Det är närmast normen att föräldrar sover i vardagsrummet .

Det är en allmän tanke att barn över 10 bör få eget rum. Vet inte hur belagt det är men många anser det är viktigt.

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
I min är det väldigt många som letat större i flera år. Familjer med vad gissningsvis är lite över medelinkomst.
Vad hindrar dem från att flytta?

Pengar och utbud skulle jag tro. De vill ju bo någorlunda "urbant" (vid bemärkelse här eftersom det handlar om förort) och helst kunna behålla barnens nätverk.

Är några 20+ k nyproducerade på g som några har accepterat. Tyvärr är de aldrig fullvärdiga 4or och 5or utan har ett eller flera rum som egentligen är för små att ha som sovrum.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Jo, men ett problem med hyror är att det lönar sig att låta lokaler stå tomma i väntan på rätt hyresgäst. Därför får man en massa outnyttjade lokaler, vilket inte är samhällsekonomiskt effektivt.
Samhällsekonomiskt? Om privata företag bygger så kostar det väl inte samhället något?
När miljonprogrammet var byggt stod mängder med lägenheter tomma i fler år.
Dessutom fyllde man på de med innevånare som knappast bidrar till landets ekonomi.
Där kan vi prata om Samhällsekonomisk kostnade.

Över tid är jag ganska övertygad om att det inte kommer att stå stora mängder lägenheter tomma.
Felkalkyker kommer alltid att göras och troligen lär sig företagen något av de.

makhno_ makhno_ skrev:
Det är närmast normen att föräldrar sover i vardagsrummet .

Det är en allmän tanke att barn över 10 bör få eget rum. Vet inte hur belagt det är men många anser det är viktigt.
inte bara allmän tanke till och med socialen kan ha dom kraven

• Gilla
makhno_
  • Laddar…
J
makhno_ makhno_ skrev:
En stor förändring under min livstid är att Sverige nu har fattiga orter på landsbygden med problem man associerar till usa. Knappast en bra idé att förvärra den situationen. Vi vet ju att rikemanskommuner redan kör "social dumpning".
Svårt problem, men man kan inte bygga nya, svindyra hyresrätter nära storstäder där bara arbetslösa bidragstagare bor. I storstäderna behöver de unga som vill och kan bidra få lägenhet, liksom de som flyttar dit för arbete.

Om man vill bo i Tensta eller Södertälje bara för att andra med samma nationalitet bor där, inte för att man kan få jobb där, då tror jag vi hamnar i än ännu sämre situation.

Men jag har noterat att många unga högutbildade med utländska föräldrar ändå bor kvar ett stenkast (eller med) sina föräldrar, de verkar inte beredda att flytta till jobb på samma sätt som svenskar. Detta är ett tråkigt hinder för integration.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men jag har noterat att många unga högutbildade med utländska föräldrar ändå bor kvar ett stenkast (eller med) sina föräldrar, de verkar inte beredda att flytta till jobb på samma sätt som svenskar.
I Stockholm gäller ovan för svennar på Östermalm, Saltis och Djursholm. De är de enda som håller sig till sina områden i generationer. De är också de enda som har möjlighet att göra detta.

M maria01 skrev:
inte bara allmän tanke till och med socialen kan ha dom kraven
Kan då säga att ett enormt antal akademikerfamiljer i Stockholm inte lever upp till soc kraven. I innerstan är det ännu vanligare .

makhno_ makhno_ skrev:
Kan då säga att ett enormt antal akademikerfamiljer i Stockholm inte lever upp till soc kraven. I innerstan är det ännu vanligare .
man måste ju inte bo i innerstan det är ju ett val man gör har flera bekanta som väljer att bo trångt på söder bara för att

vad stockholm behöver är ju att man bygger på höjden med och bygger hus på bergig sluttande tomter fins mängder av såna tomter i stan

M maria01 skrev:
man måste ju inte bo i innerstan det är ju ett val man gör har flera bekanta som väljer att bo trångt på söder bara för att
Så länge det är status att bo innanför tullarna så lär folk göra allt för att tränga in sig där. Grundproblemet är att politikerna fört en politik som inneburit att mängder med folk flyttat till Stockholm. Hade de haft lite vett så hade de sett till att det inte blivit så. Knappast nyttigt för landet att 'alla' ska tränga in sig på en relativt liten yta, medan stora delar av landet avfolkas.

