52 664 läst ·
1 074 svar
53k läst
1,1k svar
Svårt att hyra ut nyproduktion till "marknadspris"
Nu har jag inte läst hela tråden, men hur kan påstå, eller tro att detta är ett tillfälligt problem? Du tror väl inte att vi i all framtid kan fortsätta förlita oss på lägenheter från 30-60-talet. Även om det föds färre ungar så dröjer det för det första runt 20 år innan det gör någon större skillnad. Även den saken kan ändras väldigt fort. Dels kan det vara något av en "innegrej/fluga" att inte skaffa barn. Dels arbetar Regeringen på förslag för att få barnafödandet att öka igen.Claes Sörmland skrev:
Är inte detta bara ett tillfälligt problem?
Den stora generationen 80-talisterna har barn nu och har fyllt skolan, det kräver större boenden att ha ungdom hemma. Spaningen är att om några år syns att det är över med barnafödandet eftersom den yngre generationen tackar nej till barn. Kommunerna planerar nu för omfattande nedläggning av skolor och lägger redan ned förskolor.
I det åldrande Sverige utan invandring och barnafödande som politiken nu arbetar för både till vänster och höger lär vi inte behöva bygga en massa lägenheter. Särskilt inte i oattraktiva lägen som Barkarby. Ute i ingenstans.
Hursomhelst, kommer det att behöva byggas framöver. MEN, då det krävs 15-20kkr/månad i hyra för en tvåa, för att täcka upp byggkostnaderna, så har vi ju ett problem. Vad som har hänt med byggnadskostnaderna de senaste åren saknar ju motstycke. För bara 10-15år sedan byggde man ett liknande attefallshus för 3-400kkr. Nu kostar det över miljonen. För bara 5år sedan kostade ett mycket snyggt, helkaklat badrum 200kkr. Nu kostar det 4-500kkr. Det spelar liksom ingen roll om vi inte behöver bygga så mycket. Lite måste vi trots allt bygga. Men ingen kommer ha möjlighet.
Har du ens läst inlägget du länkar till?K Kane skrev:
Claes skrev förövrigt "Barkarby, ute i ingenstans"
Sen kan man ju undra om du någonsin varit ute på Gärdet "vid tv-huset", eller i Barkarby "Barkarbystaden" ?
Gärdet är ju rätt stort...& ligger även "rätt avlägset"
Här en karta från de bägge platserna & den lilla "promenaden" för att ta sig vidare med tricket.
Ja, man hör ofta det resonemanget i sammanhanget - att bygga nytt åt "toppen" så att det frigörs plats i "botten". Problemet är väl att nyproduktion inte är superhett bland de "rika" heller, som hellre bor i föreningar i "mogna" områden, med lite kulturhistoria och ordnad ekonomi.S Staffan-N skrev:
Kommentaren var i relation till artikeln som hänvisar till att det byggts för många smålägenheter. Svenskar bor fortfarande mest i villa och stor del inte i storstäder. Nationellt är villa mest populärt. Bostadsproblemen är fortfarande störst i Stockholm.Nötegårdsgubben skrev:
Familjer i eller nära centrala Stockholm vill ofta bo kvar (halv) centralt och villa i närförort är inte på kartan pga ekonomin. Många vill därför bo i lägenhet istället för att flytta en längre sträcka. Jag har även två familjer i barnens närhet som sålt hus och flyttat in i stan.
Blir nästan omöjligt att locka de rika eftersom kvaliteter och läge är sämre i nyproduktion. Risken för byggherrarnas blir också större vilket leder till dyrare pengar.C cpalm skrev:
Nu är ju problemet att ingen lyckas finansiera nyproduktion hursomhelst. Inte så konstigt med tanke på allt som diskuterats o tråden. Envävla röra är det.
