Matti_75 Matti_75 skrev:
Spika alla liggande reglar med minst 2st spik ovanför varandra. Detta ger mer för stabiliteten än du tror
Menar du 2 spik på samma punkt genom liggande 45x45, och in i väggregeln bakom?
Dvs. 2 spik varje gång en väggregel kommer CC60 ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Iom. att en byggskiva (2,4 x 1,2) sitter med ca 34 st skruv så utgör detta en mycket stark del i en byggnadsdel .
Naturligtvis är en plywoodskiva starkast och bäst i en vägg , detta iom. att den är bra att fästa tunga saker i senare i bruksskedet .
Badrumsbygge har det som krav med plywood (styvhet)
Sen finns en hel hög andra kriterier att man väljer andra material , ekonomi - ljudkomfort .
Per m2 väger gips - spån - OSB - plywood nästan lika mycket , dock finns det andra skillnader som pris / m2 och hur / var i en byggnad de används plus hur bra de är att fästa saker i , detta i bruksskedet .
OSB 200:-
Konstruktionsplywood 400:-

Dubbelt pris. Kanske värt det i mitt fall.
Plywood är starkare och har mindre lim / bindningsmedel som bonus. (inte för att jag tror det gör så mycket i slutändan
 
N nordvest skrev:
Menar du 2 spik på samma punkt genom liggande 45x45, och in i väggregeln bakom?
Dvs. 2 spik varje gång en väggregel kommer CC60 ?
Ja 2st spik i varje 45x45 in i stående regel. Försök dra isär spikarna så mycket du kan.
 
N nordvest skrev:
Föredrar du stenhus frmaför trästommehus? Vad bor du i? =)
Jag bor i timmerhus med tillbygge i regelstomme.
Tror att trähus är generellt är lämpligare för svenskt klimat, dessutom är det ju lätt byggt och passar för självbygge.

Har man gott om penningar och ont om tid för underhåll är nog lättbetonghus med fasadtegel eller fasadputs bäst.
 
Tomture61
N nordvest skrev:
OSB 200:-
Konstruktionsplywood 400:-

Dubbelt pris. Kanske värt det i mitt fall.
Plywood är starkare och har mindre lim / bindningsmedel som bonus. (inte för att jag tror det gör så mycket i slutändan
OSB är fullt tillräckligt i väggar , detta om det ej är våtutrymmen .
Var på ett uppdrag på en Systembolaget butik , de hade 16 eller grövre plywood i väggarna , wow , fäste otroligt bra när det skulle skruvas upp saker .
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja 2st spik i varje 45x45 in i stående regel. Försök dra isär spikarna så mycket du kan.
Menar du så här? (Se bild)
 
  • Träkonstruktion med två överlappande plankor och två skruvar mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fribygg skrev:
Jag bor i timmerhus med tillbygge i regelstomme.
Tror att trähus är generellt är lämpligare för svenskt klimat, dessutom är det ju lätt byggt och passar för självbygge.

Har man gott om penningar och ont om tid för underhåll är nog lättbetonghus med fasadtegel eller fasadputs bäst.
Trähus isolerar ju bra, men känsligt för fukt.

Trähus vs sten/betong hus. Det ska jag fundera lite på. Om man hade alla pengar i världen, vad hade man valt? Bra fråga
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
OSB är fullt tillräckligt i väggar , detta om det ej är våtutrymmen .
Var på ett uppdrag på en Systembolaget butik , de hade 16 eller grövre plywood i väggarna , wow , fäste otroligt bra när det skulle skruvas upp saker .
spännande! Men som sagt. För oss vanliga människor så räcker osb.
 
N nordvest skrev:
Trähus isolerar ju bra, men känsligt för fukt.
Trähus är väl inte känsligare för fukt än andra hus? Fasaden på ett trähus frostsprängs knappast...
 
F fribygg skrev:
Trähus är väl inte känsligare för fukt än andra hus? Fasaden på ett trähus frostsprängs knappast...
Välisolerat trästomme hus måste väl hållas uppvärmt, annars möglar det?

Stenhus kan väl stå i åratal, nedkylda, utan att ta skada.

Eller?
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Välisolerat trästomme hus måste väl hållas uppvärmt, annars möglar det?

Stenhus kan väl stå i åratal, nedkylda, utan att ta skada.

Eller?
Beror på ytskikten som finns , både in / utsida .
Blir lika fuktigt på insidan i bägge modeller utan uppvärmning / ventilation .
Jordkällare tex. eftersträvar man hög luftfuktighet , men de klarar sig bra .
De målas ej på insidan , får man hoppas .
 
N nordvest skrev:
Välisolerat trästomme hus måste väl hållas uppvärmt, annars möglar det?

Stenhus kan väl stå i åratal, nedkylda, utan att ta skada.

Eller?
Oisolerad trästomme/ timmerhus/ kan stå i hundratals år ovärmda utan att ta nämnvärd skada, det tror jag varken putshus eller fasadtegel klarar lika bra..
 
N nordvest skrev:
Menar du så här? (Se bild)
Japp
 
F fribygg skrev:
Oisolerad trästomme/ timmerhus/ kan stå i hundratals år ovärmda utan att ta nämnvärd skada, det tror jag varken putshus eller fasadtegel klarar lika bra..
Sant. Det är ett problem med våra välisolerade trästommehus. Man kan inte lämna dem ouppvärmda, som man kunde med timmerhus.
om huset är ett frididshus eller deltidsboende måste man ha uppvärmt.
Kan bli problem om vi får extremt höga elkostnader framöver.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Japp
Vad med att sätta två skruv istället på samma sätt. blir det bättre/sämre styvhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.