Att det är status att bo centralt är ingen naturlag. Finns exempel i USA där stadscentrum är misär och de med pengar bor i förorten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så länge det är status att bo innanför tullarna så lär folk göra allt för att tränga in sig där. Grundproblemet är att politikerna fört en politik som inneburit att mängder med folk flyttat till Stockholm. Hade de haft lite vett så hade de sett till att det inte blivit så. Knappast nyttigt för landet att 'alla' ska tränga in sig på en relativt liten yta, medan stora delar av landet avfolkas.

Att det är status att bo centralt är ingen naturlag. Finns exempel i USA där stadscentrum är misär och de med pengar bor i förorten.
Har det inte varit en kort trend att det minskar? Innerstans befolkning har krympt en smula de senaste åren? Vi hörde detta för ett tag sedan i alla fall. Förklaringen sägs vara att unga familjer som får barn vill bo i hus. Stenstaden är inte trygg och trevlig. Livets mening är inte att sitta på fik eller "klubba".

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
[Politikerna] förstör säker på många sätt men som man ser i dagens produktion så är det marknadsmekanismerna som står för problemen.
Nej. Detaljplaneproblemet är exempelvis helt politiskt.

Att efterfrågan på små lägenheter tränger ut nyproduktion av stora lägenheter må vara sant (de ger ju exempelvis mer per kvm., men givet att de kräver mindre trapphus m.m. per kvm lägenhet är det kanske inte så stor skillnad för byggherren, det har jag inte koll på), det är ju dock över lag ett andrahandsalternativ för flertalet som vill bo stort (familjer).

Att du snöat in på stora lägenheter (och även jag föredrar lägenhetsboende) betyder väldigt lite på aggregerad nivå.

Besvärligast är förstås läget för icke självförsörjande med många barn. Men så kommer det alltid vara, oavsett system. Antingen by design eller genom korruption.

H hovapettson skrev:
Har det inte varit en kort trend att det minskar? Innerstans befolkning har krympt en smula de senaste åren? Vi hörde detta för ett tag sedan i alla fall. Förklaringen sägs vara att unga familjer som får barn vill bo i hus. Stenstaden är inte trygg och trevlig. Livets mening är inte att sitta på fik eller "klubba".
Att barnfamiljer flyttar från centrum ut till villaområden är inget nytt. Men jag lovar att för varje barnfamilj som lämnar så står mängder med kö för att komma in. Hade det verkligen varit en trend att lämna 'innanför tullarna' så hade lägenhetspriserna rasat och det har de inte gjort.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
makhno_ makhno_ skrev:
I Stockholm gäller ovan för svennar på Östermalm, Saltis och Djursholm. De är de enda som håller sig till sina områden i generationer. De är också de enda som har möjlighet att göra detta.
Nja. Jag avsåg de från Syrien, Afrika osv som flyttar till Tensta, Rinkeby, Södertälje osv.

De på Östermalm som bott där i generationer kanske inte arbetar för brödfödan, men förhoppningsvis är det pappa och inte vi andra som betalar. Även om det väl egentligen är lika illa för samhället att folk bara drar benen efter sig och inte gör nytta...

Mitt inlägg avser att jag tycker det är synd att man i Stockholms förorter bygger stora och dyra hyresrätter som troligen till stor del bara bebos kortsiktigt av de som betalar hyran själv utan bidrag.

Och det är också synd om yngre generationer begränsas av kulturella skäl att flytta från sina föräldrar

• Gilla
maria01
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Men jag lovar att för varje barnfamilj som lämnar så står mängder med kö för att komma in.
Ja, det är ju inte så att utflyttningen skapar några vakanta bostäder, men de som trycker på utifrån kanske inte är barnfamiljer i lika stor utsträckning, dvs. befolkningen kan minska numerärt även om antalet hushåll är konstant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.