174 902 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Vilken ränta menas här?Kycklingen skrev:
Tack jag tänker stretar emot för jag har inte gjort fel. Om inte för mig vill jag göra det för föreningens skull, vi kan inte ha idioter som inte vet hur man förvaltar en förening.
Så han kan hota med vräka mig hur mycket han vill, om han hade ren mjöl i påsen hade han kommit och pratat med mig istället, rett ut saken, inte hacka på mig. Dessutom sa Claes till mig säga upp kontakten vilket jag gjorde jag har inte haft någon mejl eller fysiskt kontakt med någon i styrelsen över två månader, så hur i hela friden får jag hot om vräkning dagen innan jul, är han helt jävla störd. Människan är trippelt så gammal som mig brukar man inte säga visdom kommer med åldern?
- Vår ovk har varit underkänd sen förra året, injusteringen misslyckades och en expert här på tråden skrev till mig privat om att hela historian verkar vara udda om inte styrelsen blir lurade av ovk firman.
- Våra element sluta fungera i en hel vecka och jag höll på att frysa ihjäl, styrelsen menade det är vårt ansvar man fick ta strid (inte jag) för få hövdingen inse det ligger i deras ansvar och då upptäcktes läcka o källaren.
- Hövdingen investerat 6 miljoner i ett siemens projekt som han kallade komfortkyla, vi skulle få 2 grader svalare det visa sig på senaste mötet där siemens närvara att projektet har inget med komfortkyla och inget man brukar installerar för hemmabruk. Han har heller inte tagit någon rådgivning från vår förvaltare utan bara gått på siemens säljaren förslag därmed krävde medlemmarna vi tillsätter en lekmanmerevisor för granska ekonomin som min tjej bad ha möte med styrelsen om och få tillgång till protokoll och hur bokföringen skötts men styrelsen svarar inte.
- Han har installerat kameror i soprummet för bötfälla folk som slänger fel.
- Allt detta när huset är hyfsat nytt, vi betalar ingen markskatt för en bro går under oss och ändå lyckas man inte sänka räntan istället höjs den och den ligger redan dubbelt så högt än resten av området.
Är det du som har döpt de till "surgubben" och " kärringen"Kycklingen skrev:
Kycklingen behöver er hjälp - igen.
Först lite bakgrundsfakta om min styrelse:
- Ordförande går under namnet "surgubbe" är från en öststat och driver stället med en järnnäve. Flera grannar rapporterat hot och misstänkt bedrägeri då ingen har tillsyn på fakturorna han attesterar. Han har dessutom tillgång till valberedning mejlen och är i princip i full makt. Har själv blivit knuffad av honom och polisanmält.
- Sekreteraren går under namnet "kärringen" och ingen vet riktigt vad han gör. När man frågar om hjälp svarar han "jag vet ingenting - och springer därifrån"
- Ledarmot en extremt överviktig person som närvarar på alla stämmor där det bjuds på tilltugg, han gillar spela jurist och det är han jag bifogar diskussionen med nedan.
Varför nämna att han är från en öststat och framför allt, varför påpeka ledarmotens vikt och sen skriva att personen bara går på stämmorna om det bjuds på tilltugg.
Varför blev du bortknuffad? Var du lite för agressiv och närgången?
Det råkar vara så att jag varit ordförande i en Brf en gång i tiden. Jag kan säga att framförallt de äldre medlemmarna betedde sig som om de bodde i hyresrätter. De klagade på allt ifrån städning i trapphusen till att barn lekte på gården. Jag kan lova dig att de aldrig läst stadgarna öht. Bara som ett exempel.L lenaa skrev:
I verkligheten tror jag att rätt få läser stadgarna, än färre sätter sig in i föreningens ekonomi innan de köper sin borätt. Galet, men så ser det ut.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Håller inte med alls om den biten.L lenaa skrev:
Jag har varit och är styrelsemedlem i olika föreningar, bland annat BRF, ordförande och andra poster och aldrig har jag sett det som mitt ansvar att medlemmarna ska engagera sig. Det är deras eget ansvar.
jag är också medlem i några föreningar där jag inte sitter i styrelsen och jag ser det helt som mitt eget ansvar att jag är engagerad, knappast styrelsens.
Det är kanske en rätt teoretisk fråga, men jag håller med Fairlane här. För många i bostadsrätt är bostaden en stor andel av de privata tillgångarna. Då borde det vara viktigt hur denna tillgång sköts, i praktiken att fastigheten underhålls på rätt sätt, att hyresavtal får ut bra intäkter och att man för lån söker bra villkor. Medlemmar kan bidra genom insatser av olika slag, men det är styrelsen som har ansvar och gör bedömningar. Alla kan ju inte alltid tycka lika, då får man lita på den valda styrelsen. Medlemmar kan påverka genom att föreslå bra personer till styrelsen. Om det är stora problem kan medlemmar föreslå en extra stämma för att byta ut styrelsen. Styrelserna har ett stort ansvar och gör ett viktigt arbete. Det kommer alltid att finnas olika åsikter. Om varje sådan synpunkt ska hanteras blir styrelsearbetet tungt och det blir svårt att få folk att ställa upp. Den ekonomiska redovisningen granskas av den valda revisorn i årsredovisningen. Fram till dess är det en intern fråga för styrelsen. Visst kan man ge enskilda medlemmar möjlighet till detaljerad granskning, men detta är olämpligt om inte alla får samma chans, är kostnadsdrivande för förvaltningen och kan ge problem om personer får tillgång till avtal som kan spridas vidare till företag som komkurrerarom upphandlingar.Fairlane skrev:
Håller inte med alls om den biten.
Jag har varit och är styrelsemedlem i olika föreningar, bland annat BRF, ordförande och andra poster och aldrig har jag sett det som mitt ansvar att medlemmarna ska engagera sig. Det är deras eget ansvar.
jag är också medlem i några föreningar där jag inte sitter i styrelsen och jag ser det helt som mitt eget ansvar att jag är engagerad, knappast styrelsens.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Hövdingen, surgubben, öststataren, kärringen, den överviktige, etc. Du verkar inte se det själv, men du är inte så trevlig som du tror när du går runt och sätter sådana etiketter på folk.Kycklingen skrev:
Investeringen låter onekligen dålig, men är det hans eget beslut eller ett styrelsebeslut eller vet du helt enkelt inte? Ett dåligt beslut behöver inte vara ett kriminellt beslut, vilket ju antytts.
Han eller styrelsen har ju inte nödvändigtvis skyldighet att ta råd att förvaltaren, även om det säkert är lämpligt många gånger.Kycklingen skrev:
Han har heller inte tagit någon rådgivning från vår förvaltare utan bara gått på siemens säljaren förslag därmed krävde medlemmarna vi tillsätter en lekmanmerevisor för granska ekonomin som min tjej bad ha möte med styrelsen om och få tillgång till protokoll och hur bokföringen skötts men styrelsen svarar inte.
Hur krävde medlemmarna detta?
På ett ordinarie årsmöte?
Kallades det till ett extra årsmöte i frågan och det beslutades om en lekmanna revisor?
Eller var ni ett antal medlemmar som tog fram en person som lekmannarevisor i sa att hen ska ha rätt till bokföring och protokoll?
Beroende på hur ni gjorde kan styrelsen eller ert agerande vara rätt/fel.
K klimt skrev:Det är kanske en rätt teoretisk fråga, men jag håller med Fairlane här. För många i bostadsrätt är bostaden en stor andel av de privata tillgångarna. Då borde det vara viktigt hur denna tillgång sköts, i praktiken att fastigheten underhålls på rätt sätt, att hyresavtal får ut bra intäkter och att man för lån söker bra villkor. Medlemmar kan bidra genom insatser av olika slag, men det är styrelsen som har ansvar och gör bedömningar. Alla kan ju inte alltid tycka lika, då får man lita på den valda styrelsen. Medlemmar kan påverka genom att föreslå bra personer till styrelsen. Om det är stora problem kan medlemmar föreslå en extra stämma för att byta ut styrelsen. Styrelserna har ett stort ansvar och gör ett viktigt arbete. Det kommer alltid att finnas olika åsikter. Om varje sådan synpunkt ska hanteras blir styrelsearbetet tungt och det blir svårt att få folk att ställa upp. Den ekonomiska redovisningen granskas av den valda revisorn i årsredovisningen. Fram till dess är det en intern fråga för styrelsen. Visst kan man ge enskilda medlemmar möjlighet till detaljerad granskning, men detta är olämpligt om inte alla får samma chans, är kostnadsdrivande för förvaltningen och kan ge problem om personer får tillgång till avtal som kan spridas vidare till företag som komkurrerarom upphandlingar.
Det är väl lite det som är grejen, styrelsen ska göra just styrelsearbete och inte en massa annat, fastighetsskötelsel, ordnas boendes bredband eller vad det nu är.
Likaväl som att alla inte kan eller bör sitta i styrelsen.
Jag personligen varken har tid lust eller intresset eller erfarenhet att sitta i styrelsen, då man ska vara intresserad av dess uppgifterna som ingår inte bara för att vara ett namn i listan.
Däremot finns det mcket annat som boende kan hjälpa till med.
tex nycklar till lokaler, hjälpa till på städdagar eller annat som avlastar och annars tar tid från det ordinarie styrelsearbetet.
Det lustiga i det hela nu är att jag ringde som sagt fastighetsjuristen som skickade brevet ni såg och efter att fått höra min historia var hon jätte gullig och sa "ora dig inte det är inget alvarligt" följt av hon visste inte på rak arm vad jag gjort. Då blir jag lite fundersam antigen:
- Hon säger så för vara snäll så jag inte mår dåligt över jul.
- Dom har verkligen inget underlag och då blir jag jävligt förbannad för att hota vräka någon från ens hem tar jag fan på största alvar.
Fråga varför dom skickar ett brev med innehåll som dom inte kan förklara eller motivera?Kycklingen skrev:
Det lustiga i det hela nu är att jag ringde som sagt fastighetsjuristen som skickade brevet ni såg och efter att fått höra min historia var hon jätte gullig och sa "ora dig inte det är inget alvarligt" följt av hon visste inte på rak arm vad jag gjort. Då blir jag lite fundersam antigen:
- Hon säger så för vara snäll så jag inte mår dåligt över jul.
- Dom har verkligen inget underlag och då blir jag jävligt förbannad för att hota vräka någon från ens hem tar jag fan på största alvar.