4 172 läst ·
115 svar
4k läst
115 svar
Styvhet , OBS eller 45x45 liggande
Bara man har två diagonaler i två av hörnen (hörnen mitt emot varandra), så kommer man nog långt?F fribygg skrev:
Hur långt skall banden sträcka sig. Från högsta punkten i taket ner på båda sidorna på varje hörn. Diagonalt. Räcker det med 1,5 meter diagonalt nedåt?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Om tanken är att använda OSB / gips på insidan så behövs ej ngt mer som förstärker ytterväggen .N nordvest skrev:
Dina stålband är mycket onödiga + kostar ditt bygge mer pengar / tid .
Innan skivor monteras på insidan så kan virke spikas på diagonalen (tillfälligt)
Typ 5-6 m långa .
Låt de sitta där tills ytterpanelen är på plats .
OT: Vart tog våra skattepengar då vägen innan Rysslands orättfärdiga krig mot Ukraina menar du?N NL12345 skrev:
Eftersom det är ett byggnadsforum och vi får diskutera bostadspolitik får jag ju passa på att uppmärksamma att Sverige sannolikt har kostnader för Boverket även om försvar, polis och rättsväsende är viktigare uppgifter för staten Sverige i mitt tycke.
@Tomture61 , tack för intressant synpunkt.Tomture61 skrev:
Om tanken är att använda OSB / gips på insidan så behövs ej ngt mer som förstärker ytterväggen .
Dina stålband är mycket onödiga + kostar ditt bygge mer pengar / tid .
Innan skivor monteras på insidan så kan virke spikas på diagonalen (tillfälligt)
Typ 5-6 m långa .
Låt de sitta där tills ytterpanelen är på plats .
I detta fall så är jag intresserad av att hitta bästa möjliga tekniska lösning. Sen om jag har råd att genomföra den är en annan sak.
Men om det är som du säger, så löser horisontellt 45x45 installationsfack+osb på insidan stabiliteten.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Det är byggskivorna som sätts på insidan som fixar stabiliteten i sidled på byggnaden .N nordvest skrev:
Ej ytterpanelen eller spikläkt / reglar för installationsskickt (så mycket)
Detta virke stabiliserar däremot bärande reglar i ytterväggar (de vertikala)
På mitt eget garagebygge så satte jag spikband i väggen där garageporten bor , kortsidan som är 5 m bred .
Ger OSB skivorna på insidan, stabilitet, även om man har ett 45x45 installations lager emellan?Tomture61 skrev:
Det är byggskivorna som sätts på insidan som fixar stabiliteten i sidled på byggnaden .
Ej ytterpanelen eller spikläkt / reglar för installationsskickt (så mycket)
Detta virke stabiliserar däremot bärande reglar i ytterväggar (de vertikala)
På mitt eget garagebygge så satte jag spikband i väggen där garageporten bor , kortsidan som är 5 m bred .
Dvs.
- Väggregel/stomme
- 45x45 installationsskikt
- OSB
- Insidan / rummet
Är det bäst att skruva 45x45 installations lagret för att få bästa styvhet?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Vet ej vad du ska bygga för något eller om det är extremt vindutsatt där du ska bygga .N nordvest skrev:
Skruv är dyrt vs spik .
Maskinspik sitter mycket sämre än handspikat , har testat och stor skillnad .
Skruvlimmat är naturligtvis så hög hållfasthet man kan uppnå mellan förband av träreglar , dock fullständigt onödigt .
Gör man jobbet själv så är det inte dyrt. Är förmodligen inte dyrt med hantverkare som gör det heller då det bara är att såga till en regel i passande bitar och spika fast. Det går snabbt.N nordvest skrev:
En orsak att det inte görs är för att rejäla reglar skapar köldbryggor som folk tycks hysteriskt rädda för.
För min del så går en rejäl stomme som det går enkelt att fästa saker i före en med minsta möjliga antal köldbryggor. Det är att suboptimera enl mitt sätt att se det. Att det är enkelt och robust går före. Enklare och robustare än massivträ finns inte.
