174 876 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 855 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 855 inlägg
Lagen väger alltid tyngre än stadgar.Kycklingen skrev:
Om man vill skriva i stadgarna att alla måste vara med på städdagen iklädda blå foppatofflor så får man skriva det. Vill man skriva att alla som inte dyker upp får böta 5000 kronor och alla som dyker upp, men med fel färg på foppatofflorna får böta 1000 kronor så får man skriva det också.
Texten har dock inget värde.
Tack tydligt!Fairlane skrev:
Lagen väger alltid tyngre än stadgar.
Om man vill skriva i stadgarna att alla måste vara med på städdagen iklädda blå foppatofflor så får man skriva det. Vill man skriva att alla som inte dyker upp får böta 5000 kronor och alla som dyker upp, men med fel färg på foppatofflorna får böta 1000 kronor så får man skriva det också.
Texten har dock inget värde.
Okej då ska jag nu sätta stopp för det här!Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte dom väntar till en andra gång dom klubbar igenom allt efter första mötet så var det på våren, surgubbe skrek från sitt podium och pekade på en rad kärringar som vaknade till. Dom svarade "ja" på allt han sa och veckan därpå var stadgarna uppdaterade. Suck.mnils skrev:
Kycklingen skrev:
Accepterade Bolagsverket detta? De brukar ställa en del krav och är inte de nya stadgarna registrerade hos Bolagsverket är de ogiltiga.Kycklingen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Intresserant så räcker med att en i praktiken inte är överens så måste dom ta upp det igen? Vi är i för sig flera grannar som är emot detta men ingen erfarenhet av hur processen ser ut, ska vi alltså skrika nej när folk säger ja när förslaget försöker klubbas igenom?Alfredo skrev:
Det räcker med att någon är frånvarande så måste det tas upp en gång till. Men det är ju bättre att den vänds ner direkt om det inte är önskat.
Det låter ju som om det är läge att byta ut styrelsen också och det kan bara göras på ordinarie stämma så jag hade legat lågt och noga iakttagit vilka som är styrelsens kompisar och hantlangare, vilka som egentligen är emot styrelsen och vilka som tillhör fårskocken som alltid håller med senaste talare...D Daniel 109 skrev:
Skall man kuppa in en ny styrelse så måste man vara väl förberedd och se till att har ordentligt med röstande med sig.
Jag vet av erfarenhet att det är mycket svårt att ändra stadgar i en Brf vid ett möte, även om alla är överens i teorin. Det krävs att samtliga närvarar vid mötet vilket i praktiken är nästan omöjligt att uppnå. Så det behövs nästan alltid två möten, varav det ena ofta är årsmötet.
Om medlemmar har viktiga synpunkter, till exempel misstroende mot styrelsen, kan man begära ett extra föreningsmöte. Det står i stadgarna hur många underskrifter som behövs för detta, men det är inte många. Ett sådant extra föreningsmöte kan bara fatta beslut om de frågor som tas upp på dagordningen, så man måste vara tydlig med vad man vill uppnå om man begär ett extra möte.
Om medlemmar har viktiga synpunkter, till exempel misstroende mot styrelsen, kan man begära ett extra föreningsmöte. Det står i stadgarna hur många underskrifter som behövs för detta, men det är inte många. Ett sådant extra föreningsmöte kan bara fatta beslut om de frågor som tas upp på dagordningen, så man måste vara tydlig med vad man vill uppnå om man begär ett extra möte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 855 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 855 inlägg
Ärligt talat tycker jag det är rejält barnsligt att låta en första röstomgång passera utan att nämna fel som man ser. Lite större människa kan man vara. Det är inte bara styrelsen som får jobba extra utan även grannarna som måste på flera möten.
Jag hade normalt skrivit till styrelsen innan om de fel jag sett i förslagen, men i detta läge är det rätt infekterat så kanske hade jag istället sett till att ha ett tydligt, kortfattat dokument som jag kunde läsa upp/dela ut på mötet.
Jag hade normalt skrivit till styrelsen innan om de fel jag sett i förslagen, men i detta läge är det rätt infekterat så kanske hade jag istället sett till att ha ett tydligt, kortfattat dokument som jag kunde läsa upp/dela ut på mötet.
Det låter som ni borde vända er till bolagsverket och låta tillsätta en särskild granskare.Kycklingen skrev:
Brottet bedrägeri blir nog svårt att bevisa. Närmare tillhands ligger däremot trolöshet mot huvudman eller behörighetsmissbruk i brottsbalkens 10:e kapitel. Styrelsen innehar ekonomisk förtroendeställning gentemot er medlemmar och då är detta kapitel i brottsbalken mer aktuellt.