Fairlane
Isåfall låter det som att ordföranden gått på vad en driftig säljare sagt. Jag gissar att ni inte köpt direkt från Siemens som senare tar avstånd och säger att det inte fungerar. Då borde de sagt nej tidigare.

Det känns som att ni har enorma problem med föreningen om ordföranden kan köra ett projekt på 6 miljoner utan någon insyn. Styrelsen och revisorn borde ha insyn.

Bästa sättet vidare härifrån är jag inte säker på men medlemmarna bör diskutera igenom detta och skapa en plan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är läge att medlemmarna tar detta till huvudorganisationen, HSB eller vilka det nu är, och förklarar vad som hänt och frågar efter hjälp den vägen. Sedan får ni välja en annan styrelseuppbyggnad där faktiska lagar följs.
Dessutom undrar jag hur ordföranden kunnat ta ett lån utan att någon annan i styrelsen har varit inblandad? Det brukar vara lite fler som krävs liksom...
Visst kommer det att kosta en slant men det kan det vara värt?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Isåfall låter det som att ordföranden gått på vad en driftig säljare sagt. Jag gissar att ni inte köpt direkt från Siemens som senare tar avstånd och säger att det inte fungerar. Då borde de sagt nej tidigare.

Det känns som att ni har enorma problem med föreningen om ordföranden kan köra ett projekt på 6 miljoner utan någon insyn. Styrelsen och revisorn borde ha insyn.

Bästa sättet vidare härifrån är jag inte säker på men medlemmarna bör diskutera igenom detta och skapa en plan.
Jag håller med men vilken frisk människa investerar överhuvudtaget på ett så dyrt och idiotiskt projekt?? Hur många riktigt varma sommardagar har vi 1-2 per år?

VidarH VidarH skrev:
Jag tycker att det är läge att medlemmarna tar detta till huvudorganisationen, HSB eller vilka det nu är, och förklarar vad som hänt och frågar efter hjälp den vägen. Sedan får ni välja en annan styrelseuppbyggnad där faktiska lagar följs.
Dessutom undrar jag hur ordföranden kunnat ta ett lån utan att någon annan i styrelsen har varit inblandad? Det brukar vara lite fler som krävs liksom...
Visst kommer det att kosta en slant men det kan det vara värt?
Vi har inte hsb jag prata lite med en jurist som sa hyresnämnden kanske kan hjälpa? Vet du vilken myndighet man kan vända sig till

Öhh. Varför skulle hyresnämnden hjälpa till? Du bor väl i en bostadsrätt?
Jag tog HSB som exempel, du får naturligtvis ta det med de ni tillhör.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag tror dom hjälper även brf det har inte bara med dom som hyr

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja men då så.

Fairlane
VidarH VidarH skrev:
Man behöver inte tillhöra någon större aktör. Det finns gott om BRF som inte har någon större ovanför sig. Har man en större organisation ovanför så är det dock en bra idé att kolla med dem.

Jag tror att TS bör kommunicera med fler grannar så att man kan byta ut styrelsen. Man måste då kunna komma med ett eget förslag och kanske vara beredd att sitta med i styrelsen själv. Det är givetvis bra om det finns någon mer erfarenhet av arbete i en brf-styrelse innan, alternativ arbete i andra föreningsstyrelser, men annars får man se till att lära sig.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Inte ens styrelsen i sin helhet har behörighet att spendera pengar i denna storleksordning utan bakomliggande stämmobeslut. Styrelsen utgör föreningens verkställande organ, som alltså ska verkställa de beslut och den budget årsstämman beslutar om. Har årsstämman inte beslutat att investera 6 miljoner i kylsystem saknar styrelsen behörighet att fatta beslut om sådan investering.

En ensam styrelseordförande saknar definitivt behörighet att spendera dessa pengar utan stämmobeslut. Det kan också sägas att ordföranden skadar föreningen med ett belopp på 6 miljoner, om nu inte majoriteten i föreningen faktiskt vill fullfölja "investeringen"

En person som missbrukar sin behörighet på det här sättet kan mycket väl anses ha gjort sig skyldig till behörighetsmissbruk (Brottsbalken 10 kap. 6 §). Beloppet 6 miljoner motsvarar påföljden fängelse i ca 2,5 år.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
du får naturligtvis ta det med de ni tillhör.
Varför förutsätter du att TS förening tillhör någon "överordnad" organisation?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Inte ens styrelsen i sin helhet har behörighet att spendera pengar i denna storleksordning utan bakomliggande stämmobeslut. Styrelsen utgör föreningens verkställande organ, som alltså ska verkställa de beslut och den budget årsstämman beslutar om. Har årsstämman inte beslutat att investera 6 miljoner i kylsystem saknar styrelsen behörighet att fatta beslut om sådan investering.

En ensam styrelseordförande saknar definitivt behörighet att spendera dessa pengar utan stämmobeslut. Det kan också sägas att ordföranden skadar föreningen med ett belopp på 6 miljoner, om nu inte majoriteten i föreningen faktiskt vill fullfölja "investeringen"

En person som missbrukar sin behörighet på det här sättet kan mycket väl anses ha gjort sig skyldig till behörighetsmissbruk (Brottsbalken 10 kap. 6 §). Beloppet 6 miljoner motsvarar påföljden fängelse i ca 2,5 år.
Vi behöver mer information för att kunna bedöma. Det är reglerat vad styrelsen får besluta om och vad som kräver stämmobeslut. Stämmobeslut krävs för det som bedöms som väsentliga förändringar, inte knutet till ett visst belopp. Det som ska göras är ”komfortvörme” vad nu det innebär. Det kan vara knutet till en förbättring av värmesystemet, låter märkligt att funktionen skulle vara kylning på sommaren. Det behövs nog mer info för att bedöma. Om det är en upprustning av värmesystemet ligger det inom styrelsens mandat, även om det kan vara lämpligt med information vid en stämma. Om det gäller att installera ett kylsystem är det en väsentlig förändring som kräver stämmobeslut.
Vilket som kan en ordförande inte fatta beslut själv, utan det krävs ett styrelsebeslut som för ett så stort ärende bör vara protokollfört. Samma gäller om föreningen ska ta ökade lån, styrelsen har rätt att fatta beslut om detta, men inte en ensam ordförande.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
den budget årsstämman beslutar om.
Inte beslutar väl stämman normalt om budget? Hos oss är det i alla fall ett Styrelsebeslut.

Så här skriver Bostadsrätterna:

Text på svenska om föreningsstadgar, styrelseinformation och budget på en föreningsstämma, ej beslutspunkt.
Sen håller jag med om att sex miljoner i de flesta föreningar inte är en ren styrelsefråga fast har man många hundra lägenheter antar jag att det ändå kan vara det.

• Gilla
SnällKyckling och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte beslutar väl stämman normalt om budget? Hos oss är det i alla fall ett Styrelsebeslut.

[bild]
Sen håller jag med om att sex miljoner i de flesta föreningar inte är en ren styrelsefråga fast har man många hundra lägenheter antar jag att det ändå kan vara det.
Instämmer. Om budgeten beslutas av en stämma är det svårt för styrelsen att agera. Om värmesystemet i huset krånglar och behöver dyrbara åtgärder så är det inte smart att vänta på en stämma som ska bekräfta en ny budget, när huset kanske står utan värme. I praktiken kan man knappast få ihop en styrelse om man har så detaljerad styrning. Det medlemmar kan göra om man är missnöjda är att ändra styrelse vid kommande stämma eller begära en extra stämma om man vill verkställa snabbt.

• Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Du har rätt, och jag var nog lite otydlig.

Som jag förstod TS innebar kylsystemet en sådan "väsentlig förändring av föreningens hus" som framgår av 9 kap. 15 § BrL, och då krävs stämmobeslut.

När det gäller frågan om stämman generellt ska besluta budget så gäller det alltså inte löpande förvaltning i bostadsrättsföreningar. Det gäller däremot samfällighetsföreningar om stämman ska uttaxera medel från medlemmarna, och det var detta jag oförsiktigt och felaktigt avsåg när jag skrev att stämman beslutar budget.

Edit: Ett kylsystem kan även utgöra "utvidgning av föreningens verksamhet" enligt BrL 9 kap. 16 §, och då krävs 2/3-delars majoritet vid föreningsstämma

Redigerat:
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.