42 511 läst ·
80 svar
43k läst
80 svar
Stuga på ofri grund är ett svartbygge. Vad kan man göra?
Nej. "En byggnad på ofri grund är att jämställa med fastighet" enligt Skatteverkets information. Den ska fastigfhetstaxeras och skattas som en vanlig fastighet (om byggnadsvärdet är minst 50000 kr). Det kan handla om t ex ett hus på arrendetomt eller kolonistuga.ylven skrev:
Nej så är det inte. Det är ägaren av byggnaden som ska lämna in uppgifter för fastighetstaxeringen. Se mitt svar ovan.I Ingper skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Precis vad jag menade.Claes Sörmland skrev:
Hade i huvudet att det är så för inkomstdeklarationen, att man ska ha eget ansvar för att det blir gjort oavsett.
Då funkar inte resonemanget ovan, att jag har inget taxeringsvärde så jag behöver inte betala skatt. Ifall man inte faktiskt har deklarerat och fått det satt av SKV till under 50 000.
Kommer ni ihåg Husdrömmar för ett par år sedan: man byggde en ny och mycket påkostad kolonistuga i centrala Malmö. Dess värde borde definitivt överstiga tex 50.000 - om det kan vara gränsen för taxeringen. Det verkar lite knepigt med just kolonistugor.
Kan skattefriheten bero på att man inte får bo i kolonin hela året?
Redigerat:
Hobbysnickare
· Kopparberg
· 50 inlägg
Om jag har förstått det hela rätt så är det den som säljer sugan som anmäler till skatteverket att stugan är såld, och till vem.R Räknenisse skrev:Precis vad jag menade.
Hade i huvudet att det är så för inkomstdeklarationen, att man ska ha eget ansvar för att det blir gjort oavsett.
Då funkar inte resonemanget ovan, att jag har inget taxeringsvärde så jag behöver inte betala skatt. Ifall man inte faktiskt har deklarerat och fått det satt av SKV till under 50 000.
Detta för att säljaren inte ska behöva betala skatt framöver.
Men om stugan inte har något taxeringsvärde, vad gör man då.
Kolonistugor är inte skattebefriade. De nämns i Skatteverkets broschyr som exempel på hus som ska taxeras.yonna skrev:
Kommer ni ihåg Husdrömmar för ett par år sedan: man byggde en ny och mycket påkostad kolonistuga i centrala Malmö. Dess värde borde definitivt överstiga tex 50.000 - om det kan vara gränsen för taxeringen. Det verkar lite knepigt med just kolonistugor.
Hobbysnickare
· Kopparberg
· 50 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Som stod i citatet tidigare så är man SKYLDIG att lämna in uppgifterna som ska utgöra underlaget för att besluta om taxeringsvärdet.R raggarbyggare skrev:
Ifall det inte blev gjort när det borde ha gjorts så ringer man lämpligtvis SKV och säger att man vill ha en blankett, fyller i den och skickar in.
Hobbysnickare
· Kopparberg
· 50 inlägg
Jag förstå hur du menar, men det verkar lite konstigt att man som 4:e eller 5:e ägare till stugan ansöker om att få taxeringsvärdera stugan.R Räknenisse skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Men det görs nya taxeringar, om och om igen, för att värdena ändras, för att byggnaderna ändras osv. Det är ju inget som görs en gång och sedan är klart och fix för evigt?R raggarbyggare skrev:
Förstår inte riktigt vad som är konstigt med att ringa och säga jag har ett hus som behöver taxeras om jag har det? Vad tidigare ägare gjort eller inte gjort behöver inte beröra dig.
Tänker du så om vanliga inkomstdeklarationen också? Eftersom jag inte lämnade in den förra året så blir det konstigt om jag inte låter bli i år också.
Hobbysnickare
· Kopparberg
· 50 inlägg
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men vill du vara ironiskt är du kanske på el forumR Räknenisse skrev:Men det görs nya taxeringar, om och om igen, för att värdena ändras, för att byggnaderna ändras osv. Det är ju inget som görs en gång och sedan är klart och fix för evigt?
Förstår inte riktigt vad som är konstigt med att ringa och säga jag har ett hus som behöver taxeras om jag har det? Vad tidigare ägare gjort eller inte gjort behöver inte beröra dig.
Tänker du så om vanliga inkomstdeklarationen också? Eftersom jag inte lämnade in den förra året så blir det konstigt om jag inte låter bli i år också.
Kolonistugor i Malmö kan gå på över en halv miljon.yonna skrev: