Men visst hade detta varit SimCity, CitySkylines eller annat stadsbyggnads spel jag spelade så hade jag nog exploaterat detta område före jag byggt Barkarbystaden.
Satellitbild över Nysätra med markerad skogsbevuxen yta, omgiven av stadsmiljöer som Hammarby Sjöstad och Sickla. Potentiellt exploateringsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Angående att de flesta vill bo i villor...till skillnad från flerbostadshus är de möjliga att uppföra i egen regi. Bara att köpa en tomt och sätta igång. Vad är problemet?
Att hitta en tomt att köpa? Och kanske att det tar tid att bygga och man vill kunna flytta in i princip omedelbart?

T TypRätt skrev:
Att man bygger flerbostadshus i Järfälla är väl inte konstigt. Jag tror ni har fel synsätt. Vi som bor i förorten ser inte Stockholm City som någon mitt med dragningskraft. Vi åker dit när vi har något ärende, inget som i sig själv lockar att man måste bo där mitt i smeten.
Ja, idag är vi nästan aldrig inne i city. Förr var det dit man var tvungen att åka om man ville gå på bio, restaurang eller shoppa, men idag finns det så många shoppingcentrum och restauranger ute i förorterna att city sällan lockar. Jag skulle tippa att 90% av våra besök i city idag är för att åka på kryssning (d.v.s. vi åker dit bara för att ta oss till Stadsgården eller Värtahamnen). Resterande är restaurangbesök. Tror inte jag shoppat i city de senaste 10 åren.

S Staffan-N skrev:
[länk]
Varsågod, har legat ute ett tag nu och intresset verkar svalt.
Jag var nog lite otydlig, jag menar inte enbart förekomsten, utan även med rimligt pris.

8 miljoner, plus 10 000 i månaden, innan man ens byggt nåt...

T TypRätt skrev:
Men visst hade detta varit SimCity, CitySkylines eller annat stadsbyggnads spel jag spelade så hade jag nog exploaterat detta område före jag byggt Barkarbystaden.
[bild]
Det är ju just petandet jag syftar på. Nackareservatet där naggas redan i kanten men det finns ju mycket yta till vänster i bild med begränsade värden för friluftslivet. Bättre att förtäta och behålla sammanhängande skog än att breda ut sig direkt. Har bott i området i femton år och av intresse följt planering och byggprojekt. Det krävs ganska lite yta för att smälla upp ytterligare ett lägenhetshus utan att det känns krystat när det är klart. Men nimbyismen är så klart stark i dessa områden. Vill man bo i grönska så kan man flytta längre ut, staden växer ju. Med förtätning kommer mer människor och med människorna kommer en mer levande förort.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag var nog lite otydlig, jag menar inte enbart förekomsten, utan även med rimligt pris.

8 miljoner, plus 10 000 i månaden, innan man ens byggt nåt...
Ja precis, min poäng var att om man frågar folk om de vill vara rika så är det så klart de svarar "ja!". Intresset för att bo i hus svalnar nog när man räknar med var och hur man kan bo, enligt de förutsättningar man har. Billiga hus finns det gott om på landet.

Kuriosa: jag tror den länkade fastigheten hade det omkrivna huset som "välte" för några år sedan.

Ja men att det är dyrt eller ligger långt från jobbet och vettiga kommunikationer hindrar ju inte att man VILL.

Problemet blir "kan".

N Nerre skrev:
Ja, idag är vi nästan aldrig inne i city. Förr var det dit man var tvungen att åka om man ville gå på bio, restaurang eller shoppa, men idag finns det så många shoppingcentrum och restauranger ute i förorterna att city sällan lockar.
Det känns onekligen som att draget in till centrum minskat. Förr åkte man in till Stockholm för att handla, men idag täcks mycket av behoven (inte alla!) av gallerior och köpstäder längre ut som Kungens kurva och Kista. Det finns ingen motsvarighet till NK, men hur många handlar där till vardags?

Ta som exempel: En gång i tiden fanns leksaksaffären Stor och Liten på Hamngatan. Leksaksaffärer utanför stan var ett skämt i jämförelse. Idag finns Lekia överallt, med samma utbud överallt. Skälen att åka in har minskat.

Att ha en stor skog nära stan tycker jag är mindre värdefullt än att ha lite träd mellan husen. Skogen nyttjas visserligen aktivt men då mestadels de gångstråk som går genom skogen. Få blir de steg som trampar på de hundratals kvm som ligger utanför motionsspår eller gräsytor. Att ha några träddungar där barn kan leka eller något som ger lite svalka i stendjungeln anser jag betydligt mer värdefullt. Få bor så nära att de kan gå till de större skogsområdena så ska man ändå färdas med bil eller buss kan man lika gärna göra det lite längre ut, det är ju då mer av en utflykt som sker ibland och om det tar 20min längre gör rätt lite i sammanhanget. Men att barn finner bra lekytor utanför dörren har betydelse nästan varje dag.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja men att det är dyrt eller ligger långt från jobbet och vettiga kommunikationer hindrar ju inte att man VILL.

