174 903 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
På TS begäran har jag slagit ihop de två trådarna "Hotas av enorma skadestånd av styrelsen" och "God jul - jag blir vräkt". Ny titel på de sammanslagna tråden är: "
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig".
/Moderator
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig".
/Moderator
Redigerat:
Om jag var ombud för @Kycklingen så skulle jag naturligtvis vilja fakturera mer och dessutom sätta föreningens jurister i arbete för att trötta ut styrelsen.
Jag skulle således å min klients vägnar svara att vi önskar att föreningen förklarar på vilket sätt man menar att @Kycklingen har trakasserat styrelsen. När svar kommer skulle jag svara med att begära alltmer detaljerade uppgifter om exakt vilket agerande och vid vilken tidpunkt respektive händelse skedde och hur föreningen kan visa det. Denna korrespondens kan pågå tills styrelsen tröttnar.
Jag skulle således å min klients vägnar svara att vi önskar att föreningen förklarar på vilket sätt man menar att @Kycklingen har trakasserat styrelsen. När svar kommer skulle jag svara med att begära alltmer detaljerade uppgifter om exakt vilket agerande och vid vilken tidpunkt respektive händelse skedde och hur föreningen kan visa det. Denna korrespondens kan pågå tills styrelsen tröttnar.
Kan jag anlita dig?Claes Sörmland skrev:
Om jag var ombud för @Kycklingen så skulle jag naturligtvis vilja fakturera mer och dessutom sätta föreningens jurister i arbete för att trötta ut styrelsen.
Jag tror mer på att du ska gå vidare och bryta kommunikationen med styrelsen. Och definitivt inte skicka några email eller mess till styrelsen. Alltid le och vara trevlig när någon från styrelsen är i närheten och röra dig därifrån.Kycklingen skrev:
Om de vill prata med dig så har du alltid bråttom. Träna in några fraser att ha i beredskap:
"Det där låter komplicerat, det får vi reda ut sen när vi har mer tid."
"Ledsen jag måste springa vidare nu, jag har inte tid nu."
"Vi får ta senare, jag har inte tid nu."
o s v.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Det var jag, inte @AndersPS, som skrev det du kallar personangrepp. Och det gjorde jag för att påpeka det absurda i att du i ett inlägg rättade någon som uttryckte sig slarvigt (utan att på något vis kunna missförstås) för att i nästa göra precis samma sak själv.Nissens skrev:
Om du, jag eller båda betett sig illa låter jag andra avgöra. Men det var som sagt inte Anders.
Tipsa Ekobrottsmyndigheten, dom kommer värma honomKycklingen skrev:
Kycklingen behöver er hjälp - igen.
Först lite bakgrundsfakta om min styrelse:
- Ordförande går under namnet "surgubbe" är från en öststat och driver stället med en järnnäve. Flera grannar rapporterat hot och misstänkt bedrägeri då ingen har tillsyn på fakturorna han attesterar. Han har dessutom tillgång till valberedning mejlen och är i princip i full makt. Har själv blivit knuffad av honom och polisanmält.
- Sekreteraren går under namnet "kärringen" och ingen vet riktigt vad han gör. När man frågar om hjälp svarar han "jag vet ingenting - och springer därifrån"
- Ledarmot en extremt överviktig person som närvarar på alla stämmor där det bjuds på tilltugg, han gillar spela jurist och det är han jag bifogar diskussionen med nedan.
Nu till problemet:
Jag har renoverat min lägenhet och fått godkänt av styrelsen med krav att jag innan start inkommer med ventilationfirma uttalande och artiektritnkngar hur ventilation ska göras om när min 1a blir 2a trots jag ska ha kolfilter och ingreppet berör 1 pipa, mycket löjligt kostade massa pengar och styrelsen tvingade mig välja deras firma. När arbetet vart klart så skedde det i samma veva ovk görs i vårt hus runt aug och jag fick ingen anmärkning. Tänkte inte mer på det renoveringen avslutades och styrelsen krävde jag bekostar en tillsyn av vår fastighetsskötare som godkände allt på plats för att senare ändra sig i krav från styrelsen. Nu vill inte fastighetsskötare kommentera ärendet och menar styrelsen agerar självmant, se bifogat. Styrelsen kräver jag ska bekosta en egen OVK i min lägenhet, något jag inte kommer köra för det kostar enorma pengar och inget jag är skyldig att göra. Styrelsen vägrar acceptera detta och säger nu om i justeringen blir fel ska jag betala skadestånd för hela huset - samt att dem kommer göra mitt liv ett helvete den dagen jag säljer genom säga min tillsyn inte godkänd. Vad tycker ni jag ska göra?
Jag vet att det var du som skrev det, men av någon anledning hoppade @AndersPS in och höll med dig.Nötegårdsgubben skrev:
Det var jag, inte @AndersPS, som skrev det du kallar personangrepp. Och det gjorde jag för att påpeka det absurda i att du i ett inlägg rättade någon som uttryckte sig slarvigt (utan att på något vis kunna missförstås) för att i nästa göra precis samma sak själv.
Om du, jag eller båda betett sig illa låter jag andra avgöra. Men det var som sagt inte Anders.
Att ni orkar älta detta, jag har hela tiden sagt att jag inte bryr mig om personangrepp. Har ingen aning om vad det är som stört dig så mycket, men det är inte mitt problem.
Önskar dig en trevlig kväll!
