Claes Sörmland
Samtidigt finns det ju några grupper i samhället vars bostadssituation är helt i händerna på det offentliga:

1. Ungdom som saknar en inkomst där anhöriga inte kan/vill kliva in, t ex vissa studenter
2. Långtidsarbetslösa (=fattiga)
3. Äldre i behov av vårdboenden där anhöriga inte kan/vill kliva in

Någonstans måste de ju bo.

Sen är ju frågan om det bäst löses med en nationell bostadspolitik som ryckigt beslutas av en liten grupp människor i Rosenbad. Eller om dagens system med att lägga ansvaret för dessa grupper på kommunal nivå kanske är smartare. Nackdelen med det senare är att det löses i det tysta och utan politiska fanfarer. Man kan få för sig att det då inte löses alls om man har läggningen att man vill ha mer av centralism och symbolhandlingar, t ex minister som gräver med spade vid byggstart av nytt modernistiskt monument. Nya bidrag till byggnation, nya nationella planer av miljonprogramstyp o s v.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Kan bara bidraga med vad jag tycker saknas i dagens planering.
För att få en "känsla" i ett område behöver gatorna vara relativt smala, och ha fullvuxna träd. Helst bara blandat 2 till 4 våningar. Tel Aviv som är en relativt ny stad har lyckats med detta, de har ofta en gång/cykelbana i mitten av gatan med lite grus/gräs och fullvuxna plataner i alleer som ger skugga. Även om många gator är raka så ger de en "hemkänsla" som är svår att sätta ord på.

I InsidersUnited skrev:
Kan bara bidraga med vad jag tycker saknas i dagens planering.
För att få en "känsla" i ett område behöver gatorna vara relativt smala, och ha fullvuxna träd. Helst bara blandat 2 till 4 våningar. Tel Aviv som är en relativt ny stad har lyckats med detta, de har ofta en gång/cykelbana i mitten av gatan med lite grus/gräs och fullvuxna plataner i alleer som ger skugga. Även om många gator är raka så ger de en "hemkänsla" som är svår att sätta ord på.
Grönska och träd är trevligt men Stockholms stad har sedan länge lagt ner sin odling av sådana träd och ska nu bygga ”stad” på den ytan med lägenheter angränsande till villastaden.

Träden då? De importeras från andra länder och klarar ofta inte chocken att planteras i kallare klimat.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och de ”klumpas ihop” i områden ingen annan vill bo i.
Alla dessa områden var under dom första 10-15 åren efter det byggdes "normala förorter" med "normalt folk".
Men vartefter % andelen med "fel folk" växte under åren, så nåddes en nivå/brytpunkt där "normalt folk" gav upp & det vart "massflytt".

I Tensta vart brytpunkten runt 1985 för ex, & strax efter Husby/Akalla, sedan Kista, Rinkeby, Rosengård.
I slutet av 90-talet följde Södertälje, Alby, Vårby, Fittja osv.

Den absolut största enskilda skulden till att Inte "vanligt folk" längre bor kvar i dessa områden, är att dem myndigheter/politik som haft ansvaret över migration & utplaceringar inte haft kompetensen & tillräcklig kunskap om ämnet.

Sedan att detta fortgår 40 år senare........Ja vad ska man ens säga om det?

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Majoriteten av politikerna lever inte i verkligheten och ser sällan problemen komma innan det har gått för långt. Så länge som tillräckligt många röstar på deras destruktiva politik så kommer vansinnet att fortsätta.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
”vi såg det inte komma”
”Vi har varit naiva”

Vilken VD skulle få sitta kvar efter misslyckanden och dessa förklaringar.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
enda problemet med att inte ha parkeringplatser är ju hur man ska kunna ladda elbilen
Enda problemet? Jag tycker nog att det även är ett problem om man inte har någon vettig plats att parkera bilen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
De politiskt tillsatta cheferna lyckas ofta överleva mycket länge där en VD i ett privat företag hade fårt sparken för länge sedan.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
De politiskt tillsatta cheferna lyckas ofta överleva mycket länge där en VD i ett privat företag hade fårt sparken för länge sedan.
De har många poster att cirkulera mellan såsom politiker, fackförening, intresseorganisation, lobbyist eller myndigheter.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ansvarsfrihet suger & skapar pissdåliga samhällen !

• Gilla
makhno_ och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Enda problemet? Jag tycker nog att det även är ett problem om man inte har någon vettig plats att parkera bilen.
Ja när man som exploatör får gå ner till 0,5 bilparkeringar per boende, så förstår alla hur det kommer att gå.

Sedan nu sista flugan med bilpooler, som släpper förbi än sämre parkeringsmöjlighet eftersom det inte ofta fungerar....Men det upptäcks EFTER husen står klar & exploatören har cashat in.

J jawen skrev:
Ja när man som exploatör får gå ner till 0,5 bilparkeringar per boende
Är det inte till och med per lägenhet?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag kan fråga mig om man efter decennier av arbetslöshet verkligen ska få bidrag för att bo i Sveriges huvudstad. När det finns hela områden som rivs i glesbygden.
En stor förändring under min livstid är att Sverige nu har fattiga orter på landsbygden med problem man associerar till usa. Knappast en bra idé att förvärra den situationen. Vi vet ju att rikemanskommuner redan kör "social dumpning".

M maria01 skrev:
tog man inte bort kraven på parkeringplatser för några år sen ?
De har ändrats och de anpassas till olika faktorer men man kan inte komma till noll så vitt jag vet.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan stat och kommun förstöra bostadsmarknaden lite mindre lär det göra betydligt mer nytta än vad en aktiv bostadspolitik någonsin gjor
De förstör säker på många sätt men som man ser i dagens produktion så är det marknadsmekanismerna som står för problemen. Usa har ju också komplext system men mer marknadstillvänt är det garanterat. Bostadsproblematiken i usa är enorm.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt finns det ju några grupper i samhället vars bostadssituation är helt i händerna på det offentliga:
Helt vanliga heltidsarbetande par i övre löneskikt har svårt med bostad.

P Pin skrev:
Stockholms stad har sedan länge lagt ner sin odling av sådana träd
De är försiktiga med rötter etc men typgatusnittet har hus, förgårdsmark, trottoar, cykelbana, plantering, bilväg, plantering trottoar förgårdsmark. En jävla massa grejjer och en hel del grönt. (Vissa saker kan utgå)

P Pin skrev:
De har många poster att cirkulera
Det är precis likadant ut för företagsledare. Är företagsmiljön som leder vägen och tjänar på glidning mellan politik och företagande.

Jag tycker man måste ta sig en funderare när man efter helt sjuka år med produktivitetsökningar hos arbetskraften. Vi är väl uppe i 400% sedan 50-talet! Sitter och diskuterar lösningar där man förväntas bo i bostäder och miljöer som inte är 4ggr bättre än 50-talet. Istället lyfter politiker och andra lösningar som är stora försämringar.

En trea borde ha 210kvm vid det här laget! :)

Är som sagt närmast unikt att kvaliteten och kvantiteten ökar så lite som i bostadsbranchen.

Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Helt vanliga heltidsarbetande par i övre löneskikt har svårt med bostad.
Vad menar du med svårt med bostad? Jag hör inte alls om dessa svårigheter i min större bekantskapskrets.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med svårt med bostad? Jag hör inte alls om dessa svårigheter i min större bekantskapskrets.
I min är det väldigt många som letat större i flera år. Familjer med vad gissningsvis är lite över medelinkomst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.