Problemet blir "kan".
Det var ett inlägg i diskussionen om att eftersom de flesta vill bo I villor så borde vi bereda mer mark för villamattor nära stan. Då är min fundering om det inte skulle bli precis som barkabystaden - ett projekt där kundunderlaget sviker för att det är för dyrt för det man får.

H HenrikHuslöse skrev:
Det känns onekligen som att draget in till centrum minskat. Förr åkte man in till Stockholm för att handla, men idag täcks mycket av behoven (inte alla!) av gallerior och köpstäder längre ut som Kungens kurva och Kista. Det finns ingen motsvarighet till NK, men hur många handlar där till vardags?

Ta som exempel: En gång i tiden fanns leksaksaffären Stor och Liten på Hamngatan. Leksaksaffärer utanför stan var ett skämt i jämförelse. Idag finns Lekia överallt, med samma utbud överallt. Skälen att åka in har minskat.
Men det är väl just det, du får nya regionala centrum istället. Det man (folk som är lite mer party people än mig) nu åker in till City för är kvällsnöjen för uteställen är något som lämnat förorten och nu nästan enbart finns i City. Äta går att göra på många ställen även om de bättre fortfarande finns i City, dock som oftast så nöjer jag mig med halvvägs till stan dvs Sundbyberg som har ett väldigt stort utbud om det inte just är 'fine dining' som står på schemat.

Då många numera bara behöver arbeta 50-60% på kontoren så är bostäder längre ut från stan mer attraktiva. Särskilt så länge som arbetsgivaren inte följer upp hur ofta man är på kontoret. Jag har ett flertal arbetskollegor som har närmare två timmar till jobbet, men då dyker de endast upp på plats en gång i veckan också. I Göteborgsområdet så är lägenheter utanför Göteborg i huvudsak intressanta om de har gångavstånd till snabb kollektivtrafik in till centrala Göteborg. Annars bor folk främst i villor när de passerat trettio år.

I just Göteborg så håller man ju på att bygga en helt ny stadsdel av gigantiska mått på Backaplan, en hållplats från centralen. För att citera Göteborgs stad: en hel småstad av Mariestads storlek ett stenkast från centrum. Här byggs husen med två våningar affärer och kontor och sedan bostäder ovanpå detta. Ytterligare tre kilometer bort så bygger man bort parkeringarna i miljonprogrammet i Backa genom att bygga hus som ger en "trevlig front" och döljer de grå betongkolosserna. Här bygger man P-hus och butiker på lägre plan med lägenheter högst upp. Vilka butiker som skall finnas i lokalerna på Backaplan och i Backa förstår jag dock inte. Lokalhyrorna blir väldigt höga, vilket förhindrar lågprisbutikerna som till stor del finns där idag från att etablera sig. Tittar man på Gustaf Dahlénsgatan nära Backaplan så är det caféer och frisörer som hyr in sig. Men hur många sådana kan gå runt? Övrig verksamhet som fanns där innan gentrifieringen är helt borta.

Intressant med Göteborg är ju också att man har ett helt industriområde nära centralen som också bebyggas, samt att man har hela Ringön som potentiellt yta att bebygga. Brist på centrala platser att bygga lägenheter på finns inte. Ändå så flyttar barnfamiljerna ut från Göteborg till Kungsbacka, Ale, Kungälv och Lerum. Platser med bra pendlingsmöjligheter från en villa. Detta har nu börjat uppmärksammas av politikerna i Göteborg som nu planerar fler villor i Olofstorp, Tuve och Säve. Platser som inte har så bra pendlingsmöjligheter in till stan (enbart bussar och lite för långt och backigt för cykel).

Politikerna och människorna har inte riktigt samma visioner...

Edit: jag glömde ju förresten att Göteborg också skall bygga en stadsdel i Frihamnen mellan Backaplan och centrum. Då blir det ett extra stopp på spårvagnen från Backaplan också.

Redigerat:
S Staffan-N skrev:
Det var ett inlägg i diskussionen om att eftersom de flesta vill bo I villor så borde vi bereda mer mark för villamattor nära stan. Då är min fundering om det inte skulle bli precis som barkabystaden - ett projekt där kundunderlaget sviker för att det är för dyrt för det man får.
Gentrifiera direkt. Kommunen kan ger gratis tomter till de som bygger hus på minst 400m2 med en byggkostnad på minst 10 mkr.

H HenrikHuslöse skrev:
Gentrifiera direkt. Kommunen kan ger gratis tomter till de som bygger hus på minst 400m2 med en byggkostnad på minst 10 mkr.
Att nybyggen ska vara till för de välbärgade (alternativt kraftigt subventionerade hyresrätter) är väl det enda sättet man kan bygga nytt med kvalitet i dagsläget. Så kanske lite gamla byggnader kan lämnas åt nästa samhällsskikt.

Jag tar gärna en tomt på Gärdet under dessa förutsättningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.