6 408 läst ·
100 svar
6k läst
100 svar
Surfa på internet från sängen
Har du någonting du kan rekommendera så här på direkten? Annars blir det en 13 tums MSI.Troberg skrev:Pekplatta. Köp någon som kan köra Linux eller Windows, inte iPad, den är skit. Man vill kunna installera programvara fritt och hänga med i teknikväxlingar/uppgraderingar, det går inte med Apple.
Andra egenskaper man vill ha på den:
* Hög upplösning på skärmen. Det krävs 1200 på höjden för att kunna läsa en A4.
* Trådat nät. Face it, trådlöst är bara en kul grej, inget som duger för skarp drift. Bra att ha i sängen, men inget man använder om man ska installera något stort på den.
* Solid state disk. Mekaniska hårddiskar håller inte för att viftas omkring med under gång.
* Pekskärm som inte kräver penna.
När du skrev detta inlägg, utgick du då från trådskaparens önskemål om att ha något att surfa med i sängen?Troberg skrev:Pekplatta. Köp någon som kan köra Linux eller Windows, inte iPad, den är skit. Man vill kunna installera programvara fritt och hänga med i teknikväxlingar/uppgraderingar, det går inte med Apple.
Andra egenskaper man vill ha på den:
* Hög upplösning på skärmen. Det krävs 1200 på höjden för att kunna läsa en A4.
* Trådat nät. Face it, trådlöst är bara en kul grej, inget som duger för skarp drift. Bra att ha i sängen, men inget man använder om man ska installera något stort på den.
* Solid state disk. Mekaniska hårddiskar håller inte för att viftas omkring med under gång.
* Pekskärm som inte kräver penna.
Jo jag förstår inlägget utifrån Trobergs krav och önskemål, men det har ju inget eller väldigt lite med Kamis önskemål att göra. För den som ska surfa i sängen är tex inte en Ipad skit eftersom man antagligen struntar i om det går att lägga på ett annat os etc eller inte. Bevisligen är inte Ipad skit för väldigt många människor.
För egen del skulle jag gärna köpa en för just detta ändamål, men jag avvaktar tills man lanserat nästa version för då tror jag att Ipad1 får ett rimligare pris.
För egen del skulle jag gärna köpa en för just detta ändamål, men jag avvaktar tills man lanserat nästa version för då tror jag att Ipad1 får ett rimligare pris.
Vi har både MS Phone 7 samt iPad här hemma och jag upplever att båfa är väldigt begränsade för aööt annat än slösurfning då flash eller silverlight inte är viktigt. Men om man ska se på videos är det i 9 fall av 10 antingen SL eller Flash och då är man rökt. Riktligt dåligt faktiskt. Alternativet att ladda ner filmen från sin pc, och att lägga över den på sin mobila enhet med zune eller itunes finns inte i min värld.
Sen är bådas internetbrowsers begränsade att hålla state verkar det som, eller om det är cookiehanteringen som spökar. Jag satt och skrev ett långt foruminlägg på en annan sajt och när jag tryckte skicka kom jag till inloggningssidan. I vanliga fall hade jag tryckt back i browsern för att "rädda" texten" men detta fungerade inte i safari för ipad... gick istället till PCn och skrev inlägget en gång till, fungerade utmärkt.
Vilken produkt man än väljer som inte är en vanlig pc eller mac så får man veta med sig att det finns saker som man tar för givet som inte alls fungerar.
Ex2 min fru ville byta bilden på sin facebook. Hon hade en bild på en internetgallerisida, denna ville hon använda på fb. Men ingen av oss lyckades fatta hur man sparade ner bilden på ipadden för att sedan använda den på facebook.
Att något sånt inte fungerar är urbota korkat kan jag tycka. Hon gick till sin pc och gjorde detta på 2 minuter.
/S
Sen är bådas internetbrowsers begränsade att hålla state verkar det som, eller om det är cookiehanteringen som spökar. Jag satt och skrev ett långt foruminlägg på en annan sajt och när jag tryckte skicka kom jag till inloggningssidan. I vanliga fall hade jag tryckt back i browsern för att "rädda" texten" men detta fungerade inte i safari för ipad... gick istället till PCn och skrev inlägget en gång till, fungerade utmärkt.
Vilken produkt man än väljer som inte är en vanlig pc eller mac så får man veta med sig att det finns saker som man tar för givet som inte alls fungerar.
Ex2 min fru ville byta bilden på sin facebook. Hon hade en bild på en internetgallerisida, denna ville hon använda på fb. Men ingen av oss lyckades fatta hur man sparade ner bilden på ipadden för att sedan använda den på facebook.
