1 257 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Teknik för att hindra påtvingad utloggning från internetbank
Jag blir galen på diverse internetbanker som envisas med att sparka ut mig efter fem minuter. Helt d-a omöjligt att arbeta på det sättet! 🤬😢
Har någon ett förslag på exempelvis ett webbläsartillägg, eller någon annan teknik, som förhindrar denna hopplösa autoutloggning?
Har någon ett förslag på exempelvis ett webbläsartillägg, eller någon annan teknik, som förhindrar denna hopplösa autoutloggning?
Är väl bara att göra något aktivt, typ bläddra mellan konton, innan 5-minutersgränsen är uppnådd ? Kan dock hålla med om att varningen för kommande utloggning borde komma exempelvis kanske 3 minuter och inte vid 4,5 .
Risken med vad som kan hända om man inte blir utloggad automatiskt, är ju att man glömmer bort det och att någon oärlig person upptäcker det och tar alla pengar.
Risken med vad som kan hända om man inte blir utloggad automatiskt, är ju att man glömmer bort det och att någon oärlig person upptäcker det och tar alla pengar.
Det är ju generellt en dålig ide säkerhetsmässigt men funka itsystem dåligt så kommer användarna på lösningar....
Man kan ju kanske använda Greasemonkey för att köra JavaScript som klickar på något då och då.
Man kan ju kanske använda Greasemonkey för att köra JavaScript som klickar på något då och då.
Ja det förstår till och med jag... Problemet uppstår när man inte gör det, exempelvis "tillfälligt" arbetar med redovisningssystem, deklarationsprogram, kalkylprogram, går på muggen eller vad man nu gör i fem minuter.HasseTeknik skrev:
För det första tror jag inte min hustru gör det. För det andra krävs väl ytterligare BankID verifiering för allt? farligt?HasseTeknik skrev:
Typ alla? Har i alla fall retat mig på det hos Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SBAB och Nordnet, samt kanske några fler...C cpalm skrev:
Går det verkligen fortfarande? I alla fall Swedbank påstår att det är helt uteslutet att ändra dessa fem minuter på grund av EU-regler. Övriga banker har jag inte kollat/frågat. Så här skriver Swedbank:C cpalm skrev:
https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/psd2.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan har ibland behov av att kontinuerligt vara inloggad i flera internetbanker, exempelvis vid månadsbryt och inte minst deklarationstider. Internetbanken ser jag som en "del av redovisningssystemen".B bhus2021 skrev:
I SEB "Business Arena" går det iallafall fortfarande att ställa in:Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men den där EU-grejen hade jag missat. Va f-n, ytterligare ett exempel på helt sjuk nivå av detaljreglering och överförmynderi! 😮
Ja det är väl något och det hållet jag är ute efter och tänkte att någon redan borde ha löst detta problem. Det är rent ut sagt löjligt och väldigt irriterande att jag ska bli tvångsutloggad på min egen dator i min egen bostad eller på min arbetsplats. Särskilt som jag uppfattar det som att "alla?" överföringar, betalningar, försäljningar, köp eller andra liknade potentiellt kostsamma "affärer" kräver ytterligare verifiering.U Ursidae skrev:
Hade tidigare behov att kunna hantera flera konton för att hämta information för årlig redovisning.
Jag tog då ut en excelfil för respektive konto/år innehållansde alla transaktioner för att sedan kunna sitta och sortera/bearbeta i dator.
Men ditt behov är kanske annorlunda, mitt var utifrån god man.
Jag tog då ut en excelfil för respektive konto/år innehållansde alla transaktioner för att sedan kunna sitta och sortera/bearbeta i dator.
Men ditt behov är kanske annorlunda, mitt var utifrån god man.
Redigerat: