42 511 läst ·
80 svar
43k läst
80 svar
Stuga på ofri grund är ett svartbygge. Vad kan man göra?
Det är uppenbarligen byggnadsvärdet det handlar om, på samma sätt som jag har ett uthus på min egna mark.
Sannolikt är det så, som i mitt fall, att man kan räkna med att byggnadsvärdet är lägre, då det är läget man betalar marknasvärde för.
Således,anser du att byggnadsvärdetär gögre än 50k, anmäl, annars inte.
Sannolikt är det så, som i mitt fall, att man kan räkna med att byggnadsvärdet är lägre, då det är läget man betalar marknasvärde för.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det var inte menat så.R raggarbyggare skrev:
Bara som det jag faktiskt skrev. Att jag inte ser på vilket sätt det skulle vara konstigt att göra en så standardmässig sak som att taxera huset på grund av att någon helt annan människa för 20+ år sedan kanske inte gjorde det?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Fast de reglerna som har citerats i tråden är tydliga. ALLA småhus ska taxeras. SKV fastställer taxeringsvärdet. Sen betalar du skatt utifrån vad det hamnar på. Noll kronor om det är under 50 000. Mer om det är över.G guggen skrev:Det är uppenbarligen byggnadsvärdet det handlar om, på samma sätt som jag har ett uthus på min egna mark.
Jo, men som @Räknenisse skriver så är du fortfarande skyldig att skicka in underlag till Skatteverket så att dom kan bestämma om värdet är över 50 000 eller inte. Man kan inte strunta i det bara för att man tycker att värdet är för lågt...
Hobbysnickare
· Kopparberg
· 50 inlägg
Ok! Jag förstår.R Räknenisse skrev:
Men eftersom hon ändå ska sälja stugan så känns det lite överarbetat att göra det om inte den nya ägaren vill ha det så.
Jag tycker nog man själv kan avgöra om byggnaden är av sådan dignitet att den bör beskattas, ngt eget ansvar bör finnas kvar.
Jag förutsätter att de flesta inte tar upp sina lekstugor till taxering? Eller separata förrådsbyggnader. Kanske ngn har en liten bod på fastigheten?
Således, är det mer en bod än hus och har upoenbarligen inte ett högt byggnadsvärde vore jag som skattebetalare glad om du inte tar deras tid för detta.
I sådant fall så bryr sig knappast RSV heller. Man kan ta de kanske 1000 fiskebodar som finns här och går för mellan 500-1000k då de säljs pä ön jag bor på. De säljs dessutom frekvent på den öppna marknaden.
Detta har knappast undgått RSV. De har helt enkelt uppenbarligen ett byggnadsvärde under gränsen.
I TS fall från du dock själv utröna vad det huset må anses ha för byggnadsvärde och välja.
Jag förutsätter att de flesta inte tar upp sina lekstugor till taxering? Eller separata förrådsbyggnader. Kanske ngn har en liten bod på fastigheten?
Således, är det mer en bod än hus och har upoenbarligen inte ett högt byggnadsvärde vore jag som skattebetalare glad om du inte tar deras tid för detta.
I sådant fall så bryr sig knappast RSV heller. Man kan ta de kanske 1000 fiskebodar som finns här och går för mellan 500-1000k då de säljs pä ön jag bor på. De säljs dessutom frekvent på den öppna marknaden.
Detta har knappast undgått RSV. De har helt enkelt uppenbarligen ett byggnadsvärde under gränsen.
I TS fall från du dock själv utröna vad det huset må anses ha för byggnadsvärde och välja.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Det är ingen fastighetsskatt på hus på ofri grund, men givetvis ska man betala skatt på ev. reavinst
Jag tror inte att skatteverket är problemet utan istället att det "inte finns några papper". En byggnad på ofri grund är lös egendom och för att få ha det på annans mark krävs ett nyttjanderättsavtal, i detta fall ett bostadsarrende eftersom det är en stuga. Utan sådant avtal kan man tvingas att ta bort stugan och det vill ingen köpare riskera. När det gäller svartbyggefrågan, alltså att bygglov inte finns, så kan kommunen inte ingripa med rivningsföreläggande eller byggsanktionsavgift eftersom det gått för lång tid. Men det går att söka bygglov i efterhand om man vill kunna säga till köparen att alla bygglov finns. Säljer man via mäklare så måste man besvara ett formulär som bl a innehåller frågan om alla bygglov finns.
Hur säljer man en stuga som står på ofri grund när tillåtelsen att bygga var en vängåva o ett handslag?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Fast lekstugor och förrådsbyggnader är inte småhus.G guggen skrev:Jag tycker nog man själv kan avgöra om byggnaden är av sådan dignitet att den bör beskattas, ngt eget ansvar bör finnas kvar.
Sen tror jag det är VÄLDIGT sällan som de utgör en egen taxeringsenhet, dvs. står på ofri grund och dessutom inte är komplement till någon annan byggnad som är huvudobjektet.
Skulle börja med att kontakta Lantmäteriet, det är de som sätter taxeringsvärdena för Skatteverkets räkning, och kontroller vad byggnaden/taxeringsenheten har för taxeringsvärde. Om taxeringsvärdet understiger 50 tkr behöver man inte betala fastighetsavgiften, om jag inte minns fel. Byggnadens värde är bara intressant vid försäljning då du behöver betala reavinstskatt om du säljer med vinst.
I vårt koloniområde utanför Skarpnäck har alla stugor fått taxeringsvärde, men vi betalar (ännu...) ingen skatt. Nytt sätt att följa reglerna som infördes för några år sedan trots protester. Det är dessutom föreningen som sätter priset vid eventuell försäljning.