Tomture61
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Om du har radiatorer uppe och golvvärme nere, så kommer du aldrig att få ordning på det om du inte har en separat zon med separat shunt och reglering till golvvärmen. Det är helt olika framledningstemperaturer. Du behöver en sån där VRG shuntventil och även en CRC200 för att reglera den. Inställningen av shunten beror ju på utetemperaturen så det räcker inte att ställa in den en gång. Det blir en del rördragning runt shuntventilen för att koppla in den om du inte har en, men inte oöverkomligt. Till och med jag skulle nog fixa det tror jag. Sen har du en shuntgrupp billigt.
Trots sina 17 år så har min VP (IVT 490) utetemp.sensor .
Så VP räknar ut framledningen , detta för golvvärmen i dagsläget .
Ö-våningens vattenradiatorer har i nuläget en för klen framledningstemp. men det är majoritet på sovrum .
Dvs. kallare utanför huset så höjer VP framledlingstemp. (framräknad värmekurva)
Borde även en manuell shunt reagera med högre framledningstemp 🤔

Men som jag ställt in det idag är att tvättstugan med VP mm. så är golvvärmen avstängd , likaså i vardagsrum , eldar i vedkaminen när man huttrar för mycket framför TVn .
Men med en kraftfullare FLVP så kanske man kan sluta snåla med värmen

Om du mekar dit en vrg130 shuntventil så ställer du in värmekurvan på Ivt490n för övervåningen, sen blandar du ner tempen för golvvärmen med vrg130. Men du måste ha shuntstyrningen med egen utegivare också för inställningen på shunten varierar mycket och beror på utetemperaturen.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
För tex mig med GV nere och vattenradiatorer på ö-plan .
Räcker vell med att justera in framledning en gång till GV
Har man både golvvärme och radiatorer så har man oftast en golvvärmeshunt som sänker ner det varma radiatorvattnet till golvvärmens nivå.
Eller så har man större radiatorer som ger tillräckligt med värme med golvvärmetemperaturnivån.

Sen bör hela värmesystemet injusteras.

Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet så att det blir "jämn" temperatur mellan rummen.

Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att framledningstemperaturen blir "rätt"/lagom oberoende utetemperaturen.

Steg3, montera & injustera eventuella termostater/ställdon så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystem,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Bild av foruminlägg med lista över PDF-dokument om injustering och energieffektivitet i värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Jaha, då har man lärt sig nåt nytt. Jag trodde alla hade en shuntgrupp om man har två våningar. Jag trodde att det var som att ha ett proppskåp när man drar in el.

Tomture61
Jaha, då har man lärt sig nåt nytt. Jag trodde alla hade en shuntgrupp om man har två våningar. Jag trodde att det var som att ha ett proppskåp när man drar in el.
Det hör troligtvis till ovanligheten att ha shunt mellan våningsplanen när det är golv / radiator uppvärmning.

Har man bara radiatorer eller bara golvvärme så har man ingen extra shunt mer än den som "tillhör" "pannan".

Däremot har man golvvärme på två eller fler våningar så har man oftast (typ alltid) minst en fördelare per våning. Täcker golvvärmen mer än 200 m² per våning så kan det vara bra med två fördelare (en i var ände) eller en i mitten.

En shunt har man till att sänka pannans höga temperatur till lagom temperatur för radiatorer eller golvvärme.
Man vill ha så låg framledningstemperatur som möjligt men pannan håller man >60⁰ om det inte är en värmepump då håller man lägre temperatur.

ClasseClas
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det hör troligtvis till ovanligheten att ha shunt mellan våningsplanen när det är golv / radiator uppvärmning.
Jag har separat shunt med egen CP för golvvärmen och sen kör VP med sin CP för radiatorvärmen på övervåningen.

Trodde det var standard. 🙂

Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har separat shunt med egen CP för golvvärmen och sen kör VP med sin CP för radiatorvärmen på övervåningen.

Trodde det var standard. 🙂
På FB följer jag 3 olika grupper om VP , väldigt ofta kommer frågor om varför ö-våning är kallare .

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
I dom fallen, är det inte då ofta så att folk har en golvvärmeshunt men att dom inte fattar det och inte vet hur man ställer in den.

Om man köper ett begagnat hus och flyttar in är väl det rätt troligt.

För mig är det helt obegripligt att en kompetent yrkesman skulle göra en installation med golvvärme+radiatorer utan en separat shuntgrupp för golvvärmen.

Om man har parkett och golvvärme får man bara ha max 35 grader framledning eller vad det är utan att det krullar sig, vad är det för radiatorer du skulle behöva för att köra samma temp till dem.

Redigerat:
För mig är det helt obegripligt att en kompetent yrkesman skulle göra en installation med golvvärme+radiatorer utan en separat shuntgrupp för golvvärmen.
Det är relativt "vanligt" i kataloghus där det är golvvärme på markplan och radiatorer på övervåningen att det inte finns någon golvvärmeshunt utan att radiatorerna är lite större för att ge tillräckligt med värme med (lite högre) golvvärmetemperaturnivån.

Matas hela värmesystemet med värmepump så har värmepumpen bättre scop om radiatorerna matas med golvvärmetemperaturnivån å inte med högre temperatur samt att man då behöver en golvvärmeshunt för att mata golvvärmen med lägre temperatur.

Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Det är relativt "vanligt" i kataloghus där det är golvvärme på markplan och radiatorer på övervåningen att det inte finns någon golvvärmeshunt utan att radiatorerna är lite större för att ge tillräckligt med värme med (lite högre) golvvärmetemperaturnivån.

Matas hela värmesystemet med värmepump så har värmepumpen bättre scop om radiatorerna matas med golvvärmetemperaturnivån å inte med högre temperatur samt att man då behöver en golvvärmeshunt för att mata golvvärmen med lägre temperatur.
Räknade på Dahls hemsida på ett sovrum i huset
Räknas som mycket välisolerat .
3 glas 1,2 kvm från 2008 .
12 kvm , 2,4 i takhöjd , 3, 5 m yttervägg
20 gr
Krävdes ca 1000 w från vattenradiator .
Blir en hiskeligt stor radiator med 35-40 gr framledning .

Ja precis,fixa en shuntgrupp tycker jag. Du verkar ha det lite jobbigt som det ser ut nu låter det som. Om du bor i Luleå så är väl inte värmen nåt man ska snåla på. Jag glömde säga att om man sätter in en shunt så behöver du förmodligen en egen cirkulationspump också som drar runt vattnet i golvvärmeslingan.

Redigerat:
Tomture61
Ja precis,fixa en shuntgrupp tycker jag. Du verkar ha det lite jobbigt som det ser ut nu låter det som. Om du bor i Luleå så är väl inte värmen nåt man ska snåla på. Jag glömde säga att om man sätter in en shunt så behöver du förmodligen en egen cirkulationspump också som drar runt vattnet i golvvärmeslingan.
Har en CP / våningsplan .
En i VP + en på golvvärmefördelaren .
Går ingen nöd på mig , har för mig det har varit 12 gr som kallast i sovrummet , värme kommer även från nedre plan och LLVP .

12 grader, jösses. Det verkar tufft däruppe.

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.