Oldboy Oldboy skrev:
Gör man jobbet själv så är det inte dyrt. Är förmodligen inte dyrt med hantverkare som gör det heller då det bara är att såga till en regel i passande bitar och spika fast. Det går snabbt.
Blir ju ännu stabilare om man fäller in en hel regel diagonalt i väggreglarna, det tar iofs lite mer tid.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vad du ska bygga för något eller om det är extremt vindutsatt där du ska bygga .
Skruv är dyrt vs spik .
Maskinspik sitter mycket sämre än handspikat , har testat och stor skillnad .
Skruvlimmat är naturligtvis så hög hållfasthet man kan uppnå mellan förband av träreglar , dock fullständigt onödigt .
Hej.
När jag var i Carlifornien -88 så maskinspikade vi. Spiken var belagd med plast, och smälte när man sköt i den, sen var den faen omöjlig att få ut igen.
Förklara gärna hur det är i Sverige idag.
Ge mig gärna tips på vilken spikmaskin jag ska köpa till mitt garagebygge på 288 kvm och andra tips för att göra det bättre och enklare för mig. Ja jag ska skapa en egen tråd, men jag blev nyfiken på spiken.
Workingclasshero
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vad du ska bygga för något eller om det är extremt vindutsatt där du ska bygga .
Skruv är dyrt vs spik .
Vanligt bostadshus. Västkusten (det blåser mycket här, men inget onormalt)
Tomture61 Tomture61 skrev:
Maskinspik sitter mycket sämre än handspikat , har testat och stor skillnad .
Skruvlimmat är naturligtvis så hög hållfasthet man kan uppnå mellan förband av träreglar , dock fullständigt onödigt .
Intressant, tack för tipset!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Gör man jobbet själv så är det inte dyrt. Är förmodligen inte dyrt med hantverkare som gör det heller då det bara är att såga till en regel i passande bitar och spika fast. Det går snabbt.

En orsak att det inte görs är för att rejäla reglar skapar köldbryggor som folk tycks hysteriskt rädda för.
För min del så går en rejäl stomme som det går enkelt att fästa saker i före en med minsta möjliga antal köldbryggor. Det är att suboptimera enl mitt sätt att se det. Att det är enkelt och robust går före.
Man hör ju att köldbryggor är riktigt dåligt.
Intressant att höra din mening, som inte tycker det är speciellt farligt.
Oldboy Oldboy skrev:
Enklare och robustare än massivträ finns inte.
Intressant. Jag har inte tänkt på att timmerhus är ju en enda stor köldbrygga? Som man kanske bryter genom att isolera ett 45mm lager inåt eller utåt. (Förr i tiden tilläggsisolerade man ju inte. Då var det bara stockar och lindrev/mossa )
 
F fribygg skrev:
Blir ju ännu stabilare om man fäller in en hel regel diagonalt i väggreglarna, det tar iofs lite mer tid.
Väldigt intressant. Det tar inte så speciellt mycket tid. Någon dag eller två på sin höjd.
Om varje husets 4 väggar får en diagonalregel från hörn till hörn, någonstans över eller under fönstren.
 
N nordvest skrev:
Väldigt intressant. Det tar inte så speciellt mycket tid. Någon dag eller två på sin höjd.
Om varje husets 4 väggar får en diagonalregel från hörn till hörn, någonstans över eller under fönstren.
Det tar som du skriver tid, ofta vill man ju istället få på taket så fort som möjligt oavsett om man bygger privat eller yrkesmässigt.
Väljer man istället hålband är diagonalerna monterade på nån timme och stommen stadig så att man kan lyfta på takstolarna.
 
Tomture61
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
När jag var i Carlifornien -88 så maskinspikade vi. Spiken var belagd med plast, och smälte när man sköt i den, sen var den faen omöjlig att få ut igen.
Förklara gärna hur det är i Sverige idag.
Ge mig gärna tips på vilken spikmaskin jag ska köpa till mitt garagebygge på 288 kvm och andra tips för att göra det bättre och enklare för mig. Ja jag ska skapa en egen tråd, men jag blev nyfiken på spiken.
Workingclasshero
Min erfarenhet ang maskinspikat vs vanlig spik (fyrkantig galvad)
Är från mitt hus när det skulle byggas 4 m breda takkupor .
Spikförband från husleverantören (maskinspik) var mycket enkelt att riva / demontera .
Mina egna spikförband med trådspik satt som berget .
Tippar att det jag spikat var i ganska färskt trä och vid demonteringen hade trät torkat bättre 🤔
Men det säger sig själv , maskinspik är rund och helt slät medans galvad trådspik är precis tvärt om .
 
F fribygg skrev:
Det tar som du skriver tid, ofta vill man ju istället få på taket så fort som möjligt oavsett om man bygger privat eller yrkesmässigt.
Väljer man istället hålband är diagonalerna monterade på nån timme och stommen stadig så att man kan lyfta på takstolarna.
Precis. Tid och pengar. Bara alternativet är lika bra (stålband t.ex) så är det ju ok.
Att kompromissa för mycket på kvalitet är inte ok. Jag vill att hus skall byggas för generationer.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
N nordvest skrev:
Jag vill att hus skall byggas för generationer.
Då är väl liggtimmer eller murat stenhus med fasadtegel bättre.

Hålband är tillräckligt bra till vanliga 1-2 våningar höga kåkar, infällda diagonaler eller 15mm plywood som förstyvning är bättre men kanske både för dyrbart och tidskrävande för ditt privata bruk?
 
F fribygg skrev:
Då är väl liggtimmer eller murat stenhus med fasadtegel bättre.
Om man hade råd att bygga stenhus, hade jag byggt ett stenhus. Har dock inte räknat på det. Murat/sten/tegel/betong vs Trästomme, men tog för givet att det är en stor prisskillnad.
F fribygg skrev:
Hålband är tillräckligt bra till vanliga 1-2 våningar höga kåkar, infällda diagonaler eller 15mm plywood som förstyvning är bättre men kanske både för dyrbart och tidskrävande för ditt privata bruk?
Är OSB lika bra som plywood i förstyvningen?
 
Tomture61
N nordvest skrev:
Är OSB lika bra som plywood i förstyvningen?
Iom. att en byggskiva (2,4 x 1,2) sitter med ca 34 st skruv så utgör detta en mycket stark del i en byggnadsdel .
Naturligtvis är en plywoodskiva starkast och bäst i en vägg , detta iom. att den är bra att fästa tunga saker i senare i bruksskedet .
Badrumsbygge har det som krav med plywood (styvhet)
Sen finns en hel hög andra kriterier att man väljer andra material , ekonomi - ljudkomfort .
Per m2 väger gips - spån - OSB - plywood nästan lika mycket , dock finns det andra skillnader som pris / m2 och hur / var i en byggnad de används plus hur bra de är att fästa saker i , detta i bruksskedet .
 
N nordvest skrev:
Är OSB lika bra som plywood i förstyvningen?
Nä, men OSB är tillräckligt bra för det mesta.
 
N nordvest skrev:
Om man hade råd att bygga stenhus, hade jag byggt ett stenhus. Har dock inte räknat på det.
Om du gör jobbet själv behöver det ju inte bli så dyrt.
 
Spika alla liggande reglar med minst 2st spik ovanför varandra. Detta ger mer för stabiliteten än du tror
 
F fribygg skrev:
Om du gör jobbet själv behöver det ju inte bli så dyrt.
Föredrar du stenhus frmaför trästommehus? Vad bor du i? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.