Man får nog titta lite under toppen. Det mest exklusiva kommer ju alltid vara det som är begränsat, och hela östermalmsvåningar och djursholmsvillor är det ju relativt ont om. Sen verkar det finnas en ganska bred målgrupp som är villiga att köpa ett gammalt objekt för tio miljoner och renovera upp och gestalta om tills det ser helt nybyggt ut. Dessa kunde ju egentligen ha byggt nytt.C cpalm skrev:
Jag kan inte tänka mig ATT den "nya" Barkarbystaden, ens vill förknippas med Akalla/Hjulsta eller Tensta, Rinkeby, Kista. Och ännu mindre "byggas ihop/ansluta" till dom.Nötegårdsgubben skrev:
Jag är inte alls främmande för att det kan vara bra med flerbostadshus även i kranskommuner som Järfälla. Men då måste man antingen planera för större områden, ha en något intressantare miljö än Barkarbyfältet eller på ett vettigt sätt knyta ihop det med staden i övrigt.
Sannolikheten att man vill/kan/får bygga ihop med vare sig Akalla eller Hjulsta känns dock minimal. Järfälla kommer hålla sig på sin kant och området är därför för alltid dömt till tristess. Om än med tunnelbana.
Dessa är ju inte direkt några "dragplåster"
Sedan är ju ett grundläggande problem, att inte nya större bostadsområden kan ha ett "centrum".
Barkarbystaden för exempel har ju Jakobsberg centrum nära sig, och att vid varje nytt större bostadsområde "bygga in" nya "centrum" & "konkorera" med ett närliggande redan etablerat centrum blir typ moment 22.....med ännu mera butiksdöd.
Svår nöt att knäcka
Ja något fler bor i villa men de flesta hushållen finns faktiskt i lägenhet.makhno_ skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...de-i-sverige/#de-flesta-personer-bor-i-smahus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det ju dock lite av det omvända problemet i relationen Jakobsbergs Centrum <-> Barkarby Handelsområde. Jakobsbergs Centrum var väl fungerande och trevligt fram till att Barkarby Handelsplats/område byggdes. När alla butiker etablerade sig där ute så tog det drivkraften från folk i närområdet att åka till Centrum, det fanns helt enkelt fler butiker i handelsområdet och man gjorde sig inte besväret att åka till båda. Idag bor det kanske nog med folk i och kring centrum för att det ska överleva i alla fall men gallerian där känns fortfarande bara "som en spillra av sitt forna jag". När man nu byggde Barkarbystaden så gjorde man ju det genom att bygga den kring/vid sidan av det redan etablerade handelsområdet så på ett sett har den ju redan ett centrum.J jawen skrev:Jag kan inte tänka mig ATT den "nya" Barkarbystaden, ens vill förknippas med Akalla/Hjulsta eller Tensta, Rinkeby, Kista. Och ännu mindre "byggas ihop/ansluta" till dom.
Dessa är ju inte direkt några "dragplåster"
Sedan är ju ett grundläggande problem, att inte nya större bostadsområden kan ha ett "centrum".
Barkarbystaden för exempel har ju Jakobsberg centrum nära sig, och att vid varje nytt större bostadsområde "bygga in" nya "centrum" & "konkorera" med ett närliggande redan etablerat centrum blir typ moment 22.....med ännu mera butiksdöd.
Svår nöt att knäcka
Det som saknas är det mysiga centrumet där det finns en anledning för vuxna att uppehålla sig, alltså ett torg omgärdat av uteserveringar. Det finns ju ett torg men det är bara omgärdat av bilvägar och saknar all mysfaktor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svindlande pengar man/folk/många lägger på sitt boende. Jag såg Solnatomten för 8 Mkr utan äganderätt(!). Måste få påpeka att det finns en annan väg: Jag bor med kommunalt VA, 20A-abonnemang, 80+40 m2, belysta gator, enorm tomt, lugn och vackert för 1700 kr/mån inkl allt. Alltså, ALLT, men exklusive reparationsfond. Den senare är flexibel. Ja, jag har förstås inga lån och inget arbete att dagligen ta mig till.
Men då måste du ha bil? Och vad kostar den då? Lite mer än driften på kåken, kan man nog säga.
Ville bara sticka in det.
Men då måste du ha bil? Och vad kostar den då? Lite mer än driften på kåken, kan man nog säga.
Ville bara sticka in det.
Ja, det är så klart inte djursholmsvillor man menar i första hand. Den stora målgruppen är nog medelålders par med utflugna barn med 8 Mkr på fickan efter försäljning av sin stora, i princip avamorterade, villa i förorten, som tröttnat på skötsel och underhåll och vill ha en nybyggd exklusiv trea i innerstan för att leva bekvämt stadsliv.S Staffan-N skrev:
Deras hus köps av någon familj i området som väntar 3:e barnet. Deras hus köps i sin tur av någon som väntar andra barnet. Deras hus i tur av någon som väntar första och som bor i lägenhet. Den lägenheten köps av ett par som flyttar ihop från varsin etta, och så blir det i slutänden 2 ettor fria. Typ.
Frågan är ju om folk flyttar så mycket och frivilligt. Själv blev min resa följande -> lämnade Stockholm för studier på annan ort. Efter det, åter till Stockholm pga jobb och familj på orten, köper lägenhet i hemtrakterna, när numera frugan är klar med sina studier och också jobbar i Stockholm vill vi köpa något gemensamt. Vi flyttar lite närmare City, jag hade 84kvm innan och vill ju inte ha mindre så 3a på 93kvm nybygge i Sundbyberg centrum. När vi väntar vårt andra barn har vi vuxit ur denna och jag vill till hus. Efter som jag bott på Norrsidan hela mitt liv blir det naturligt att det är på den sidan man sonderar terrängen.C cpalm skrev:Ja, det är så klart inte djursholmsvillor man menar i första hand. Den stora målgruppen är nog medelålders par med utflugna barn med 8 Mkr på fickan efter försäljning av sin stora, i princip avamorterade, villa i förorten, som tröttnat på skötsel och underhåll och vill ha en nybyggd exklusiv trea i innerstan för att leva bekvämt stadsliv.
Deras hus köps av någon familj i området som väntar 3:e barnet. Deras hus köps i sin tur av någon som väntar andra barnet. Deras hus i tur av någon som väntar första och som bor i lägenhet. Den lägenheten köps av ett par som flyttar ihop från varsin etta, och så blir det i slutänden 2 ettor fria. Typ.
För att få något med lite tomt och att den inte är lika liten som lägenheten behöver man flytta ut en bit från city om inte båda har topp 2% löner. Så för att hitta någon som checkar alla boxar så var det typ Spånga, Järfälla, Sollentuna -avstånd som gäller. Nu har vi ju relativt stor tomt, dryga 200kvm med gott om rum till allt och alla så att vi skulle flytta igen känns inte så troligt. Men visst min frus familj hoppade runt mellan massa olika lägenheter under hennes uppväxt, själv bodde jag i samma radhus som jag föddes i fram till att jag lämnade den för studier, så kanske är därför jag ser det som naturligt att när man köper hus så gör man det lite som ändhållplats
Bland mina föräldrar på landet verkar det vanligt att flytta till sommarstugan eller lägenhet i staden. Forskningen säger dock att flyttkedjor initierade av nyproduktion inte finns, någonstans, statistiskt sett. Den typen av flyttkedjor startas endast av liemannen. Så ser det ju ut också, i vissa förorter från typ 50-tal har orginalbefolkningen börjat dö ut senaste åren och frigör då lägenheter.C cpalm skrev:
Det är ju ett av skälen att bostaden är en sån dålig marknad. Att klippa banden till en plats och dess människor är inget man gör på samma sätt som man byter tandkräm.
Gamla flyttar nog inte om de inte måste helt enkelt. Mina skilda föräldrar har inte ont om plats direkt ...