N nordvest skrev:
Är två förstärkta hörn bättre än ett förstärkt?
Är tre förstärkta hörn bättre än två förstärkta?
Javisst, att två eller fler diagonaler stagar upp väsentligt upptäcker du nog själv om du bygger en carport med minst två öppna sidor
 
F fribygg skrev:
Javisst, att två eller fler diagonaler stagar upp väsentligt upptäcker du nog själv om du bygger en carport med minst två öppna sidor
Bara man har två diagonaler i två av hörnen (hörnen mitt emot varandra), så kommer man nog långt?

Hur långt skall banden sträcka sig. Från högsta punkten i taket ner på båda sidorna på varje hörn. Diagonalt. Räcker det med 1,5 meter diagonalt nedåt?
 
N nordvest skrev:
Hur långt skall banden sträcka sig.
Bättre ju längre diagonaler man har
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bättre ju längre diagonaler man har
Är detta korrekt? (se bild)
gröna linjer = stålbanden.
 
  • Tak med lila linjer och gröna streckade linjer som symboliserar stålband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det lila ett tänkt hörn på huset?
 
F fribygg skrev:
Är det lila ett tänkt hörn på huset?
Det lila är två väggar som möts. (vertikala lila linjen är exakt där väggarna möts)
 
De gröna diagonalerna verkar rimliga
 
F fribygg skrev:
De gröna diagonalerna verkar rimliga
Super! Tack! 👍
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Är detta korrekt? (se bild)
gröna linjer = stålbanden.
Om tanken är att använda OSB / gips på insidan så behövs ej ngt mer som förstärker ytterväggen .
Dina stålband är mycket onödiga + kostar ditt bygge mer pengar / tid .

Innan skivor monteras på insidan så kan virke spikas på diagonalen (tillfälligt)
Typ 5-6 m långa .
Låt de sitta där tills ytterpanelen är på plats .
 
N NL12345 skrev:
Staten tar 31,4 procent bara för att du är produktiv, innan du ens får lön som kommunen tar 30 % av. Sedan betalar du 25% moms på allt du handlar. Förstår du då vart dina pengar tar vägen? Ja, det är rätt, till Ukraina....
OT: Vart tog våra skattepengar då vägen innan Rysslands orättfärdiga krig mot Ukraina menar du?

Eftersom det är ett byggnadsforum och vi får diskutera bostadspolitik får jag ju passa på att uppmärksamma att Sverige sannolikt har kostnader för Boverket även om försvar, polis och rättsväsende är viktigare uppgifter för staten Sverige i mitt tycke.
 
  • Gilla
nordvest
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om tanken är att använda OSB / gips på insidan så behövs ej ngt mer som förstärker ytterväggen .
Dina stålband är mycket onödiga + kostar ditt bygge mer pengar / tid .

Innan skivor monteras på insidan så kan virke spikas på diagonalen (tillfälligt)
Typ 5-6 m långa .
Låt de sitta där tills ytterpanelen är på plats .
@Tomture61 , tack för intressant synpunkt.
I detta fall så är jag intresserad av att hitta bästa möjliga tekniska lösning. Sen om jag har råd att genomföra den är en annan sak.
Men om det är som du säger, så löser horisontellt 45x45 installationsfack+osb på insidan stabiliteten.
 
Tomture61
N nordvest skrev:
@Tomture61 , tack för intressant synpunkt.
I detta fall så är jag intresserad av att hitta bästa möjliga tekniska lösning. Sen om jag har råd att genomföra den är en annan sak.
Men om det är som du säger, så löser horisontellt 45x45 installationsfack+osb på insidan stabiliteten.
Det är byggskivorna som sätts på insidan som fixar stabiliteten i sidled på byggnaden .
Ej ytterpanelen eller spikläkt / reglar för installationsskickt (så mycket)
Detta virke stabiliserar däremot bärande reglar i ytterväggar (de vertikala)

På mitt eget garagebygge så satte jag spikband i väggen där garageporten bor , kortsidan som är 5 m bred .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det är byggskivorna som sätts på insidan som fixar stabiliteten i sidled på byggnaden .
Ej ytterpanelen eller spikläkt / reglar för installationsskickt (så mycket)
Detta virke stabiliserar däremot bärande reglar i ytterväggar (de vertikala)

På mitt eget garagebygge så satte jag spikband i väggen där garageporten bor , kortsidan som är 5 m bred .
Ger OSB skivorna på insidan, stabilitet, även om man har ett 45x45 installations lager emellan?
Dvs.
- Väggregel/stomme
- 45x45 installationsskikt
- OSB
- Insidan / rummet

Är det bäst att skruva 45x45 installations lagret för att få bästa styvhet?
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Ger OSB skivorna på insidan, stabilitet, även om man har ett 45x45 installations lager emellan?
Dvs.
- Väggregel/stomme
- 45x45 installationsskikt
- OSB
- Insidan / rummet

Är det bäst att skruva 45x45 installations lagret för att få bästa styvhet?
Vet ej vad du ska bygga för något eller om det är extremt vindutsatt där du ska bygga .
Skruv är dyrt vs spik .
Maskinspik sitter mycket sämre än handspikat , har testat och stor skillnad .
Skruvlimmat är naturligtvis så hög hållfasthet man kan uppnå mellan förband av träreglar , dock fullständigt onödigt .
 
N nordvest skrev:
att man lägger till diagonalstöttor i varje hörn.
Hur svårt eller dyrt kan det vara?
Gör man jobbet själv så är det inte dyrt. Är förmodligen inte dyrt med hantverkare som gör det heller då det bara är att såga till en regel i passande bitar och spika fast. Det går snabbt.

En orsak att det inte görs är för att rejäla reglar skapar köldbryggor som folk tycks hysteriskt rädda för.
För min del så går en rejäl stomme som det går enkelt att fästa saker i före en med minsta möjliga antal köldbryggor. Det är att suboptimera enl mitt sätt att se det. Att det är enkelt och robust går före. Enklare och robustare än massivträ finns inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.