Kycklingen skrev:
- Ordförande går under namnet "surgubbe" är från en öststat och driver stället med en järnnäve. Flera grannar rapporterat hot och misstänkt bedrägeri då ingen har tillsyn på fakturorna han attesterar. Han har dessutom tillgång till valberedning mejlen och är i princip i full makt. Har själv blivit knuffad av honom och polisanmält.
- Sekreteraren går under namnet "kärringen" och ingen vet riktigt vad han gör. När man frågar om hjälp svarar han "jag vet ingenting - och springer därifrån"
- Ledarmot en extremt överviktig person som närvarar på alla stämmor där det bjuds på tilltugg, han gillar spela jurist och det är han jag bifogar diskussionen med nedan.
Nu till problemet:
Jag har renoverat min lägenhet och fått godkänt av styrelsen med krav att jag innan start inkommer med ventilationfirma uttalande och artiektritnkngar hur ventilation ska göras om när min 1a blir 2a trots jag ska ha kolfilter och ingreppet berör 1 pipa, mycket löjligt kostade massa pengar och styrelsen tvingade mig välja deras firma. När arbetet vart klart så skedde det i samma veva ovk görs i vårt hus runt aug och jag fick ingen anmärkning. Tänkte inte mer på det renoveringen avslutades och styrelsen krävde jag bekostar en tillsyn av vår fastighetsskötare som godkände allt på plats för att senare ändra sig i krav från styrelsen. Nu vill inte fastighetsskötare kommentera ärendet och menar styrelsen agerar självmant, se bifogat. Styrelsen kräver jag ska bekosta en egen OVK i min lägenhet, något jag inte kommer köra för det kostar enorma pengar och inget jag är skyldig att göra. Styrelsen vägrar acceptera detta och säger nu om i justeringen blir fel ska jag betala skadestånd för hela huset - samt att dem kommer göra mitt liv ett helvete den dagen jag säljer genom säga min tillsyn inte godkänd. Vad tycker ni jag ska göra?
Jag hade nog aldrig gjort den ändringen om jag hade haft en sådan styrelse. Ni måste väl kunna byta ut styrelsen prata med HSB de brukar kunna hjälpa till i dessa ärenden……hjälper inte det sp hade jag …,Nötegårdsgubben skrev:
Ingenting, alternativt arbeta för att ersätta styrelsen.
Om du inte anser att de har en sak finns inget skäl att agera. Bara bestrid eventuella krav
de kommer med.Kycklingen skrev:
Nu till problemet:
Då hade nog jag flyttat …Lycks till
Claes Sörmland skrev:
Men kravet är trots detta att styrelsen förvaltar uppdraget på ett "professionellt sätt". Bostadsrättslagen ställer mängder av krav här. Lösningen är ofta att man som styrelse tar hjälp av professionen, t ex ett förvaltningsföretag vars tjänster man köper in.
Rent moraliskt faller domen hårt över den som har använt sin plattform som förtroendevald och agerat i strid mot bostadsrättslagen och i sina försök att skada en medlem i föreningen. Eller den som i samma ställning inte skaffat sig tillräcklig kunskap för att kunna följa bostadsrättslagen och därmed skadat enskild medlem.
Inte bara moraliskt faller domen hårt.
Hovrätten över Skåne och Blekinge dömde en styrelseledamot för brott genom följande motivering (målnr B 601-17):
"Som ledamot i bostadsrättsföreningens styrelse har det ålegat E.M. att försäkra sig om att de åtgärder som hon vidtar i den rollen sker på ett korrekt sätt. E.M. har emellertid inte kunnat redogöra för hur hon eller övriga i styrelsen tog reda på hur man fick agera i ärendet. Att E.M. varit ovetande om det otilllåtna i sitt agerande är under dessa förhållanden inte uppenbart ursäktligt och kan således inte leda till frihet från straffansvar. E.M. ska därför dömas för egenmäktigt förfarande."
Hovrätten dömde alltså styrelseledamoten för brott på nästan exakt de grunder du redogör, dvs. oförsiktigt agerande i samband med underlåtenhet att införskaffa kunskap om korrekt agerande.
Har du inte läst föreningens stadgar får du skylla dig självKycklingen skrev:
Nu till problemet:
Brf äger och har ansvar för ventilationen i alla lägenheter i Brf
Har du gjort åverkan på denna skall du åtgärda och bekosta detta,de skall inte dina grannar bekosta.Brf har all makt som finns för att avhysa dig om du inte följer gällande regelverk
Lär dig vad som gäller när du bor i Brf
Hur många som köper en bostadsrätt tror du läser stadgarna?L lenaa skrev:Har du inte läst föreningens stadgar får du skylla dig själv
Brf äger och har ansvar för ventilationen i alla lägenheter i Brf
Har du gjort åverkan på denna skall du åtgärda och bekosta detta,de skall inte dina grannar bekosta.Brf har all makt som finns för att avhysa dig om du inte följer gällande regelverk
Lär dig vad som gäller när du bor i Brf
Tyvärr alldeles för få.A A-Man_08 skrev:
Jag har köpt två bostadsrättslägenheter och läst stadgar och flera års årsredovisningar varje gång.
Man är i min värld dûm i hôvet om man inte vet vad man köper (en andel i föreningen och dess ekonomi och skötsel).
Läser du inte föreningens stadgar blir de fruktansvärt dyrt och efter nyår blir de ännu dyrare om du renoverar utan att veta vad stadgarna sägerA A-Man_08 skrev:
Stadgarna är enkla då de bygger på bostadsrättslagen och om de inte är uppdaterade efter bostadsrättslagen så går bostadsrättslagen över stadgarna vid juridisk tvist
Det är av mycket stor vikt att veta vad som gäller när du bor i Brf