Jag blir galen på diverse internetbanker som envisas med att sparka ut mig efter fem minuter. Helt d-a omöjligt att arbeta på det sättet! 🤬😢

Har någon ett förslag på exempelvis ett webbläsartillägg, eller någon annan teknik, som förhindrar denna hopplösa autoutloggning?

Är väl bara att göra något aktivt, typ bläddra mellan konton, innan 5-minutersgränsen är uppnådd ? Kan dock hålla med om att varningen för kommande utloggning borde komma exempelvis kanske 3 minuter och inte vid 4,5 .
Risken med vad som kan hända om man inte blir utloggad automatiskt, är ju att man glömmer bort det och att någon oärlig person upptäcker det och tar alla pengar.

C
Vilken bank är det?
I vissa banker går maxtiden för inaktivitet att ställa in under kontoinställningarna.

Det är ju generellt en dålig ide säkerhetsmässigt men funka itsystem dåligt så kommer användarna på lösningar....

Man kan ju kanske använda Greasemonkey för att köra JavaScript som klickar på något då och då.

Lite nyfiken på varför man skulle behöva mer än 5 minuter i sin internetbank? Jag har iofs bara lönekonto och huslån där.

C
B bhus2021 skrev:
Lite nyfiken på varför man skulle behöva mer än 5 minuter i sin internetbank?
Det gäller nog framför allt företagare.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är väl bara att göra något aktivt, typ bläddra mellan konton, innan 5-minutersgränsen är uppnådd ?
Ja det förstår till och med jag... Problemet uppstår när man inte gör det, exempelvis "tillfälligt" arbetar med redovisningssystem, deklarationsprogram, kalkylprogram, går på muggen eller vad man nu gör i fem minuter.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Risken med vad som kan hända om man inte blir utloggad automatiskt, är ju att man glömmer bort det och att någon oärlig person upptäcker det och tar alla pengar.
För det första tror jag inte min hustru gör det. För det andra krävs väl ytterligare BankID verifiering för allt? farligt?

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilken bank är det?
Typ alla? Har i alla fall retat mig på det hos Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SBAB och Nordnet, samt kanske några fler...

C cpalm skrev:
I vissa banker går maxtiden för inaktivitet att ställa in under kontoinställningarna.
Går det verkligen fortfarande? I alla fall Swedbank påstår att det är helt uteslutet att ändra dessa fem minuter på grund av EU-regler. Övriga banker har jag inte kollat/frågat. Så här skriver Swedbank:

https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/psd2.html

Text om att banker i EU måste logga ut kunder efter 5 min inaktivitet för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bhus2021 skrev:
Lite nyfiken på varför man skulle behöva mer än 5 minuter i sin internetbank?
Jag kan har ibland behov av att kontinuerligt vara inloggad i flera internetbanker, exempelvis vid månadsbryt och inte minst deklarationstider. Internetbanken ser jag som en "del av redovisningssystemen".

C
Alfredo Alfredo skrev:
Går det verkligen fortfarande?
I SEB "Business Arena" går det iallafall fortfarande att ställa in:

Inställningsmeny för automatisk utloggningstid i SEB "Business Arena" med alternativ från 5 till 30 minuter. 30 minuter är valt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den där EU-grejen hade jag missat. Va f-n, ytterligare ett exempel på helt sjuk nivå av detaljreglering och överförmynderi! 😮

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Man kan ju kanske använda Greasemonkey för att köra JavaScript som klickar på något då och då.
Ja det är väl något och det hållet jag är ute efter och tänkte att någon redan borde ha löst detta problem. Det är rent ut sagt löjligt och väldigt irriterande att jag ska bli tvångsutloggad på min egen dator i min egen bostad eller på min arbetsplats. Särskilt som jag uppfattar det som att "alla?" överföringar, betalningar, försäljningar, köp eller andra liknade potentiellt kostsamma "affärer" kräver ytterligare verifiering.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I SEB "Business Arena" går det iallafall fortfarande att ställa in:
De kanske kommer undan det om "inloggningen" är "klassad" som en "företagsinloggning". Eller så läser någon paragrafryttare här och SEBs inställningsmöjlighet strax är borta...

C
Alfredo Alfredo skrev:
De kanske kommer undan det om "inloggningen" är "klassad" som en "företagsinloggning".
Antagligen. Hittar ingen motsvarande inställning i privatbanken, men har för mig att det fanns tidigare.

Hade tidigare behov att kunna hantera flera konton för att hämta information för årlig redovisning.
Jag tog då ut en excelfil för respektive konto/år innehållansde alla transaktioner för att sedan kunna sitta och sortera/bearbeta i dator.
Men ditt behov är kanske annorlunda, mitt var utifrån god man.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tog då ut en exelfil för respektive konto/år innehållande alla transaktioner för att sedan kunna sitta och sortera/bearbeta i dator.
Ja den typen av lösning hjälper i vissa fall. Den tar dock inte bort irritationen av att behöva logga in ett flertal gånger under en dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.