och Cafe Norrköping, samt Julle Jalle och Julius som också var på en obegriplig dialekt. Trafikmagasinet från Falun. Sverker med soptunnan från ?Umeå?. Skåne tror jag dock inte haft nån lokal TV, iallafall ingen som sänts ut över riket... Eller förresten... Fråga Lund! Nu finns väl bara lokala nyhetsstationer här och var...
Jo men det som sedan anges är parkering per lägenhet inte per person. Ingen vet i förväg hur många (vuxna) som bor i varje lägenhet. En halv parkering per person kan räcka för en familj.J jawen skrev:Nej Boverket/plan- och bygglagen har numera "luddiga" texten:
Det ska finnas "lämpligt utrymme för parkering på eller i närheten av den tomt som ska bebyggas".
Exploatörerna har dessutom möjligheten att hänvisa till "goda kommunala förbindelser", för att få igenom maximala BYA....Så i praktiken "öppet mål" på den punkten.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Finns värre exempel också.J jawen skrev:Nej Boverket/plan- och bygglagen har numera "luddiga" texten:
Vet nya bostadsrätter där exploatören knutit avtal med bilpools företag (typ kinto etc.) för att slippa bygga så många p-platser (kommunal bestämmelse att man kan ha färre p-platser om det finns bilpool).
Bara det att den nya styrelsen är skitförbannad för de betalar avgift för att de ska ha pilpools firmans bilar på sin parkering, men vem som helst som har appen kan hyra bilarna, även utomstående.
Och de missar intäkter de hade fått om det hade hyrt ut parkeringarna till boende istället.
Jag menade att de skulle lagt dem utanför Stockholm från början. Efter att politikerna lagt nästan allt i Stockholm så blir det givetvis en del problem att flytta. Därför som jag menar att politikerna inte borde ha lagt några myndigheter i Stockholm. Då hade vi sluppit en massa problem och övriga landet hade fått bättre förutsättningar.J JohanLun skrev:Flyttade de inte ett antal myndigheter till Gotland... Även om det ju inte var det smartaste då det är rätt dyrt och överbefolkat där och nästan ingen kan pendla till jobbet (jo, jag minns att vi hade en konsult som flygpendlade gotland-kista under en period, tror inte ens han var nån "specialkonsult" utan en vanlig kodare, men det var kring millenieskiftet, då fick väl alla konsulter dubbelt i kronor mot vad de har idag tillochmed...)
Jo, men lokalredaktionerna är/var väldigt små jämfört med verksamheten i Stockholm där merparten av programmen produceras.J JohanLun skrev:När jag var liten fanns Hajk från Karlstad och Cafe Norrköping, samt Julle Jalle och Julius som också var på en obegriplig dialekt. Trafikmagasinet från Falun. Sverker med soptunnan från ?Umeå?. Skåne tror jag dock inte haft nån lokal TV, iallafall ingen som sänts ut över riket... Eller förresten... Fråga Lund! Nu finns väl bara lokala nyhetsstationer här och var...
Hittar inte ens någon exakt siffra på dem 2 senaste detaljplanerna som jag gått igenom.P Pin skrev:
Och vetenskapen jag har om dom sista nya bostadsområden som byggts på orten, har 0,5 eller mindre.
Många kommuner skriver nog att "dom utgår" ifrån 1,0 i planbeskrivningen, men verkligheten blir nästan alltid något annat.
Update, det kom till min kännedom att huset ligger ute som kommande på hemnet. Du hade mer rätt än jag vågade ana.P Pin skrev:Det ser ut som några av de nya husen i Barkarby bakom lägenhetshusen i Barkarbystaden. Jag gissar på Barkarby även om jag inte känner igen just det huset. Syriansk gräsmatta och Geländewagen är kulturella markörer. Inte svennar. Gissar på ganska dåligt läge och liten tomt och att allt krut har lagts på stort hus med mycket bling. Gissningsvis genomgående marmorgolv och endast svart och vitt i inredningen. Och kanske lite guld.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-365m2-jarfalla-kommun-jarpvagen-24-21570387
Var precis detta jag menade förut.U Utsliten och utdömd skrev:
Bilpoolen "på ortens" nya bostadsområden fungerade mindre en 6 månader & är numera nedlagd.
Har 40 pers som knackat på hos mig & frågat om dom får hyra en P-plats, det är kaos.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Jo men här sitter de med ett 3-årigt avtal att betala för att bilpoolen ska parkera på deras platser. När de egentligen vill hyra ut platserna direkt till boende. Nuvarande modell är ju dubbelnegativ ekonomiskt ocksåJ jawen skrev: