U Utsliten och utdömd skrev:
Jo men här sitter de med ett 3-årigt avtal att betala för att bilpoolen ska parkera på deras platser. När de egentligen vill hyra ut platserna direkt till boende. Nuvarande modell är ju dubbelnegativ ekonomiskt också
Var 3 årigt avtal här också med OurGreenCar, det löpte precis ut nu.

T TypRätt skrev:
Update, det kom till min kännedom att huset ligger ute som kommande på hemnet. Du hade mer rätt än jag vågade ana. :)
[länk]
😀En orgie i marmor och så lite svart och guld. Förutsägbart.

Hemsk pergola i prefab moduler från Hornbach. Sänker helhetsintrycket.

J
P Pin skrev:
😀En orgie i marmor och så lite svart och guld. Förutsägbart.
"Välkommen till ett extraordinärt hem där arkitektur, komfort och livsstil möts i perfekt harmoni. Denna pampiga tvåplansvilla om 365 kvm bjuder på en sofistikerad och smakfull atmosfär, med påkostade materialval, generösa rum och en utemiljö som andas resortkänsla."
P Pin skrev:
Hemsk pergola i prefab moduler från Hornbach. Sänker helhetsintrycket.
23 mille i ett område där vad jag förstår husen normalt säljs för 5-6MSEK och för något som ser ut som ett hopsmäckat semesterhus där man valt marmorstyle och guld på allt som går. Är det Jordgubben som säljer? Får man betala med svarta pengar?

Jag har sett liknande byggen i förorter söderut. Nästan inget gräs, enorma stenläggningar. Gärna betonglejon, pilastrar och kolonner. Oftast helt malpace. Passar inte alls in med grannhusen.

Men modigt ska man väl ändå säga, att ha "sin egen" stil. Även om jag tror stilen inte är egen utan bara udda för Sverige.

Men visst, stort, nyrenoverat, troligen rätt dyra materialval. Säkert blir det ingen jättevinst vid försäljning.
Men vem som vill ha denna stilen har råd med detta? Och om man har det, varför välja Barkarby?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
23 mille i ett område där vad jag förstår husen normalt säljs för 5-6MSEK och för något som ser ut som ett hopsmäckat semesterhus där man valt marmorstyle och guld på allt som går. Är det Jordgubben som säljer? Får man betala med svarta pengar?

Jag har sett liknande byggen i förorter söderut. Nästan inget gräs, enorma stenläggningar. Gärna betonglejon, pilastrar och kolonner. Oftast helt malpace. Passar inte alls in med grannhusen.

Men modigt ska man väl ändå säga, att ha "sin egen" stil. Även om jag tror stilen inte är egen utan bara udda för Sverige.

Men visst, stort, nyrenoverat, troligen rätt dyra materialval. Säkert blir det ingen jättevinst vid försäljning.
Men vem som vill ha denna stilen har råd med detta? Och om man har det, varför välja Barkarby?
Det är när man får råd att lämna sin HR för 23 ksek i Barkarbystaden runt hörnet.

Det är ju en fråga om smak, så varken rätt eller fel. Osvenskt, men som sagt inte ovanligt i andra kulturer.

Jag saknar högt svart järnstaket och motoriserad grind.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Flyttade de inte ett antal myndigheter till Gotland... Även om det ju inte var det smartaste då det är rätt dyrt och överbefolkat där och nästan ingen kan pendla till jobbet (jo, jag minns att vi hade en konsult som flygpendlade gotland-kista under en period, tror inte ens han var nån "specialkonsult" utan en vanlig kodare, men det var kring millenieskiftet, då fick väl alla konsulter dubbelt i kronor mot vad de har idag tillochmed...)

När jag var liten fanns Hajk från Karlstad och Cafe Norrköping, samt Julle Jalle och Julius som också var på en obegriplig dialekt. Trafikmagasinet från Falun. Sverker med soptunnan från ?Umeå?. Skåne tror jag dock inte haft nån lokal TV, iallafall ingen som sänts ut över riket... Eller förresten... Fråga Lund! Nu finns väl bara lokala nyhetsstationer här och var...
det lovades att det skulle flytas fler till gotland när man la ner gotlands största arbetsgivare försvaret men det blev aldrig riktigt så

C
Gillar den vräkiga dubbelsängen i köket 🤔

• Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag saknar högt svart järnstaket och motoriserad grind.
Mittåt detta finns ju ser jag nu på bilderna.

L lbgu skrev:
Jo, men hade man inte från början lagt nästan allt i Stockholm så hade du inte fått det suget att bo i Stockholm. Hade Kriminalvården lagts i Norrköping när myndigheten startades så hade det varit naturligt för folk med det intresset att bosätta sig där.

Med tanke på att både löner och lokalhyror är högre i Stockholm så ställer jag mig mycket tveksam till det. Sen är ju våra myndigheter med sina byråkrater inga under av effektivitet trots att de ligger i Stockholm.
Nu var det ju typ på 70-80-talet som man av politiska skäl flyttade ut en massa statliga verk och instanser från bland annat stockholm. Så man har haft lång tid på sig att etablera sig lokalt.
Ändå ser det fortfarande ut som det gör.

Kanske är lokalhyror en liten utgift i sammanhanget.

Kom ju en rapport/utredning på effekterna av de påtvingade utlokaliseringarna för några år sedan.
Kontentan var att det totalt sett har kostat miljardbelopp och givit väldigt lite tillbaka.
Men det fanns exempel på någorlunda lyckade exempel. Tex där utbildningsnivån inte behövde vara så hög gick det bättre.

Redigerat:
M maria01 skrev:
det lovades att det skulle flytas fler till gotland när man la ner gotlands största arbetsgivare försvaret men det blev aldrig riktigt så
Man flyttade dit Riksantikvarieämbetet, Sida och några till.
Och försvaret skrotade man ner, det flyttades ingen annan stans.

Staten kan inte hålla på och skapa påhittade jobb eller flytta jobb kors och tvärs inom landet.
AB Sverige gynnas inte av sån planekonomi. Arbetstillfällen ska placeras där de bästa förutsättningarna finns för att bedriva verksamheten.

Redigerat:
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man flyttade dit Riksantikvarieämbetet.
Och försvaret skrotade man ner, det flyttades ingen annan stans.

Staten kan inte hålla på och skapa påhittade jobb eller flytta jobb kors och tvärs inom landet.
AB Sverige gynnas inte av sån planekonomi. Arbetstillfällen ska placeras där de bästa förutsättningarna finns för att bedriva verksamheten.
vart skrev jag att dom skulle göra det ?

T TypRätt skrev:
Update, det kom till min kännedom att huset ligger ute som kommande på hemnet. Du hade mer rätt än jag vågade ana. :)
[länk]
Ja, rätt långt ifrån vad man riskerar att få som granne på Lidingö.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
"Välkommen till ett extraordinärt hem där arkitektur, komfort och livsstil möts i perfekt harmoni. Denna pampiga tvåplansvilla om 365 kvm bjuder på en sofistikerad och smakfull atmosfär, med påkostade materialval, generösa rum och en utemiljö som andas resortkänsla."

Sån där fejkmarmor i form av reliefad cementklinker. Är det verkligen så dyrt?
Ser iaf väldigt billigt ut i mina ögon.
Skulle förvåna mig mycket om de får 23 för det där Saddam-palatset.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J
Sån där fejkmarmor i form av reliefad cementklinker. Är det verkligen så dyrt?
Ser iaf väldigt billigt ut i mina ögon.
Men de är i perfekt harmoni! Smakfullt och sofistikerat. Spot on kan man säga. Eller helt tvärtom?
Skulle förvåna mig mycket om de får 23 för det där Saddam-palatset.
Håller med, det verkar orimligt. Men, kanske finns någon med denna smak som vill bo just här. Och med gott om pengar.

Det är nog riktiga grejer när det kommer till material. Så betvivlar inte att de lagt ner vansinniga pengar på att bygga det huset. De köpte tomten och rev ett ruckel som stod där innan. Mig veterligen har de dyrare husen i området gått för 12miljoner, visserligen då fortfarande hus med 80år på nacken men ser inte varför någon skulle betala det dubbla.

Normalpriset på ruckel i dåligt läge är väl 6-6.5miljoner. Det har sålts ett par hus under våren för över 10 och några kring 9 men som sagt tror de får vara glada om de får hälften men det kan ju finnas andra som delar samma smak med gott om pengar. Det som gör området kul är just att smakrådet abdikerat totalt, här är byggande helt liberalt. Det enda som står i detaljplanen är att tomterna ska vara minst 1500kvm men det var det flera som inte ens var från början 1923 när de styckades av. Men vill man stycka tomten går det fint hela Barkarby är fullströsslat av frimärksdetaljplaner, klagar någon blir de bara nerskjutna med motiveringen att området ligger i relativ närhet till pendeltåget och att det går i linje med kommunens mål att förtäta områden nära goda kommunikationer. Promenera i Barkarby/Skälby ger alltid något att förundras över.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu var det ju typ på 70-80-talet som man av politiska skäl flyttade ut en massa statliga verk och instanser från bland annat stockholm. Så man har haft lång tid på sig att etablera sig lokalt.
Ändå ser det fortfarande ut som det gör.
Du verkar helt ha missuppfattat vad jag skrivit. Jag menade att politikernas misstag var att lägga myndigheter/statliga bolag i Stockholm från början. Deras politik har ju lett till exakt de problem du beskriver. Alltså att eftersom det finns ett överflöd av myndigheter i Stockholm så vill folk som jobbar med sådant bo i Stockholm.Hade inte alla dessa myndighetsjobb funnits i Stockholm hade det varit mycket lättare att få folk att jobba på andra platser.
Kanske är lokalhyror en liten utgift i sammanhanget.
Men det är ändå en utgift som belastar oss skattebetalare.

Kom ju en rapport/utredning på effekterna av de påtvingade utlokaliseringarna för några år sedan.
Kontentan var att det totalt sett har kostat miljardbelopp och givit väldigt lite tillbaka.
Men det fanns exempel på någorlunda lyckade exempel. Tex där utbildningsnivån inte behövde vara så hög gick det bättre.
Och som jag skrev ovan. Det beror på att politikerna gjorde misstaget att från början lägga i princip allt i Stockholm. Det jag försökt säga är att det är politikerna som genom sin politik orsakat dessa problem. De politiker man mest bör skylla på är väl de som skapade situationen som gjorde att man på 70- 80-talet började flytta ut lite myndigheter. De levde väl i någon ideologisk fantasivärld där det bästa vore om allt som kunde lades i Stockholm, i varje fall drev de en politik som hade den effekten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.