4 172 läst ·
115 svar
4k läst
115 svar
Styvhet , OBS eller 45x45 liggande
OSB 200:-Tomture61 skrev:
Iom. att en byggskiva (2,4 x 1,2) sitter med ca 34 st skruv så utgör detta en mycket stark del i en byggnadsdel .
Naturligtvis är en plywoodskiva starkast och bäst i en vägg , detta iom. att den är bra att fästa tunga saker i senare i bruksskedet .
Badrumsbygge har det som krav med plywood (styvhet)
Sen finns en hel hög andra kriterier att man väljer andra material , ekonomi - ljudkomfort .
Per m2 väger gips - spån - OSB - plywood nästan lika mycket , dock finns det andra skillnader som pris / m2 och hur / var i en byggnad de används plus hur bra de är att fästa saker i , detta i bruksskedet .
Konstruktionsplywood 400:-
Dubbelt pris. Kanske värt det i mitt fall.
Plywood är starkare och har mindre lim / bindningsmedel som bonus. (inte för att jag tror det gör så mycket i slutändan
Jag bor i timmerhus med tillbygge i regelstomme.N nordvest skrev:
Tror att trähus är generellt är lämpligare för svenskt klimat, dessutom är det ju lätt byggt och passar för självbygge.
Har man gott om penningar och ont om tid för underhåll är nog lättbetonghus med fasadtegel eller fasadputs bäst.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
OSB är fullt tillräckligt i väggar , detta om det ej är våtutrymmen .N nordvest skrev:
Var på ett uppdrag på en Systembolaget butik , de hade 16 eller grövre plywood i väggarna , wow , fäste otroligt bra när det skulle skruvas upp saker .
Trähus isolerar ju bra, men känsligt för fukt.F fribygg skrev:
Trähus vs sten/betong hus. Det ska jag fundera lite på. Om man hade alla pengar i världen, vad hade man valt? Bra fråga
spännande! Men som sagt. För oss vanliga människor så räcker osb.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Beror på ytskikten som finns , både in / utsida .N nordvest skrev:
Blir lika fuktigt på insidan i bägge modeller utan uppvärmning / ventilation .
Jordkällare tex. eftersträvar man hög luftfuktighet , men de klarar sig bra .
De målas ej på insidan , får man hoppas .
Oisolerad trästomme/ timmerhus/ kan stå i hundratals år ovärmda utan att ta nämnvärd skada, det tror jag varken putshus eller fasadtegel klarar lika bra..N nordvest skrev:
Sant. Det är ett problem med våra välisolerade trästommehus. Man kan inte lämna dem ouppvärmda, som man kunde med timmerhus.F fribygg skrev:
om huset är ett frididshus eller deltidsboende måste man ha uppvärmt.
Kan bli problem om vi får extremt höga elkostnader framöver.