S Stuff skrev:
Alla. Eller de flesta, får man hoppas.
Vem är så lat att man köper bostadsrätt för dyra pengar och inte ens läser igenom exakt vad det är man köper in sig i?
Jag är inte så säker på det då många ställer basic frågor som man tex kan läsa sig till på fakturan.
Ett exempel.
Jag informerade en person att hade post på anslagstavlan som suttit där ett tag han frågade var den var.
Förklarade att det är den stora vita tavlan på 3x2 meter när man går in genom porten precis innan nästa glasdörr.
Det brukar stå flera anslag där om allt möjligt, ville dock inte säga att man måste vrida på huvudet.

En person saknade sin cykel helt plötsligt när styrelsen informerade att dom flyttat alla dom som var ouppmärkta.
Det hade bara informerats i 4 månader i brevlådan , på tavlan, i 3 hissar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tyvärr alldeles för få.
Jag har köpt två bostadsrättslägenheter och läst stadgar och flera års årsredovisningar varje gång.
Man är i min värld dûm i hôvet om man inte vet vad man köper (en andel i föreningen och dess ekonomi och skötsel).
Jag kan erkänna att jag inte har läst den innan jag köpte och inte efter heller.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Alla. Eller de flesta, får man hoppas.
Vem är så lat att man köper bostadsrätt för dyra pengar och inte ens läser igenom exakt vad det är man köper in sig i?
Även om jag läst stadgarna så hade det inte förändrat något.
 
Är ju uppenbart något skumt med den här berättelsen. Ts menar sig vara oskyldig till något annat än att kallat ordf för "surgubbe" vid ett tillfälle och är heelt clueless inför vad han har gjort. Samtidigt har det varit någon form av handgemäng som beskrivs som misshandel. Du säger också tidigare i tråden att du håller upp handen och inte åker hiss med folk från en viss våning "för att jag inte gillar dem". Samtidigt är du jäättetrevlig mot grannarna..? Du har blivit kallad "psykfall" eller vad det var också, blev du kallad det rakt ur det blå eller kan det ha varit i samband med att du håller på och beter dig i hissen och hamnar i slagsmål med ordförande?
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A A-Man_08 skrev:
Hur många som köper en bostadsrätt tror du läser stadgarna?
Om inte annat så bör man göra det innan man helrenoverar lägenheten…
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om inte annat så bör man göra det innan man helrenoverar lägenheten…
Du SKALL för att veta vad du får och inte får göra
Stadgarna är en del i att bo i Brf
Likt trafikregler när du kör bil
 
Nissens Nissens skrev:
Om inte annat så bör man göra det innan man helrenoverar lägenheten…
Tycker det står det står mest samma sak i alla dom jag läst , det kommer nog från någon mall som används av nybildade föreningar.
Sen finns det säkert dom styrelser som fyllt på eget genom åren som kanske inte alltid följer bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Tycker det står det står mest samma sak i alla dom jag läst , det kommer nog från någon mall som används av nybildade föreningar.
Sen finns det säkert dom styrelser som fyllt på eget genom åren som kanske inte alltid följer bostadsrättslagen.
Mallen är bostadsrättslagen och prejudicerande dom ar i Mark o miljödomstolen
Brf kan hitta på egna regler men lagen är kraftigare och gäller vid rättstvist
 
L lenaa skrev:
Du SKALL för att veta vad du får och inte får göra
Stadgarna är en del i att bo i Brf
Likt trafikregler när du kör bil
Plocka en brf och fråga alla om var du hittar stadgarna.
Jag lovar att hälften kommer fråga vad stadgarna är för något?

Titta bara hur många som kommer på årsmötet i en stor förening.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Mallen är bostadsrättslagen och prejudicerande dom ar i Mark o miljödomstolen
Brf kan hitta på egna regler men lagen är kraftigare och gäller vid rättstvist
Ja visst är det så.
 
  • Gilla
lenaa
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
som kanske inte alltid följer bostadsrättslagen.
Fast sånt snömos är helt irrelevant.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Plocka en brf och fråga alla om var du hittar stadgarna.
Jag lovar att hälften kommer fråga vad stadgarna är för något?

Titta bara hur många som kommer på årsmötet i en stor förening.
De är styrelsen som skall engagera medlemmarna till att vara delaktiga och förklara att det inte är ni och dom
Alla är lika mycket ansvariga i Brf men folk måste förstå att de är de som väljer vilka som skall företräda dem
 
  • Gilla
Husgubbe
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast sånt snömos är helt irrelevant.
Så styrelsen kan göra som dom vill?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast sånt snömos är helt irrelevant.
 
L lenaa skrev:
De är styrelsen som skall engagera medlemmarna till att vara delaktiga och förklara att det inte är ni och dom
Alla är lika mycket ansvariga i Brf men folk måste förstå att de är de som väljer vilka som skall företräda dem
Engagerade i vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.