4 172 läst ·
115 svar
4k läst
115 svar
Styvhet , OBS eller 45x45 liggande
Precis. Jag tänker också på fukt/mögelskador i moderna tjocka välisolerade väggar. De är för tjocka för funten att kunna vandra. Till och med på sommaren då det är som varmast och sommarstugor brukar torka upp ordentligt.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Satsa krutet på en bra isolering + noggrannhet vid isolering / tätning .
Välisolerat = sparar pengar över tid .
https://www.isover.se/konstruktion/yt11-ventilerad-trafasad-3-skiktslosning-med-vindskyddsduk
Välisolerat = sparar pengar över tid .
https://www.isover.se/konstruktion/yt11-ventilerad-trafasad-3-skiktslosning-med-vindskyddsduk
Helt enig! Spännande lösning på exemplet du skickade.Tomture61 skrev:
Vindduken ligger inne i väggen???
Någon som har en förklaring på det?
Se bilden via samma länk:
https://www.isover.se/konstruktion/yt11-ventilerad-trafasad-3-skiktslosning-med-vindskyddsduk
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Det är en speciell isolering som monteras närmast ytterpanelen , detta för att bryta alla slags köldbryggor från utsidan .N nordvest skrev:
De nämner också hur reglar närmast insidan ska orienteras för bästa ljuddämpning .
Tomture61 skrev:
Förskjuten sekundär regel. I exemplet bildas ju inga köldbryggor alls. Riktigt spännandeN nordvest skrev:
Skulle ni säga att det är standard idag med ångspärr efter installationslagret/första isoleringslagret?
Jag trodde tidigare att man satte den längst ut mot rummet och körde ett installationslager av 30mm spikläkt. Har iaf för mig att det var sådan man gjorde förr i tiden
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har i mitt eget hus fuktspärren precis bakom byggskivor.N nordvest skrev:Förskjuten sekundär regel. I exemplet bildas ju inga köldbryggor alls. Riktigt spännande
Skulle ni säga att det är standard idag med ångspärr efter installationslagret/första isoleringslagret?
Jag trodde tidigare att man satte den längst ut mot rummet och körde ett installationslager av 30mm spikläkt. Har iaf för mig att det var sådan man gjorde förr i tiden
Helt idiotisk konstruktion , sätta upp saker på ytterväggar gör hål i plasten .
Alla eldosor/ genomföringar / framtida genomföringar skapar en potential för läckage .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden