Nu har det varit många inlägg, men vi vet ännu inte om det är ett svartbygge. Om så är fallet så har troligen inte den tidigare säljaren velat anmäla detta för beskattning för att undvika skatt. Problemet idag är att det kan vara svårt att få ett svartbygge sålt.

A) Se till att din dotter har ett formellt arrendeavtal (nyttjandeavtal) med den som äger marken. Detta är mycket väsentligt för att kunna sälja byggnaden (lagligt). Byggnad på ofri mark är ’lös egendom’ och inte en fastighet. Har hon inget formellt arrendeavtal så kan byggnaden bli osäljbar ...

B) Om det är så att du bedömer att byggnaden har ett taxeringsvärde som understiger 50ksek så kan det användas som argument kring att byggnaden inte registrerats/taxerats. Det kanske duger för att kunna sälja byggnaden till en ny köpare. Om den nya köparen vill renovera byggnaden så att dess taxeringsvärde överstiger 50ksek så får den nya köparen ta en diskussion med markägaren om detta och hantera registrering.

• Gilla
raggarbyggare
  • Laddar…
R raggarbyggare skrev:
Apropå rsv, varför väcka en björn som sover?
Tja det skulle väl vara för att vi övriga i praktiken annars får dela på din skatt ..

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Taxeringsvärde är det bara fastigheter som får.
Varför skulle SKV ha reda på vem som äger huset? Och vad skulle det ha betalats skatt för?

En stuga på ofri grund är lös egendom och berörs inte av samma regler som fastigheter.

Det som borde var viktigt vid en försäljning är vad jag kan tänka
1. Köpeavtalet som visar att dottern äger huset och därmed kan sälja det.
2. Arrendekontrakt, papper på nyttjanderätt eller vad det nu är som ger en rätten att ha stugan på marken där den står.
Arrendet måste ha överlåtits till nye ägaren, med jordägarens tillstånd.

Sedan ett par år tillbaka får man betala skatt även för den här typen av byggnader. Jordägaren betalar för marken och stugägaren för stugan. Om stugan inte har vatten och avlopp är taxeringsvärdet noll, då blir det ingen skatt på stugan.

Säljaren har skyldighet att deklarera försäljningen.

Mitt råd:Kontakta skatteverket och jordägaren och försök rätta till det i efterhand. Det går kanske men säljaren ligger risigt till.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
R Rogero skrev:
Nu har det varit många inlägg, men vi vet ännu inte om det är ett svartbygge. Om så är fallet så har troligen inte den tidigare säljaren velat anmäla detta för beskattning för att undvika skatt. Problemet idag är att det kan vara svårt att få ett svartbygge sålt.
fast ni köpte svartbygget för 12år sedan, och om inte svartbygget upptäcks inom 10år från det är uppfört så är det ju preskriberat. Varken rivning eller andra bötesbelopp kan då utgå.

Det "enda" är väl att det kan vara svårt att få ett bygglov, t.ex. om man vill bygga ut huset, om jag förstått det hela rätt. Ett mindre besvär för nya köparen med andra ord.

F fresio skrev:
Skulle börja med att kontakta Lantmäteriet, det är de som sätter taxeringsvärdena för Skatteverkets räkning, och kontroller vad byggnaden/taxeringsenheten har för taxeringsvärde. Om taxeringsvärdet understiger 50 tkr behöver man inte betala fastighetsavgiften, om jag inte minns fel. Byggnadens värde är bara intressant vid försäljning då du behöver betala reavinstskatt om du säljer med vinst.
Nej. Det är SKV beslutar om taxeringsvärdet.
LM samordnar och driftar fastighetsregistret där flera olika myndigheter lägger in uppgifter. I taxeringsmodulen är det SKV som ansvarar för uppgifterna som läggs in.

I inharv skrev:
Arrendet måste ha överlåtits till nye ägaren, med jordägarens tillstånd.

Sedan ett par år tillbaka får man betala skatt även för den här typen av byggnader. Jordägaren betalar för marken och stugägaren för stugan. Om stugan inte har vatten och avlopp är taxeringsvärdet noll, då blir det ingen skatt på stugan.

Säljaren har skyldighet att deklarera försäljningen.

Mitt råd:Kontakta skatteverket och jordägaren och försök rätta till det i efterhand. Det går kanske men säljaren ligger risigt till.
Är du säker på att taxeringsvärdet är noll om det inte finns något vatten och avlopp?

Lite OT: Skatteverket gick tydligen ut med förfrågan till koloniägarna (Malmö) för ett par år sedan o krävde in deklaration. Fastigheterna låg under beskattningsgränsen. Myndigheterna håller tydligen koll. Det är annorlunda för TS's fråga.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
R raggarbyggare skrev:
Är du säker på att taxeringsvärdet är noll om det inte finns något vatten och avlopp?
Det beror så klart på helheten tillsammans med övriga faktorer.
Vissa hus utan VA hamnar under 50 000. Andra hamnar över.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det beror så klart på helheten tillsammans med övriga faktorer.
Vissa hus utan VA hamnar under 50 000. Andra hamnar över.
Ok! Jag förstår.
Jag tackar.

R Räknenisse skrev:
Fast lekstugor och förrådsbyggnader är inte småhus.

Sen tror jag det är VÄLDIGT sällan som de utgör en egen taxeringsenhet, dvs. står på ofri grund och dessutom inte är komplement till någon annan byggnad som är huvudobjektet.
Nej, inte små bodar heller oavsett var de står.

Eftersom TS säger att det är ett svartbygge så förutsätter jag att det inte finns vatten /avlopp och således knappast småhus med taxeringsvärde.

H hempularen skrev:
Efter lite googlande så tycker jag det ser ut som ägaren till en stuga på ofri grund skall betala fastighetsavgiften för byggnaden. Detta är lite förvånande för mig, eftersom det mig veterligen inte finns angivet i någon registrering vem som är ägare till en sådan byggnad.
Jag har själv en stuga på ofri grund. Det finns en fastighetsavgift på stugan. Taxeringsvärdet gäller bara själva stugan,tomten har sin egen värdering. Äganderätten består av besittningen av arrendeavtalet,dvs den som har avtalet äger huset. Det registreras hos skattemyndigheten på husägaren.

• Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
M Meyo skrev:
A) Se till att din dotter har ett formellt arrendeavtal (nyttjandeavtal) med den som äger marken. Detta är mycket väsentligt för att kunna sälja byggnaden (lagligt). Byggnad på ofri mark är ’lös egendom’ och inte en fastighet. Har hon inget formellt arrendeavtal så kan byggnaden bli osäljbar ...

B) Om det är så att du bedömer att byggnaden har ett taxeringsvärde som understiger 50ksek så kan det användas som argument kring att byggnaden inte registrerats/taxerats. Det kanske duger för att kunna sälja byggnaden till en ny köpare. Om den nya köparen vill renovera byggnaden så att dess taxeringsvärde överstiger 50ksek så får den nya köparen ta en diskussion med markägaren om detta och hantera registrering.
Mycket bra, avtal finns med jordägeren.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
R raggarbyggare skrev:
Det verkar som om att det är ett svartbygge, annars bordet det väl finnas ett taxeringsvärde?

Vad finns det att göra för att få ordning på det hela?

Någon som vet?

//Folke
Taxeringsvärdet ligger på markägaren inte på husägaren.
Det kan med andra ord vara frågan om ett arrende eller muntligt avtal, vad säger köpeavtalet,vad nämns avseende tomt/arrende.

Om det är någon annans mark och man inte kan hänvisa till ett avtal kan det bli problem.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Taxeringsvärdet ligger på markägaren inte på husägaren.
Det kan med andra ord vara frågan om ett arrende eller muntligt avtal, vad säger köpeavtalet,vad nämns avseende tomt/arrende.

Om det är någon annans mark och man inte kan hänvisa till ett avtal kan det bli problem.
Jag trodde i min enfald att det var ett svartbygge eftersom det saknades uppgifter om stugan.
Inte heller kommunen hade någon information om stugan fast den är inritad på sitiuationsplanen.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.