Viding skrev:
Vad finns det för alternativ som går att köpa idag?
Du hann före.

Köp ingen 10" netbook med 1024 x 600 upplösning. Man får scrolla ihjäl sig, plus att vissa dialogrutor inte går att stänga om man inte stänger verktygsfältet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=829993
Verkar intressant som surfplatta där man kan koppla till tangentbord

Jag har suttit med utvärderingar av ett par olika Tablett burkar som HP2730/2740 och motsvarande Dell.

De går att surfa på men jag vill helst ha en större skärm en så. Dellen kan man köra med touchtagentbord så att man slipper veckla ut den. Inte helt enkelt att skriva men det gick utan penna. 2740 ska kunna samma men jag har inte provat.
Har tyvärr inte tetat någon ipad men vet de som sitter med dem på föreläsningar osv så det går helt klart att skriva på den med.
Flash är inget jag vill ha men än så länge så får jag nog säga att elenädet behövs

Troberg skrev:
Youtube och andra strömmande videotjänster.
Youtube funkar ju alldeles utmärkt på ipad. De har dessutom stöd för html5-video.

Att plocka bort Flash från nätet skulle lösa mångas problem.

japp. Kan ju säga att 64 bits flash på windows inte är särskillt bra ännu. Ger mig klara vibbar av windows95

kamilenski skrev:
Ännu enklare kanske att plocka bort Apple:P

Skämt åtsido...jag ska ju köpa IPAD gen2, inte för att den är bra utan enbart för att den är cool, mao jag följer strömmend^_^b

Fundering, finns det någon prislapp satt på vad det får kosta? 3000, 5000. 7000, etc
Och en grundfråga är om din fru skriver mycket i t.ex. forum, dvs med eller utan tangentbord. Lap/Note eller platta.
Vilket krav har hon på skärmstorlek för att enkelt kunna läsa? 7", 10", 13", etc
Är flash-stöd ett krav? Apple eller inte Apple.

Har just nu svårt att följa tråden utifrån din grundfråga och vad egentligen din frus krav/önskemål är.

AndersS skrev:
Fundering, finns det någon prislapp satt på vad det får kosta? 3000, 5000. 7000, etc
Och en grundfråga är om din fru skriver mycket i t.ex. forum, dvs med eller utan tangentbord. Lap/Note eller platta.
Vilket krav har hon på skärmstorlek för att enkelt kunna läsa? 7", 10", 13", etc
Är flash-stöd ett krav? Apple eller inte Apple.

Har just nu svårt att följa tråden utifrån din grundfråga och vad egentligen din frus krav/önskemål är.
Svarar en gång till.

Minst 10 tum (MINST)
Ska klara flash
Skriva bara till att googla.
Helst under 6000:-

p.s. apple käkar vi till frukost. På kvällen...

Vad finns det för alternativ som går att köpa idag?
Tja, Toshiba har en riktigt fin maskin som jag sett. Alla de stora tillverkarna har någon platta, ASUS, ACER, HP, you name it. Dessutom finns det en hel hög lovande kina-maskiner.

Köp ingen 10" netbook med 1024 x 600 upplösning. Man får scrolla ihjäl sig, plus att vissa dialogrutor inte går att stänga om man inte stänger verktygsfältet.
Instämmer. 1200 är minimum vertikal upplösning för att kunna se en hel A4 läsligt, vilket för mig är ett krav.

[länk]
Verkar intressant som surfplatta där man kan koppla till tangentbord
Ser läcker ut, men jag har lite svårt för Acer. Inte lika dåliga som Apple, men ändå skräp.

Youtube funkar ju alldeles utmärkt på ipad. De har dessutom stöd för html5-video.
Sure, men det är ett hack specifikt för YouTube, den hanterar inte Flash generellt. Gå till någon annan videosite och testa.

De har dessutom stöd för html5-video.
Kaxigt att påstå det när standarden inte är klar.

Instämmer, men idag är det inte realistiskt att tro att det kommer att ske.

Ännu enklare kanske att plocka bort Apple
Tja, man kan ju hoppas att de inte klarar sig utan Steve Jobs...

Ni får fortsätta här. Vi har iaf beslutat att satsa på en lite lättare bärbar. Samt frukost bord till sängen.
Tydligen kommer Archos snart med en riktig bra lösning. Men nu kollar vi efter en bärbar med mindre skärm och bra upplösning. Tack för der infot. Det var nära ett felköp.

kamilenski skrev:
Ni får fortsätta här. Vi har iaf beslutat att satsa på en lite lättare bärbar. Samt frukost bord till sängen.
Tydligen kommer Archos snart med en riktig bra lösning. Men nu kollar vi efter en bärbar med mindre skärm och bra upplösning. Tack för der infot. Det var nära ett felköp.
Skyll er själva ;) jag testade fruns lilla bärbara 1 gång i sängen innan hon också tröttnade och la den på "pryl-tippen" längst in i garderoben.

Jo vi har också slutat med att försöka använda en bärbar dator i sängen efter att vi köpt en platta. Det är liksom inte riktigt samma sak. När man använder en PC måste man ju sitta upp medans man kan ligga ner när man använder en platta. Men ibland måste man få göra sina egna fel.

Troberg skrev:
Tja, Toshiba har en riktigt fin maskin som jag sett. Alla de stora tillverkarna har någon platta, ASUS, ACER, HP, you name it. Dessutom finns det en hel hög lovande kina-maskiner.
Hag hoppas inte att du pratar om:

Toshiba folio, HP Slate, Asus Eee Pad m.m. Har du sett recensionerna på dessa? både Android 3.0 och win7 laggar oacceptabelt mycket på de "Hands on" jag sett.
Dessutom har vad jag vet ingen av dessa kommit till sverige ännu

Dagens Android 2.2 plattor är knappt användbara då det laggar och buggar enormt (har en Samsung Galaxy Tab själv som jag använder i jobbet).

När det kommer en vettig win7 Tablet kommer jag stå först i kön!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.