174 883 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Nä men det brukar vara mest drama och så något beslut kanske fattas. Känns som många kommer till mötet för vädra, då i normala omständigheter är det så infekterat grannar pratar inte med varandra eller ger arga blickar. Tyvärr bildas oftast långa köer vid hissarna för man vägrar åka med vissa folkslag, mig inkluderat jag pekar med hela handen om styrelsen eller någon från våning 3 försöker åka med mig.K kindvall skrev:Men vad hände egentligen förutom drama, togs det några beslut på mötet?
Oavsett bör ni kalla till en extrastämma för val av ny styrelse. Det krävs att ni är 1/10 av samtliga medlemmar för att begära en extrastämma. Givetvis får ni ju då ta fram en alternativ styrelse som kan väljas istället för valberedningens förslag.
Med det sagt verkar det börja hända saker i huset några grannar verkar ha gjort en utredning och skickat protokoll till allas lådor med allvarliga anklagelser man menar styrelsen har inte följt en beslutningsprocess, ej involverat eller informerat medlemmar. Man har inte ens tagit in andra offerter eller någon oberoende tekniker utan bara gått på Siemens säljare råd. Vad tror ni om det? och som vanligt kommer herr ordförande säkert komma undan med sina ursäkter eller genom att spela "dum" att han inte förstår som han alltid gör så han köper sig mer tid i possitionen.
Redigerat:
Jag ska ta reda på mer, vad var syftet med projektet, för helt ärligt vet jag inte enda kommunikationen vi fick var att vi skulle få svalare somrar. Jag har inte hört vi har problem med värme/ventilation.K klimt skrev:Vi behöver mer information för att kunna bedöma. Det är reglerat vad styrelsen får besluta om och vad som kräver stämmobeslut. Stämmobeslut krävs för det som bedöms som väsentliga förändringar, inte knutet till ett visst belopp. Det som ska göras är ”komfortvörme” vad nu det innebär. Det kan vara knutet till en förbättring av värmesystemet, låter märkligt att funktionen skulle vara kylning på sommaren. Det behövs nog mer info för att bedöma. Om det är en upprustning av värmesystemet ligger det inom styrelsens mandat, även om det kan vara lämpligt med information vid en stämma. Om det gäller att installera ett kylsystem är det en väsentlig förändring som kräver stämmobeslut.
Vilket som kan en ordförande inte fatta beslut själv, utan det krävs ett styrelsebeslut som för ett så stort ärende bör vara protokollfört. Samma gäller om föreningen ska ta ökade lån, styrelsen har rätt att fatta beslut om detta, men inte en ensam ordförande.
Vår injustering sköts upp igen till om två veckor läskigtClaes Sörmland skrev:
OVK ska endast göras om man har gjort en väsentlig ändring av ventilationssystemet. Detta definieras som en ändring som kräver anmälan till kommunens byggnadsnämnd. Att förlänga en kanal så att den får ett annat läge betraktas inte av Stockholms stads byggnadsnämnd som en väsentlig ändring (har frågat i min förenings vägnar) och OVK ingår således inte i processen. Nästa OVK sker vid ordinarie tillfälle och ansvaret ligger som vanligt på föreningen.
Det är också en felaktig föreställning att ansvar för ventilationssystemet följer med lägenheten till nästa köpare. Det är föreningen som ansvarar för ventilationssystemet och får åtgärda det på föreningens bekostnad om fel visar sig i framtiden. Vanliga skadeståndsrättsliga principer gäller så föreningen kan begära skadestånd från TS om denne har varit oaktsam eller vårdslös och därmed skadat föreningens ventilationssystem. Men det lär inte vara framgångsrikt eftersom TS har haft styrelsen tillstånd att göra ingreppen i ventilationssystemet och låtit fackmän göra det.
Så mitt råd kvarstår, släpp detta och gå vidare. Att styrelsen är skraja och tror att de kan helgardera sig och föreningen från framtida ansvar och kostnader är ett missförstånd. Att förvalta lägenheter innebär kostnader ibland och det är inget som går att lasta över på bostadsrättshavarna. Även om ens privatmoral stipulerar det.
https://www.bostadsratterna.se/allt...r/vilka-avgifter-och-ersattningar-ar-tillatna
Du uppför dig inte heller vettigt. Att vägra åka hiss med någon från vissa våningar tex. Jag säger inte att herr ordförande gör rätt. Men du är inte oskyldig till att det blir konflikter.
Att man vill försöka få ner temperaturen är inte orimligt i sig. Väldigt många skaffar AC till sina hem.
Att man vill försöka få ner temperaturen är inte orimligt i sig. Väldigt många skaffar AC till sina hem.
Jag vet... Men det är supportar till surgubbe som bor där gillar inte domD Daniel 109 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Det låter som det kan vara en lite väl stor blandning av riktiga formella fel, och lösa anklagelser.Kycklingen skrev:
Med det sagt verkar det börja hända saker i huset några grannar verkar ha gjort en utredning och skickat protokoll till allas lådor med allvarliga anklagelser man menar styrelsen har inte följt en beslutningsprocess, ej involverat eller informerat medlemmar. Man har inte ens tagit in andra offerter eller någon oberoende tekniker utan bara gått på Siemens säljare råd. Vad tror ni om det?
OM man inte följt beslutsprocessen, så kan man objektivt säga att det är fel. Men om styrelsen gör en dålig upphandling (typ inte tar in anbud), så är det inget formellt fel. Så länge det inte finns en personlig vinning (ex. att ett företag som ägs av en styrelsemedlem får uppdrag på lösa boliner).
Vi byggde om vårt kök men fick nedslag på kommande OVK i föreningen pga att det satts in en utsugningsgläkt, då det redan fanns en på taket. Det byggde vi om t spjäll och företaget som gjorde OVKn kom tillbaka och kollade det. Även nån lgh där hemmabyggare byggt om i badrum hade nerslag och där fick den nya boende göra om i vägg (ventilationen hade täckts för). Att nån boende skulle enskilt bekosta OVK låter som trams. Däremot så kan en boende åka dit som i ovan två fall och gå göra om. Men i fallet med badrummet så blev det naturligtvis en schism mellan nuvarande ägare och den som byggt om badrummet med hjälp av farsan. Vilket kunde ha undvikits möjligen om OVK gjorts direkt e ombyggnad. Ingen boende, tror det var 3 st som behövde OVK igen behövde bekosta ombesiktning. Låter som du borde flytta, föreningen låter blaj(styrelsen).
Ja skadar man föreningens egendom, t ex ventilationssystemet så har man ju skadeståndsansvar även om man råkar vara bostadsrättshavare. Så har det gjorts med uppsåt eller av oaktsamhet så får man åtgärda så att föreningen går skadelös.M mariedal skrev:Vi byggde om vårt kök men fick nedslag på kommande OVK i föreningen pga att det satts in en utsugningsgläkt, då det redan fanns en på taket. Det byggde vi om t spjäll och företaget som gjorde OVKn kom tillbaka och kollade det. Även nån lgh där hemmabyggare byggt om i badrum hade nerslag och där fick den nya boende göra om i vägg (ventilationen hade täckts för). Att nån boende skulle enskilt bekosta OVK låter som trams. Däremot så kan en boende åka dit som i ovan två fall och gå göra om. Men i fallet med badrummet så blev det naturligtvis en schism mellan nuvarande ägare och den som byggt om badrummet med hjälp av farsan. Vilket kunde ha undvikits möjligen om OVK gjorts direkt e ombyggnad. Ingen boende, tror det var 3 st som behövde OVK igen behövde bekosta ombesiktning. Låter som du borde flytta, föreningen låter blaj(styrelsen).
Sen finns det kanske en överdriven rädsla för att inte ha ett rent OVK-protokoll i BRFers styrelser. Det beror nog på att man inte förstår vad det handlar om och är i händerna på de företag som säljer OVK-tjänsten, de skräms gärna med detta i sin reklam. Om en föreningar får ett nedslag i protokollet så ska styrelsen tillse att bristen åtgärdas omgående. Men där slutar det, man behöver inte köpa in en ny OVK-tjänst efter åtgärden utan kan vänta till nästa ordinarie OVK några år senare.
Det värsta som kan hända är att en kommuns byggnadsnämnd hör av sig till föreningen och frågar om problemet har åtgärdats. Då svarar styrelsen att det har det och sen är frågan utagerad och tillsynen läggs ned.
Vår förening har haft problem att få OVK till stånd. Första kontrollen gav så undermålig dokumentation från leverantören att man bröt kontraktet och valde en ny leverantör.
Omgång 2 fick jag helt plötsligt ett nedslag i protokollet, och ett krav från styrelsen att jag skulle byta ut min fläkt mot en kåpa med spjäll. Det är bara det att jag har en kåpa med spjäll. Den har två knappar, belysning och en knapp med spjällsymbol, till skillnad från fläktar som brukar ha en "propellerknapp" och hastighetsinställning.
