Skruv funkar på samma sätt men är hårdare och knäcks lättare. Därav är spik bättre
 
N nordvest skrev:
om huset är ett frididshus eller deltidsboende måste man ha uppvärmt.
Bygg med timmer, på hög stenfot eller plint med minst en halvmeter luft under kåken, dra ut takfoten så den skyddar väggen ordentligt.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror på ytskikten som finns , både in / utsida .
Blir lika fuktigt på insidan i bägge modeller utan uppvärmning / ventilation .
Jordkällare tex. eftersträvar man hög luftfuktighet , men de klarar sig bra .
De målas ej på insidan , får man hoppas .
Precis. Jag tänker också på fukt/mögelskador i moderna tjocka välisolerade väggar. De är för tjocka för funten att kunna vandra. Till och med på sommaren då det är som varmast och sommarstugor brukar torka upp ordentligt.
 
Det är om du har exempelvis västkustskiva eller skalmursskiva på utsidan. Då sätter man vindskyddet innan den
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Helt enig! Spännande lösning på exemplet du skickade.
Vindduken ligger inne i väggen???
Någon som har en förklaring på det?

Se bilden via samma länk:

[länk]
Det är en speciell isolering som monteras närmast ytterpanelen , detta för att bryta alla slags köldbryggor från utsidan .
De nämner också hur reglar närmast insidan ska orienteras för bästa ljuddämpning .
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är om du har exempelvis västkustskiva eller skalmursskiva på utsidan. Då sätter man vindskyddet innan den
Cool!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är en speciell isolering som monteras närmast ytterpanelen , detta för att bryta alla slags köldbryggor från utsidan .
De nämner också hur reglar närmast insidan ska orienteras för bästa ljuddämpning .
N nordvest skrev:
Cool!
Förskjuten sekundär regel. I exemplet bildas ju inga köldbryggor alls. Riktigt spännande

Skulle ni säga att det är standard idag med ångspärr efter installationslagret/första isoleringslagret?

Jag trodde tidigare att man satte den längst ut mot rummet och körde ett installationslager av 30mm spikläkt. Har iaf för mig att det var sådan man gjorde förr i tiden
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Förskjuten sekundär regel. I exemplet bildas ju inga köldbryggor alls. Riktigt spännande

Skulle ni säga att det är standard idag med ångspärr efter installationslagret/första isoleringslagret?

Jag trodde tidigare att man satte den längst ut mot rummet och körde ett installationslager av 30mm spikläkt. Har iaf för mig att det var sådan man gjorde förr i tiden
Har i mitt eget hus fuktspärren precis bakom byggskivor.
Helt idiotisk konstruktion , sätta upp saker på ytterväggar gör hål i plasten .
Alla eldosor/ genomföringar / framtida genomföringar skapar en potential för läckage .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har i mitt eget hus fuktspärren precis bakom byggskivor.
Helt idiotisk konstruktion , sätta upp saker på ytterväggar gör hål i plasten .
Alla eldosor/ genomföringar / framtida genomföringar skapar en potential för läckage .
Helt sant!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.