Att något sånt inte fungerar är urbota korkat kan jag tycka. Hon gick till sin pc och gjorde detta på 2 minuter.
/S
Redigerat:
Vi har en hel del pryttlar hemma; jag har en Google Nexus One Androidtelefon, en Toshiba NB100 netbook, en Toshiba AS100 Folio Androidplatta och en Thinkpad X61 Tablet och sambon har en iPhone 4, en iPad och en Macbook. I sängen brukar det bli så att hon ligger med iPaden och jag med telefonen eller Thinkpaden i laptopläge; i TV-soffan sitter hon oftast med Macbooken och jag med Androidplattan. Men hon känner av Flashbristen ibland.
Androidplattan hittade jag för 2000:- på Blocket. Jag tror nån variant av Androidplatta skulle fungera väl för Kamilenskis fruga; hyfsad upplösning och Flash. En netbook/laptop är nog lite för bökig för de flesta i sängen, om man inte ska skriva en del - blogga, chatta eller så. För ren slösurfning, titta lite på filmsnuttar osv är en platta bättre.
Androidplattan hittade jag för 2000:- på Blocket. Jag tror nån variant av Androidplatta skulle fungera väl för Kamilenskis fruga; hyfsad upplösning och Flash. En netbook/laptop är nog lite för bökig för de flesta i sängen, om man inte ska skriva en del - blogga, chatta eller så. För ren slösurfning, titta lite på filmsnuttar osv är en platta bättre.
Jag kör en Ipad för säng och soffsurfning samt för recept. För de ändamålen samt titta på film och spela spel är den perfekt enligt mig. Flash är inget jag saknar, jag ser det närmast som en fördel att slippa all reklam.
Behöver man utföra mer anvancerade grejer från soffläge som bildredigering hämtar man en laptop.
Ska man gejma får man masa sig upp ur soffan och använda sin stationära.
För mig är det tre olika prylar som fyller helt olika syften.
Behöver man utföra mer anvancerade grejer från soffläge som bildredigering hämtar man en laptop.
Ska man gejma får man masa sig upp ur soffan och använda sin stationära.
För mig är det tre olika prylar som fyller helt olika syften.
Nej. En kompis har en Toshiba som är rätt fin, men än så länge så verkar det som om skärmupplösning inte är prioriterat på pekplattorna, så jag väntar.
Japp, därför punkterna om solid state disk, ordentlig skärm, trådat nät och öppet system (så att man tex kan klara nya versioner av Flash eller tekniker som ersätter Flash).
Du har inte kört Linux de senaste åren, eller hur? Drivrutiner är ett ickeproblem för Linux idag, till skillnad från tex Windows där man behöver jaga skivor för att grejor ska funka. Jag har nog installerat ett 30-tal Linuxmaskiner, enda problemet med drivrutiner jag haft var ett urgammalt nätverskort (vilket jag löste med ett nytt för 59 kr), allt annat har bara fungerat direkt, utan att jag ens behöver bry mig.
Sure, är grejorna extremt nya (säg grafikkort nyare än en månad), så kan det krångla, men vem köper så nya grejor?
Tja, om man ändå inte ska vandra runt, varför behöver man då trådlöst? Eller har sängen hjul?
Tänk lite längre än vad som går just nu. Kommer den att klara HTML5? Nya versioner av Flash? Alla videocodecs? Olika eboksformat, tex CBR/CBZ/CB7 eller nya PDF-varianter? IPV6?
Med ett stängt OS finns inga garantier, speciellt inte med Apple, som hellre säljer en ny pryl än uppdaterar en gammal.
Tänk också på möjligheterna att välja programvaror efter vad man trivs med. Jag använder tex bara Opera, Konqueror och Lynx/Links som webbrowser. Tillåter Apple att jag kör dem? Jag föredrar Amarok som musikspelare. Tillåter de att man kör den?
Möjligen är det så för de som inte testat någon annan, och kanske också för de som vill skryta med att de har råd med att kasta bort pengar på dyrare, men sämre prylar.
Exakt.Vi har både MS Phone 7 samt iPad här hemma och jag upplever att båfa är väldigt begränsade för aööt annat än slösurfning då flash eller silverlight inte är viktigt. Men om man ska se på videos är det i 9 fall av 10 antingen SL eller Flash och då är man rökt. Riktligt dåligt faktiskt. Alternativet att ladda ner filmen från sin pc, och att lägga över den på sin mobila enhet med zune eller itunes finns inte i min värld.
