Vilken version ger mest styvhet/stabilitet i huskonstruktionen och varför?
Version 1:
45x45 (skruvad horisontalt i kors på stående väggreglar, CC60)
145x45 (stående väggreglar / stomme)
OBS (direkt skrivad i väggreglarna)
45x45 (skruvad horisontalt i kors genom OBS på stående väggreglar, CC60)
28 Spikläkt CC60 (installationsskikt)
OBS
Gipsskiva invändig
Version 2:
OBS
Gipsskiva invändig
Version 1:
OBS (direkt skrivad i väggreglarna)
45x45 (skruvad horisontalt i kors genom OBS på stående väggreglar, CC60)
OBS
Gipsskiva invändig
Version 2:
OBS
Gipsskiva invändig
Hej Kane och tack för svarK Kane skrev:
Huset idag är från början byggt med version 2.
Vi har precis isolerat om och väggarna står färdigisolerade utan OBS, ångbroms och gips. Dvs. Bara reglar och isolering kvar.
Jag tänkte passa på att ta bort yttersta lagret 45x45 och sätta in en OBS direkt mot reglarna nu när har har chansen.
Så frågan borde egentligen vara om det är nödvändigt för husets styvhet.
Båda 45x45 facken skall vara fulla med isolering. Därför tänkte jag lägga på ett extra 28m installationsskikt. Men jag kanske kan dra kablar i 45x45 isoleringsskitet (skära ut lite isolering)?
Jag ser ingen anleding att ha en OSB mitt i väggen, så gör man inte normalt.
Däremot är det normalt att montera diffspärr/åldersbeständig plast på insidan av 145x45 och sedan 45x45 på det som installationsskikt - du slipper då punktera plasten för alla dosor och installationer.
OSB monterar du sedan längst in på 45x45.
Om du har någon ovanligt/speciell anledning att vilja styva upp väggen ytterligare kan du ju skruvlimma OSBn i 45x45, det kommer ge en ännu styvare vägg. Men, jag har svårt att se att det ska behövas. Denna vägg kommer ändå hålla för stridsvagnar och atombomber.
Däremot är det normalt att montera diffspärr/åldersbeständig plast på insidan av 145x45 och sedan 45x45 på det som installationsskikt - du slipper då punktera plasten för alla dosor och installationer.
Om du har någon ovanligt/speciell anledning att vilja styva upp väggen ytterligare kan du ju skruvlimma OSBn i 45x45, det kommer ge en ännu styvare vägg. Men, jag har svårt att se att det ska behövas. Denna vägg kommer ändå hålla för stridsvagnar och atombomber.
Jag kapade några väggreglar när vi satte in ett par extra fönster, så jag blir lite osäker.K Kane skrev:
Men de korslagda 45x45 CC60 på väggreglarna kanske stabiliserar lika bra som ett OSB lager på väggreglarna?
Jag hade tänkt ha ångbroms precis innan 28 installationsskiktet.
Bättre att ha ångbromsen mellan väggregel och 45x45? Dvs:
45x45
145x45
Ångbroms
45x45 (isolering+elkablar)
OSB
GIPS
Eller:
45x45
145x45
45x45 (isolering+elkablar)
Ångbroms
OSB
GIPS
Hej Mathias! Min ambitionsnivå att det ska hålla för en atombomb =)MathiasS skrev:
Jag ser ingen anleding att ha en OSB mitt i väggen, så gör man inte normalt.
Så din lösning är:
45x45
145x45
Ångbroms
45x45 (isolering + installationsskikt)
OSB (skruvlimmat)
GIPS
korrekt?
Nej, inte utan ett lager OSB. Det är OSBn som skapar diagonal styvhet, resten av konstruyktionen tar bara upp vertikal last.N nordvest skrev:
Då kommer dina eldosor punktera ångbromsen. Bättre att sätta den innanför 45x45 och sedan skippa 28mm läkt. Den sätter du i taket istället....N nordvest skrev:
Titta på Svenskt Trä, eller heter det Träguiden. Där finns standardkonstruktioner för husväggar som är fint beskrivna.
Om det ska vara bombsäkert borde du nog sätta 15mm plywood på både ut och insida av stommenN nordvest skrev:
Mitt seriösa väggförslag till permanent uppvärmda bostäder är utifrån:
Fasad
Spikläkt
Luftläkt
Asfaboard, utegips, Windy eller Örnpapp
Stående 45 *145 (eller gärna grövre)
Plast, tejpad
Liggande 45*45 som installationsskikt
Liggande osb
Stående gips
Ok. Då använder jag OBS självklart.MathiasS skrev:
Nej, inte utan ett lager OSB. Det är OSBn som skapar diagonal styvhet, resten av konstruyktionen tar bara upp vertikal last.
Då kommer dina eldosor punktera ångbromsen. Bättre att sätta den innanför 45x45 och sedan skippa 28mm läkt. Den sätter du i taket istället....
Titta på Svenskt Trä, eller heter det Träguiden. Där finns standardkonstruktioner för husväggar som är fint beskrivna.
@Mathias, bara för att klargöra. Din rekommendation är följande?:
45x45
145x45
Ångbroms
45x45 (+isolering + installationsskikt)
OSB (skruvlimmat)
GIPS
@fribyggF fribygg skrev:Om det ska vara bombsäkert borde du nog sätta 15mm plywood på både ut och insida av stommen
Mitt seriösa väggförslag till permanent uppvärmda bostäder är utifrån:
Fasad
Spikläkt
Luftläkt
Asfaboard, utegips, Windy eller Örnpapp
Stående 45 *145 (eller gärna grövre)
Plast, tejpad
Liggande 45*45 som installationsskikt
Liggande osb
Stående gips
15mm plywood! Det låter billigt att klä hela huset med =)
Tack för förslag till vägg. 👍