A AG A skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden, men hur kan påstå, eller tro att detta är ett tillfälligt problem? Du tror väl inte att vi i all framtid kan fortsätta förlita oss på lägenheter från 30-60-talet. Även om det föds färre ungar så dröjer det för det första runt 20 år innan det gör någon större skillnad. Även den saken kan ändras väldigt fort. Dels kan det vara något av en "innegrej/fluga" att inte skaffa barn.
Fallande barnafödande inte är nytt. Det började redan för 100 år sedan och har fortsatt falla. Svårt att vända.

J
Jag tänker att städer behöver växa lite organiskt, men utan att bygga sönder och riva gammal bebyggelse i centrum. När centrum växer ut från områden som redan är sådana där människor rör sig, så tror jag det kan lyckas. Teoretiskt borde Ursvik kunna bli en kvartersstad, då det ligger så nära Sundberg - men tyvärr tror jag att avsaknad av kollektivtrafik (tror jag?), ett område mellan "gamla" sumpan" och Ursvik som ingen (tror jag) egentligen vill vara i och att ingen naturligt vill passera åt det hållet för att nå något annat gör att det inte kommer funka.

Finns spårvägar och anledning att åka den sträckan, kliva av, äta, handla, gå i skolan, jobba... Kan det nog ha en chans att funka. Men tyvärr tror jag inte tex Ursvik har den potentialen. Än minder Barkarby - det ligger ju långt bortom all kvartersstad med vad jag vet inget som någon egentligen vill till efter klockan 19. Sen kan det nog bli en fin förort - men inte kvartersstad på riktigt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J jawen skrev:
Sen kan man ju undra om du någonsin varit ute på Gärdet "vid tv-huset",
Så om man bor "vid TV-huset" betyder det att man campar 1 km öster om det?
Karta över Stockholm visar TV-huset markerat i rosa och gångväg till centrala punkter. Text om camping och närhet till tunnelbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man bor vid TV-huset har man närmare till T-banan.
Flygfoto av ett stadsområde med byggnader inringade i rött, bredvid en stor park med gångvägar, troligen nära t-banestation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C cpalm skrev:
Ja, det är så klart inte djursholmsvillor man menar i första hand. Den stora målgruppen är nog medelålders par med utflugna barn med 8 Mkr på fickan efter försäljning av sin stora, i princip avamorterade, villa i förorten, som tröttnat på skötsel och underhåll och vill ha en nybyggd exklusiv trea i innerstan för att leva bekvämt stadsliv.

Deras hus köps av någon familj i området som väntar 3:e barnet. Deras hus köps i sin tur av någon som väntar andra barnet. Deras hus i tur av någon som väntar första och som bor i lägenhet. Den lägenheten köps av ett par som flyttar ihop från varsin etta, och så blir det i slutänden 2 ettor fria. Typ.
Tänkte nog snarare på välbärgade småbarnsföräldrar med siktet inställt på sitt drömboende. Med 150k i gemensam månadslön och ett arv eller kanske stöd från föräldrar blir man ganska köpstark. Men Makhno har ju rätt, med nuvarande politiska vilja så finns inte läget tillgängligt. Ska man lägga 15-20 mil så vill man antingen ha en vindsvåning mitt I stan eller en villa i ett etablerat fint område. Att bygga dyrt ute på vischan som på Grand Designs är inte ekonomiskt sunt.

Nu när vi håller på och pekar ut områden så vill jag nominera Norra Djurgården. Betydligt större än Gärdet och inte lika välanvänt. Fin strandlinje. Skulle kunna bli ett nytt Bromma eller Mälarhöjden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så om man bor "vid TV-huset" betyder det att man campar 1 km öster om det?
[bild]

Om man bor vid TV-huset har man närmare till T-banan.
[bild]
Dessutom finns en nedgång till T banan på Valhallavägen så man kan gå spikrakt dit och inte kringelikrokar som på kartan.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Nu när vi håller på och pekar ut områden så vill jag nominera Norra Djurgården. Betydligt större än Gärdet och inte lika välanvänt. Fin strandlinje. Skulle kunna bli ett nytt Bromma eller Mälarhöjden.
Där är det ju redan småhus som alla vill bo i 😉

makhno_ makhno_ skrev:
Familjer i eller nära centrala Stockholm vill ofta bo kvar (halv) centralt och villa i närförort är inte på kartan pga ekonomin. Många vill därför bo i lägenhet istället för att flytta en längre sträcka.
Men när nu varken större lägenheter eller villor på rimligt avstånd ligger inom deras ekonomiska ram är ditt svar ändock att det är det förra som bör lösas, trots att det är det senare som främst efterfrågas.

Det är ett konstigt resonemang.

Handlar det inte lite om kritisk massa också? En ensam gata med kvarter är inte en stad, bara malplacerad. Om man har ett rutnät med 10 x 10 gator blir det en stadsmiljö, om den så ligger mitt i skogen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Finns spårvägar och anledning att åka den sträckan, kliva av, äta, handla, gå i skolan, jobba... Kan det nog ha en chans att funka. Men tyvärr tror jag inte tex Ursvik har den potentialen. Än minder Barkarby - det ligger ju långt bortom all kvartersstad med vad jag vet inget som någon egentligen vill till efter klockan 19. Sen kan det nog bli en fin förort - men inte kvartersstad på riktigt?
Nya Ursvik har ju på sätt och vis än mindre som talar för sig än Barkarbystaden, i alla fall om man jobbar i City.
Sundbyberg må vara en roligare kommun än Järfälla för att den är så liten men Ursvik har förutom nära till grönområden inte mycket annat att erbjuda (utom gångavstånd till Hornbach, vilken slår Barkarbys Bauhaus). Vill man till Sundbybergs Centrum går det fortare från Barkarby (9min tågresa). Barkarbystaden har ju som sagt gångavstånd till hela köpområdet. Det som båda saknar är ju just en levande stadskärna som gör att andra än de som bor där söker sig dit. Folka åker till handelsplatsen bredvid men man finner inget ärende in i Barkarbystaden om du inte bor eller ska hälsa på någon som bor där. Sundbyberg, tack vare att man har krav på lokaler i entréplan, har hur många restauranger och uteserveringar som helst. Där är det alltid liv och rörelse i centrum, det gör också att det inte blir problem med ungdomar som hänger och gör det otryggt. Det är alltid mycket annat folk i rörelse. Men visst än och annan gammal kämpe får väl sig ett utbrott på torget ibland, och vi fick kasta ut A-lagare som sov i vårt garage var och varannan vecka så helt tryggt är det väl inte att bo mitt i smeten heller.

Edit: Ska tilläggas att det finns flertalet matställen i Barkarbystaden med men de saknar på något vis dragkraft. Jag har inte besökt mer än 2 eller kanske 3 och då är en av dem Icander på ICAMaxi.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Barkarbystaden har ju som sagt gångavstånd till hela köpområdet. Det som båda saknar är ju just en levande stadskärna som gör att andra än de som bor där söker sig dit.
Jo ...köpområdet känner jag för egen del är något man besöker max 3-4 gånger per år om man inte har ett väldigt specifikt inköpsbehov (typ nåt på IKEA). Gå runt på outleten har jag nog snittat på vartannat år, om ens det. Och tycker det försämrats för varje gång jag varit där. Men jag är iofs ingen "shoppare" och hatar även MOS. Gallerior och köpområden är ju urtrista. Finns ett antal sådana områden i Täby också. Tycker det är motsatsen till kvartersstad. Och som tidigare sagts, några gym, en pizzeria och en butik som säljer redbull till underåriga och lämnar ut DHL paket är ju heller inget iallafall jag längtar efter att strosa runt bland.

För mig som arkitekturinstresserad räcker det heller inte att fasaderna är av "stenliknande material" - den riktiga stenstaden har ju en mycket högre verkshöjd där varje kvarter och hus är olikt det andra.

C
makhno_ makhno_ skrev:
Forskningen säger dock att flyttkedjor initierade av nyproduktion inte finns, någonstans, statistiskt sett.
Hur menar du "inte finns"?
Var tar bostäderna annars vägen?

J JohanLun skrev:
För mig som arkitekturinstresserad räcker det heller inte att fasaderna är av "stenliknande material" - den riktiga stenstaden har ju en mycket högre verkshöjd där varje kvarter och hus är olikt det andra.
Jag tror i grund och botten att vi tycker rätt lika men just här håller jag inte helt med. En av anledningarna till att jag gillar äldre kvarter i städer är för att husen håller relativt jämn arkitektonisk stil. Nästan alla nya områden spretar i alla stilar och inget hus ser i närheten ut som något annat och alla är i olika höjd och på tok för nära varandra i förhållande till deras höjd. Här är ett exempel på hur man bygger mysigt om du frågar mig.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det var ett inlägg i diskussionen om att eftersom de flesta vill bo I villor så borde vi bereda mer mark för villamattor nära stan. Då är min fundering om det inte skulle bli precis som barkabystaden - ett projekt där kundunderlaget sviker för att det är för dyrt för det man får.
Det man kan fundera över är ju varför villor nära stadskärnan blir dyrare än villor i glesbygd om det inte handlar om tillgång och efterfrågan? Det kan ju inte vara så att exakt samma villa är dyrare att bygga stadsnära än i glesbygd?

N Nerre skrev:
Det man kan fundera över är ju varför villor nära stadskärnan blir dyrare än villor i glesbygd om det inte handlar om tillgång och efterfrågan? Det kan ju inte vara så att exakt samma villa är dyrare att bygga stadsnära än i glesbygd?
Det är dyrare att bygga i Stockholm än mindre ort mitt i landet, lönerna är generellt högre i storstan än utanför och det gäller även hantverkare. Sedan är lokalpriserna högre så i den mån saker inte är konkurrensutsatt mot nätet så är även saker dyrare i storstan, detta motvägs något av att det är högre omsättning men finner ändå att specialbutiker har Väldigt speciella priser i Stockholm.
Men nog handlar det enbart om tillgång och efterfrågan, annars hade jag gissat att prisskillnaden att uppföra i Stockholm mot annan ort kanske är 10-15%? En illa undergrävd gissning här så står inte bakom den med mer än att den kändes rimlig. Det som framför allt skiljer sig är ju tomtpriserna, minst 50% av priset är ju tomten på många platser. Dvs du betalar för att bo just där, inte i just det huset.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.