Det belyser dessutom ett annat problem: Man är beroende av en stängd programvara. Tar Apple/MS bort stödet för min pryl så är jag rökt. Likaså om man inte gillar programvaran (hade jag inte lyckats hacka min iPhone så att jag kunde få över musik med FTP så hade den telefonen åkt ut bara för att iTunes suger så hårt). Jämför med konkurrenterna som antingen kör USB Mass Storage eller funkar som en vanlig nätverksshare, så att allt bara fungerar. Mycket bättre.
Apples sätt att göra saker lättanvänt: Dumma ner det genom att ta bort alla funktioner som inte är helt absolut totalt nödvändiga.Ex2 min fru ville byta bilden på sin facebook. Hon hade en bild på en internetgallerisida, denna ville hon använda på fb. Men ingen av oss lyckades fatta hur man sparade ner bilden på ipadden för att sedan använda den på facebook.
Jag håller inte med dem.
Själklart en iPad, funkar perfekt och just nu testar jag DN+ och Expressen apparna gratis, obs jag laddar allt via mitt eget wiFi alltså inte 3G, blir mycket billigare så.
Men självklart kan man inte göra allt på plattan, men läsa tidning och slösurfa är den tillräckligt bra för.
Sen får man väl gå upp om den inte räcker till.
Men självklart kan man inte göra allt på plattan, men läsa tidning och slösurfa är den tillräckligt bra för.
Sen får man väl gå upp om den inte räcker till.
Varför läser ni inte vad TS vill ha? WLAN och Flash är ett måste, varför då föreslå trådat nätverk och/eller iPad?
Har inte aftonbladet någon app så du slipper Flash ? både DN och Expressen fungerar ju hur bra som helst på iPadden.kamilenski skrev:
För det var väl bara tidningsläsning som var kravet ?
provade just mobil.aftonbladet.se och den fungerar ju på iPaddan och kan visa TV från aftonbladet, så vad behövs Flash till ? Aftonbladet använder QuickTime för att visa filmsnuttar på Paddan.
Redigerat:
Köp ingen vanlig bärbar dator, konceptet är en relik från 80-talet, som inom överskådlig framtid kommer att självdö. Laptopen kommer endast finnas kvar i form av kraftiga (dyra) workstations för företag som kör krävande applikationer, som måste vara mobila.
Ni som håller sjukdommen flash högt, kanske kan upplysa oss vilka sidor ni besöker där ni absolut måste ha flash. Har nu stängt av skräpet på alla enheter där det går.
Jag vet inte vad ni som sågar iPad (eller surplattan Tabben/Paden generellt) har för referenser, hemma har vi dock: iPad, Samsung Galaxy Tab, Iphone 4, Iphone 3GS och HTC desire HD + några bärbara som knappt används längre, och kraftfull stationär m.m.
Surfplattan används till 90% och resten stationärt när man behöver stor skärm och mycket prestanda.
Det är dessutom ganska uppenbart att Android fortfarande har en bra bit upp till iOS nivå, och därför används iPaden betydligt mer än Galaxy taben.
Det självklara valet är alltså en Ipad!
Ni som håller sjukdommen flash högt, kanske kan upplysa oss vilka sidor ni besöker där ni absolut måste ha flash. Har nu stängt av skräpet på alla enheter där det går.
Jag vet inte vad ni som sågar iPad (eller surplattan Tabben/Paden generellt) har för referenser, hemma har vi dock: iPad, Samsung Galaxy Tab, Iphone 4, Iphone 3GS och HTC desire HD + några bärbara som knappt används längre, och kraftfull stationär m.m.
Surfplattan används till 90% och resten stationärt när man behöver stor skärm och mycket prestanda.
Det är dessutom ganska uppenbart att Android fortfarande har en bra bit upp till iOS nivå, och därför används iPaden betydligt mer än Galaxy taben.
Det självklara valet är alltså en Ipad!
För att oftast är det inte tekniken som är relevant utan funktionen (om man inte som vissa ser teknikvalet som en religion). Vill man surfa på aftonbladet.se och det fungerar utan flash så kanske man är nöjd ändå.ThomasLindgren skrev:
aftonbladet.se fungerar fint utan flash, dock behöver man en app för Aftonbladet TV.
Håller absolut inte med om. Vanliga laptop är fortfarande överlägsna surfplattor för de flesta behov. Ska man göra nåt mer än slösurfa är en surfplatta helt värdelös. Chatta, skriva på forum och liknande är inget man vill göra med ett pekskärms-tangentbord, det tar så mycket längre tid. Vanliga laptops säljer betydligt bättre än surfplattor, netbooks och stationära datorer och ser inte att det kommer att förändras i framtiden heller.Viding skrev: