6 408 läst ·
100 svar
6k läst
100 svar
Surfa på internet från sängen
Enda jag testat själv är Toshibas platta, och den var riktigt bra (även om jag gärna hade sett högre upplösning på skärmen). Dessutom, om du tycker att Win7 eller Android är för trögt, så är det öppna plattformar. Släng in ett annat OS. Har en kompis som drog in Linux på en Toshiba utan problem.
Jag skulle inte köra Win7, det är för tungt för hårdvaran i plattorna. Du lär inte få det rimligt fort förrän teknikutvecklingen gått så långt att det ändå är gammalt.
Jag vill passa på att tipsa om två bra saker från ikea. Använder båda i sovrummet till min laptop.
Bordet Dave http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00120818 (199 kr)
och Bräda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60150176 (39 kr)
Genom att kombinera dessa är det inga problem alls att ta upp datorn i sängen när man vill, vill man titta på en film är det bra med ett bord som går att justera höjden på så att båda två kan se bilden enkelt.
Bordet Dave http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00120818 (199 kr)
och Bräda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60150176 (39 kr)
Genom att kombinera dessa är det inga problem alls att ta upp datorn i sängen när man vill, vill man titta på en film är det bra med ett bord som går att justera höjden på så att båda två kan se bilden enkelt.
Jag förstår inte? hur spänner man in Laptopen upp och ner, och håller den ovanför sängen med dessa produkter, så att man faktiskt kan använda tangentbordet när man LIGGER i sängen?Bjurran skrev:Jag vill passa på att tipsa om två bra saker från ikea. Använder båda i sovrummet till min laptop.
Bordet Dave [länk] (199 kr)
och Bräda [länk] (39 kr)
Självklart går det att sitta upp med datorn i knät (i sängen) eller släpa in ett bord och ställa datorn på - sätta på en film och sedan krypa ner, men att försöka slösurfa, läsa/skriva på forum, läsa böcker/tidningar är sjukt klumpigt på en laptop då man befinner sig i sängen/soffan/bilen/bussen m.m.
Håller egentligen med dig, men hoppas du har fel. Det finns redan Dualcore brädor med 1 gb ram. Inom kort (till hösten?) kommer förmodligen specen vara quad och 2gb ram och då börjar det närma sig tillräckligt för Win7.Troberg skrev:
Redigerat:
Android 3.0 finns inte än, men det gör däremot Toshibas Folio. Det är ju en sådan jag har och jag har inte märkt nåt lagg överhuvudtaget på den (eller som jag sett nån anmärka på i någon recension). Däremot har den en halvdålig skärm, typiskt billig netbook-kvalitet på den med dåliga betraktningsvinklar.Viding skrev:
Menar du mig? Jag tycker inte de är urusla... Man kan väl kritisera en aspekt av en produkt utan att tycka att hela rasket är skit? Toshibapaddan är bra, tycker jag. Dual-corepropp, gott om lagring och minne, USB, HDMI, SD-läsare, webkamera och bra batteritid. Skärmen är helt OK så länge man tittar hyfsat rakt på. Det är rätt lätt att flasha andra ROM om man vill det. Andra plattor har andra fördelar och andra nackdelar, det är lite av finessen med en fri marknad - att man kan välja.Nimajneb skrev:
Konstig fråga, alla som har ipad är ju nöjda med dom, dom som inte är nöjda är ju dom som ingen har ? Och som inte är nöjd med vad den kan göra utan vill även koka kaffe med den och titta på 3D film samtidigt som man ska kunna köra ett videosamtal med någon och frun kan läsa en E-bok i ett hörn av den och barnen ska säkert kunna köra både PS3 oh XBoX spel naturligtvis med rörelsesensor.Nimajneb skrev:
Ev eftersom det är ett byggforum vore det ju bra om den fungera som bygglaser oxå. Men ni får nog vänta till version 14 kommer.
Redigerat:
Det fungerar att ligga i sängen och ha datorn ståendes på bordet bredvid sängen också. På köpet får man dessutom en anledning att be sin käraste om lite nackmassage efteråt. d^_^bViding skrev:Jag förstår inte? hur spänner man in Laptopen upp och ner, och håller den ovanför sängen med dessa produkter, så att man faktiskt kan använda tangentbordet när man LIGGER i sängen?
Självklart går det att sitta upp med datorn i knät (i sängen) eller släpa in ett bord och ställa datorn på - sätta på en film och sedan krypa ner, men att försöka slösurfa, läsa/skriva på forum, läsa böcker/tidningar är sjukt klumpigt på en laptop då man befinner sig i sängen/soffan/bilen/bussen m.m.
Och då blir batterilivslängden och kylningen problematisk...
Jag känner åtminstone en person som är grymt missnöjd med sin iPad och därför köpte en Toshiba också som han kör Kubuntu på och är nöjd med. Med andra ord, alla iPad-ägare är inte nöjda.
Ingen har förordat det, så ditt argument är en halmdocka. Däremot så kan det vara smart att tänka lite framåt. Med en platta baserad på ett öppet OS så kan man använda den till alla enklare datorsysslor och uppgradera den vid behov. Med ett stängt OS så blir den bara en låst pryl som man inte kan växa med. Visst, man kanske är nöjd med en pryl, men chansen är stor att du om ett halvår önskar att du hade skaffat en dator.
Sedan, om du kör Linux eller Windows så kan du åtminstone köra Wii-spel och XBox-spel via Dolphin respektive Xeon och Cxbx, och man kan köra Skype, läsa e-böcker och titta på film (3D med glasögon), så det är inte så långt ifrån ditt exempel, även om man kanske inte gör allt samtidigt (såvida den inte har stöd för att jacka in fler skärmar). Så inte ens ditt överdrivna exempel är så orimligt (bortsett från koka kaffe).
Mjukvaruproblem är dessutom lätta att fixa. Tex kan man köra ett annat OS än Android på den.
Så kan det vara. Toshiba lade in lite för mycket tjafs bredvid Android, så antingen kan man ta bort det eller köra ett annat ROM. Själv kör jag Dexters mod: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=846199 på samma sätt som jag kör Cyanogenmod 7 på telefonen.kamilenski skrev:
Jag såg förresten att Toshiba gjorde en Android-baserad netbook också: http://m3.idg.se/2.1022/1.346745/toshiba-ac100-android-pc-nar-nastan-anda-fram . De är nere på 2500 spänn numera.
Tja, klantighet är ingen immun mot...
Hade själv en piratdekoder en gång i tiden med ett original Sagem-chip i. Gav mig gratis filmkanaler i tio år, ända tills digital-TV kom (eller möjligen tills de bytte till digital kodning, kommer inte ihåg).
Prisvärt!