Då vår styrelse gör ombesiktning på de som har nedslag meddelade jag att det var åtgärdat. Samma "tekniker" kom dit och såg förvånat att jag inte bytt ut den, så jag fick förklara skillnaden på en spjällsymbol och en fläktsymbol. Jag tryckte dessutom på knappen så man hörde klonk från spjället istället för whoosh från en fläkt.
Hans förklaring var att den var så smäcker, och i rostfritt stål, att han trodde det var en fläkt, för "alla kåpor med spjäll är vita och klumpiga".
Omgång 2 fick jag helt plötsligt ett nedslag i protokollet, och ett krav från styrelsen att jag skulle byta ut min fläkt mot en kåpa med spjäll. Det är bara det att jag har en kåpa med spjäll. Den har två knappar, belysning och en knapp med spjällsymbol, till skillnad från fläktar som brukar ha en "propellerknapp" och hastighetsinställning.
Då vår styrelse gör ombesiktning på de som har nedslag meddelade jag att det var åtgärdat. Samma "tekniker" kom dit och såg förvånat att jag inte bytt ut den, så jag fick förklara skillnaden på en spjällsymbol och en fläktsymbol. Jag tryckte dessutom på knappen så man hörde klonk från spjället istället för whoosh från en fläkt.
Hans förklaring var att den var så smäcker, och i rostfritt stål, att han trodde det var en fläkt, för "alla kåpor med spjäll är vita och klumpiga".
Exemplet visar tydligt att man ska ta dessa OVK-besiktningssföretags tjänster med en viss nypa salt. Kompetensen varierar från kunniga medarbetare till killar som gissar lite.K kindvall skrev:Vår förening har haft problem att få OVK till stånd. Första kontrollen gav så undermålig dokumentation från leverantören att man bröt kontraktet och valde en ny leverantör.
I det här fallet så skulle tjänsten ha reklamerats så att företaget fick skriva ett nytt protokoll som var korrekt.
Nedslagen av substans hade lämpligen ombesiktigas på nästa ordinarie OVK några år senare.
@Kycklingen Jag måste bara förstå vad du menar när du skriver "Tyvärr bildas oftast långa köer vid hissarna för man vägrar åka med vissa folkslag, mig inkluderat jag pekar med hela handen om styrelsen eller någon från våning 3 försöker åka med mig."
Att man gärna låter bli att åka hiss med någon man eventuellt är osams med kan jag absolut förstå, men är det du som tillhör ett folkslag andra inte vill åka hiss med, eller finns det folkslag som du inte vill åka i samma hiss som?
Att man gärna låter bli att åka hiss med någon man eventuellt är osams med kan jag absolut förstå, men är det du som tillhör ett folkslag andra inte vill åka hiss med, eller finns det folkslag som du inte vill åka i samma hiss som?
Menade att vi är osams med varandra, folkslag var fel ord det bryr sig ingen om.Hep skrev:
@Kycklingen Jag måste bara förstå vad du menar när du skriver "Tyvärr bildas oftast långa köer vid hissarna för man vägrar åka med vissa folkslag, mig inkluderat jag pekar med hela handen om styrelsen eller någon från våning 3 försöker åka med mig."
Tack för dina insikter så intressant läsa och låter som du bodde i en normal brf så ska saker hanteras om man har en professionell styrelse.M mariedal skrev:Vi byggde om vårt kök men fick nedslag på kommande OVK i föreningen pga att det satts in en utsugningsgläkt, då det redan fanns en på taket. Det byggde vi om t spjäll och företaget som gjorde OVKn kom tillbaka och kollade det. Även nån lgh där hemmabyggare byggt om i badrum hade nerslag och där fick den nya boende göra om i vägg (ventilationen hade täckts för). Att nån boende skulle enskilt bekosta OVK låter som trams. Däremot så kan en boende åka dit som i ovan två fall och gå göra om. Men i fallet med badrummet så blev det naturligtvis en schism mellan nuvarande ägare och den som byggt om badrummet med hjälp av farsan. Vilket kunde ha undvikits möjligen om OVK gjorts direkt e ombyggnad. Ingen boende, tror det var 3 st som behövde OVK igen behövde bekosta ombesiktning. Låter som du borde flytta, föreningen låter blaj(styrelsen).