174 904 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Styrelsen representerar ägarna för huset du bor i, vad jag minns vill de att ventilationen skall besiktas innan det kan bli godkänt?Kycklingen skrev:
Nästa årsmöte är runt april tror jag.
Ja renoveringen är klar, har godkända intyg från bkr, säker vatten etc att jobbet är fackmanmässig. Har haft besiktning som godkändes på plats. Men styrelsen har kommunicerat dem ser inte bygget som godkänt och kommer motarbeta mig när jag säljer. Har försökt få dom förklara sitt påstående men får inget svar sen 3 mån. Så dom får väl tycka det vet inte vad mer jag ska göra helt ärligt.
Många kanske inte tror mig i tråden men det finns ingen bakomliggande hävnadsväckande story som rättfärdar deras beteende, jag har och är en mycket artig och bra granne, kan även ge ett rekommendationbrev. Men det har kommit till en punkt att jag blir trakasserad i över ett år på saker jag insett inte kunna påverka, och ja till sist börjar man kalla en person surgubbe eller överviktiga. Sätt er i min sits hur länge skulle ni stå ut att bli verbalt misshandlade tills man säger ifrån.
Du gör klokt i att hålla dig vän med styrelsen, och att inte gå runt och kalla folk för dåliga saker….
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Fast det som är lite anmärkningsvärt är ju att TS har fått ventilationen besiktigad och godkänd, men styrelsen kräver att den skall besiktigas (exakt samma typ av besiktning som redan utförts och blivit godkänd) igen, utan att motivera varför.Nissens skrev:
Det är något konstigt där.
Det kan vara så enkelt att styrelsen inte förstår någonting gällande ventilationssystem och OVK. Att det hela bara är en abstrakt sak med risker för framtida kostnader från ledamöternas perspektiv, men man har inte tänkt på det mer än så.H hempularen skrev:
Den text som har delats från dem antyder att så är fallet, de kallar ventilationssystem för OVK o s v. Om man inte ens förstår skillnaden mellan en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) och ett system med ventilationsrör i den fysiska världen så är det nog ännu svårare att förstå händelsekedjor på en tidslinje, d v s vad som har utförts i vilken ordning. Jag tror inte de är obegåvade, ett troligare scenario är att ingen av dem har tänkt på saken och kommer till styrelsemötena och spontanreagerar utifrån ryggmärgsreflexer. Detta är nog inte ovanligt.
Inte blir det bättre av att det finns en felaktig idé spridd i BRF-kretsar att OVKn ska göras om på olika delar av systemet mellan kontrolltillfällena, de som inträffar vart tredje till sjätte år beroende på typ av ventilationssystem. Jag antar att detta missförstånd göds av branschen som då får en massa extratimmar att fakturera. Har man väl sålt in en OVK hos en BRF så kan man räkna med att sälja på dem en massa extra OVKer gång på gång om man skriver anmärkningar i det första protokollet. Lite som ÄTA i andra branscher, det är där man kan tjäna pengarna. Inte ett sunt system. Och det saknar ju lagstöd.
Jo men sannolikt är det den "eviga" konflikten om rätten att sätta in egna fläktar (kök samt badrum) i ett hus som har gemensam frånluft. Man kan mycket väl klara en OVK men det kan finnas ett principbeslut inom föreningen att egna fläktar inte får monteras som kan få som resultat att andra lägenheter inte har tillräcklig frånluft.H hempularen skrev:
(my 5 cents)
Stämmer inte med uppgifterna i trådstart. TS har styrelsens tillstånd, har lämnat in begärda handlingar till styrelsen för att få detta tillstånd och t o m köpt in tjänsterna från den firma som styrelsen har anvisat. Och köksfläkten är inte ansluten till någon kanal, det är en kolfilterfläkt.P paralun skrev:Jo men sannolikt är det den "eviga" konflikten om rätten att sätta in egna fläktar (kök samt badrum) i ett hus som har gemensam frånluft. Man kan mycket väl klara en OVK men det kan finnas ett principbeslut inom föreningen att egna fläktar inte får monteras som kan få som resultat att andra lägenheter inte har tillräcklig frånluft.
(my 5 cents)
Det handlar nog mer om okunskap från styrelsens sida och kanske helt enkelt att man inte gillar TS.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Eftersom TS inte är ute efter att sälja och flytta och TS och andra grannar arbetar för att få till en ny styrelse och ordförande tydligen är rätt gammal så, är väl den enkla vägen helt enkelt att strunta i styrelsens "Vi kommer göra det svårt för dig när du säljer". De andra delarna, med hot om förverkande av lägenheten är en annan sak, men just delen med att motarbeta en försäljning, kan man nog glömma. Skulle samma styrelse sitta kvar den dagen TS vill sälja så är det nog en rätt bra styrelse, åtminstone enligt en majoritet av medlemmarna, men även då lär det gå bra, då detta kommer vara glömt.
Håller med Claes och Fairlane här dom har läst hela historiken 
Jag förstår inte detta ständiga krav på att man måste gilla varandra.
Lämna din granne i fred även om du tycker han är en skitstövel. Och tar du på dig styrelseuppdrag i en BRF, lägg band på vad du känner inför olika grannar och försök agera så mekaniskt och opartiskt som möjligt. Följ bostadsrättslagen, hitta inte på egna sociala regler som andra ska följa och förstora inte upp varenda liten skitgrej till omöjliga teoretiska ansvarskomplex som är olösliga - fokusera på att lösa den praktiska förvaltningen av huset.
Hur svårt ska det vara.
Lämna din granne i fred även om du tycker han är en skitstövel. Och tar du på dig styrelseuppdrag i en BRF, lägg band på vad du känner inför olika grannar och försök agera så mekaniskt och opartiskt som möjligt. Följ bostadsrättslagen, hitta inte på egna sociala regler som andra ska följa och förstora inte upp varenda liten skitgrej till omöjliga teoretiska ansvarskomplex som är olösliga - fokusera på att lösa den praktiska förvaltningen av huset.
Hur svårt ska det vara.
Tyvärr blir det svårt med vissa medlemmar. Jag har en som söker upp mig så fort han ser att jag är ute i lekparken med barnen. Han råkar alltid gå och hämta sin Rottweiler först innan han kommer för att diskutera/skrika fram sitt ärende för dagen.Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte detta ständiga krav på att man måste gilla varandra.
Hur svårt ska det vara.
Efter ett tag blir det rätt tröttsamt, själv tror han att han kommunicerar på ett trevligt sätt.
Ja det är underligt hur det alltid är några medlemmar som har behov att kommunicera regelbundet med styrelsen. Lite motsatt problem som TS har.C cotillion skrev:Tyvärr blir det svårt med vissa medlemmar. Jag har en som söker upp mig så fort han ser att jag är ute i lekparken med barnen. Han råkar alltid gå och hämta sin Rottweiler först innan han kommer för att diskutera/skrika fram sitt ärende för dagen.
Efter ett tag blir det rätt tröttsamt, själv tror han att han kommunicerar på ett trevligt sätt.
Jag menar egentligen är det ju rätt sällan kontakt behövs, typ vid tillståndsfrågor för vissa ingrepp i samband med ombyggnader eller om man ska flytta/vill hyra ut ett tag. Eller om man är ett socialfall som stör grannarna.
Jag tycker att det verkar som att TS har det problemet också. Varken styrelsen eller TS sköter det här vettigt enligt min tolkning.
Nja, jag tolkar det som att TS har behov av att kontakta styrelsen. Han skickar ett och annat mail verkar det som. Sedan säger han här i tråden att han inte träffat eller pratat med syrelsen på länge. Email kan jämställas med att prata i detta fallet kan jag tycka.Claes Sörmland skrev:
Ja det är underligt hur det alltid är några medlemmar som har behov att kommunicera regelbundet med styrelsen. Lite motsatt problem som TS har.
Jag menar egentligen är det ju rätt sällan kontakt behövs, typ vid tillståndsfrågor för vissa ingrepp i samband med ombyggnader eller om man ska flytta/vill hyra ut ett tag. Eller om man är ett socialfall som stör grannarna.
Han har ju gjort en omfattande renovering att det blir en del kontakt med styrelsen är kanske inte så märkligt?Nissens skrev: