Hej. Då har diskmaskinen blivit lite trött igen så då kanske man kan få lite goda tips och råd av expertisen här. Den startar och börjar ta in vatten som den också värmer men den vill liksom inte börja diska, om ni förstår hur jag menar. Har lossat den lilla pumpen på bild ett men där var det rent och fint och den gick att vrida på. På bild 2 ser man en större elmotor som jag antar har med själva diskprocessen att göra eller ? Tackar på förhand. IMG_4956.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4958.jpeg
Skapa konto

N nissebrun skrev:
Hej. Då har diskmaskinen blivit lite trött igen så då kanske man kan få lite goda tips och råd av expertisen här. Den startar och börjar ta in vatten som den också värmer men den vill liksom inte börja diska, om ni förstår hur jag menar. Har lossat den lilla pumpen på bild ett men där var det rent och fint och den gick att vrida på. På bild 2 ser man en större elmotor som jag antar har med själva diskprocessen att göra eller ? Tackar på förhand.[bild][bild]
Vad är det för märke och modell?
Får du någon felkod?
Snurrar diskarmarna och är rena?
Diskar du med eller utan disk?
Bild 1 är tömningspump
Bild 2 cirkulationspump
Verkar ju vara rätt nivå på vattnet om den börjar värma

N nissebrun skrev:
Hej. Då har diskmaskinen blivit lite trött igen så då kanske man kan få lite goda tips och råd av expertisen här. Den startar och börjar ta in vatten som den också värmer men den vill liksom inte börja diska, om ni förstår hur jag menar. Har lossat den lilla pumpen på bild ett men där var det rent och fint och den gick att vrida på. På bild 2 ser man en större elmotor som jag antar har med själva diskprocessen att göra eller ? Tackar på förhand.[bild][bild]
Liten uppdatering. Det verkar som om inte cirkulationspumpen pumpar som den ska för man hör som sagt inte ljudet att den diskar. ( att det sköljer runt och armarna roterar ).

D Daniel Karlsson4 skrev:
Vad är det för märke och modell?
Får du någon felkod?
Snurrar diskarmarna och är rena?
Diskar du med eller utan disk?
Bild 1 är tömningspump
Bild 2 cirkulationspump
Verkar ju vara rätt nivå på vattnet om den börjar värma
Det är en IKEA rengöra ( whirlpool ) med 12 år på nacken. Sannolikt snurrar inte armarna och ingen felkod. Har provat både med och utan disk. Verkar som att den kör hela programmet som den ska men utan cirkulation. Får inga felkoder. Kanske är cirkulationspumpen som på något sätt gett upp eller blivit blockerad.

N nissebrun skrev:
Det är en IKEA rengöra ( whirlpool ) med 12 år på nacken. Sannolikt snurrar inte armarna och ingen felkod. Har provat både med och utan disk. Verkar som att den kör hela programmet som den ska men utan cirkulation. Får inga felkoder. Kanske är cirkulationspumpen som på något sätt gett upp eller blivit blockerad.
Har du kollat filtret?
Ställ diskarmarna i ett läge, starta en disk och kolla om de flyttat sig efter några minuter. (Jag brukar öppna luckan lite grann och hålla kvar i några sekunder så man inte skvätter ner köket innan man öppnar helt för att kontrollera diskarmsposition). Då kan man även se vatten nivån.
Det kan ju vara elektroniken (relä) eller pumpen som du nämner.
(Borde höras att det cirkulerar vatten tänker jag)

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Har du kollat filtret?
Ställ diskarmarna i ett läge, starta en disk och kolla om de flyttat sig efter några minuter. (Jag brukar öppna luckan lite grann och hålla kvar i några sekunder så man inte skvätter ner köket innan man öppnar helt för att kontrollera diskarmsposition). Då kan man även se vatten nivån.
Det kan ju vara elektroniken (relä) eller pumpen som du nämner.
(Borde höras att det cirkulerar vatten tänker jag)
Filtret är rensat. När jag kollar intaget till cirkulationspumpen under silen så känner jag när jag för in en sticka något som rör sig väldigt lätt därinne. Svårt att säga om det är pumpens impeller som ska vara så lös, ev. lossnat eller något skräp som inte ska vara där.

N nissebrun skrev:
Filtret är rensat. När jag kollar intaget till cirkulationspumpen under silen så känner jag när jag för in en sticka något som rör sig väldigt lätt därinne. Svårt att säga om det är pumpens impeller som ska vara så lös, ev. lossnat eller något skräp som inte ska vara där.
Låter som du hittat problemet, impellern brukar inte vara lös

Redigerat:
Låter som du hittat problemet, impellern brukar inte vara lös
Blir att öppna upp och kolla läget. Vi tittar ändå efter en ny integrerad maskin som ska passa IKEAS front om den här är bortom räddning. En djungel med diskmaskiner är det.

• image.jpg
    Skapa konto
N nissebrun skrev:
Blir att öppna upp och kolla läget. Vi tittar ändå efter en ny integrerad maskin som ska passa IKEAS front om den här är bortom räddning. En djungel med diskmaskiner är det.
Precis som jag misstänkte. Frågan är vad man kan använda får att ”limma” fast den igen ? Epoxi ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.